1) je geeft zelf al het antwoord, als het temperatuurverschil hoger is dan heb je een grotere warmtestroom en dus warmteverlies.3 gewoon theoretische vraagjes uit interesse:
1. Kost het evenveel energie om een huis op 22 graden te houden als het buiten 10 graden is, vs 20 graden en 8 graden buiten? De snelheid van warmteverlies is evenredig met het temperatuurverschil, maar eigenlijk begrijp ik niet waarom ze altijd zeggen dat je zoveel kan besparen door de thermostaat lager te zetten. Of mijn huis nu 20.5 of 21.5 graden is, zodra het op warmte is, kan dat toch niet zoveel extra kosten om het daar te houden?
2. Waarom worden er altijd individuele leidingen gelegd naar de badkamer voor douche, bad, 2 lavabo's. Zo heb je toch een hele grote afstand tot er warm water is, voor elk van die punten. Bv. je hebt 2 lavabo's en je wilt elk je gezicht eens spoelen, dan moet er 2 keer 10 meter warm water doorstromen.
Waarom niet 1 collector in de badkamer zetten? Ik vermoed dat debiet hier iets mee te maken zal hebben, maar hoe vaak heb je al die waterpunten in de badkamer samen nodig? Praktisch gezien: nooit? Zelfs als je ooit een douche en bad tegelijk zou nemen, kan je toch 5 minuten wachten tot het bad vol is vooraleer de ander doucht?
3. Hoe werkt het warm water bij bv. sportclubs. Zetten die een hele grote doorstromer zodat het nooit zonder kan vallen? Of zetten die net een boiler zodat er genoeg buffer is, omdat er toch maar in intervallen gebruikt wordt van gemaakt (training gedaan, iedereen doucht, nadien 2 uur later nog eens een ploeg)
Wil jij dus die temperatuur handhaven dan moet je meer warmte opnieuw toevoegen, wat resulteert in meer stoken en dus hogere stookkosten.
2) debiet is daar de belangrijkste reden voor. En ook drukverlies als je tappunten in serie gaat zetten. In theorie zou je uw twee kraantjes van uw lavabo in serie kunnen zetten, dat zou kunnen.
Heb je een douche met sproeikop en een aparte handsproeier? Dat is een ideale test om te zien wat tappunten in serie doen.
Je zou in theorie een collector in uw badkamer kunnen hangen, perfect mogelijk. Of uw ketel in uw badkamer of vlak naast uw badkamer. In veel nieuwbouwhuizen is de technische ruimte vlak naast de badkamer, net om de afstand zo kort mogelijk te maken.
3) op veel plaatsen waar ik weet van heb is het met boilers. Maar een doorstromer per X tappunten kan ook.

. Op zich kan dat geen kwaad om zo te werken als de diameters ok zijn. Er zijn daar berekeningen voor met gelijktijdigheidsfactor...

Nu zetten we gewoon de collector af als er wat scheelt. Het is inderdaad te hopen dat het voor