Microsoft cancelt games en sluit studio's

De next-gen Xbox is een serie van PC/console-hybriden met een custom AMD-chip voor backwards compatibiliteit.

De ROG Xbox Ally S en X zijn PC-handhelds met de Xbox-app als startscherm. Men noemt ze een Xbox, maar in feite zijn ze dat niet.

Nee, daar heb je volledig gelijk in. Het was net heel goed dat Playstation die concurrentie had. Nu... not good he...
En idd, originele xbox, xbox 360 waren zeer mooie xbox tijden. Fantastische games toen. Daar draaide het om. Online gaming op console op de map gezet zoals je zegt. Toen was xbox echt top...
De Xbox Series X is een uitstekende console.

Het probleem zit hem niet in de hardware, maar vooral in alles daaromheen. Microsoft heeft daarin simpelweg gefaald.

Laatst bewerkt:
De next-gen Xbox is een serie van PC/console-hybriden met een custom AMD-chip voor backwards compatibiliteit.

De ROG Xbox Ally S en X zijn PC-handhelds met de Xbox-app als startscherm. Men noemt ze een Xbox, maar in feite zijn ze dat niet.
Ik heb me hier nog niet zo ver in verdiept, maar dit is inderdaad waar ik op hoop. De ROG Ally spreekt me minder aan omdat het nog teveel naar PC leunt zover ik ervan zie (en ik speel liever op mijn tv dan handheld). Ik wil mijn console opstarten en niet via Windows of iets anders naar mijn xbox gaan.
Het nieuws heeft wel mijn interesse in de next gen XBOX terug aangewakkerd. De series X staat hier enkel aan voor backwards compatibiliteit en als bluray speler. Daarvoor is geen next gen meer nodig (Breng FF13 en Tomb Raider LAU naar PS5, en de xbox wordt vervangen door een dedicated BR-speler).
Als de steam library goed werkt zonder rare kronkels, kan dat wel eens de reden zijn waarom de next gen terug interessant is (of kom met exclusieve games die mij aanspreken, maar daar vrees ik voor als ze zelfs Turn10 al een van hun paradepaardjes niet meer laten maken).

De Xbox Series X is een uitstekende console.

Het probleem zit hem niet in de hardware, maar vooral in alles daaromheen. Microsoft heeft daarin simpelweg gefaald.
Volledig mee eens. Ze hebben goede ideeën ook zoals die quick resime. Maar teveel geleund op een paar franchises die me ook nog niet aanspreken. En als wat ik van niet-exclusives dan op de PS4/5 kan spelen, waarom hier dan verder investeren?
Maar om eerlijk te zijn is dat al een probleem sinds de 2de helft van het Xbox360 tijdperk (toch voor mijn persoonlijke smaak in games). Als ze door hun nieuwe strategie toch terug een poort daarvoor openzetten, en de PS6 ook niet met kleppers afkomt die niet op de PS5 te spelen zijn, dan zou die nieuwe XBOX wel eens eerder hier kunnen staan dan de PS6.

Meer en meer beginnen zich uit te spreken over Gamepass en terecht:

En Matt Booty die dit zegt (like whut the fuck???!!):

Sony moet alleszins niet te veel kritiek geven want de line-up voor de ps5 is toch ook maar heel triest. Remaster na remaster na remake.

Sony moet alleszins niet te veel kritiek geven want de line-up voor de ps5 is toch ook maar heel triest. Remaster na remaster na remake.
Daar gaat het nu toch helemaal niet om, dat is toch niet het punt. Het draait erom dat Microsoft zowel de gamers als de ontwikkelaars misleidt en bedriegt. Dat Sony op zijn beurt ook foute beslissingen heeft genomen, sowieso , en die gevolgen zullen we nog jaren voelen. Maar wat Microsoft doet(al een hele tijd gaande is) is borderline gestoord. Daar kunnen ze letterlijk tegen een ontwikkelaar zeggen, "goed bezig mannen, neem jullie tijd" en de volgende dag liggen ze op straat... Waarom denk je dat elke YouTuber, podcaster hier anders zo heftig op reageert? Dag en nacht verschil met Sony. Al gaan daar ook ontslagen nog vallen. Heel zeker. Maar niet op deze manier...

Goh Sony heeft ook oogkleppen op. Neem Concord. Niemand was aan het wachten op een hero shooter, beta komt meerderheid zegt maakt me niet echt warm, suckt, wrm zijn de chr’s lelijk? Enz…
Lanceert Concord, massieve failure, surprised pikachu face dat het failt, game wordt offline gehaald in record tempo na X aantal dagen zelfs. Studio sluit, iedereen op straat. Ondertussen heeft Sony miljoenen verbrand aan die studio en game…

Dan heb ik liever dat MS al projecten en studio’s schrapt ipv later surprised te zijn wrm een game failed na miljoenen verlies.

