Loodgieterij-topic

Aha, dus toch eerder fout installatie...
Mij hebben ze altijd geleerd: vast is vast. Te veel druk erop zetten of iets te vast aandraaien is nooit goed.
Niet dat het hier toe doet, maar gewoon om te weten:

Als je gewone schroefdraad moet dichten dan is het wel nodig om vaster te zetten dan gewoon handvast zeg maar. Bij die (sanitaire) verbindingen is het wel nodig om dat effectief met tangen wel goed vast te zetten. Zeker omdat er nog een dichting moet gebeuren in de schroefdraad (met gelijk welk product) 'spant' dat wel. Wat niet wegneemt dat je daar ook geen hefbomen van een meter moet opzetten en overdrijven natuurlijk...

Bij dichtingen met een rubber (rond, plat, ..) mag je niet overdrijven. Dan plet/scheurt de dichting en is het ook gedaan. Ook nooit schroefdraad dichten met product (vlas, vet, loctite,..) als je een een verbinding met dichtingen hebt. het is OF dichting OF schroefdraad dichten. Nooit beiden.

(en alles ook afhankelijk van de diameters van de verbindingen. Hoe groter hoe groter het gereedschap wel wordt :p )

Als er daar echt té veel loctite/vlas/vet/... wordt tussen gestoken en dan belachelijk hard aandraaien kan je de boel wel scheuren.
(wat allicht zo gebeurd is, productiefout zou ik niet van uitgaan)
Aaah, dat zou wel verklaren waarom het vet/whatever het is er zo uitsteekt. Wss origineel niet zo ver gescheurd en het vet hield het water tegen maar door het warme water verder beginnen uitzetten/scheuren.

Mijn isolatie is idd wel goed, maar ik laat 's nachts (22h - 7h) de boel gewoon afkoelen omdat de CV boven staat en vooral de pompen wel wat lawaai maken. Hiervoor heb je een 'hogere' stooklijn nodig om het terug warm te krijgen. Beneden mag er verwarmd worden van 7-22h en boven van 7-17h (om doorverwarmen tijdens slapen tegen te gaan). In realiteit valt alles uit om 15 a 16h omdat dan de temperatuur bereikt is, de piek komt 2-4h later.
Het temperatuurverschil binnen (beneden) was vorige week tijden de koude nachten (-8 graden hier) 1,4 graden, deze nacht is het 0,7 graden afgekoeld.
Als je bedenkt dat de verwarming om 16h uitgevallen was, is 1,4 graden afkoeling over 15h wel cava, gisteren was dat 0,7 graden over 16h.

Als je constant verwarmt moet je stooklijn nog lager liggen omdat je enkel het warmteverlies moet opvangen. Hier gebeurd dat dus niet omwille van lawaai en pendelen van de ketel in dat geval.

Deze ochtend:
Beneden: Delta T van 7 graden, pompsnelheid 2.0l/min door alle kringen. Initieel stond de stooklijn op 1.2 en pompsnelheid op max, nu is de pompsnelheid 30% ofzo. Als ik pompsnelheid verlaag gaat de ketel pendelen als het bovencircuit niet aanstaat.

Boven is de verwarming dus (nog) niet aangegaan, temp staat nog op 20,9 en dat is nog iets teveel, gisteren was de temp 21,1 boven, dus 0,2 graden gedaald.
Merci voor je uiteenzetting.

Hier is het gewoon 24/7 ‘aan’, geen nachtverlaging.

Aangezien mijn delta T zo laag zijn moet ik dus misschien eens proberen om eerst mijn stooklijn te verlagen (ipv 0.6 continu) en eens te kijken wat het doet?

Merci voor je uiteenzetting.

Hier is het gewoon 24/7 ‘aan’, geen nachtverlaging.

Aangezien mijn delta T zo laag zijn moet ik dus misschien eens proberen om eerst mijn stooklijn te verlagen (ipv 0.6 continu) en eens te kijken wat het doet?

Als je je stooklijn verlaagt, verlaagd ook de aanvoertemp, weet niet of het veel invloed heeft op de delta T. Eerste wat in mij opkomt is de pompsnelheid verhogen, maar die lijkt al redelijk hoog. Zet de stooklijn eens op 0,4 en kijk eens wat het doet en of het warm blijft. Ik vermoed van wel.

