Maatschappij

Volgens hoe ik het hier zie is de beursfeiten topic gewoon een algemene thread waar (helaas voor sommige blijkbaar...) TA wel degelijk deel van uitmaakt. T'is een deel van de beurs, want aangezien er een goed deel in gelooft is het ook een zelfvervullende voorspelling
Gassy zijn posts geven wat inzicht op welke momenten je best instapt. Een goed aandeel wilt niet zeggen dat het goed voor uw portemonee is als ge op het verkeerde moment koopt.
Het is eigenlijk al erg dat TA (kwantitatieve) analyse wordt verbannen naar apart topic en kwalitatieve analyse niet, gewoon omdat de "value investors" dat niet graag lezen, terwijl het trackrecord van de kwalitatieve analyses hier redelijk slecht is. Komt dan nog eens bij dat als hun kwalitatieve analyse er compleet naast zit dat dat niet is omdat de analyse slecht is, maar omdat de markt "retarded" is.

Ergens is een apart topic voor TA al een censuur en toegift aan de klagers die denken dat ze kunnen bepalen wat nuttig is en wat niet.

De grootste klagers hier over niveau, zijn zelf de grootste bagholders van BG meme aandelen. Dat ze ondanks dat ze dagelijks via hun portefeuille en de confrontatie met de indexen zelf, zich niet eens bewust zijn dat ze niet de capaciteit bezitten om te beslissen wat al dan niet onzin is, is gewoon absurd.

Ergste van al is dat BG meme aandelen zondanig hier gehypt geweest zijn dat de de echte pareltjes bv (Nvidia) compleet ondergesneeuwd geweest zijn omdat iedereen met zijn neus in de "kwalitatieve analyses" van olie zaten.

Zelf Charlotte de Brander die hier (onterecht) vergruisd werd, veegt met haar portefeuille ruimschoots de vloer aan met de klagers hier.

Heel dat geklaag over TA is gewoon gestoeld op de overschatting van de klagers hun eigen niveau.

Dat komt voort uit bijna 2 decennia ervaring en toewijding. Is niet zomaar op 1, 2, 3 bij te brengen.
Sorry, de oudere users kennen jou, maar het moet eens herhaald worden voor nieuwe users.

Je bent 2,5 jaar geleden begonnen met aandelen, nl. index investen.
In dat topic sloeg je de ene na de andere kemel, zoals de discussie met @cege over de niet-normale verdeling van beursreturns, waardoor uw pseudowetenschappelijke posts over standaarddeviaties aan iedereen duidelijk maakte dat je uit uw nek aan het kletsen was.
Waarna je dit topic komen volposten bent.

Daarnaast heb je in dit eigenste topic gedeeld dat de portefeuille waarmee je belegt in totaal <20k is, en aandelen 5% van uw totale vermogen zijn.
Daarnaast heb je in het topic al verschillende posts verwijderd waarin je ongelijk had in uw 'analyse'.
Tevens wist je in 2025 zelfs niet dat een dividend van de beurskoers afgaat, waardoor het nutteloos is om een aandeel bij te houden tot net voorbij ex-dividend datum.

Wie doet zoiets?
Niet iemand die "20 jaar ervaring en toewijding" heeft, maar een complete beginneling die zich beroept op chatgpt en een TA website/Twitter.

En dat is niet erg, maar dan moet je anderen niet gaan terechtwijzen dat jouw TA posts hier echt wel thuishoren omdat ze 'geniaal' zouden zijn.

Laatst bewerkt:
Sorry, de oudere users kennen jou, maar het moet eens herhaald worden voor nieuwe users.

Je bent 2,5 jaar geleden begonnen met aandelen, nl. index investen.
In dat topic sloeg je de ene na de andere kemel, zoals de discussie met @cege over de niet-normale verdeling van beursreturns, waardoor uw pseudowetenschappelijke posts over standaarddeviaties aan iedereen duidelijk maakte dat je uit uw nek aan het kletsen was.
Waarna je dit topic komen volposten bent.

Daarnaast heb je in dit eigenste topic gedeeld dat uw portefeuille in totaal <20k is, en aandelen 5% van uw totale vermogen zijn.
Daarnaast heb je hier al verschillende posts verwijderd waarin je ongelijk had in uw 'analyse'.
Tevens wist je in 2025 zelfs niet dat een dividend van de beurskoers afgaat, waardoor het nutteloos is om een aandeel bij te houden tot ex-dividend datum.

Wie doet zoiets?
Niet iemand die "20 jaar ervaring en toewijding" heeft, maar een complete beginneling.