Ondertussen zit Sony te zeuren toen MS Activision kocht, oh nee ze gaan COD exclusief maken, ja ipv geld te pompen in onnozele projecten zoals concord maak een betere COD/Battlefield game.
(En ondertussen brengt MS Gears of War al naar PS, dus dat geween van Sony in de tijd was voor niks nodig)

Deze generatie is echt slecht bezig, zowel Sony als MS. Mijn PS5 staat gwn stof te verzamelen, in tegenstelling tot mijn PS4 en PS4 Pro, Xbox heb ik gwn niet gekocht deze gen.
In de tijd dat Switch 2 uit is heb ik meer op mijn Switch 2 gespeeld dan PS5 en dat zegt veel!

Goh Sony heeft ook oogkleppen op. Neem Concord. Niemand was aan het wachten op een hero shooter, beta komt meerderheid zegt maakt me niet echt warm, suckt, wrm zijn de chr’s lelijk? Enz…
Lanceert Concord, massieve failure, surprised pikachu face dat het failt, game wordt offline gehaald in record tempo na X aantal dagen zelfs. Studio sluit, iedereen op straat. Ondertussen heeft Sony miljoenen verbrand aan die studio en game…

Dan heb ik liever dat MS al projecten en studio’s schrapt ipv later surprised te zijn wrm een game failed na miljoenen verlies.

Ondertussen zit Sony te zeuren toen MS Activision kocht, oh nee ze gaan COD exclusief maken, ja ipv geld te pompen in onnozele projecten zoals concord maak een betere COD/Battlefield game.
(En ondertussen brengt MS Gears of War al naar PS, dus dat geween van Sony in de tijd was voor niks nodig)

Deze generatie is echt slecht bezig, zowel Sony als MS. Mijn PS5 staat gwn stof te verzamelen, in tegenstelling tot mijn PS4 en PS4 Pro, Xbox heb ik gwn niet gekocht deze gen.
In de tijd dat Switch 2 uit is heb ik meer op mijn Switch 2 gespeeld dan PS5 en dat zegt veel!
Jij doet alsof Sony één studio sluiten na een geflopte Concord hetzelfde is als wat Microsoft nu doet(btw zijn niet alle ontwikkelaars van die studio buiten bij Sony, studio is gesloten, maar een deel is geblven. 150 a 200 man waren hun job kwijt ja). Komaan zeg. Sony heeft fouten gemaakt, absoluut. Zeg ik ook constant. Zij willen een fortnite hebben, en ik begrijp het ergens ook wel. Hierdoor fucked up beslissingen gemaakt onder het beleid van Jimbo, maar ze hebben geen 9000 mensen op straat gezet en alle shit dat hierboven al beschreven is. Microsoft blaast miljarden tegen AI aan, stopt gewoon Forza, noem maar op… en jij denkt dat dát beter is?

Ontwikkelaars dachten veilig te zijn bij Xbox. Wat Spencer en Booty allemaal gezegd hebben? Binnen de kortste keren telkens ontkracht. Sony zegt tenminste niets, da’s nog altijd beter dan de ene leugen na de andere.

En dat gelul over “Sony die weende”? Blijkbaar heeft dat geholpen. Denk je écht dat Microsoft altijd van plan was om alles op PlayStation te brengen? Nee, dat is de top van Microsoft die ingegrepen heeft na jaren geldverbranding. Ironisch genoeg hun eigen ondergang nu(van xbox toch)

Dus nee, een geflopte Concord opdoeken is echt niet te vergelijken met het puin dat Xbox achterlaat. Niet dat Microsoft ook maar iets voelt van een paar miljard te verkwisten. Bij Sony was Concord/Bungie gedoe al super dramatisch. Bij Microsoft stelt dat letterlijk niks voor...

Maar bon, ik ben het er wel mee eens dat deze generatie behoorlijk fucked up is. Het is echt raar. Al denk ik wel dat Sony op het rechte pad zit. Maar veel zaken gaan we nog jaren voelen ja. Zowel bij Sony als bij Microsoft. Maar als ik ontwikkelaar zou zijn, zou ik op dit moment echt veel liever bij Nintendo of playstation willen werken dan bij xbox. En ik denk dat bijna iedereen zo wel denkt nu... Al gaan er bij playstation,...ook nog ontslagen vallen helaas...

