Loodgieterij-topic

Jezus, in onze nieuwe woonst vond ik de lavabo's maar flauw wegspoelen. Dus dacht ik de sifons eens proper te maken.
Maar door gans afvoersysteem (voor zover ik kan zien) is er aan de pvc wand echt een vettigheid aangekoekt.
Ga de sifons vervangen, maar de delen in de muur kan ik niet aan. Daar ga ik eens de rioolrat doorjagen.

Is dat omdat ze verkeerd type pvc buis hebben gebruikt ? Ik had niet verwacht dat daar residu kan aan blijven plakken.
Volgens mij gebruikte vorige eigenares ettelijke kilo's schmink

Jezus, in onze nieuwe woonst vond ik de lavabo's maar flauw wegspoelen. Dus dacht ik de sifons eens proper te maken.
Maar door gans afvoersysteem (voor zover ik kan zien) is er aan de pvc wand echt een vettigheid aangekoekt.
Ga de sifons vervangen, maar de delen in de muur kan ik niet aan. Daar ga ik eens de rioolrat doorjagen.

Is dat omdat ze verkeerd type pvc buis hebben gebruikt ? Ik had niet verwacht dat daar residu kan aan blijven plakken.
Volgens mij gebruikte vorige eigenares ettelijke kilo's schmink
Schmink, zeep, tandpasta… is eigenlijk niet abnormaal dat er zo een vettig residu op de wanden van de afvoer zit denk ik?

Idd. Dat is ook de reden waarom ik ieder half jaar een paar emmers heet water met soda door mijn afvoeren kieper. Ge kunt daar gewoon niet van uit dat het op termijn een beetje dichtslibt. Zelfde met een afvoer van een vaatwas en spoelbak in de keuken.

Schmink, zeep, tandpasta… is eigenlijk niet abnormaal dat er zo een vettig residu op de wanden van de afvoer zit denk ik?
Bij mij was dat zo hard geworden als beton. Bijna letterlijk te nemen. Een rioolrat deed niks meer. Hopelijk heb je meer geluk dan ik.
Ik heb dat moeten laten uitboren. (Men had daar +-5 uur werk aan)

Idd. Dat is ook de reden waarom ik ieder half jaar een paar emmers heet water met soda door mijn afvoeren kieper. Ge kunt daar gewoon niet van uit dat het op termijn een beetje dichtslibt. Zelfde met een afvoer van een vaatwas en spoelbak in de keuken.
Had overlaatst ook een verstopping in de riolering maar had het geluk erbij te kunnen (er zit een toegangsgat in de leiding in de kelder en deze was overgelopen want is gewoon luchtdicht afgesloten maar niet waterdicht ) en heb deze kunnen verwijderen (was op de straatkant dat deze zat maar ze hebben hier aan die leidingen gewerkt toen de straat vernieuwd werd ) .
heb gelezen dat het doorspoelen van afwas tabletten , die zijn opgelost in heet water ook kan helpen tegen verstoppingen wat ergens logisch zou zijn aangezien daar vetoplossers en enzymen in zitten .
Dus nu spoel ik zo om de maand of 2 eens een emmer door de pompbak waar ik dan 3 tabletten heb in opgelost en tot nu nog geen last meer gehad van verstoppingen .
Hopelijk blijft het nu zo . ;)

Ik woon in een appartement. +- om de xx tijd hoor ik plots enorm veel water door mijn gootsteen / afwasbak stromen (soms stroomt het minuten lang aan een razendsnel tempo!) en dat stinkt dan enorm.

Ik heb hiervoor al (opnieuw) een loodgieter laten langskomen: Mijn gootsteen buizen zijn niet (meer) verstopt. Dat klinkt logisch want als het 'plots' heel hard borrelt en de leidingen zouden verstopt zijn, dan verwacht ik dat het water uit mijn gootsteen naar omhoog zou komen. Dat het heel hard stroomt is nét een teken dat het water goed doorloopt hé.

Maar van waar komt al dat water dan? Hoe kan dit? Ik heb er helemaal geen kennis van: Dus deze vraag is voor de loodgieters onder ons.

