Minimumlonen, waarom geen maximumloon?

Een maximumloon?

• Ja

• Nee

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Met maaltijdcheques ben je tenminste zeker dat ze in ons land gebruikt worden
En tegenwoordig is dat alleen nog digitaal en werkt dat gewoon zoals bancontact he
Maar is het dan zo dat we ons eten dat we niet met maaltijdchecques betalen in het buitenland kopen? Als we spreken van nutteloze administratie is dit wel het voorbeeld bij uitstek van geld dat weggegooid wordt. Niemand wint aan dat systeem behalve mensen en bedrijven die betaald worden voor het oplossen van de nutteloze administratie (en zelfs da's betwijfelbaar, er is werk genoeg, die zouden ook hun geld kunnen verdienen met zaken die de maatschappij wel vooruit helpen).

Laatst bewerkt:
Veel van die Belgische winkels (Carrefour, AH, pain quotidien, fastfood restaurants, ...) zijn in buitenlandse handen en het geld gaat alsnog gewoon naar daar hoor. Als je dit effectief alleen in zaken in Belgische eigendom kon gebruiken had Europa ons al lang op de vingers getikt voor een vals concurrentievoordeel.
De tewerkstelling is weldegelijk hier
Hoe dat? Ik geef per MC toch 1,xx€ af van mijn brutoloon als eigen bijdrage? Akkoord, de waarde van u MC ligt veel hoger maar zonder MC zou je die bijdrage niet moeten betalen.
Dat je dan meer "gewone belastingen" moet betalen is een ander verhaal natuurlijk, maar MCs voor een WN zijn niet gratis.
Nee dat is een netto-bijdrage, geen bruto
Maar is het dan zo dat we ons eten dat we niet met maaltijdchecques betalen in het buitenland kopen? Als we spreken van nutteloze administratie is dit wel het voorbeeld bij uitstek van geld dat weggegooid wordt. Niemand wint aan dat systeem behalve mensen en bedrijven die betaald worden voor het oplossen van de nutteloze administratie (en zelfs da's betwijfelbaar, er is werk genoeg, die zouden ook hun geld kunnen verdienen met zaken die de maatschappij wel vooruit helpen).
Er zijn er veel die geloven dat het goedkoper is om naar FR, DE of NL te gaan winkelen :oi22:

De tewerkstelling is weldegelijk hier

Nee hebt een netto-bijdrage, geen bruto

Er zijn er veel die geloven dat het goedkoper is om naar FR, DE of NL te gaan winkelen :oi22:
En mede door dure systemen als maaltijdchecques is het dat misschien ook. Maar daar ga je ook niets aan veranderen door 5% van het loon in te locken om verplicht in België te gebruiken want met de overige 95% doen ze nog steeds wat ze willen. Da's net zoals je ook geen extra eten gaan kopen omdat je maaltijdchecques hebt zolang dat maaltijdchecque bedrag lager ligt dan wat je zo al aan eten zou spenderen.

En mede door dure systemen als maaltijdchecques is het dat misschien ook. Maar daar ga je ook niets aan veranderen door 5% van het loon in te locken om verplicht in België te gebruiken want met de overige 95% doen ze nog steeds wat ze willen. Da's net zoals je ook geen extra eten gaan kopen omdat je maaltijdchecques hebt zolang dat maaltijdchecque bedrag lager ligt dan wat je zo al aan eten zou spenderen.
Toon me eens becijfering van de duurte van het systeem dan

FR heeft ook maaltijdcheques (sodexo en edenred zijn Frans he, cheques is maar beperkte zijtak van die bedrijven)
En qua voedselprijzen klopt het niet (tenzij voor merken) https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/1...-en-fruit-zijn-goedkoper-in-belgie-dan-in-de/

Met maaltijdcheques ben je tenminste zeker dat ze in ons land gebruikt worden
En tegenwoordig is dat alleen nog digitaal en werkt dat gewoon zoals bancontact he

1) Ik betwijfel heel sterk dat wie verder dan 5k van de grens woont en/of veel shopt (lees: kinderen en groot gezin heeft) de intentie heeft om in NL of FR te gaan shoppen omdat het goedkoper zou zijn. Precies of er zijn veel mensen die 2h gaan rondrijden om 10 euro te besparen. In de Colruyt kopen als het acties zijn en het is ook goedkoop.