Jij blijft zeuren over xbox dit en dat. Die 9k ontslagen is over heel MS eh niet alleen xbox. En als je bij big corpo denkt veilig te zijn als werknemer ben je ook verkeerd. Big corpo’s denken maar aan 2 dingen dat is hun aandeelhouders blij maken en kosten laag houden. Wat is de grootste kost? Werknemers.

Sony heeft ook een hele resem live action games na Concord opgedoekt. En wie weet wat nog allemaal. Maar de schade daar viel nog mee omdat Sony een fractie heeft van was MS heeft zeker nadat MS Zenimax en Blizzard heeft gekocht.

Yep ik blijf erbij het geween van Sony was geween.

AI is nu eenmaal de hot thing. Als je ziet hoeveer vooruitgang op AI is gemaakt in de voorbije jaren, is het normaal dat bedrijven daarin investeren. Vergelijk de video’s die AI een paar jaar geleden heeft gemaakt over Will Smith die aan het eten is, vergelijk dat met een recente video. De recente video is bijna levensecht. En ik denk dat corpo’s gelijk MS gaan willen dat AI nog meer dingen gaat doen en 1 daarvan is wrs games maken. Ik ben ervan overtuigd dat AI in de toekomst games, films en series gaat maken.
Is dat een goed ding? Nee want miljoenen mensen gaan werkloos zijn. Je hebt geen schrijvers meer nodig, geen regisseurs, geen film crew geen devs voor de games. Er gaat nog altijd menselijk oversight zijn sure maar das maar een klein fractie.

Oh en als Sony de middelen had, ben ik vrij zeker dat ze ook zouden investeren in AI.

Jij blijft zeuren over xbox dit en dat. Die 9k ontslagen is over heel MS eh niet alleen xbox. En als je bij big corpo denkt veilig te zijn als werknemer ben je ook verkeerd. Big corpo’s denken maar aan 2 dingen dat is hun aandeelhouders blij maken en kosten laag houden. Wat is de grootste kost? Werknemers.

Sony heeft ook een hele resem live action games na Concord opgedoekt. En wie weet wat nog allemaal. Maar de schade daar viel nog mee omdat Sony een fractie heeft van was MS heeft zeker nadat MS Zenimax en Blizzard heeft gekocht.

Yep ik blijf erbij het geween van Sony was geween.

AI is nu eenmaal de hot thing. Als je ziet hoeveer vooruitgang op AI is gemaakt in de voorbije jaren, is het normaal dat bedrijven daarin investeren. Vergelijk de video’s die AI een paar jaar geleden heeft gemaakt over Will Smith die aan het eten is, vergelijk dat met een recente video. De recente video is bijna levensecht. En ik denk dat corpo’s gelijk MS gaan willen dat AI nog meer dingen gaat doen en 1 daarvan is wrs games maken. Ik ben ervan overtuigd dat AI in de toekomst games, films en series gaat maken.
Is dat een goed ding? Nee want miljoenen mensen gaan werkloos zijn. Je hebt geen schrijvers meer nodig, geen regisseurs, geen film crew geen devs voor de games. Er gaat nog altijd menselijk oversight zijn sure maar das maar een klein fractie.

Oh en als Sony de middelen had, ben ik vrij zeker dat ze ook zouden investeren in AI.
Gast, jij mist echt volledig het punt, hé. Lees jij maar 10% van wat ik, en anderen hier posten of zo?
Het gaat niet (alleen) om de fuck-ups. Het gaat erom dat er aan de top niets verandert. De communicatie is misleidend, onduidelijk, en vooral totaal respectloos tegenover zowel gamers als ontwikkelaars.
Ik ben trouwens de eerste om kritiek te geven op de fouten van PlayStation. Maar waar jij nu over zit te bleiten, daar is wel iets aan gebeurd: Jim Ryan ligt eruit(waar ik al jaren op zat te hopen). Hermen Hulst is gedegradeerd; hij is geen co-CEO meer. Er is actie ondernomen he!
Bij Xbox daarentegen? Spencer, Booty en co krijgen nog dikke bonussen. Hoe denk je dat ontwikkelaars zich voelen? Eerst krijgen ze te horen dat ze goed bezig zijn, een week later liggen ze buiten, en nog een week later krijgen ze te horen dat ze AI moeten gebruiken om zichzelf emotioneel te troosten. Komaan, vind jij dat normaal? LOL!
Hoe kunnen Spencer en co gewoon blijven zitten? Ook al ligt de schuld misschien hogerop bij Microsoft: als kapitein ga je mee ten onder met je zinkend schip. Maar zij pakken gewoon een nieuw schip. Geen probleem blijkbaar. Ik zou dat persoonlijk niet kunnen. Jij duidelijk wel. Hoe moet een ontwikkelaar hen nog vertrouwen? Hoe moeten wij hen nog vertrouwen? Want het zijn Spencer en Co die communiceren naar ontwikkelaars toe, naar ons toe,...
Dat is het punt. DAAR heeft iedereen het over. Maar jij leest flarden, reageert op wat je denkt te zien, en negeert het bredere plaatje. En zo blijven we in cirkels draaien.
Lees de berichten hier eens aandachtig, zet je oogkleppen af, en dan kunnen we tenminste een inhoudelijke discussie voeren in plaats van dit nutteloos gezaag.

