Loodgieterij-topic

Hier na twee jaar sukkelen met de fantastische foutcode F29 van Vaillant die zowat alles als oorzaak kan hebben als je die opzoekt, eindelijk het probleem gevonden.
Bekijk bijlage 45413
De aannemer die hier de crepi heeft geplaatst had de deksteen van de schouw aangepast zodat dit ook proper was afgewerkt. Binnenbuis zit dus los waardoor de ketel vuile lucht trekt als hij niet op vol vermogen werkt. Ondertussen wel al drie installateurs laten kijken en een nieuwe gasblok en ontstekingspen geïnstalleerd.
Benieuwd wat de aannemer van de crepi gaat zeggen als ik hem de factuur stuur.
Deze week eindelijk gefixt, het is natuurlijk goed druk bij de loodgieters momenteel. Uiteindelijk opgelost met een extra stuk buis zodat alles mooi aansluit, totale kost iets van €400 en een half uurtje werk.
Volgens de mannen die het gefixt hebben moet dat bij de installatie van die buis al niet helemaal goed hebben gezeten. De crepi aannemer was dus waarschijnlijk niet 100% de schuldige. Blij dat het nu terug naar behoren werkt. Met dat zachtere weer kon ik de ketel twee keer per dag resetten...

Aller nog wat gezever met de nieuwe badkamer. [Edit: zie nieuwe post]. Sinds het ingebruiknemen van de douche een maand geleden loopt er water weg en sinds kort loopt het langs de verluchtingsgaten naar de berging er onder. Weer iets dat ze totaal niet gecontroleerd hebben.

Bijlagen

• IMG_3083.jpeg
    IMG_3083.jpeg
    1,5 MB · Weergaven: 16
  • IMG_3080.jpeg
    IMG_3080.jpeg
    1,4 MB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
Aller nog wat gezever met de nieuwe badkamer. De sifon werd niet goed aangedraaid tegen de douchebak. Speling ergens. M.a.w. sinds het ingebruiknemen van de douche een maand geleden loopt er water onder de douchebak en sinds kort loopt het langs de verluchtingsgaten naar de berging. Weer iets dat ze totaal niet gecontroleerd hebben.
Zit daar een rubber tussen? Dat is ook nodig voor de waterdichtheid.

Zit daar een rubber tussen? Dat is ook nodig voor de waterdichtheid.
Ja net gecontroleerd.
"Stielmannen"
Idd, want:
Ik was iets te snel met de conclusie omwille van de manier waarop de afvoer werd geplaatst, maar het sluit wel degelijk af met de rubber het leek alleen zo omwille van de opbouw (het is een Ideal Standard ultra flat S2.0 waste). MAAR!
Voor de zekerheid heb ik water met de handdouche (niet met de regendouchekop) laten lopen en expres rond de afvoer; zelfs met de handdouche van het bad er bij. Geen verder gedruup. Voor een minuut of langer echt expres veel water laten lopen. Niets.

Echter, nu komt het. Als ik de regendouchekop open zet hoor ik "gestutter" alsof er lucht getrokken wordt. Dit duurt een paar seconden en dan loopt het normaal, maar vrijwel meteen nadien drupt het weer.

Probleem van aansluiting dan?
Hoe is die regendouche aangesloten? Is dat zo'n integraal systeem dat je in eens stuk gekocht hebt? Dat sputteren duidt alleszins dat er ergens lucht wordt getrokken en dus ergens een slechte verbinding bij de toevoer.

Hier detail foto’s. Helaas was ik er niet bij toen ze de douchekop effectief bevestigden. Het zijn allemaal afzonderlijke delen dat de badkamerplaatser heeft geplaatst. Specifiek gaat het om de onderstaande douche kop.
De Alupex buis hangt gewoon los in de valse wand die ze gemaakt hebben.

Hotbath hoofddouche 30cm gn geborsteld nikkel
Hotbath wandarm 40cm gn geborsteld nikkel (technische fiche)

Het is vooral pokke irritant dat dit gebeurd terwijl mijn schoonfamilie hier is voor een maand en dat die mannen op verlof zijn tot 5 januari.

19FADE80-3868-4DAC-AD2F-485C91438E55.jpeg
IMG_2361.jpeg

Bijlagen

• E85F411A-7D0B-4773-8F1B-85C2896F637C.jpeg
    E85F411A-7D0B-4773-8F1B-85C2896F637C.jpeg
    573,2 KB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt:
Kan je die rozet van de regendouche losdraaien en kijken of het daar ergens lekt? Mss slechte aansluiting daar, dat dan terugloopt in de muur? Dat of aan de kraan waar die Alpex dan vertrekt naar de regendouchekop.

Dat gestutter heeft onze regendouche ook (ook Hotbath Cobber maar de opbouw versie). Die kop heeft bovenaan een gaatje om lucht te trekken om een krachtigere straal te krijgen.
Voor je alles uitbreekt zou ik toch nog eens controleren of het zeker niet de afvoer is en het water niet gewoon langer onderweg is dan je denkt.

Dat gestutter heeft onze regendouche ook (ook Hotbath Cobber maar de opbouw versie). Die kop heeft bovenaan een gaatje om lucht te trekken om een krachtigere straal te krijgen.
Voor je alles uitbreekt zou ik toch nog eens controleren of het zeker niet de afvoer is en het water niet gewoon langer onderweg is dan je denkt.
Huh, had ik nog nooit gehoord.
Nuja, twee simpele tests om na te gaan of het af of aanvoer is:

1. Water laten lopen maar opvangen in emmer. Lekt het, dan is het aanvoer.
2. Volle emmer (soms is het beetje water dat van de sproeier komt onvoldoende om goed te testen) leeggegeten in douchebak. Lekt het, dan is het afvoer.

