Met welke auto heb je al gereden, en wat waren je ervaringen er mee?

Hopelijk wat beter bestand tegen aquaplaning 😉
Succes ermee als het doorgaat!
Nu serieus daarover, wat je wel hebt bij zo'n auto's, is dat alles direct economisch Total loss is he. De reparatiekost van een Taycan gaat wss nog een heel stuk boven een 718 zitten...

Nu, eerst eens zien wat ze nog willen geven voor iX3 (ook geen cadeau qua waardeverlies)

Gisteren een Audi Q4 e-tron meegekregen als vervangwagen. Het leek mij een redelijke basisuitvoering te zijn, of toch niet al te veel opties erop. Maar hij had al het noodzakelijke, inclusief snufjes als zetelverwarming. Heel ruim vanbinnen, een opvallend goede audio installatie (voor een standaard), comfortabele zetels die evenwel nagenoeg geen zijdelingse steun bieden.

Niet dat die zijdelingse steun nodig is, want sportief een bocht nemen zit er niet in (glijden glijden en ook nog schuiven). De wegen lagen er wel nogal glad bij, op het droge geeft het mogelijk wel een ander gevoel. De motor is opvallend stil ten opzichte van mijn eerdere ervaring met Audi EV's (al heb ik mogelijk enkel met "luide" exemplaren gereden).

Eigenlijk wel een deftige optie voor iemand die een ruime elektrische gezinswagen zoekt. Al moet ge u afvragen of de meerprijs van die 4 ringen het waard is, wetende dat ge dezelfde auto goedkoper kunt krijgen met een andere badge (al zitten daar verschillen in het interieur, en mogelijk zaken als isolatie).

Tijdje geleden Macan 2l meegekregen als vervangwagen. Ik had een heel goede SUV verwacht, maar wat een tegenvaller.
Het is allemaal wel goed afgewerkt hoor, maar gebrek aan gasrespons, veel te licht stuur, niks feedback, ... Het voelt echt enorm aan als een rebadged Audi.

Misschien dat een stevigere motorisatie of de EV beter is, maar deze vond ik echt minder goed dan de iX3.

Tijdje geleden Macan 2l meegekregen als vervangwagen. Ik had een heel goede SUV verwacht, maar wat een tegenvaller.
Het is allemaal wel goed afgewerkt hoor, maar gebrek aan gasrespons, veel te licht stuur, niks feedback, ... Het voelt echt enorm aan als een rebadged Audi.

Misschien dat een stevigere motorisatie of de EV beter is, maar deze vond ik echt minder goed dan de iX3.
Je vergelijkt benzine met een kleine 2 liter blok in een best zware auto. Daarnaast is een Macan niet gericht op klanten die sportief rijgedrag verwachten lijkt me. Is uiteindelijk niet meer dan een Audi platform die Macan. Lijkt me redelijk binnen de verwachting te zijn van hoe dat zou rijden met een 2 liter.

Het blijft in basis een SUV van 1.9 ton met een Golf-motor (ja uiteraard kun je die chippen etc. etc.). Zo'n Macan 2.0 lijkt me bij uitstek een Porsche voor badge buyers (die dan de vier sport exhaust tips erbij bestellen om die er stoerder te laten uitzien...). Dat model is sinds 2014 in basis niets veranderd (een oud Q5 onderstel) en was jaren pappen en nathouden met 2 interieurupdates en moderner ICE omdat de Macan EV lancering almaar werd uitgesteld door vertraging met PPE-platform en software issues. Echt zijn geld niet waard in 2.0 en een non-Porsche imho.

On a side note en nu het toch over middelgrote SUV's gaat, ik heb dit weekend meegereden met een vriend die zich een jonge tweedehands Stelvio QV heeft aangeschaft. Fiscaal totaal niet verantwoord maar daar veegt hij zijn voeten aan. Man wat een kar zeg! Stuurt echt super en dat geluid van die Ferrari derived 2.9 V6 is fantastisch. Daar kan qua beleving geen enkele SUV/EV tegenop. We moeten mee met onze tijd maar ik vind het wel spijtig dat zo'n auto's er uit gaan.

Het blijft in basis een SUV van 1.9 ton met een Golf-motor (ja uiteraard kun je die chippen etc. etc.). Zo'n Macan 2.0 lijkt me bij uitstek een Porsche voor badge buyers (die dan de vier sport exhaust tips erbij bestellen om die er stoerder te laten uitzien...). Dat model is sinds 2014 in basis niets veranderd (een oud Q5 onderstel) en was jaren pappen en nathouden met 2 interieurupdates en moderner ICE omdat de Macan EV lancering almaar werd uitgesteld door vertraging met PPE-platform en software issues. Echt zijn geld niet waard in 2.0 en een non-Porsche imho.