En uiteraard investeert Microsoft in AI. Maar dat is nu echt het punt niet bij dit hele gebeuren van deze discussie. Maar ik val continu in herhaling, hopelijk is het duidelijk nu...

Wees eens lief voor elkaar mensen. Als microsoft en sony het geld uit jullie zakken kan slaan met zo weinig mogelijk volk zullen ze het zeker niet laten hoor.

Volledig akkoord dat deze generatie een grote teleurstelling is.

En nog altijd komen er 10 keer meer games uit dan dat wat we fysiek tijd voor hebben om te spelen xD

Snap ook de grote teleurstelling niet van deze generatie, het is letterlijk copy paste van de vorige en die vond iedereen zo geweldig...
Meeste games er van zijn upgrades die op één of meerdere vlakken beter zijn ook, maar niet allemaal.

Ratchet & Clank -> Rift apart: Reboot van de franchise vs compleet nieuwe installment die zeer goed gebruik maakt van de nieuwe hardware.
Marvels Spiderman 1 - Spiderman 2: Gewoon meer van het zelfde, maar dat is wat iedereen ook wou...
God of War 1 -> Ragnarok: Vervolg op één van de beste games van de laatste jaren dat op zich ook weer één van de beste games wordt.
Ghost of Ts -> Ghost of Yotei: Tweede instalment van een game waar iedereen om meer van dit vroeg...
Horizon ZD-> Horizon FW: Opnieuw, vervolg op game waar velen meer van wouden, game is ook aanzienlijk verbeterd op veel vlakken.
GT Sport -> GT 7: Eindelijk nog eens nieuwe main line installment van GT.
Tekken 7 -> Tekken 8: Standaard generatie nieuwe game.
Bloodborne -> Demon's Souls: één van de beste remakes en mooiste games op PS5, hopelijk Bloodborne op PS6.
Death Stranding 1 -> Death Stranding 2: Vervolg op top game, game voelt en speelt op ver alle vlakken beter dan zen voorganger.
Astro's demo -> Astro main game: Epische demo krijgt full game dat ze maar blijven update en vergroten. ( Wou ook iedereen )

Nieuwe semi exclusives:
- Wukong
- Stellar Blade
- Final Fantasy Remake 2
- Rise of the Ronin
- ..

Echt nieuwe games:
- Returnal
- Wolverine
- ..

Deze laatste is wat magerkes, maar ja mensen vragen dan ook vaak naar hetzelfde en dat verkoopt ook goed en kost minder. Maar als je de PS4 era goed vond snapt ik niet dat je deze slecht vind, nieuwe ip's zullen er mss nog wel komen, maar mss eerder tegen volgende generatie.

Voor de rest, het is niet dat je enkel en alleen moet leven van PS games eh... 3the party games gewijs vind ik deze era pak beter dan de vorige.

Laatst bewerkt:
En nog altijd komen er 10 keer meer games uit dan dat wat we fysiek tijd voor hebben om te spelen xD
Hoe dan ook als ze gaan hun studio's afslanken dan gaat dat meestal niet de kwaliteit van de games ten goede komen: zoals slechtere support en langer wachten op updates van bestaande games (aangezien dat zaken zijn die niet meteen geld in het laatje brengen), of games die gecanceld worden waar sommige mensen wel zaten op te wachten.
Ze brengen liever Call of Duty iteratie 25 uit elk jaar met zo weinig mogelijk vernieuwing, dat brengt gegarandeerd geld binnen.

Hoe dan ook als ze gaan hun studio's afslanken dan gaat dat meestal niet de kwaliteit van de games ten goede komen: zoals slechtere support en langer wachten op updates van bestaande games (aangezien dat zaken zijn die niet meteen geld in het laatje brengen), of games die gecanceld worden waar sommige mensen wel zaten op te wachten.
Ze brengen liever Call of Duty iteratie 25 uit elk jaar met zo weinig mogelijk vernieuwing, dat brengt gegarandeerd geld binnen.
Meer dan genoeg andere studio's die nog goeie games maken gelukkig. MS is al 10+ jaar dood al het komt op eigen games maken.
Sony is ook zwaar overrated geweest in de PS4 era en mensen beseffen dat precies nu pas, ook al is hun hun eigen schuld om er zo in mee te gaan.