2) Ik weet niet voor hoeveel jij shopt in een maand, maar onze 2x 200 euro maaltijdcheques zijn typisch op de 10e van de maand. En als ze niet op zijn, dan is er altijd wel 1 of ander feest (kerstmis, zomer barbecue, verjaardagsfeest, ...) waar we vers vlees, taart, ... nodig hebben en we dus achter de hoek gaan halen en de MC kaarten leegflushen. Om maar te zeggen, zelfs als we de standaard shopping in buitenland zouden doen, zouden die MC kaarten vlotjes leegraken in lokale shops (bakker, slager, broodjeszaak, zelfs de Aveve of Horta voor vuilzakken...)

3) Ik denk niet dat we ons moeten spiegelen aan 'fiscale spitstechnologie' uit Frankrijk. Als je standaard op een camping komt in FR, hangen er 20 toegelaten cheques aan de poort "maaltijdcheques", "toerisme cheques", "ecocheques", "kampeercheques" etc. Al dan niet te koop / te krijg als loon. Dat lijken me gewoon anachronismen uit het verleden die 0,0 toevoegen. Je kunt toch gewoon met je kaartje betalen, waarom moet daar nog een bongo-bon gewijs tussenstation tussen zitten?

Al die cheques worden toch gefoefeld en dienen uiteindelijk toch maar om belastingen te vermijden. Ik gebruik mijn ecocheques, maaltijdcheques, consumptiecheques, sport en cultuurcheques, cadeaucheques allemaal in dezelfde winkels. De Colruyt, Delhaize en Horta. Gelukkig is dat tegenwoordig allemaal op hetzelfde kaartje en pakt die automatisch wat er nog beschikbaar is. Paar jaar geleden stond je daar als een debiel met je 4 envelopjes cheques te geven.

FR heeft ook maaltijdcheques (sodexo en edenred zijn Frans he, cheques is maar beperkte zijtak van die bedrijven)
En qua voedselprijzen klopt het niet (tenzij voor merken) https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/1...-en-fruit-zijn-goedkoper-in-belgie-dan-in-de/

Ik heb toch geen berekening nodig hoor om te weten dat het duur is. Gewoon loon = 0 kost, gewoon het getalletje aanpassen in SDWORX, desnoods geen lijntje toevoegen "onbelast loon".

Sodexo en Edenred :
Stap 1: het bedrijf moet dat allemaal bereken (Jos 2d ziek, Paul 2d maar half gewerkt, ...) [mijn madam doet de payroll in een bedrijf, dat is elke maand gezever over maaltijdcheques...]
Stap 2: Som voor alles en iedereen
Stap 3: Betaal cash (!) aan Sodexo/Edenred (Kon die cash maar naar de standaard payroll processor gaan...)
Stap 4: Sodexo/Edenred roomt af
Stap 5: Kaartjes uitdelen/onderhouden/vervangen (was er maar een bestaand kaartje ...)
Stap 6: Gebruiker betaalt ermee, winkel moet die geld stroom apart houden
Stap 7: Edenred/Sodexo verrekent met winkel (en houdt nog keer % af)

Hoe dat niet tijd en geld verlies is voor alles en iedereen (behalve de MC verstrekkers uiteraard) is mij een mysterie.

