[MCU] The Marvel Cinematic Universe

altijd leuke als iemand een topic opent, enkel maar om elitistisch te kakken op het onderwerp van het topic. dat zijn altijd nuttige bijdragen.
Zelf geen argumenten voorzien is vooral geen nutteloze bijdrage natuurlijk. Ahnee.
En elitair? Verre van, geen Bergman of Eistenstein voor mij. Maar die Marvel films die constant blijven uitdraaien halen andere films uit de zalen omdat zalen gewoon de common denominator volgen. Je kan nu toch écht niet zeggen dat dat goeie cinema is? Als er in héél die reeks 5 écht goeie films zitten zal het veel zijn.

Zeker als de 2 die je dan noemt een superhero franchise erop hebben zitten en dat die andere nu in onderhandeling is om er 1 te beginnen met DC.
De Nolan Batman films waren wél iets specialer. Een meer originele invalshoek, meer development en toch wel een énorm oog voor fotografie. Ze komen ook uit zijn beginjaren en tussen meesterwerken en de Batmans zitten er al wat jaren en ervaring.

Van die DC onderhandelingen wist ik niets, maar dat DC CU is op dit moment redelijk dood eigenlijk. Een paar incoherente films, remakes dan nog eens en dan wat proberen de Marvel pulp na te doen. Ik hoop dat er iets goed uit komt, natuurlijk, ik hou van een blockbuster zoals de meeste mensen maar het moet wel de moeite zijn.

Ik wil mij niet mengen in de rest van de discussie, maar:
Als er in héél die reeks 5 écht goeie films zitten zal het veel zijn.
5 ECHT goede films op 20/25, van 1 "kleine" (Marvel vergeleken met een WB, Fox,...) studio in 13 jaar zou een monster prestatie zijn!!!

Nu bon, ik denk niet dat er 5 ECHT goede tussenzitten (als in all time klassieker die we over 50 jaar blijven revisiten). Er zit er zo 1, misschien 2 tussen... which is still goddamn impressive hoor.

Ik snap perfect als mensen 1 van de volgende zeggen:
  1. Dat superhero genre is niet aan mij besteed
  2. Het is verdomme teveel
  3. Het wordt wat teveel eenheidsworst, en dat is nooit goed
  4. Ik hou niet van big budget high concept movies
Allemaal terechte argumenten en geen probleem... maar Mavel films zijn SLECHT??? Neeneeneenee dat is gewoon fout om te zeggen (een paar uitzonderingen daar gelaten).

Marvel slaagt er meestal in om een bepaalde kwaliteitsstandaard door te drukken op zijn films. En die standaard ligt (net) boven het gemiddelde van wat we in de cinema vinden.

Allemaal terechte argumenten en geen probleem... maar Mavel films zijn SLECHT??? Neeneeneenee dat is gewoon fout om te zeggen (een paar uitzonderingen daar gelaten).

Marvel slaagt er meestal in om een bepaalde kwaliteitsstandaard door te drukken op zijn films. En die standaard ligt (net) boven het gemiddelde van wat we in de cinema vinden.

En waarom is dat fout om te zeggen? Ik herhaal, noem er 5. Er zijn er 25 dus er moeten er toch érgens 5 tussen zitten die een meerwaarde geven de meesten zijn eigenlijk gewoon, goh, dom? Kijk, ik zal helpen. Guardians of the Galaxy 1, dat was nog leuk, pure pulp maar mooi gebracht, origineel met de soundtrack en buiten het gewone doen. Iron Man 1, ja, revolutionair wel indertijd, mooie opbouw, character development en setpieces.
Dan, euh, ja.... toegeven Thor, Iron Man en kweeniewa 2 heb ik niet gezien maar lijkt me kritisch gezien geen groot gemis. Heb die Avenger films bekenen maar dat is toch gewoonweg belachelijk? De laatste Black Widow hing met haken en ogen aaneen, de logica van de helft van de beslissingen in die film zijn tenenkrullend trouwens.

Kwaliteitsstandaard? Dat woord kan je toch écht niet gebruiken bij deze films. Zelfs John Wick 2 en 3 zaten beter ineen.

Tja, dan lijkt het toch vooral dat je spreekt vanuit een elitaire vooringenomenheid. Smaken verschillen, maar dat uit de hoogte doen is vooral kinderlijk. Het is niet dat ze bij Marvel pretenderen art house te maken. De kritiek die je hier over Black Widow schrijft, vind ik bijvoorbeeld even toepasselijk bij Dune en die wordt hier door de meerderheid onthaald als de redding van de cinema.