Beste games komen IMO altijd van gewoon anders zelfstandinge developers en studio's en daar zijn er gelukkig jaarlijks genoeg van.

Volledig mee eens. Ze hebben goede ideeën ook zoals die quick resime. Maar teveel geleund op een paar franchises die me ook nog niet aanspreken. En als wat ik van niet-exclusives dan op de PS4/5 kan spelen, waarom hier dan verder investeren?
Maar om eerlijk te zijn is dat al een probleem sinds de 2de helft van het Xbox360 tijdperk (toch voor mijn persoonlijke smaak in games). Als ze door hun nieuwe strategie toch terug een poort daarvoor openzetten, en de PS6 ook niet met kleppers afkomt die niet op de PS5 te spelen zijn, dan zou die nieuwe XBOX wel eens eerder hier kunnen staan dan de PS6.
Halo is niet meer dan een schim van zijn vroegere zelf. Forza Motorsport is geheel overschaduwd door Forza Horizon (we zien nu het resultaat). Gears of War komt over als een franchise die zijn hoogtepunt allang heeft gepasseerd. Sea of Thieves is eigenlijk de enige nieuwe game uit het Xbox One-tijdperk die daadwerkelijk een succesverhaal is geworden. Wat betreft de huidige generatie, was de output tot recent (eind 2024) behoorlijk onregelmatig. Alles hing af van Starfield. Forza Horizon 5 is de enige echte topper gebleken.

Microsoft is er nooit in geslaagd om consumenten enthousiast te maken voor de Xbox Series X|S. Men heeft geprobeerd zowel de 'prijsbewuste' casual gamers als de hardware gamers te bereiken, met als doel het verkopen van Xbox Game Pass-abonnementen. Daar draaide het uiteindelijk allemaal om. Het feit dat de huidige consoles slechter verkopen dan de Xbox One is gewoon veelzeggend. Dat alle toekomstige first party games gelijktijdig naar de PlayStation 5 komen, betekent het einde van hun eigen hardware ambities. Het is klaar.

We hebben in het verleden hier wel eens gehad over de schapruimte van de Xbox in bepaalde winkels - veel blijft er daarvan niet over. Maar als je ziet hoe bitter weinig zichtbaarheid het merk in België heeft - iets dat overigens al veel langer speelt. Moet het dan nog verbazen dat het bergaf gaat? Wat hadden jullie dan verwacht? Ik heb weinig hoop voor hun next-gen hardware. Het zal een niche product zijn, vooral gericht op het behouden van hun bestaande Xbox Game Pass-abonnees.

Laatst bewerkt:
Snap ook de grote teleurstelling niet van deze generatie, het is letterlijk copy paste van de vorige en die vond iedereen zo geweldig...
Meeste games er van zijn upgrades die op één of meerdere vlakken beter zijn ook, maar niet allemaal.
Zoals je zegt, we hebben meer van hetzelfde gekregen, en daar zie ik het probleem niet... maar het was meer van hetzelfde, en je kon ze in veel gevallen ook nog op de PS4 spelen.
Ik denk dat de teleurstelling voornameijk komt dat je het niet enkel copy-paste kan noemen... Ze lopen te lang nog parallel. Daardoor is de nieuwe generatie nooit echt volledig op gang gekomen. Ik denk dat velen de politiek slecht vinden, maar in de eigenlijke games meer teleurgesteld zijn in de richting van: "moesten e hiervoor de next gen hebben" (en ja, er zijn echt wel games tussen waarvoor die nodig was, maar het is beperkt).
Deze laatste is wat magerkes, maar ja mensen vragen dan ook vaak naar hetzelfde en dat verkoopt ook goed en kost minder. Maar als je de PS4 era goed vond snapt ik niet dat je deze slecht vind, nieuwe ip's zullen er mss nog wel komen, maar mss eerder tegen volgende generatie.
Eén "genre" waar deze generatie mijns inziens slecht in scoort (en dat is ook het gevolg van de kritiek die er op kwam), zijn de meer cinematische games. Wat we daarvan kregen, waren enkel remasters naar mijn gevoel, terwijl dat net was waar de PS4 goed mee scoorde (zo goed dat er oversaturatie kwam, maar we zijn nu omgeslagen naar een droogte).
Voor de rest, het is niet dat je enkel en alleen moet leven van PS games eh... 3the party games gewijs vind ik deze era pak beter dan de vorige.
Klopt, maar ook daar kwam deze generatie niet echt op gang, veel dat nog op de vorige gen mee uitgebracht bleef worden. 90% van wat ik dit jaar al gespeeld heb, kon ik ook nog op de PS4 spelen als ik wou. Dus heb ik €500 aan die nieuwe console voor nog geen handvol games (en de betere prestatie natuurlijk). Voor mij was het dat waard, anderen zullen daarin teleurgesteld zijn.

