Loodgieterij-topic

Hoe heb je de up320 geplaatst? Heb je dat met een meter gemeten van op de beton of met de laser geplaatst? 42 cm is geen probleem, 40 cm is voor vele mensen te laag... Wij plaatsten de potten standaard al op 43 cm, blijkbaar is dat makkelijker voor de oudere mensen...
We hebben hem op de chape geplaatst en gemeten met een meter. Eerst wel de hoogte van de afgewerkte vloer (0.8cm) er ook eerst nog eens bij geteld. Dus van op de chape op 102,8. Ikzelf vind het geen probleem die hoogte, de vriendin wel. En ik wil graag weten hoe dit nu komt en waarom ze dan op die maattekening 40 zetten.

Ben je zeker dat uw vloerpeil goed is? Kan goed zijn dat uw vloer gewoon 2cm lager ligt hoor. Of dat je uw systemfix op 102 hebt gezet omdat uw meterpeil verkeerd stond.
Ik denk niet dat ik zo fout gemeten heb, zijn hier met een complete renovatie bezig waarbij alles minutieus uitgemeten wordt.Nu, t inbouwdeel is afgekast, dus nameten lukt niet meer. Het zal moeten blijken als we ooit eens een andere pot kopen.

Laatst bewerkt:
Vorige week had ik een plotse drukval in mijn radiator/VVW-circuit.

Omstandigheden: een volledig nieuwe installatie na een grondige verbouwing die deze winter werd afgewerkt. De vervarming heeft al opgestaan van maart tot en met april, en stond de laatste anderhalve maand uit.
Tot vorige week ik dus plots een foutmelding zag op mijn Vaillant thermostaat: en effectief zag ik op de manometer van de doorstroomketel dat de druk onder zijn minimum zat. Circuit bijgevuld tot hij weer op druk stond en sindsdien vrij stabiel gebleven schat ik.

Moet ik mij zorgen maken over iets of kon dit een luchtbel geweest zijn ofzo?

Bedankt voor de reacties op bovenstaand bericht.
Na een paar weken gaf hij opnieuw aan dat de druk onder de 0,8 bar drempel gezakt is, vermoedelijk zit ik dus ergens met een lek(je). Nu in twee weken opnieuw van 1,4 naar 1,2 gegaan.
De eerste keer dat hij de foutmelding gaf was een week nadat mijn schrijnwerker de ingebouwde kast heeft geplaatst in de badkamer. Na uitdrukkelijk en verschillende keren te herhalen dat er vloerverwarming lag, heeft hij er dus wellicht TOCH ingeboord en gevezen. De idioot. Om dit uit te sluiten ga ik het circuit van de VVW badkamer dichtdraaien, opnieuw druk opsteken en kijken of de druk dan nog zakt of niet.

Enfin, in tussentijd nog een ander vraagje: ondanks dat ik gevraagd had om de buitenvoeler van mijn ketel in de schaduw te hangen, hebben ze dit niet gedaan. Vandaar de vraag: is dit een gewone twee-aderige kabel die ik zelf kan verlengen met een simpele elektriciteitsdraad?

Pagina 37, hier is het een 3 aderige.
Maar zal wel merkafhankelijk zijn. Mss best eens open vijzen.
Het is een Vaillant Exclusive dus zal inderdaad wel die 3-aderige zijn "met VCF-signaal". Geen flauw idee wat dat wil zeggen, een VCF-signaal.

Ben al blij dat het geen 2-aderige is want dan zou elke bijkomende weerstand een fout betekenen in uw meting. Met 3-aderig denk ik dat ik gerust een stuk kabel mag bijvoegen maar ik Google nog even verder.

Het is een Vaillant Exclusive dus zal inderdaad wel die 3-aderige zijn "met VCF-signaal". Geen flauw idee wat dat wil zeggen, een VCF-signaal.

Ben al blij dat het geen 2-aderige is want dan zou elke bijkomende weerstand een fout betekenen in uw meting. Met 3-aderig denk ik dat ik gerust een stuk kabel mag bijvoegen maar ik Google nog even verder.
Hoe denk jij dat zo een buitenvoeler werkt? Gewoon een PT100? Of Ni1000?

Volgens mij eerder 0-10v vermits het 3 aders zijn. Anders waren er 2 genoeg...
Zal eerder gewoon 2 draden voor spanning zijn en op de 3de lijn communicatie via een low kb protocol.
Allez intern in de voeler wordt de temperatuur gemeten met een Pt100 of Ni1000. Maar in dat bakje zit ook een printje met daarop wat IC’s.

Ik was sarcastisch met andere woorden :P

Ik vond er niet veel over terug, maar de 3 aders deden me vermoeden dat ik het dus gerust gewoon mocht verlengen. Proef op de som genomen en het klopt, ik meet nu met de verlengde kabel nog steeds dezelfde temperaturen. :)

Waarom zou je dat niet mogen verlengen? En al die speculatie hier, dat signaal is een intern signaal van de printplaat van de ketel, dus bij ieder merk sowieso anders.

