Uiteraard hebben die allemaal hun beste tijd gehad, zolang het geen Ozzyeske proporties aanneemt boeit dat toch niet? Jonger gaan ze alleszins niet meer worden, op dat vlak was Covid dan nog de grootste domper. Twee jaar in de vuilbak, eens je 60+ bent als metalzanger telt dat dubbel vermoed ik.
Vooral Maiden is nog steeds weergaloos, zelfs al begint Bruce inderdaad oud te worden de laatste paar jaar. Geen schande op die leeftijd en als ex-tongkankerpatiënt. Objectief zingt hij ook nog steeds 95% van de zangers naar huis. Nu goed, het is moeilijk om echt te vergelijken met dé gloriejaren want de eerste keer dat ik ze gezien heb was op de Somewhere Back in Time tour. Ze werden toen al hier en daar als oud beschouwd en dat is meer dan 13 jaar geleden ondertussen.
Het verhaal van Judas Priest is inderdaad wel zeer spijtig. Tipton was al jaren matig at best (die parkinsondiagnose was echt geen verrassing voor mij), al deed het mij toch wat om hem toch nog on stage te zien komen om de meer easy nummers mee te spelen - maar KK Downing was voor zijn vertrek echt een beest. En als je dan hoort dat die dolgraag wil dan terugkeren... ik snap het niet. Halford is ook ontegensprekelijk oud, maar nog steeds totaal niet afgeschreven imo. Voor hem alleen al koop ik een ticketje waar en wanneer ze ook maar komen, ik heb écht het gevoel dat het de wel eens de laatste keer zou kunnen zijn dat ik hem live ga zien, en het is intrinsiek de meest getalenteerde zanger die metal ooit heeft gekend. Hij zou beter eindelijk eens werk maken van dat deathmetal album nu het nog kan!
Deep Purple heb ik minder jeugdsentiment voor, ik heb die schandalig laat ontdekt. Blackmore of geen Blackmore boeit mij niet, ook Jon Lord is niet eens zo 'n groot gemis (pls no shoot

) en Ian Gillan is ook de 70 voorbij en alhoewel die echt niet slecht is, is dat verschil met de jaren '70 en '80 toch een pak groter dan bij voornoemde grootheden. Als ik hem bezig zie op een podium denk ik trouwens dat die ook parkinson heeft. Maar goed, die songs staan als een huis en dat blijven gewoon virtuozen ten top. Die jamsessies tussendoor in elk nummer zijn heerlijk op een zatte avond en hun live album van Hellfest 2017 hoort stiekem bij hun beste werk voor mij.
Aerosmith wil ik zien wat Steven Tyler nog kan. Die was een paar jaar geleden nog steeds impressionant, maar op die leeftijd kan dat zomaar eens gedaan zijn plots. Fingers crossed dat ze komen en dat hij de pauze goed verteerd heeft.
Oude zakken die muziekles geven, er is niets mooier!