We hebben in het verleden hier wel eens gehad over de schapruimte van de Xbox in bepaalde winkels - veel blijft er daarvan niet over. Maar als je ziet hoe bitter weinig zichtbaarheid het merk in België heeft - iets dat overigens al veel langer speelt. Moet het dan nog verbazen dat het bergaf gaat? Wat hadden jullie dan verwacht? Ik heb weinig hoop voor hun next-gen hardware. Het zal een niche product zijn, vooral gericht op het behouden van hun bestaande Xbox Game Pass-abonnees.
Gelukkig zijn er nog andere landen/continenten. Ik hoop dus dat ze iets goeds neerzetten, waardoor ze terug kunnen stijgen.
Om even te dromen: net zoals bij de PS3 Sony met een overpricede launch (zou me zelfs niet verbazen), MS die er goed onderduikt met een zeer goede console, en ze zijn misschien terug vertrokken. Dan nog eens hun gamesdevisie ook op rails krijgen, en dan kan het snel omslaan (Sony is het ook gelukt met de PS3).
Het kan natuurlijk ook zijn zoals met games dat ze dan gewoon de hogere prijs gaan volgen en dat er dan niets van komt... maar daarom is het dromen.

Daardoor is de nieuwe generatie nooit echt volledig op gang gekomen.
Klopt, maar ook daar kwam deze generatie niet echt op gang, veel dat nog op de vorige gen mee uitgebracht bleef worden.
De meest voorkomende kritiek die ge general leest online inderdaad. Maar imo is dat een consumer issue.

Mensen houden zich al veel te lang vast aan die nieuwe innovatieve generaties... De tijd van vroeger waarbij een nieuwe generatie effectief een heel nieuwe ervaring was omdat er toen nog zeer veel kon verbeterd worden op letterlijk elk vlak is gewoon al heel lang niet meer haalbaar. Mij persoonlijk maakt dat nu echt eens niks uit of een game ook naar PS4 komt. Ze runnen daar tragen, met minder details, vaak niet optimaal of met merkbare verschillen. De nieuwe games worden misschien hier en daar een klein beetje tegengehouden hierdoor, maar dat vind ik echt zeer miniem als je kijkt naar op welke grens ze qua performance telkens flirten.

Maar dit is dus ook letterlijk het punt waar mensen eens moeten kunnen loslaten dat de oude vs de nieuwe generatie niet meer de kloof is van vroeger. Kijk gewoon naar de nieuwe games en speel ze... of dat nu op je PS4, PS5 of PC is als je wat geduld hebt. Wat maakt dat zelf allemaal uit, er is zo veel keuze voor iedereen en het is nog nooit zo open en vrij geweest om te gamen. Maar mensen willen blijkbaar afgeronde hokjes om alles in te verdelen. Dat die grenzen vervagen vind ik net goed, dat is bij andere technologie toch ook al lang zo, de nieuwe generatie Iphones is ook beter dan de vorige, maar nooit mega veel en niemand houd je tegen de vorige te houden of zelf 2/3 versies terug. Daar evolueert het zelf nog allemaal veel sneller. Uiteindelijk koop je gewoon datgene waar je op dat moment nood aan hebt of voor jezelf goed vind.

Het is gewoon een zwaar luxe probleem en mensen verwachten en willen vaak te veel. Maar dat is mijn nuchtere mening :)