Als je de pompsnelheid verhoogt, Verlaag je uw delta T dacht ik.
Ik zou denken om alle kringen volledig open te zetten, uw pompsnelheid aan te passen zodat je uw gewenste deltaT haalt (7°C) en dan uw kringen afzonderlijk afregelen zodat elke kring dezelfde deltaT heeft tussen aanvoer en retour.

Over laatst gelezen dat er zoiets is als een index circuit. Dat is het circuit met de meeste weerstand. Dat je die kring het meeste debiet moet geven en dan al uw andere kringen daarna bijregelen zodat het circuit met de meeste weerstand ook even warm wordt dan al de andere.
Maar in die materie ben ik nog niet volledig mee 😵‍💫

Laatst bewerkt:
Maar mijn pompsnelheid staat eigenlijk gewoon op adaptief, dus als het debiet daalt verlaagd hij automatisch zijn snelheid.

Dus delta T groter krijgen lijkt me hier enkel mogelijk door flow te verlagen, het water krijgt meer tijd om zijn warmte af te geven.

Ik denk nu wel dat ik het verschil tussen beide verdelers kan verklaren, die met de lagere delta T heeft de kringen van de parketvloer. Parket geeft sowieso iets trager de warmte af dan de keramische tegels.

Lijkt me dat ik als eerste stap gewoon met de flowmeters ga spelen, telkens met tussenpozen van 24u alvorens iets bij te regelen.

Maar regelt hij zijn pompsnelheid naar zijn deltaT?

Ik heb trouwens een gelijkaardige vraag (probleem dat ik niet begrijp) met onze Vaillant warmtepomp. Ik denk niet dat die op deltaT regelt.

Maar regelt hij zijn pompsnelheid naar zijn deltaT?

Ik heb trouwens een gelijkaardige vraag (probleem dat ik niet begrijp) met onze Vaillant warmtepomp. Ik denk niet dat die op deltaT regelt.
Nee pompregeling is op debiet, debiet is door flowregeling, flow bepaald mee Delta T.

Want lagere flow, water heeft meer tijd opm zijn warmte af te geven doorheen de lus, dus water is koeler als het arriveert op de retour = hogere delta T tussen aanvoer en retour.

Zo begrijp ik het, maar kan er volledig naast zitten.

Ik denk dat debiet en Flow in deze context hetzelfde zijn. Nee?
deltaT moet omhoog dus debiet/flow moet omlaag.
Kan je de pomp manueel op een vast percentage zetten?

Bij ons systeem (met buffervat) moet ik manueel de 2 pompgroepen regelen. Die zijn "ingeregeld" op deltaT van 3 graden. De deltaT van de wp naar buffervat wordt geregeld door de opvoerhoogte van de interne circulatiepomp (deltaP) om alles extra ingewikkeld te maken... Deze heb ik ook geregeld op deltaT van 3.

Ik denk dat debiet en Flow in deze context hetzelfde zijn. Nee?
deltaT moet omhoog dus debiet/flow moet omlaag.
Kan je de pomp manueel op een vast percentage zetten?

Bij ons systeem (met buffervat) moet ik manueel de 2 pompgroepen regelen. Die zijn "ingeregeld" op deltaT van 3 graden. De deltaT van de wp naar buffervat wordt geregeld door de opvoerhoogte van de interne circulatiepomp (deltaP) om alles extra ingewikkeld te maken... Deze heb ik ook geregeld op deltaT van 3.
Jawel zijn idd hetzelfde, ik bedoelde debiet te regelen met flowmeters.

Ik zou in alle eerlijkheid eerst uw deltaT regelen met het debiet van uw pomp en dan via de flowmeters van uw kringen.
Ik heb het zo gedaan met ons systeem,maar dat zijn dan ook manueel in te stellen waarden.
Zijnde:

Ik zou in alle eerlijkheid eerst uw deltaT regelen met het debiet van uw pomp en dan via de flowmeters van uw kringen.
Ik heb het zo gedaan met ons systeem,maar dat zijn dan ook manueel in te stellen waarden.
Zijnde:
Ik heb die pompgroep maar dan met een wilo pomp, ik vind echt geen enkele info om het te regelen via de pomp, want die past zich zelf aan aan het debiet.