Hoe hangt Dune met haken en ogen aaneen en zijn de beslissingen onlogisch( hoewel ik me er bij dat laatste nu wel eentje voor de geest kan halen).

Die superhelden filmen zijn de kanker op inventieve bockbuster films. Villeneuve geraakt waarschijnlijk nog tussen die pulp en hopelijk verliezen Fincher en Nolan de moed niet.

Zelf geen argumenten voorzien is vooral geen nutteloze bijdrage natuurlijk. Ahnee.
het is dat je zelf met sterke argumenten binnen komt natuurlijk.
En elitair? Verre van, geen Bergman of Eistenstein voor mij. Maar die Marvel films die constant blijven uitdraaien halen andere films uit de zalen omdat zalen gewoon de common denominator volgen.
kijk, daar kan ik je nog wel in volgen. ik ga 1 film per maand kijken in de cinema, en dus moeten er keuzes gemaakt worden. Vaak valt die keuze dan op een MCU film, zeker nu die releases elkaar nogal snel opvolgen. Deze week ben ik wel nog Dune gaan kijken, en genre dat ik nog liever zie. Daardoor mis ik dan Shang-Chi.
Je kan nu toch écht niet zeggen dat dat goeie cinema is? Als er in héél die reeks 5 écht goeie films zitten zal het veel zijn.
maar dat is het nu net: Marvel pretendeert niet films te maken van het kaliber van de Scorseses en Villeneuves van deze planeet. Marvel maakt entertainment, voor de fans van hun comics. ik zou zelfs zeggen dat er, als je dat niveau van Scorsese als maatstaf gebruikt, er geen énkele goeie film in zit.
maar voor mij zijn de meeste, op een paar uitzonderingen na, wél top-entertainment. en daar gaat het voor mij om als ik Marvel kijk.

Hoe hangt Dune met haken en ogen aaneen en zijn de beslissingen onlogisch( hoewel ik me er bij dat laatste nu wel eentje voor de geest kan halen).

Ik heb geen zin om op Dune te bashen, want ik vond het op zich wel een leuke film. Maar ik verbaas me er wel over dat er over die film honderduit 'meesterwerk' wordt geroepen, en er tegelijk minachtend wordt gedaan ten opzichte van bepaalde Marvelfilms terwijl ik enerzijds toch nogal wat mis zag aan Dune en anderzijds dat wat ik mis vond vaak net de kritieken zijn die je over de Marvelfilms leest.

Om concreet op je vraag te beantwoorden: ik vond Dune teveel een opeenstapeling van fragmenten dan een mooi vloeiend geheel, en het verhaal voelde voor mij heel erg rushed aan. De dood van Leto en Idaho deed me daardoor bijvoorbeeld heel weinig. Het grote verraad kwam van een personage met een halve minuut screentime. Het best georganiseerde leger uit het universum is blijkbaar ook in staat om kinderlijk verslagen te worden door een lijfarts met een halve minuut screentime die om een of andere reden op zijn eentje een planetair defensief systeem kan uitschakelen. En dan zie je dat gevreesd leger te voet chargeren richting ruimteschepen. Neen, dat was een kwartier in de film waar mijn suspension of disbelief het niet gehaald heeft. Bovendien twee antagonisten die niet karikaturaler 'ruimte-slechterikken' kunnen zijn. Baptista zijn Drax had meer diepgang dan het personage dat hij hier speelde. En ik vond de soundtrack ruk.

Om maar te zeggen, het lijkt nu alsof ik het een draak van een film vond, dat is niet zo, maar een meesterwerk is het voor mij absoluut niet. Voor mij blijft Dune toch de status van onfilmbaar behouden, na het zien van wat Villeneuve er van gemaakt heeft. Opnieuw, ik heb dan een dag later meer genoten van Shangchi. Minder ambitieus, minder pretenties, maar wel, imo, beter uitgevoerd dan wat hier als de redder van de cinema is bestempeld.

Laatst bewerkt door een moderator:
Sir.Killalot, chance dat ik hem al gezien heb. Vind het maar heel laag van u om zonder spoiler tags dit te posten. Wat respect naar de andere gebruikers die Dune nog niet gezien hebben mag wel... Tis niet omdat Dune voor u minder is dat ge zo moet spoilen.