Gast, jij mist echt volledig het punt, hé. Lees jij maar 10% van wat ik, en anderen hier posten of zo?
Het gaat niet (alleen) om de fuck-ups. Het gaat erom dat er aan de top niets verandert. De communicatie is misleidend, onduidelijk, en vooral totaal respectloos tegenover zowel gamers als ontwikkelaars.
Ik ben trouwens de eerste om kritiek te geven op de fouten van PlayStation. Maar waar jij nu over zit te bleiten, daar is wel iets aan gebeurd: Jim Ryan ligt eruit(waar ik al jaren op zat te hopen). Hermen Hulst is gedegradeerd; hij is geen co-CEO meer. Er is actie ondernomen he!
Bij Xbox daarentegen? Spencer, Booty en co krijgen nog dikke bonussen. Hoe denk je dat ontwikkelaars zich voelen? Eerst krijgen ze te horen dat ze goed bezig zijn, een week later liggen ze buiten, en nog een week later krijgen ze te horen dat ze AI moeten gebruiken om zichzelf emotioneel te troosten. Komaan, vind jij dat normaal? LOL!
Hoe kunnen Spencer en co gewoon blijven zitten? Ook al ligt de schuld misschien hogerop bij Microsoft: als kapitein ga je mee ten onder met je zinkend schip. Maar zij pakken gewoon een nieuw schip. Geen probleem blijkbaar. Ik zou dat persoonlijk niet kunnen. Jij duidelijk wel. Hoe moet een ontwikkelaar hen nog vertrouwen? Hoe moeten wij hen nog vertrouwen? Want het zijn Spencer en Co die communiceren naar ontwikkelaars toe, naar ons toe,...
Dat is het punt. DAAR heeft iedereen het over. Maar jij leest flarden, reageert op wat je denkt te zien, en negeert het bredere plaatje. En zo blijven we in cirkels draaien.
Lees de berichten hier eens aandachtig, zet je oogkleppen af, en dan kunnen we tenminste een inhoudelijke discussie voeren in plaats van dit nutteloos gezaag.

En uiteraard investeert Microsoft in AI. Maar dat is nu echt het punt niet bij dit hele gebeuren van deze discussie. Maar ik val continu in herhaling, hopelijk is het duidelijk nu...
Hoe kon Bobby Kotick blijven zitten bij Blizzard en co nadat al hun vuile was buiten was?
Hoe kan dezelfde CEO al jaren blijven zitten bij EA die talloze studio's door de jaren heen hebben gekocht en gesloten?
Bij Ubisoft maken ze massief verlies CEO blijft op zijn plek en ontslaat werknemers.

Het gaat erom dat MS ontslaat 9K werknemers en sluit enkele studio's en iedereen is boos terwijl dit niets nieuws is, MS is groot als zij mensen moeten ontslaan gaat dat altijd meer zijn dan de gemiddelde firma.
En jij doet heel de tijd alsof Phil Spencer de bad guy is, Spencer is ook maar een pion in heel dat gebeuren, tis niet alsof hij heel de tijd daar aan het liegen was tegen de devs en de studio's, die krijgt wrs ook maar het nieuws mss een maand ervoor wat de top bij MS beslist.
Like I said de aandeelhouders moeten tevreden blijven de grootste kost zijn de werknemers. das niets nieuws.
Als kapitein ga je mee ten onder met je zinkend schip is lachwekkend, misschien vroeger nu al langer niet meer, de kapiteins zitten meestaal mee in het reddingsbootje tegenwoordig.

Ook is het werken in US helemaal anders dan hier daar zijn de vakbonden totaal niet sterk de vraag is zelfs of die devs een vakbond hebben, ontslag in de VS is iets dat daar makkelijker is dan hier bij ons, veel mensen vergeten dat precies. Of het nu om devs gaat of iemand anders.

Last but not least Playstation heeft een deel van de studio's gesloten en mensen ontslagen na de concord flop omdat ze ook tal van projecten hadden gecancelled daar werd er toch geen drama over gemaakt noch werd er een apart topic over gemaakt. wrs omdat dit maar een fractie was van wat MS nu doet, en nogmaals dit is gewoon omdat MS veel groter is en het effect is ook groter.

Ik reageer gewoon over dingen waarover ik denk zoals iedereen hier, ik snap eigenlijk niet waarom jij er zo vurig over blijft.
Het zijn geen nieuwe wereldschokkende dingen die gebeuren.
Projecten (games) worden nu eenmaal gecancelled, mensen worden ontslagen, ik denk persoonlijk dat de aankoop van Blizzard en co MS de das heeft omgedaan, ze hebben hen te snel aangeschaft na de aanschaf van Zenimax wat ook niet cheap was.

De meest voorkomende kritiek die ge general leest online inderdaad. Maar imo is dat een consumer issue.