Dus als ik de flow lager zet, gaat de pomp vanzelf lager..

Leest er hier ergens een sanitairman mee die ons kan informeren? :)

Kan je anders kijken in de instellingen van uw gasketel ofdat je daar op deltaT kan regelen? Als de flow van uw systeem zich aanpast aan de gewenste retourtemperatuur zou dat nog rendabeler en beter kunnen werken denk ik.
En aangezien je automatische pompen hebt zou ik durven denken van wel.
Zeer zeker ook benieuwd naar de mening van een professional.

Bij ons systeem kan ik enkel de aanvoer temperatuur automatisch laten regelen en dien ik de retour aan te passen door de pompsnelheid manueel in te stellen. Op die manier kan je niet op de meest effectieve manier warmen in verschillende weersomstandigheden, maar daar heb ik mij ondertussen bij moeten neerleggen 🙈

Kan je anders kijken in de instellingen van uw gasketel ofdat je daar op deltaT kan regelen? Als de flow van uw systeem zich aanpast aan de gewenste retourtemperatuur zou dat nog rendabeler en beter kunnen werken denk ik.
En aangezien je automatische pompen hebt zou ik durven denken van wel.
Zeer zeker ook benieuwd naar de mening van een professional.

Bij ons systeem kan ik enkel de aanvoer temperatuur automatisch laten regelen en dien ik de retour aan te passen door de pompsnelheid manueel in te stellen. Op die manier kan je niet op de meest effectieve manier warmen in verschillende weersomstandigheden, maar daar heb ik mij ondertussen bij moeten neerleggen 🙈
De flow kan ik niet automatisch regelen per kring, dan moet je van die servos op je verdeler hebben staan. Ik heb gewoon manuele flowmeters.

De flow sensor van mijn Itho Daalderop Cube ketel is kapot. Hij meet geen afname meer, waardoor de ketel geen SWW productie start.
Die sensor zit vast met een borgring zoals je kunt zien op de foto, leek me eenvoudig zelf te vervangen.
Maar nu krijg ik de sensor zelf niet los, ik kan hem er niet uittrekken.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Bijlagen

• IMG_3976.jpeg
    IMG_3976.jpeg
    1,7 MB · Weergaven: 4
Als ik kijk, zou enkel die borgring er moeten voor zorgen dat hij er niet uitvalt. er zit nog een O-ring in, mss dat die wat vast zit? eventueel licht tikje geven aan de behuizing? zie foto's dat ik gevonden heb op internet: link1 foto2

Een radiatorkraan (gewone draaiknop, geen thermostatische) lekt. Kan ik die makkelijk zelf vervangen?

Ik heb dat destijds nog gedaan toen het circuit van de chauffage leeg was. Nu is alles natuurlijk in running.

Hoe pak ik dat aan? Moet ik locktite of zo'n touw rond den draadas doen als ik er een nieuwe knop op zet?
De buis onder de knop is serieus beginnen roesten door het lek merkte ik op (er staat een kast voor dus dat kan al enige tijd zo zijn). Ik zou die buis eens goed afschuren en behandelen met anti roest spuitbus en daarna met radiatorlak behandelen.

Tips and tricks welkom. Ik ging de loodgieter bellen maar 't lijkt me zelf op te lossen.

Hangt er vanaf waar het exact lekt

Je ketel gaat ook moeten uitstaan en het water uit je verwarming

Daarna als alles gedaan is ga je terug moeten aanvullen

Je weet allemaal hoe dat moet?

Op welk verdiep staat die radiator?

Valt ook te zien ofdat uw radiatoren apart afsluitbaar zijn. Ons ventiloconvectoren (radiatoren in ons vorig huis trouwens ook) zijn aanvoer en retour afsluitbaar aan het onderblok. Dan is het niet nodig om heel uw systeem leeg te laten. Maar enkel de radiator op zich. Uw ketel moet idd wel afstaan om foutmeldingen te vermijden.

De radiator zelf moet ge dan wel aflaten. Normaal onderaan ergens een moer los draaien waar je het water aflaat en het ontluchtventiel bovenaan de radiator opendraaien.

Als ge geen afsluitbare ventielen hebt op uw radiatoren gaat ge idd wel heel uw systeem moeten aflaten

Terug
Bovenaan