Ben je zeker dat je water hoort stromen ?
Kan zijn dat je water hoort stromen in één of andere afvoer (gemeenschappelijk ) en omdat er zoveel water ineens door die pijp loopt dat de verluchting niet meer is wat het zou moeten zijn en dat er dan lucht door uwe pompbak naar buiten wordt geduwd , daarvoor hoeft er geen water naar boven te komen want je zegt zelf dat het dan stinkt ….dus ik denk dat je dan uw riool riekt .

Kan goed zijn dat dat water ergens anders doorstroomt maar in zo een complex is alles gewoonlijk op elkaar aangesloten en dan kunnen contact geluiden van ver zeer dichtbij klinken .

Heb je al eens geprobeerd om wanneer dat water doorloopt om uwe afvoer dicht te maken alsook uwen overloop (de meesten vergeten dit maar is ook een uitweg ) , kan dan zijn dat de geur minder zal zijn en je kan dan ook ineens voelen of er druk opbou is .

(Heeft er soms iemand een zwembad of aquarium in het gebouw ? )

Soit , na. Zoveel jaar heeft de doorstroom bulex het hier nu begeven ,alléé t’is te zeggen hij werkt nog maar hij begint te lekken aan de regelkraan maar dat spel hangt hier al +20 jaar tegen de muur dus onderdelen vervangen kan ik wel vergeten en denk dat het goedkoper is om gewoon een nieuwe te kopen .
Moet wel een open bulex zijn (dus geen luchtaanzuiging via de schouw ) en op aardgas ( en ja ik mag deze plaatsen omdat het een vervanging is van een oude ) .

Iemand die een suggestie heeft voor merk en leverancier in het Antwerpse ?
Is enkel maar voor gebruik in de badkamer om te douchen en af en toe eens een bad dus denk dat een 14 l wel genoeg zal zijn (nu is het een Junkers die er hangt van 8l/min op 50°C en was zeker al voldoende )

Laatst bewerkt:
Heb je al eens geprobeerd om wanneer dat water doorloopt om uwe afvoer dicht te maken alsook uwen overloop (de meesten vergeten dit maar is ook een uitweg ) , kan dan zijn dat de geur minder zal zijn en je kan dan ook ineens voelen of er druk opbou is .
Ik heb deze week nieuwe plugs gekocht voor de afvoer. Diegenen die er in staken waren 82 mm lengte maar het moesten er zijn van 80 mm. Daarmee kan ik het volledig dichtmaken. Nu is de stank alvast weg.

Ik haat al die verschillende formaten dat soms amper 1 mm scheelt. Probeer maar eens te meten welk formaat plug je nodig hebt. Zelfs met een meetlint is dat amper te doen lol en is het try en error.

Zo had ik onlangs ook nieuwe bureaustoel pootjes gekocht van 10 mm omtrek. Bleken die dus niet te passen.
Ik heb ze omgeruild voor pootjes met 11 mm omtrek. En dat past dan wel hé. :tongue:

Laatst bewerkt:
Dat blauw is een mengventiel. Als die ooit kapot gaat zit je hier toch dik in de shit? Want je kan dat nergens losmaken omdat alle andere koppelstukken gewoon draaien.
Wat is de best-practice manier om zoiets op te bouwen? Door een 3-delige koppeling te gebruiken? Hoe hebben ze dit gedaan, alles in elkaar gedraaid en dan de koppelstukken op de leidingen geperst waarschijnlijk?

Hpl8VGz.png

Dat blauw is een mengventiel. Als die ooit kapot gaat zit je hier toch dik in de shit? Want je kan dat nergens losmaken omdat alle andere koppelstukken gewoon draaien.
Wat is de best-practice manier om zoiets op te bouwen? Door een 3-delige koppeling te gebruiken? Hoe hebben ze dit gedaan, alles in elkaar gedraaid en dan de koppelstukken op de leidingen geperst waarschijnlijk?