Sorry, niet over nagedacht, geen disrespect naar de film of andere gebruikers bedoeld. Bij series is de regel serie uit = spoilers toegelaten toch? Ging er ergens ook vanuit dat wat ik daar schrijf algemene kennis is :unsure:

Sorry, niet over nagedacht, geen disrespect naar de film of andere gebruikers bedoeld. Bij series is de regel serie uit = spoilers toegelaten toch? Ging er ergens ook vanuit dat wat ik daar schrijf algemene kennis is :unsure:
Die regel geldt in het topic van die serie.
Hier zitten we in een totaal ander topic, dan verwacht je bijvoorbeeld niks over Dune.

Ik ben al van kinds af aan een Marvel fan. Heb hier nog 100-den strips liggen van spiderman en x-men.
Ik vind het dan ook geweldig dat deze figuren nu dankzij de moderne technologie in live action te zien zijn.

Het is inderdaad de laatste jaren wat te veel geweest wat betreft het aantal releases. En hammer genoeg zit er in al deze films/series een rode draad. Dus ben je wel verplicht om ze allemaal te zien om iets of wat het verhaal en de achterliggende relaties te kunnen blijven volgen, ook al vind je dus die bepaalde superheld maar niks.

Het zijn inderdaad niet de meest diepzinnige films.
Maar moet dat dan altijd zo zijn? Moeten het altijd donkere, depressieve films zijn?
Of mag het ook eens gewoon wat over de top zijn?

Een gezonde mix van genres moet er echter wel blijven om de interesse hoog te houden

Het jammere aan heel die MCU of andere eerdere heldenfilms (xmen) is hoe afgezwakt sommige helden zijn.
bvb Magneto enkel metaal? No way
Dr doom is om mee te lachen
Hulk: in mcu is dat eerder een komisch figuur ipv iemand waar elke held schrik van heeft als die zijn pedalen kwijt raakt.
idem voor Wolverine: beserker mode??

Het jammere aan heel die MCU of andere eerdere heldenfilms (xmen) is hoe afgezwakt sommige helden zijn.
bvb Magneto enkel metaal? No way
Dr doom is om mee te lachen
Hulk: in mcu is dat eerder een komisch figuur ipv iemand waar elke held schrik van heeft als die zijn pedalen kwijt raakt.
idem voor Wolverine: beserker mode??
Ivm Hulk: hij begint toch wel als iemand die het allemaal niet onder controle heeft?

Ivm Wolverine: ik denk dat dat aant einde wel in Logan zit

Ik wil mij niet mengen in de rest van de discussie, maar:

5 ECHT goede films op 20/25, van 1 "kleine" (Marvel vergeleken met een WB, Fox,...) studio in 13 jaar zou een monster prestatie zijn!!!

Nu bon, ik denk niet dat er 5 ECHT goede tussenzitten (als in all time klassieker die we over 50 jaar blijven revisiten). Er zit er zo 1, misschien 2 tussen... which is still goddamn impressive hoor.

Ik snap perfect als mensen 1 van de volgende zeggen:
  1. Dat superhero genre is niet aan mij besteed
  2. Het is verdomme teveel
  3. Het wordt wat teveel eenheidsworst, en dat is nooit goed
  4. Ik hou niet van big budget high concept movies

Dat zijn mijn tweede grootste bezwaren. Het is te veel en het lijkt allemaal zo verdomd hard op elkaar.
Gelukkig zijn er uitzonderingen die het de moeite maken zoals Guardians of the Galaxy of Thor Ragnarok maar de rest is zo "standaard". Gelukkig is het wel een redelijk hoge standaard en zijn ze inderdaad wel degelijk gemaakt. Maar echt spannend, verrassend of origineel zijn de meeste niet meer.

Ivm Hulk: hij begint toch wel als iemand die het allemaal niet onder controle heeft?

Ivm Wolverine: ik denk dat dat aant einde wel in Logan zit
Hulk zijn kracht is toch wel serieus afgezwakt voor iemand wiens fysieke kracht geen grens kent naarmate hij bozer wordt. Dat zouden ze meer mogen uitspelen

Magneto kan alles van het magnetisch spectrum controleren
En aangezien magnetisme één vd grootste krachten is in het heelal. Hij zou in principe ons lichaam uiteen kunnen laten vallen bvb
Zwarte gaten creëren zoals in de strips …..
Wolverine is bijlange nog niet in de buurt geweest van zijn beserker mode.
Enkel een sterke telepaat kan ‘m dan met moeite stoppen

Terug
Bovenaan