Met maaltijdcheques ben je tenminste zeker dat ze in ons land gebruikt worden
En tegenwoordig is dat alleen nog digitaal en werkt dat gewoon zoals bancontact he
1) Ik betwijfel heel sterk dat wie verder dan 5k van de grens woont en/of veel shopt (lees: kinderen en groot gezin heeft) de intentie heeft om in NL of FR te gaan shoppen omdat het goedkoper zou zijn. Precies of er zijn veel mensen die 2h gaan rondrijden om 10 euro te besparen. In de Colruyt kopen als het acties zijn en het is ook goedkoop.
2) Ik weet niet voor hoeveel jij shopt in een maand, maar onze 2x 200 euro maaltijdcheques zijn typisch op de 10e van de maand. En als ze niet op zijn, dan is er altijd wel 1 of ander feest (kerstmis, zomer barbecue, verjaardagsfeest, ...) waar we vers vlees, taart, ... nodig hebben en we dus achter de hoek gaan halen en de MC kaarten leegflushen. Om maar te zeggen, zelfs als we de standaard shopping in buitenland zouden doen, zouden die MC kaarten vlotjes leegraken in lokale shops (bakker, slager, broodjeszaak, zelfs de Aveve of Horta voor vuilzakken...)
3) Ik denk niet dat we ons moeten spiegelen aan 'fiscale spitstechnologie' uit Frankrijk. Als je standaard op een camping komt in FR, hangen er 20 toegelaten cheques aan de poort "maaltijdcheques", "toerisme cheques", "ecocheques", "kampeercheques" etc. Al dan niet te koop / te krijg als loon. Dat lijken me gewoon anachronismen uit het verleden die 0,0 toevoegen. Je kunt toch gewoon met je kaartje betalen, waarom moet daar nog een bongo-bon gewijs tussenstation tussen zitten?
Al die cheques worden toch gefoefeld en dienen uiteindelijk toch maar om belastingen te vermijden. Ik gebruik mijn ecocheques, maaltijdcheques, consumptiecheques, sport en cultuurcheques, cadeaucheques allemaal in dezelfde winkels. De Colruyt, Delhaize en Horta. Gelukkig is dat tegenwoordig allemaal op hetzelfde kaartje en pakt die automatisch wat er nog beschikbaar is. Paar jaar geleden stond je daar als een debiel met je 4 envelopjes cheques te geven.
Toon me eens becijfering van de duurte van het systeem dan
FR heeft ook maaltijdcheques (sodexo en edenred zijn Frans he, cheques is maar beperkte zijtak van die bedrijven)
En qua voedselprijzen klopt het niet (tenzij voor merken)
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/1...-en-fruit-zijn-goedkoper-in-belgie-dan-in-de/
Ik heb toch geen berekening nodig hoor om te weten dat het duur is. Gewoon loon = 0 kost, gewoon het getalletje aanpassen in SDWORX, desnoods geen lijntje toevoegen "onbelast loon".
Sodexo en Edenred :
Stap 1: het bedrijf moet dat allemaal bereken (Jos 2d ziek, Paul 2d maar half gewerkt, ...) [mijn madam doet de payroll in een bedrijf, dat is elke maand gezever over maaltijdcheques...]
Stap 2: Som voor alles en iedereen
Stap 3: Betaal cash (!) aan Sodexo/Edenred (Kon die cash maar naar de standaard payroll processor gaan...)
Stap 4: Sodexo/Edenred roomt af
Stap 5: Kaartjes uitdelen/onderhouden/vervangen (was er maar een bestaand kaartje ...)
Stap 6: Gebruiker betaalt ermee, winkel moet die geld stroom apart houden
Stap 7: Edenred/Sodexo verrekent met winkel (en houdt nog keer % af)
Hoe dat niet tijd en geld verlies is voor alles en iedereen (behalve de MC verstrekkers uiteraard) is mij een mysterie.