2) Ik weet niet voor hoeveel jij shopt in een maand, maar onze 2x 200 euro maaltijdcheques zijn typisch op de 10e van de maand. En als ze niet op zijn, dan is er altijd wel 1 of ander feest (kerstmis, zomer barbecue, verjaardagsfeest, ...) waar we vers vlees, taart, ... nodig hebben en we dus achter de hoek gaan halen en de MC kaarten leegflushen. Om maar te zeggen, zelfs als we de standaard shopping in buitenland zouden doen, zouden die MC kaarten vlotjes leegraken in lokale shops (bakker, slager, broodjeszaak, zelfs de Aveve of Horta voor vuilzakken...)
80% van ons eten is via MC
Ik heb toch geen berekening nodig hoor om te weten dat het duur is. Gewoon loon = 0 kost, gewoon het getalletje aanpassen in SDWORX, desnoods geen lijntje toevoegen "onbelast loon".

Sodexo en Edenred :
Stap 1: het bedrijf moet dat allemaal bereken (Jos 2d ziek, Paul 2d maar half gewerkt, ...) [mijn madam doet de payroll in een bedrijf, dat is elke maand gezever over maaltijdcheques...]
Stap 2: Som voor alles en iedereen
Stap 3: Betaal cash (!) aan Sodexo/Edenred (Kon die cash maar naar de standaard payroll processor gaan...)
Stap 4: Sodexo/Edenred roomt af
Stap 5: Kaartjes uitdelen/onderhouden/vervangen (was er maar een bestaand kaartje ...)
Stap 6: Gebruiker betaalt ermee, winkel moet die geld stroom apart houden
Stap 7: Edenred/Sodexo verrekent met winkel (en houdt nog keer % af)

Hoe dat niet tijd en geld verlies is voor alles en iedereen (behalve de MC verstrekkers uiteraard) is mij een mysterie.
Dan loopt de payroll van uw madam haar bedrijf hopeloos achter
Aantal MC kunnen gewoon afgeleid worden uit uw prestaties (idem met ecochequesbedrag), je moet alleen eens ingeven hoeveel de bedragen zijn. Dan wordt dat via xml file besteld bij de provider, die indien het een nieuwe persoon is ook ineens de kaart etc opstuurt

De prijzen van de service ken ik niet maar jij blijkbaar ook niet

Gewoon loon = 0 kost klopt uiteraard ook niet. Brutoloonbepaling is VEEL ingewikkelder dan het bepalen van het aantal MC hoor
Vandaar dat er sociaal secretariaten bestaan (die dus ook cheques etc voor u doen)

80% van ons eten is via MC

Dan loopt de payroll van uw madam haar bedrijf hopeloos achter
Aantal MC kunnen gewoon afgeleid worden uit uw prestaties (idem met ecochequesbedrag), je moet alleen eens ingeven hoeveel de bedragen zijn. Dan wordt dat via xml file besteld bij de provider, die indien het een nieuwe persoon is ook ineens de kaart etc opstuurt

Leuk dat jij de CAO kent van het bedrijf van de madam. Weet jij hoeveel MCs de weekend (nacht)ploeg krijgt die vrij-zat-zon werkt? En wat als ze zaterdag een halve dag ziek waren ? Of zondag 2h vroeger naar huis moeten. Of iemand die in de nachtploeg werkt en de eerste 2h werkt, blok van 4h niet en dan blok van 2h wel.

Genoeg farcen die voorkomen waar niet over nagedacht is op voorhand. Vb de weekendploeg werkt - drumroll - enkel het weekend. Die krijgen dus 5 x 8 EUR MC als ze hun weekend shift volledig doen. Iets zegt me dat het iets gemakkelijker is om gewoon cash te geven als iemand 7/8 of 6/7 of zo werkt ipv te moeten lullen over '3 4 of 5 MC'.