Hoe denk jij dat zo een buitenvoeler werkt? Gewoon een PT100? Of Ni1000?
Eerlijk... Trekt zo eens een buitenvoeler open. (ik heb dat met de mijne gedaan van buderus omdat ik die zwart geschilderd wou)
I was shocked. Is dus gewoon een 'basis' NTC 10 Kohm thermistor...
8718585355-1.jpg

Laatst bewerkt:
Eerlijk... Trekt zo eens een buitenvoeler open. (ik heb dat met de mijne gedaan van buderus omdat ik die zwart geschilderd wou)
I was shocked. Is dus gewoon een 'basis' NTC 10 Kohm thermistor...
8718585355-1.jpg
Op zich toch wel beter dat het basic is? Bie viessmann ook NTC 10k bij de laatste generatie, ervoor pt500 dacht ik. Nu kan je tenminste depanneren, heb zo al eens met nen 10k boilervoeler nen buitenvoeler voorlopig gefixt. Bie viessmann gaat ketel regelen naar 3 graden buitentemp als buitenvoeler kapot is, niet zo prettig in de zomer

Op zich toch wel beter dat het basic is? Bie viessmann ook NTC 10k bij de laatste generatie, ervoor pt500 dacht ik. Nu kan je tenminste depanneren, heb zo al eens met nen 10k boilervoeler nen buitenvoeler voorlopig gefixt. Bie viessmann gaat ketel regelen naar 3 graden buitentemp als buitenvoeler kapot is, niet zo prettig in de zomer
Kan ik best geloven. Maar kan je dan beter niet de weersafhankelijke regeling uitschakelen en op kamertemperatuur laten regelen tot wanneer de buitenvoeler gerepareerd is?
Ik was vooral shocked dat ze daar 20-25 euro voor aanrekenen. In een gewone winkel/webshop gaan die zelfs tot 30-45 euro. Die thermistor kost 0.15 cent in bulk en het plastieken omhulsel is generisch voor verschillende merken dus zal hoogstwss ook niet meer kosten dan een euro of twee.

Kan ik best geloven.
Ik was vooral shocked dat ze daar 20-25 euro voor aanrekenen. In een gewone winkel/webshop gaan die zelfs tot 30-45 euro. Die thermistor kost 0.15 cent in bulk en het plastieken omhulsel is generisch voor verschillende merken dus zal hoogstwss ook niet meer kosten dan een euro of twee.
Is maar just buderus die dat model van kastje gebruikt volgens mij
Nja wisselstukken, soms hebben de goedkoopste ketels in aankoop de duurste wisselstukken.. Bulex is daar goed in, verschiet mij soms dood als ik de prijs soms zie als ik een stuk ga halen

Is maar just buderus die dat model van kastje gebruikt volgens mij
Nja wisselstukken, soms hebben de goedkoopste ketels in aankoop de duurste wisselstukken.. Bulex is daar goed in, verschiet mij soms dood als ik de prijs soms zie als ik een stuk ga halen
Is dat ook niet een beetje het businessmodel van Brolex? Cheap to buy, cheaply made and expansive to maintain.

Waarom zou je dat niet mogen verlengen? En al die speculatie hier, dat signaal is een intern signaal van de printplaat van de ketel, dus bij ieder merk sowieso anders.
Stel dat er in de buitenvoeler louter een temperatuursafhankelijke weerstand zou zitten, dan zou elke bijkomende weerstandsverandering (bijvoorbeeld de kabel verlengen en/of doorknippen en opnieuw aan elkaar zitten) een invloed hebben op de meting.

Maar zoals gezegd; dan zou je meestal slechts 2 aders hebben en dan zou de sensor wellicht ook moeten gekalibreerd worden, wat me ook niet evident lijkt in de bouwsector. Vandaar mijn gokje om het er gewoon op te wagen.

Stel dat er in de buitenvoeler louter een temperatuursafhankelijke weerstand zou zitten, dan zou elke bijkomende weerstandsverandering (bijvoorbeeld de kabel verlengen en/of doorknippen en opnieuw aan elkaar zitten) een invloed hebben op de meting.

Maar zoals gezegd; dan zou je meestal slechts 2 aders hebben en dan zou de sensor wellicht ook moeten gekalibreerd worden, wat me ook niet evident lijkt in de bouwsector. Vandaar mijn gokje om het er gewoon op te wagen.
Maar er zijn merken die zo werken, die minieme verandering gaat op een NTC 10k Het verschil niet maken. Heb nog maar 1x gehad dat er een zodanig slecht contact in de kabel zat dat de meting verkeerd was. Gelukkig zaten er 8 aders in dus gewoon kunnen een ander paar gebruiken dan.

Laatst bewerkt:
Paar vraagjes over de verwarming in een nieuw huis waar we sindskort wonen. Betreft gasboiler met radiatoren op de verdieping:
- deze ochtend hoorde ik plots water stromen door de radiator op onze slaapkamer. De thermostaat stond op 21.5 en dat was ook de gemeten temperatuur. De aanvoertemp gecheckt en deze stond en bleef correct (?) laag op 23 graden ofzo. Enig idee waarom het water toch stroomt door de radiatoren? Beneden is er vloerverwarming.
- zijn allemaal thermostatische knoppen op de radiatoren: op stand 2 en 3 hoor je het water duidelijk stromen, heel storend eigenlijk. Vanaf 4 en 5 hoor je het nog heel licht en niet meer storend. Op stand 1 en lager hoor je niets meer. Enig idee hoe dit komt? Ik dacht dat een thermostatische kraan zo werkte dat die al het water zou doorlaten tot gewenste temperatuur bereikt wordt en dan gewoon stopt? Nu lijkt het alsof die werkt volgens een gewone knop?

Terug
Bovenaan