En dat is niet erg, maar dan moet je anderen niet gaan terechtwijzen dat jouw TA posts hier echt wel thuishoren omdat ze 'geniaal' zouden zijn.
Ik ben in 2009 begonnen met aandelen.
Inleg is >20k. Inderdaad <5% van vermogen. Groot deel zit ook al sinds 2009 in commodities.
Verder hoef ik mij niet te verdedigen. Tenslotte: En ja, die analyse van BILL bleek achteraf inderdaad geniaal. Alvast bedankt voor de felicitaties van de perfecte bodem van BILL, ADM,… 👌😉

Laatst bewerkt:
Zelf Charlotte de Brander die hier (onterecht) vergruisd werd, veegt met haar portefeuille ruimschoots de vloer aan met de klagers hier.
En hetzelfde voor jou. Jouw inhoudelijke bijdrages versus shitposting is letterlijk 1 op 1000, gecombineerd met wat leugens.
Dat je nu als voorbeeld Charlotte aanhaalt, is 1 grote QED.

Een aantal memes of irrelevante bijdragen vindt niemand een probleem, dat doe ik (jammer genoeg mss) zelf ook.
Met een @Straddle waren hier soms discussies, maar die leverde ook waardevolle inhoudelijke posts.
Maar als de ratio 1 op 1000 wordt, ervaren velen dat als serieus vervelend.

Misschien vinden nieuwe users dat leuk, en dan leg ik mij daar (uiteraard) gewoon bij neer.

Dan moet er misschien een nieuw topic "Beurs: algemene & fundamentele analyse (aka grote beursfeiten)" aangemaakt worden.
Voor crypto werd net als TA ook een apart topic aangemaakt, en dat werkt uitstekend.

Een aantal memes of irrelevante bijdragen vindt niemand een probleem, dat doe ik (jammer genoeg mss) zelf ook.
Continue zelf

Je bent zelf een van de weinige forumleden die scheldt en beledigd.

Recent was je nog bezig over wat er in mijn broek stak.

Jij hoort echt niet te klagen over niveau.

IMaar over het algemeen blijft het niveau hier echt wel mijlenver boven wat je op IEX, beursig, etc. kan vinden hoor. En itt. tot Fintwit of IEX weet je hier ook dat je wellicht zal worden aangesproken op bvb. het feit dat je voorspelling er volledig naast zat, wat net positief is voor het leerproces en het niveau van de thread.
Klopt, maar je moet toegeven dat het de laatste tijd toch heel erg begint op te schuiven naar dat 37 in een dozijn type fora.

Anderen hebben een beleggerstijl die in de huidige marktomstandigheden gewoon niet rendeert (e.g. Janus in een retard level bull market -> heeft die zelf aangegeven voor alle duidelijkheid, ik geef het graag mee vooraleer ook dit wordt gezien als "op elkaar kappen")
Maar dat zijn veronderstellingen die je niet zomaar kan maken?
Ik deelde nog maar een paar maand geleden dat mijn portefeuille VNP, Genus en cash was.
VNP was een 35% positie en is 140% gestegen sinds aankoop 9 maand geleden, in dit topic gemeld.
Hoeveel durums met lidl cola zero kan ik daar theoretisch van drinken denk je? (in de praktijk niet veel, want nog steeds Wegovy adept 😁)

Laten we van dit forumonderdeel AUB geen Pol&Soc light maken waar het gebruik van de report-knop meer regel dan uitzondering is, waar mensen om de haverklap warnings krijgen, en waar berichten voor het minste verwijderd worden.
Zeker akkoord.

Continue zelf

Je bent zelf een van de weinige forumleden die scheldt en beledigd.

Recent was je nog bezig over wat er in mijn broek stak.

Jij hoort echt niet te klagen over niveau.
De anciens hier in het topic weten dat ik niet ad hominem reageer op beurszaken.
Met een @Spooky of anderen ben ik soms ook niet akkoord, maar dat blijft beleefd of bij een kleine steek.

Maar als individuen op de man spelen, of op de man kleinerend proberen doen, dan maak ik niet de fout die de US democraten maakten bij Trump en beleefd te blijven, maar tackle ik jou gewoon harder terug.

Waar ik trouwens geen probleem mee heb. Ik heb jou ook nog nooit gereport.
Wel is het gewoon ronduit vervelend als je gewoon quasi nooit iets inhoudelijk post, maar wel steevast denigrerend doet naar anderen toe.
En de negeer-functie helpt niet als je het forum niet ingelogd bezoekt, wat meestal het geval is bij mij.

Ergste van al is dat BG meme aandelen zondanig hier gehypt geweest zijn dat de de echte pareltjes bv (Nvidia) compleet ondergesneeuwd geweest zijn omdat iedereen met zijn neus in de "kwalitatieve analyses" van olie zaten.
Laten we dus inhoudelijk gaan.

Ik vind 1 post van jou over NVIDIA tussen 2020 en 2025:

In 2023:
$NVDA blijft gaan 🫣
Ik twijfel om te shorten 🙈
Jouw enige commentaar over dat ondergesneeuwde pareltje was dus dat je het te hoog gewaardeerd vond.
De ironie alweer voorbij.

En Nvidia ondergesneeuwd? In 2023-2024 ging het pagina's aan een stuk over die stratosferische stijging.
Ik heb het trouwens geshort, 5 dagen of zo, en rap mijn kar gekeerd toen ik hun resultaten zag.