De prijzen van de service ken ik niet maar jij blijkbaar ook niet

Gewoon loon = 0 kost klopt uiteraard ook niet. Brutoloonbepaling is VEEL ingewikkelder dan het bepalen van het aantal MC hoor
Vandaar dat er sociaal secretariaten bestaan (die dus ook cheques etc voor u doen)

Daar ga ik mee akkoord. Maar elk loon passeert door een sociaal secretariaat. De incrementele kost van ipv mc gewoon netto loon/apart lijntje erdoor te duwen is 0,0. 1 centrale payroll processor kan toch nooit duurder zijn dan 2 ? Idem met de effectieve expense in de winkel. Daar zitten toch ook extra kosten die op zijn minst groter zijn dan 0, ergo, duurder dan gewoon als loon te storten.

Op zijn minst alle personeels -en andere kosten in Sodexho die gerelateerd zijn aan de checques. Het argument dat ander loon ook duur is om te verwerken gaat niet op omdat dit er nog eens bovenop komt: Sociaal secretariaten moeten die maaltijdchecques ook nog eens apart verwerken, dit creëert voor hen ook complexiteit, bedrijven moeten die facturen verwerken, de loonboekhouding moet er op voorzien worden, HR krijgt er vragen over, fouten moeten worden rechtgezet. Een sociaal secretariaat zou normaal goedkoper zijn zonder maaltijdchecques en al zeker niet duurder.

De exacte becijfering van de kost doet er weinig toe als de baten onbestaand zijn. De uitkomst is hoe dan ook negatief en we zouden als maatschappij economisch beter af zijn als het niet bestond, de vraag is alleen hoe negatief het is.

Laatst bewerkt:
Leuk dat jij de CAO kent van het bedrijf van de madam. Weet jij hoeveel MCs de weekend (nacht)ploeg krijgt die vrij-zat-zon werkt? En wat als ze zaterdag een halve dag ziek waren ? Of zondag 2h vroeger naar huis moeten. Of iemand die in de nachtploeg werkt en de eerste 2h werkt, blok van 4h niet en dan blok van 2h wel.

Genoeg farcen die voorkomen waar niet over nagedacht is op voorhand. Vb de weekendploeg werkt - drumroll - enkel het weekend. Die krijgen dus 5 x 8 EUR MC als ze hun weekend shift volledig doen. Iets zegt me dat het iets gemakkelijker is om gewoon cash te geven als iemand 7/8 of 6/7 of zo werkt ipv te moeten lullen over '3 4 of 5 MC'.
Of ze nu MC krijgen of loonelement blabla maakt weinig uit
Dat ze zo moeilijke regels hebben bedacht is ook deel van payroll
Daar ga ik mee akkoord. Maar elk loon passeert door een sociaal secretariaat. De incrementele kost van ipv mc gewoon netto loon/apart lijntje erdoor te duwen is 0,0. 1 centrale payroll processor kan toch nooit duurder zijn dan 2 ? Idem met de effectieve expense in de winkel. Daar zitten toch ook extra kosten die op zijn minst groter zijn dan 0, ergo, duurder dan gewoon als loon te storten.
Op zijn minst alle personeels -en andere kosten in Sodexho die gerelateerd zijn aan de checques. Het argument dat ander loon ook duur is om te verwerken gaat niet op omdat dit er nog eens bovenop komt: Sociaal secretariaten moeten die maaltijdchecques ook nog eens apart verwerken, dit creëert voor hen ook complexiteit, bedrijven moeten die facturen verwerken, de loonboekhouding moet er op voorzien worden, HR krijgt er vragen over, fouten moeten worden rechtgezet. Een sociaal secretariaat zou normaal goedkoper zijn zonder maaltijdchecques en al zeker niet duurder.

De exacte becijfering van de kost doet er weinig toe als de baten onbestaand zijn. De uitkomst is hoe dan ook negatief en we zouden als maatschappij economisch beter af zijn als het niet bestond, de vraag is alleen hoe negatief het is.
Dat gebeurt quasi allemaal automatisch, marginale meerkost
Als MC fout zijn dan is er 99,99% zeker ook iets anders fout

5 miljoen werkende, 75% krijgt MC dus dat is enorm bedrag
Pak dat 2mio belgen jaarlijks 6 euro MC heeft op 200d dan zit je aan 2.4miljard per jaar
Als daarvan slechts 0,001% in Belgie besteedt wordt ipv nettoloon in buitenland dan zijn de baten mss al positief

De realiteit is de realiteit. Moest je geen veelvouden van 8 moeten hebben, is het leven een pak simpeler...