Hpl8VGz.png
Alles in elkaar gedraaid en inderdaad geperst. Dat gebeurt wel vaker. Ze hebben dan ook nog van die loctite 55 gebruikt, wat lastig is om los te maken. Nuja alles is op te lossen met een knipschaar en nieuwe perskoppelingen. Die oude mengkraan kan je nog doorzagen met een reciprozaag. Je hebt ook gewoon Perskoppelingen met losse moer. Misschien heb je zelf geluk en kan je de cartridge van de mengkraan vervangen.

Onlangs een stortbui waarbij het scheel vooraan weer van het kijkgat van onze waterafvoer naar het riool vloog en de sifons van onze toiletten leeggetrokken werden. Ik was aan het schuilen onder ons afdak buiten en toen ik later binnenkwam stonk heel ons huis naar stront. Iemand een idee wat de reden van dat leegtrekken van de toiletten is en hoe dit opgelost kan worden?

Regenwater en afvoer van WC zijn toch nooit met elkaar verbonden? Ons regenwater gaat naar de riool en onze toiletten gaan naar een septische put. Dat sifons van lavabo's leeggetrokken worden bij een stortbui zou ik nog kunnen begrijpen (enkel gelijkvloers dus geen ontluchting voor de afvoer voor zover ik weet), maar de toiletten...

Je zit waarschijnlijk op een lager punt met een (beginnende) verstopping waardoor het water niet vlot genoeg wegloopt en ergens anders lucht vandaan haalt. Vul die beide spoelbakken eens tot aan de overloop, laat dan eens beide tegelijk leeglopen en ga eens bij de CV installatie luisteren.
Ik heb bovenstaande nog eens gedaan en onderstaande is het resultaat anno vandaag. (wel nadat ik al ne loodgieter heb laten langskomen en 1 issue is nu opgelost maar er zit dus nog ergens een 2de verstopping)

Als ik een douche neem hoor ik het nu borrelen aan de spoelbakken naast de douche, hoor ik het ook borrelen rondom de CV installatie en wat later hoor ik het ook borrelen aan de gootsteen in de keuken (en daar ruikt het dan ook naar riool). Als ik de spoelbakken vul tot aan de overloop en deze tegelijkertijd laat leeglopen hoor ik overal dezelfde geluiden maar hoor ik het ook stevig borrelen rondom de douche.

Er zat allereerst een verstopping in de leidingen NA de gootsteen (keuken) maar deze zijn reeds uitgeboord door ne loodgieter. Ik kan nu 10 min water laten stromen vanuit de gootsteen in de keuken. Dat blijft vlotjes stromen. Die verstopping is opgelost. Als ik echter het water laat lopen vanuit de douche, na +-5 min begint de douche nu te overstromen. Met een veer geraak ik tot +-4 meter ver vanuit de douche zonder enige weerstand. Maar verder reikt mijn veer niet.

Er zit dus precies nog ergens een verstopping en/of een ontluchtingsprobleem, maar ik weet niet goed waar juist. Ik vermoed in de buizen van de douche / spoelbakken richting het riool? Op een bepaald moment (zo bleek op de camera van de loodgieter) komen de buizen id samen met de buizen van de gootsteen en gaat het van daar verder richting het riool.

Ik zal nog eens een HG haaronstopper gebruiken. Als dat niet lukt nog eens de loodgieter bellen zeker?

Laatst bewerkt:
Onlangs een stortbui waarbij het scheel vooraan weer van het kijkgat van onze waterafvoer naar het riool vloog en de sifons van onze toiletten leeggetrokken werden. Ik was aan het schuilen onder ons afdak buiten en toen ik later binnenkwam stonk heel ons huis naar stront. Iemand een idee wat de reden van dat leegtrekken van de toiletten is en hoe dit opgelost kan worden?