Mensen houden zich al veel te lang vast aan die nieuwe innovatieve generaties... De tijd van vroeger waarbij een nieuwe generatie effectief een heel nieuwe ervaring was omdat er toen nog zeer veel kon verbeterd worden op letterlijk elk vlak is gewoon al heel lang niet meer haalbaar. Mij persoonlijk maakt dat nu echt eens niks uit of een game ook naar PS4 komt. Ze runnen daar tragen, met minder details, vaak niet optimaal of met merkbare verschillen. De nieuwe games worden misschien hier en daar een klein beetje tegengehouden hierdoor, maar dat vind ik echt zeer miniem als je kijkt naar op welke grens ze qua performance telkens flirten.
Klopt, maar niet iedereen denkt zo, en daar komt de grote kritiek vandaan. Ik start de PS4 nog wel eens op, en dan voel je de sprong die gemaakt is toch wel degelijk. Maar niet iedereen ervaart dat zo blijkbaar.
Het aantal games waarbij gecommuniceerd is dat er features ontbreken vanwege compatibiliteit met de vorige gen, kan je waarschijnlijk op 1 hand tellen. Bij elke next gen is er (zeker in het begin) nog niet de grote sprong in nieuwe zaken. Ik vraag me echter af of we niet meer hadden gezien als er sneller enkel naar de nieuwe gen hadden ontwikkeld, maar dat is puur speculatie.
Maar dit is dus ook letterlijk het punt waar mensen eens moeten kunnen loslaten dat de oude vs de nieuwe generatie niet meer de kloof is van vroeger. Kijk gewoon naar de nieuwe games en speel ze... of dat nu op je PS4, PS5 of PC is als je wat geduld hebt. Wat maakt dat zelf allemaal uit, er is zo veel keuze voor iedereen en het is nog nooit zo open en vrij geweest om te gamen. Maar mensen willen blijkbaar afgeronde hokjes om alles in te verdelen. Dat die grenzen vervagen vind ik net goed, dat is bij andere technologie toch ook al lang zo, de nieuwe generatie Iphones is ook beter dan de vorige, maar nooit mega veel en niemand houd je tegen de vorige te houden of zelf 2/3 versies terug. Daar evolueert het zelf nog allemaal veel sneller. Uiteindelijk koop je gewoon datgene waar je op dat moment nood aan hebt of voor jezelf goed vind.
Dat het geen afgeronde hokjes moeten zijn naar de software, akkoord. Maar consoles zijn net interessant omdat ze plug&play zijn, waar duidelijk voor geoptimaliseerd is. Maar toestanden als elk jaar een nieuwe iPhone, daar pas ik toch ook duidelijk voor. Maar ik sta ook bij die andere technologieën aan de kant die vindt dat het te zot is. Die pro-versies halverwege kan ik nog mee om, dan heb je 4 (of 5) consoles om te optimaliseren + PC. Maar als er jaarlijks een nieuwe versie komt (risico bestaat bij de PC/console hybride), dan zal er nog meer bugfxing zijn, en de kosten voor het ontwikkelen enkel maar stijgen. Laat die constante ratrace nu net zijn waarom ik PC-gaming achter mij heb gelaten.

Het is gewoon een zwaar luxe probleem en mensen verwachten en willen vaak te veel. Maar dat is mijn nuchtere mening :)
Hiermee uiteraard akkoord. En dat reflecteerd zich dan weer in extra ontwikkelkosten als studio's daaraan willen voldoen, waardoor de risico's te groot worden, alles op veilig wordt gespeeld, minder innovatie... en dan zijn we weer terug vooraan aan de cirkel (thank god for indie devs die daar anders in staan).

waar is de tijd dat phil spencer als de messias van xbox werd bezien ... :)
welke top games zijn er onder zijn bewind eigenlijk al gemaakt?

waar is de tijd dat phil spencer als de messias van xbox werd bezien ... :)
welke top games zijn er onder zijn bewind eigenlijk al gemaakt?
Dat is zowat vanaf het begin van de Xbox One, (na de ramp van Don Mattrick) dus off the top of my head:
Sequals voor Halo, Forza Motorsport & Horizon en Gears sowieso
De Ori-games, Sea of Thieves, Indiana Jones, Flight Simulator
Cuphead was ook exclusief in het begin

Phil heeft vooral enkele goede PR-moves kunnen brengen na de desastreuze launch van de xbox one. Backwards compatability, gevochten voor cross platform multiplayer, gamepass met goedkope instap vanuit xbox gold, uitspreken tegen exclusieve games. Dusja, hij kan het goed uitleggen.

En de manier waarop hij hierover sprak (zeker de eerste jaren), waren waarschijnlijk echt oprecht, hij kreeg ook het geld om het waar te proberen maken. De shift zie je wel wanneer het geld ook eens moest gaan renderen. Ook in de manier waarop hij communiceert veranderde over tijd.
Er is nog ooit zo een messias geweest die op het einde gekruisigd werd, en daar spreken ze nu nog van. Ik denk niet dat Phil het zo ver gaat schoppen 😇.

Terug
Bovenaan