Dus Edenred/Pluxee doet al die administratie gratis ? HR schrijft gratis over naar die bedrijven ?

Pak dat 2mio belgen jaarlijks 6 euro MC heeft op 200d dan zit je aan 2.4miljard per jaar
Als daarvan slechts 0,001% in Belgie besteedt wordt ipv nettoloon in buitenland dan zijn de baten mss al positief

Ik snap nog altijd niet wat de baten zijn van maaltijdcheques 'voor lokale consumptie'. Je lijkt ervan uit te gaan dat maaltijdcheques een of ander positief effect hebben op kapitaalsvlucht uit Belgie ? We zitten allemaal met de euro en bijna al onze supermarkten zijn buitenlanders anyway, dus in het hypothetische scenario dat het mensen zou tegenhouden van in het buitenland te kopen (wat ik niet denk), komt het geld toch grotendeels bij Hollanders of Fransen terecht. En zelfs dan, wat is het probleem daarmee ?

Ondertussen is er wel, net opgezocht, ~2% transactie kost die zeker naar het buitenland lekt en allerlei administratie links en rechts die perfect te vermijden valt. Die duizenden sodexo administratie mensen kunnen vervangen worden door reeds bestaande SDWorx mannetjes en ondertussen andere zinvollere jobs doen, er zijn genoeg vacatures.

De realiteit is de realiteit. Moest je geen veelvouden van 8 moeten hebben, is het leven een pak simpeler...
Je moet helemaal geen veelvouden van 8 hebben
Dus Edenred/Pluxee doet al die administratie gratis ? HR schrijft gratis over naar die bedrijven ?
meerkost is niet gratis maar die is echt heel beperkt
Omzetten naar nettoloon zou trouwens voor HR gedeelte 0 invloed hebben want het recht er op moet je nog steeds bepalen
Ik snap nog altijd niet wat de baten zijn van maaltijdcheques 'voor lokale consumptie'. Je lijkt ervan uit te gaan dat maaltijdcheques een of ander positief effect hebben op kapitaalsvlucht uit Belgie ? We zitten allemaal met de euro en bijna al onze supermarkten zijn buitenlanders anyway, dus in het hypothetische scenario dat het mensen zou tegenhouden van in het buitenland te kopen (wat ik niet denk), komt het geld toch grotendeels bij Hollanders of Fransen terecht. En zelfs dan, wat is het probleem daarmee ?

Ondertussen is er wel, net opgezocht, ~2% transactie kost die zeker naar het buitenland lekt en allerlei administratie links en rechts die perfect te vermijden valt. Die duizenden sodexo administratie mensen kunnen vervangen worden door reeds bestaande SDWorx mannetjes en ondertussen andere zinvollere jobs doen, er zijn genoeg vacatures.
Je bedoelt transactiekost voor de betaling uit te voeren? Want die heb je ook bij elke andere betaling he
En als je echt denkt dat er bij Sodexo duizenden mensen administratie doen voor cheques :rofl:
Monizze had 63,4 FTE in 2023

Laatst bewerkt:
Ook dat is projectie; het is niet omdat ik naar absolute bedragen verwijs, dat ik de facto pleit voor een absoluut bedrag aan belastingen. Toegegeven, in een ideale wereld zou dat een heel mooi iets zijn, in deze post was het meer dan overduidelijk dat ik gewoon de vergelijking maak tussen verschillende lonen, verschillende aanslagvoeten en hoe "fair" à la tête du client ingevuld wordt.

