Loodgieterij-topic

Das natuurlijk wel belangrijk.
Zonneboiler = hoge temperaturen =/= alpex die tot max piektemperatuur van 110 °C kan gaan. Ik vermoed dat zonneboiler met vacuum buizen wel een pakje hoger kan gaan in temperatuur.

warmtepompboiler is zelfde installatie als gewone CV instalaltie. alpex, multiskin, mepla... allemaal goed.

vraagt blijft, heb ik genoeg debiet?

ik heb een 325 kuub per uur unit, maar da's wss als ie op stand 3 aan het werken is. Meeste van de tijd draait ie op 1 (nacht) of 2 (overdag) en heb eigenlijk geen idee hoeveel kuub lucht per uur ie dan ververst.

hoogstwss niet.
die toestellen vragen 375 tot 400m³/h.
En doe je zoveel rendement? Een ietwat goede luchtgroep warmtewisselaar geeft bij -8 buiten een 0 a 3 graden afblaaslucht. Daar ga je dan sanitair warm water mee maken (lees elektrisch :p) Ruimtetemperatuur is in uw zolder zeker warmer dan 0 a 3 graden. Bij 15°C omgevingstemperatuur is uw cop 3 a 3.3. Akkoord uw zolder koelt af wss.

Das natuurlijk wel belangrijk.
Zonneboiler = hoge temperaturen =/= alpex die tot max piektemperatuur van 110 °C kan gaan. Ik vermoed dat zonneboiler met vacuum buizen wel een pakje hoger kan gaan in temperatuur.

warmtepompboiler is zelfde installatie als gewone CV instalaltie. alpex, multiskin, mepla... allemaal goed.

Die temperatuur is in de leidingen van de panelen naar de boiler, dat is altijd met de bijgeleverde inox flexibels of eventueel koper met persstukken met hoge temp dichtingen. Ook wordt er een temperatuurmenger op de uit gang van de boiler geplaatst dat er max 60 graden naar de installatie gaat. Gaat hem hier over de toevoer leidingen, dat staat los van welk type boiler er komt.

hoogstwss niet.
die toestellen vragen 375 tot 400m³/h.
En doe je zoveel rendement? Een ietwat goede luchtgroep warmtewisselaar geeft bij -8 buiten een 0 a 3 graden afblaaslucht. Daar ga je dan sanitair warm water mee maken (lees elektrisch :p) Ruimtetemperatuur is in uw zolder zeker warmer dan 0 a 3 graden. Bij 15°C omgevingstemperatuur is uw cop 3 a 3.3. Akkoord uw zolder koelt af wss.

Dus zonneboiler is de betere keuze dan volgens jou?

Dus zonneboiler is de betere keuze dan volgens jou?
Zonneboiler heeft 4 maand van het jaar geen opbrengst en zit je puur elektrisch te verwarmen, warmtepompboiler werkt continu met deftige cop. Plus geen extra panelen op het dak, beter zelfdr oppervlakte gebruiken voor pv panelen.

Zou wel niet willen dat mijn zolder een frigoruimte wordt omdat de balansventilatie het niet kan trekken qua debiet. We gaan daar slapen in de toekomst.

Da's dan een splitunit?

want die viessman die ik daar in die link zag was precies warmtepomp én warmwatervat in 1 cilindervormig toestel. Dat kan je toch niet direct buiten placeren?

edit: zo een ding dus

wordt precies toch geadviseerd om binnen te plaatsen.

tesy-warmtepomp-boiler-200ltr-met-warmtewisselaar-cop-28.jpg

Heb ik al gezegd dat die mens ook verwacht dat de factuur volledig betaald wordt VOORDAT hij komt installeren? :p

Deze en volgende week komen er nog enkele chauffagisten langs om een offerte te maken.
Aannemers die 100% voorschot vragen. Die lacht ge hopelijk toch goed uit. :rofl:

Hoe vind je eigenlijk de ideale verhouding tussen stooklijn en kringdebiet, zijn daar bepaalde formules door of is dat puur trial and error? Want als het in mijn living bijvoorbeeld snel te warm is en in de andere ruimten goed, dan neem ik aan dat ik gewoon het debiet van de kringen in de living wat moet verminderen? Wanneer ik vind da het overal te warm is, kan ik dat oplossen door gewoon de stooklijn wat te verlagen?

Terug
Bovenaan