Regenwater en afvoer van WC zijn toch nooit met elkaar verbonden? Ons regenwater gaat naar de riool en onze toiletten gaan naar een septische put. Dat sifons van lavabo's leeggetrokken worden bij een stortbui zou ik nog kunnen begrijpen (enkel gelijkvloers dus geen ontluchting voor de afvoer voor zover ik weet), maar de toiletten...
Vroeger zat alles samen. In ons vorig huis was dat ook zo. Ben je zeker dat die nergens verbonden liggen?
Als ge op uw hoogste punt in uw afvoersysteem geen beluchter hebt, trekken uw Sifons leeg...
Ik heb zelfs een beluchter gestoken op mijn afvoeren van mijn wasplaats en de airco's uit schrik dat de wasmachine de Sifon van de airco's zou leegtrekken met alle geurgevolgen van dien.

Vroeger zat alles samen. In ons vorig huis was dat ook zo. Ben je zeker dat die nergens verbonden liggen?
Als ge op uw hoogste punt in uw afvoersysteem geen beluchter hebt, trekken uw Sifons leeg...
Ik heb zelfs een beluchter gestoken op mijn afvoeren van mijn wasplaats en de airco's uit schrik dat de wasmachine de Sifon van de airco's zou leegtrekken met alle geurgevolgen van dien.
Het is een huis van '91, zat dat toen nog allemaal samen? Ik zou nog eens terug in de kruipruimte moeten gaan zien, maar voor zover ik weet zit dat allemaal apart. We hebben een septische put, dus daar gaat de afvoer van de toiletten naartoe terwijl regenwater toch naar het riool gaat?

Kan ik zo'n beluchter in de kruipruimte installeren of heeft dat geen nut? Ik lees dat je dat op het hoogste punt moet doen, maar dan zou ik het al ergens naast de toiletten moeten gaan doen.

Uwe septische put is wel verbonden met de riool héé (via een overloop ) want anders kan hem zijn overtollig water niet kwijt .
Kan zijn dat de buizen allemaal bijeen komen in een collector , in 90 was er nog geen verplichting dacht ik om regenwater apart op te vangen .
Als uw siffons worden leeg gezogen is er inderdaad een gebrek aan lucht dat kan aangezogen worden en kan een beluchter uw probleem oplossen , en inderdaad op het hoogstepunt zetten .

Heeft uwe septische put geen verluchting ?

Ik ben aant puzzelen hoe ik mijn grondwater (Of regenwater. Afhankelijk wat het beste is) kan aansluiten richting het washok (wasmachine) en toilet in de gang. En als het even kan ook de toilet op verdieping.
Maar omdat ik het huis gekocht heb, moeilijk om alles terug te vinden. Vorige eigenaar was van het knutsel en lastminute verander type.

En hoe ga je van socarex naar alupex. Speciaal gereedschap voor nodig?

Ik ben aant puzzelen hoe ik mijn grondwater (Of regenwater. Afhankelijk wat het beste is) kan aansluiten richting het washok (wasmachine) en toilet in de gang. En als het even kan ook de toilet op verdieping.
Maar omdat ik het huis gekocht heb, moeilijk om alles terug te vinden. Vorige eigenaar was van het knutsel en lastminute verander type.

En hoe ga je van socarex naar alupex. Speciaal gereedschap voor nodig?
Socarex: knelkoppeling met puntstuk F en dan puntstuk alpex M indraaien. Niet zo moeilijk hoor ;)

Vraagje: hier op het plat dak enkele(6) blazen in de roofing ,niet dat het erg is maar toch..
Al eens op gaan staan en zit vol lucht, geen water.
Geen enkel idee hoe dit komt, roofing ligt er wel al enkele jaren maar zeker nog niet in een staat om alles te vervangen.
Kan dit eigenlijk kwaad als we dat zo laten?
Of is het beter een gaatje in te prikken tot het weer effen is en toe te smeren met vloeibare roofing (of hoe noem je het)

Alvast bedankt.

Die blazen kunnen waterdamp zijn van lekken. Zo ver mogelijk wegblijven van vloeibare roofing. Eens ge ze openmaakt moet er een nieuw stuk roofing over gebrand worden.
Zeker dat het roofing is? Bepaalde soorten epdm kunnen wel blazen trekken.

Terug
Bovenaan