De vragen die je stelt, zijn dan ook volkomen overbodig, niet in het minst omdat ze éénzijdig gesteld worden :) .
.
De vraag is nochtans oprecht: naar verluidt zijn bvb. Noorwegen, Zwitserland goede plaatsen om te vertoeven - progressief belasten lijkt me nog zo slecht niet, het niveau van belastingen, de mate en richting van herverdeling en de efficiëntie hoe men dat implementeert daarentegen ...

Herverdeling kan ook positief zijn voor de rijken - het helpt de economie draaien, maar het mag geen profitariaat worden.

Enter the Belgian reality...

Maar los daarvan: in hoever is de stelling die je hier schrijft niet gewoon wensdenken? De braindrain is een effectief iets. De rijken die elders toeven, zijn een reëel iets. Ontwijking (al dan niet voorbereiden tot), is een reëel iets. Al die zaken staan of vallen met wat jij zelf als "aanvaardbaar" omschrijft, alleen blijft die term het meest vage concept ever (even vaag als "fair") tot zolang dat niet concreet gemaakt kan worden en dat effectief iets is dat niet alleen maatschappelijk maar ook voor het individu aanvaardbaar is.

De grootspraak die anderen in dit topic dan hanteren, is dan maar dan "fair" of "aanvaardbaar" niet bij monde van het individu bepaald kan worden, maar vanuit de maatschappij opgelegd moet worden, maar ook dat is zuiver wensdenken, in de hoop dat er maar genoeg vanuit individueel standpunt braaf gaan betalen. Dat is hetzelfde als luchtkastelen bouwen imho.
Helaas wel - het draait te vaak hopeloos de soep in, je hebt het gevoel hier niets meer gedaan te krijgen - zelfs een boer met een volledige hangar aan drugs kan men nog niet voor de rechter brengen op 15 jaar, dat zegt voldoende over de toestand hier. Ik kan alleen maar hopen dat de rechter hem nog een schadevergoeding van een paar honderd miljoen toekent - mss dat zoiets een zekere urgentie duidelijk maakt.

Uiteraard zijn maaltijdcheques een zinloze industrie die enkel geld kost en overhead is. Dat is gewoon geen discussie waard, @cege heeft volledig gelijk.
Het is bijna het typevoorbeeld van de Parable of the broken window (of eerder rent-seeking)

Als de marginale kost zo weinig, waarom vraagt Sodexho dan pakweg 2% per maaltijdchecque? Uiteraard loop het grotendeels geautomatiseerd, maar ook dat kost geld en vraagt onderhoud. Bovendien gebeuren er inderdaad fouten, in elk systeem, da's niet te vermijden en dat veroorzaakt een verlies in tijd en geld.

2-3% Betalen om 0,001% naar België te versluizen lijkt me nu niet echt een goede deal. En wat is er precies zo positief dat dat geld in België besteed wordt? Dat er een Belgische winkelier belastingen op betaald op de winstmarge? Een soort van extreem omslachtige manier van belasten door eerst een vrijstelling te geven?

Omzetten naar nettoloon zou trouwens voor HR gedeelte 0 invloed hebben want het recht er op moet je nog steeds bepalen
De kost is niet het betalen, de kost is dat er weer een nieuwe transactie ontstaat, een apart lijntje op de loonbrief, een aparte rekening in het boekhoudsysteem met een aparte leverancier, met aparte regels over hoe het berekend moet worden. Allemaal zaken die automatisatie moeilijker maken, die onduidelijkheid creëeren en de kans op fouten vergroten. Da's de kost voor HR en bedrijven. De hoogte van het loon moeten ze inderdaad hoe dan ook bepalen maar daar gaat het niet over.