Weet je wat, kom eens met voorstellen voor een betere inrichting, zodat wij die kunnen meenemen in onze kijk erop. Dat kan ons helpen om er iets van te maken waar iedereen zich in vindt.

En maak het niet persoonlijk, elke volgende post op de man wordt weggehaald.

Weet je wat, kom eens met voorstellen voor een betere inrichting, zodat wij die kunnen meenemen in onze kijk erop. Dat kan ons helpen om er iets van te maken waar iedereen zich in vindt.

En maak het niet persoonlijk, elke volgende post op de man wordt weggehaald.
Ik denk dat @JanusDR zijn idee van een apart topic over algrmene en fundalentele analyse wel een goeie oplossing zou zijn. Imo is er geen enkele meerwaarde aan 3 posts per dag over #crap 🚀🚀🚀 , gelul over hoe goed tech het wel niet doet door personen die nooit hun effectieve portefeuille posten en shitposts over andere hun aankopen zonder argumenten.

Ik denk dat @JanusDR zijn idee van een apart topic over algrmene en fundalentele analyse wel een goeie oplossing zou zijn. Imo is er geen enkele meerwaarde aan 3 posts per dag over #crap 🚀🚀🚀 , gelul over hoe goed tech het wel niet doet door personen die nooit hun effectieve portefeuille posten en shitposts over andere hun aankopen zonder argumenten.
Er moet steeds een holistische visie mogelijk zijn. Dat maakt het juist completer. Fundalentele analyse is mogelijk per aandeel afzonderlijk. Gewoon afzonderlijk topic voor dat aandeel aanmaken. Maar beperkingen in aanbrengen van inzichten mogen er NOOIT zijn. Een bedrijf moet op 1 plaats steeds vanuit alle kanten belicht kunnen worden. Period.

Laatst bewerkt:
Er moet steeds een holistische visie mogelijk zijn. Dat maakt het juist completer. Fundalentele analyse is mogelijk per aandeel afzonderlijk. Gewoon afzonderlijk topic voor dat aandeel aanmaken. Maar beperkingen in aanbrengen van inzichten mogen er NOOIT zijn. Een bedrijf moet op 1 plaats steeds vanuit alle kanten belicht kunnen worden. Period.
maar allé: kijk nu eens kritisch naar het TA topic: hoeveel % vd berichten zijn van jou en hoeveel posts van anderen? Er zijn gewoon zeer weinig mensen die akkoord gaan dat TA de discussie over aandelen completer maakt, ik zal eens gokken maar ik denk dat ongeveer 95% vd users TA niet interessant vindt, en dan druk ik me beleefd uit

Is het gebruik van de ignorelist zo moeilijk? :thinking:
Even moeilijk als de multiquote functie of uw extra bedenkingen toe te voegen aan de bestaande posts als er nog niemand na u gepost heeft. En bijna even moeilijk als reageren op vragen van andere users als je wat komt shitposten.

Dat TA gedoe heeft een apart topic, maar je vindt het uw recht om dat alsnog het in het algemene topic te posten.
Maar meer algemene analyses of bijhorende bedrijfsspecifieke zaken moeten wel in aparte topics? 🧐

Zoals Spooky zegt: al uw prijstargets op basis van grafieken kunnen toch perfect in het TA topic? Als daar geen kat reageert, dan weet je hoe het zit.
Dat is trouwens al de 10de keer dat dit gezegd wordt maar je blijft het algemene topic spammen, op zoek naar persoonlijke validatie.

@Loser Het ding is dat veel zaken niet in 1 topic per aandeel kunnen omdat ze gelinkt zijn aan andere aandelen of sectoranalyses.
Als het in 'beursfeiten' over 'Oekraïne oorlog' gaat, of over 'tech' of 'grondstoffen', dan kan je dat niet zomaar per bedrijf splitsen. Want dan moet je de algemene discussie over het grotere thema in elk topic ertussen gaan herhalen/kopiëren/.

Anderzijds is er sowieso iets te zeggen voor een topic per bedrijf, want het gebeurt op het COBF forum ook. Maar ook daar is er een algemeen topic.
En daar komt trouwens in geen enkel topic 'TA' ter sprake, dat heeft een reden.

Nogmaals: er bestaat wereldwijd geen enkel succesvol langetermijn TA fonds, er bestaat geen enkele publieke TA miljardair, en TA wordt afgedaan als onnozel door de bekendste investeerders zoals Buffett, Ackman, tech, of private equity zwaargewichten etc. etc.
Enig idee hoe dat komt?

Covid antivaxxers worden hier op BG ook beperkt in hun inzichten.
Het mooie en zeer inschikkelijke is dat @Gassy zijn inzichten desalniettemin kan delen met de wereld, nl. in het TA topic.
Dus wat is het probleem?

En ook het achteraf verwijderen of aanpassen van posts als de realiteit de inhoud van de post opeens inhaalt is iets wat in het beurstopic begint de spuigaten uit te lopen.

Terug
Bovenaan