In het begin spoot daar bij het aanzetten soms een druppel water uit zelfs, ondertussen is dat al wat dichtgekalkt denk ik. Even opgezocht, Eco air heet dat blijkbaar.

@coldvinc Heb mijn afvoer hier ook eens bekeken en als ik online zoek lijkt mij die spleet normaal te zijn (bij mij is die er ook). De rubber afdichting zit aan de buitenkant achter de vijzen.
Op deze foto kan je dat goed zien:
1000060420.jpg

Ik zou eens testen zoals hierboven beschreven om uit te sluiten waar het lek zit.

Laatst bewerkt:
Hier hebben we uit het niets een klokkend geluid uit de afvoer van de keuken (daar zijn 2 wasbakken+vaatwas op aangesloten). Er is geen waterverbruik dus heel raar dat die plots begint te klokken. Alsof er geen lucht weg kan.

Als ik de plannen bekijk, loopt de afvoer rechtstreeks van de keuken naar het controleputje. Die zit ook nergens op een gemeenschappelijke beluchting.

Ofwel beginnende verstopping...
Ofwel slechte beluchting zodat die het water in de sifon lichtjes aan zuigt...

1 dezer eens met een rioolrat langs de controleput doorgaan en zien ofdat er troep uitkomt (van het vuil water vd vaatwas?)
Zou eventueel graag eens kijken met ne camera om te kunnen uitsluiten dat de afvoer slecht afvloeit.

Mag ik die sifon aanpassen onder de wasbak met een beluchting tussen.
Of nog beter: jaarlijks met een rioolrat erdoor omdat die kloefkappers die afvoeren niet goed gelegd hebben!

"Stielmannen"
Om horendol van te worden!
Nieuwbouw van 2023.

Laatst bewerkt:
In het begin spoot daar bij het aanzetten soms een druppel water uit zelfs, ondertussen is dat al wat dichtgekalkt denk ik. Even opgezocht, Eco air heet dat blijkbaar.

@coldvinc Heb mijn afvoer hier ook eens bekeken en als ik online zoek lijkt mij die spleet normaal te zijn (bij mij is die er ook). De rubber afdichting zit aan de buitenkant achter de vijzen.
Op deze foto kan je dat goed zien:
Bekijk bijlage 46888

Ik zou eens testen zoals hierboven beschreven om uit te sluiten waar het lek zit.
Zo is het inderdaad. En mijn vrouw heeft net een douche genomen met handdouche en niets van gedrup. Ik zal vanavond voor de zekerheid testen met een emmer onder de regendouche maar hoogstwaarschijnlijk ligt het dus daar aan.

Hier hebben we uit het niets een klokkend geluid uit de afvoer van de keuken (daar zijn 2 wasbakken+vaatwas op aangesloten). Er is geen waterverbruik dus heel raar dat die plots begint te klokken. Alsof er geen lucht weg kan.

Als ik de plannen bekijk, loopt de afvoer rechtstreeks van de keuken naar het controleputje. Die zit ook nergens op een gemeenschappelijke beluchting.

Ofwel beginnende verstopping...
Ofwel slechte beluchting zodat die het water in de sifon lichtjes aan zuigt...

1 dezer eens met een rioolrat langs de controleput doorgaan en zien ofdat er troep uitkomt (van het vuil water vd vaatwas?)
Zou eventueel graag eens kijken met ne camera om te kunnen uitsluiten dat de afvoer slecht afvloeit.

Mag ik die sifon aanpassen onder de wasbak met een beluchting tussen.
Of nog beter: jaarlijks met een rioolrat erdoor omdat die kloefkappers die afvoeren niet goed gelegd hebben!

"Stielmannen"
Om horendol van te worden!
Nieuwbouw van 2023.
Heb het hier ook na een verbouwing in 2021. Vermoedelijk een verzakking in een afvoer en ik moet elke drie maanden met de rioolrat langs de douche erin. Dan komt er langs controleput een hoop dikke, witte, aangekoekte harde massa eruit en loopt alles weer lekker. Ophoping van zeep e.d. dus ergens. Weinig aan te doen spijtig genoeg hier. Weinig zin om dat allemaal (incl. VVW) op te breken.

Ok. Net met een grote kuip eronder, de regendouche opengezet en het lekt dus na een tiental seconden. Het is weldegelijk de regendouchekop

Ok. Net met een grote kuip eronder, de regendouche opengezet en het lekt dus na een tiental seconden. Het is weldegelijk de regendouchekop
Ben je toch al een stapje dichterbij om de exacte oorzaak te vinden. Kan je dan ergens afleiden van waar het lek precies zou komen? Aan de kop zelf of eerder aan de kraan?

Natuurlijk is het aan hem, maar die is met verlof tot 5 januari...

Ik kan dan evengoed zelf al wat dingen uitzoeken zodat ik goed kan opvolgen.

Het is echt ergerlijk. Ze weten het zo gezegd beter omdat ze pro's zijn, maar net daarom laten die opvallend veel steken vallen omdat ze denken dat ze het altijd perfect kunnen.
Missen is menselijk, maar voor de badkamer heb ik geen enkele werker iets zien nameten/testen of extra controleren, en als het mis gaat is het nooit hun fout natuurlijk. Voor de vloertegels bv. was de vloerder er van overtuigd dat hij de tegels perfect kon leggen. Ik merk nu dat er weldeglijk hier en daar tegels iets hoger/lager liggen.

Enkel de vloerder (schoonbroer van @Tomski ) controleerde geregeld of de tegels mooi lagen en hij gebruikte een leveling systeem. Resultaat? Zelfs als ik met een lamp over de vloer schijn zie ik geen oneffenheden.

Het is ook de reden waarom ik de schutting zelf zal doen. Ik ben die aannemers beu.

Terug
Bovenaan