Uiteraard zijn maaltijdcheques een zinloze industrie die enkel geld kost en overhead is. Dat is gewoon geen discussie waard, @cege heeft volledig gelijk.
Het is bijna het typevoorbeeld van de Parable of the broken window (of eerder rent-seeking)
Ik heb nochtans nog geen enkel bronmateriaal van hem gezien dat dat aantoont en wel bronmateriaal dat tegendeel aantoont
Als de marginale kost zo weinig, waarom vraagt Sodexho dan pakweg 2% per maaltijdchecque? Uiteraard loop het grotendeels geautomatiseerd, maar ook dat kost geld en vraagt onderhoud. Bovendien gebeuren er inderdaad fouten, in elk systeem, da's niet te vermijden en dat veroorzaakt een verlies in tijd en geld.
2-3% Betalen om 0,001% naar België te versluizen lijkt me nu niet echt een goede deal. En wat is er precies zo positief dat dat geld in België besteed wordt? Dat er een Belgische winkelier belastingen op betaald op de winstmarge? Een soort van extreem omslachtige manier van belasten door eerst een vrijstelling te geven?
Waar haal je die %-en? Of ben je los iets uit de duim aan het zuigen?

De kost is niet het betalen, de kost is dat er weer een nieuwe transactie ontstaat, een apart lijntje op de loonbrief, een aparte rekening in het boekhoudsysteem met een aparte leverancier, met aparte regels over hoe het berekend moet worden. Allemaal zaken die automatisatie moeilijker maken, die onduidelijkheid creëeren en de kans op fouten vergroten. Da's de kost voor HR. De hoogte van het loon moeten ze inderdaad hoe dan ook bepalen maar daar gaat het niet over.
Wauw een extra lijntje op de loonbrief (het zijn er eigenlijk 2 maar soit)
Dat je dat boekhoudkundig anders wilt is keuze van bedrijf want uiteindelijk is dat gewoon x euro te betalen zoals loon

Ik heb nochtans nog geen enkel bronmateriaal van hem gezien dat dat aantoont en wel bronmateriaal dat tegendeel aantoont

Waar haal je die %-en? Of ben je los iets uit de duim aan het zuigen?
Nee, niet uit mijn duim gezogen, voor zelfstandigen is het trouwens nog een pak meer. Heb jij een idee van de tarieven die aangerekend worden?

Nee, niet uit mijn duim gezogen, voor zelfstandigen is het trouwens nog een pak meer. Heb jij een idee van de tarieven die aangerekend worden?
Nee ik ken de tarieven niet en dat heb ik ook al aangegeven. Maar als het toch zo duur is waarom past iedereen het dan toe?
Vind het trouwens vreemd dat je % van het bedrag zou moeten betalen maar soit (want zelfstandige/eenmanszaken wachten wel eens met bestellen zodat ze paar maanden tegelijk kunnen doen om kost te drukken maar dat is dan geen %)

Nee ik ken de tarieven niet en dat heb ik ook al aangegeven. Maar als het toch zo duur is waarom past iedereen het dan toe?
Omdat het minder is dan 50% belastingen?

Een 2e quirk. Waarom is er een eigen bijdrage op een MC? Also makes no sense.

Waarom als wetgever niet gewoon zeggen "je mag tot 8 euro per gewerkte dag netto onbelast geven". Sdworx moet 1 lijntje/nummertje toevoegen in hun systeen en klaar. En heel die middelman kan eruit

Omdat het minder is dan 50% belastingen?
Maaltijdvergoedingen zijn ook belastingsvrij dus pas dat dan toe
Een 2e quirk. Waarom is er een eigen bijdrage op een MC? Also makes no sense.
Dat heb ik idd ook nooit begrepen
Waarom als wetgever niet gewoon zeggen "je mag tot 8 euro per gewerkte dag netto onbelast geven". Sdworx moet 1 lijntje/nummertje toevoegen in hun systeen en klaar. En heel die middelman kan eruit
Complexiteit rond 'wat is een gewerkte dag' blijft behouden, enige verschil is dat je ipv 2 loonelementen (WG en WN bijdrage) er 1 hebt
Impact op totale economie staat hierboven reeds in aantal links

Terug
Bovenaan