On a side note en nu het toch over middelgrote SUV's gaat, ik heb dit weekend meegereden met een vriend die zich een jonge tweedehands Stelvio QV heeft aangeschaft. Fiscaal totaal niet verantwoord maar daar veegt hij zijn voeten aan. Man wat een kar zeg! Stuurt echt super en dat geluid van die Ferrari derived 2.9 V6 is fantastisch. Daar kan qua beleving geen enkele SUV/EV tegenop. We moeten mee met onze tijd maar ik vind het wel spijtig dat zo'n auto's er uit gaan.
Welja, dat was exact mijn gevoel. Ik ben er in gestapt met het gedacht dat het de beste SUV waar ik ooit mee gereden had, ging zijn. Maar dat was het zeker niet... En ik vind hem qua uiterlijk (zeker met die uitlaat) wel nog altijd knap. Maar hij ziet er echt véél sportiever uit dan hij eigenlijk is.
Er zit met PDK ook een enorme dead-zone in de gaspedaal waar je enkel het terugschakelen lijkt aan te sturen. Je kan uw gaspedaal een cm induwen, en het enige dat de auto doet is terugschakelen maar niks optrekken.

Die motor uit de QV van Alfa is een beest. Fiscaal is het 4400€ BIV, maar erna wel "maar" 1100€ VB. Ne Giulia met die motor is dan maar 1100€ BIV trouwens :p

En de VAA?

Da's qua BIV evenveel als een B58 zonder plugin ondersteuning dus een x40i model maar ik denk in aanschaf wel een stukje duurder. Moesten ze nu een Gulia break maken zou ik dat ook nog overwegen. Een van de mooiste berlines die er zijn volgens mij. Aan de Stelvio heb ik nooit kunnen wennen qua looks. 't Zou een super goede rijdersauto moeten zijn maar ik wil er niet in gezien worden...

En de VAA?

Da's qua BIV evenveel als een B58 zonder plugin ondersteuning dus een x40i model maar ik denk in aanschaf wel een stukje duurder. Moesten ze nu een Gulia break maken zou ik dat ook nog overwegen. Een van de mooiste berlines die er zijn volgens mij. Aan de Stelvio heb ik nooit kunnen wennen qua looks. 't Zou een super goede rijdersauto moeten zijn maar ik wil er niet in gezien worden...
Iets van een 685€ bruto/maand (als je 75k als catalogusprijs neemt). Zitten nu tussen 50 en 60k voor eentje met weinig km's.

Je kan die wagen ook niet vergelijken met een 340i natuurlijk, het is een concurrent voor de M3 he...

En de VAA?

Hij rijdt die privé en krijgt 0,43€ per beroepskm (of hoeveel is het tegenwoordig?) van zijn BV uitgekeerd

Een Giulia (RWD) vind ik vrij onrustig rijden op de autostrade, zodanig scherp en veel feedback dat je constant moet bijsturen en dat is op de duur vermoeiend. Een Stelvio ligt veel stabieler op de weg hoewel die bijna even wendbaar is. Interieur en ICE was de eerste bouwjaren idd. maar triestig bij Giulia/Stelvio maar vanaf de FL in modeljaar '21 enorm veel verbeterd qua materialen.

Merken van sportwagens die SUV's zijn beginnen maken is dan ook vragen om miserie. Wat een verkrachting van het merk. Die kun je nooit meer serieus nemen.

Merken van sportwagens die SUV's zijn beginnen maken is dan ook vragen om miserie. Wat een verkrachting van het merk. Die kun je nooit meer serieus nemen.
Al die merken gingen ook gewoon niet meer bestaan als ze geen SUV's waren beginnen maken.
Porsche heeft vorig jaar 3x zoveel SUV's verkocht tov sportwagens.
Lamborghini verkoopt 60% SUV's
Bentley 42%
...

Die SUV's zijn gewoon de cashcow die nodig is om de andere auto's te kunnen blijven maken.

Vandaag een testrit gedaan met 718 Spyder RS. Man, wat een machine.
Ik denk dat er niet veel andere auto's zijn die een 911 log en rustig doen aanvoelen :D

Bijna alle reviews hebben het vooral over het geluid, maar gewoon heel het stuurgevoel, gasrespons, rijgedrag, ... is echt véél sportiever dan een (gewone) 911. Ik kan het iedereen aanraden om eens te proberen :D

Vandaag een testrit gedaan met 718 Spyder RS. Man, wat een machine.
Ik denk dat er niet veel andere auto's zijn die een 911 log en rustig doen aanvoelen :D

Bijna alle reviews hebben het vooral over het geluid, maar gewoon heel het stuurgevoel, gasrespons, rijgedrag, ... is echt véél sportiever dan een (gewone) 911. Ik kan het iedereen aanraden om eens te proberen :D
Ik heb nog gereden met een 993 4S en ik vond dat toen eigenlijk een auto die niet uitnodigde om sportief te rijden, dat ging perfect als rustige daily, met als extraatje natuurlijk het plezier als je eens wilde knallen. Met recentere modellen nog geen ervaring, maar dat zullen ze waarschijnlijk nog niet al te hard veranderd hebben?
Bij het uitkomen van de eerste Cayman werd ook vaak gezegd dat die veel sportiever reed dan de 911, je moest je toen wel nog over de looks zetten, bij de 718 is dat ook geen probleem meer. :tongue:

Terug
Bovenaan