contextbinder
Well-known member
Vinden jullie dat Brussel een goed aanbod aan OV heeft?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Op de gemeenten na die liefst geen OV willen wegens voor het plebs wel ja. Tussen metro, tram, en bus geraak je vlot in bijna heel Brussel. Er is (was?) zelfs een busnetwerk 's nachts.Vinden jullie dat Brussel een goed aanbod aan OV heeft?
Het is natuurlijk iets waarmee je je niet echt populair zal maken in de meeste gevallen. Dat lees je hier elders in de discussie rond de "mijn auto, mijn vrijheid" slogan die het VB in Brussel gebruikt. Bij velen, zeker iets oudere mensen, leeft gewoon de gedachte dat met met de wagen ongestoord zijn zin moet kunnen doen voor een zo laag bedrag mogelijk, en dat de overheid actief mensen met een wagen "pest". Anderzijds denk ik dat OV duurder maken evengoed iets is dat bij al zijn gebruikers in het verkeerde keelgat gaat schieten.Hopelijk krijgt mobiliteit ook nog een iets prominentere plaats in de campagne op een gegeven moment. Gisteren althans een pikkel van Vias: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240429_95722492
Zoveel file, zoveel miserie voor verplaatsingen, maar de politiek besteedt er geen aandacht aan precies op vlak van campagne. Rekeningrijden, OV duurder maken, trajectcontroles,... Welke partij komt met het beste plan om on land wat mobieler en veiliger te maken? Oké het is geen federale materie, maar daarom niet minder belangrijk IMO.
Ge zou thans denken dat rekeningrijden, met de juiste framing, toch voor het grootste deel interessant zou moeten klinken?Het is natuurlijk iets waarmee je je niet echt populair zal maken in de meeste gevallen. Dat lees je hier elders in de discussie rond de "mijn auto, mijn vrijheid" slogan die het VB in Brussel gebruikt. Bij velen, zeker iets oudere mensen, leeft gewoon de gedachte dat met met de wagen ongestoord zijn zin moet kunnen doen voor een zo laag bedrag mogelijk, en dat de overheid actief mensen met een wagen "pest". Anderzijds denk ik dat OV duurder maken evengoed iets is dat bij al zijn gebruikers in het verkeerde keelgat gaat schieten.
Ik denk dat de meeste mensen wantrouwig zijn tegenover verandering, en al helemaal tegenover "de overheid". Gaan we niet gewoon meer betalen? Gaan ze wel tegelijkertijd de verkeersbelasting afschaffen?Ge zou thans denken dat rekeningrijden, met de juiste framing, toch voor het grootste deel interessant zou moeten klinken?
Als even snel hypothetisch : Het duurder wordt voor degenen die meer dan gemiddeld rijden, maar goedkoper voor degenen die minder dan gemiddeld rijden. En dan wetende dat degenen die meer dan gemiddeld rijden vaak reeds een bedrijfswagen hebben en hier amper/niets van zullen voelen/merken. Dan is de resterende groep die netto slechter af is, toch relatief beperkt tov. het totale kiespubliek.
Ja natuurlijk - maar voor welk domein is dat niet zo? En nog los daar van. Niet ieder kiespubliek is hetzelfde, ik had nog wel verwacht dat bepaalde partijen er meer campagne rond zouden voeren om hun eigen (potentieel) kiespubliek te pleasen. Blijkbaar zal het dan toch niet sexy genoeg zijn voor de marketeers van de wetstraat.Het is natuurlijk iets waarmee je je niet echt populair zal maken in de meeste gevallen. Dat lees je hier elders in de discussie rond de "mijn auto, mijn vrijheid" slogan die het VB in Brussel gebruikt. Bij velen, zeker iets oudere mensen, leeft gewoon de gedachte dat met met de wagen ongestoord zijn zin moet kunnen doen voor een zo laag bedrag mogelijk, en dat de overheid actief mensen met een wagen "pest". Anderzijds denk ik dat OV duurder maken evengoed iets is dat bij al zijn gebruikers in het verkeerde keelgat gaat schieten.
Als ik me niet vergis heeft zelfs De Wever destijds rekeningrijden als onvermijdelijk benoemd. Maar ik denk ook dat heel de situatie rond mobiliteit weinig leeft bij de bevolking en als deel van het leven wordt gezien.Ja natuurlijk - maar voor welk domein is dat niet zo? En nog los daar van. Niet ieder kiespubliek is hetzelfde, ik had nog wel verwacht dat bepaalde partijen er meer campagne rond zouden voeren om hun eigen (potentieel) kiespubliek te pleasen. Blijkbaar zal het dan toch niet sexy genoeg zijn voor de marketeers van de wetstraat.
Het staat ook gewoon zo dicht bij de eigen leefwereld en het is gewoon pover gesteld met ons mobiliteitsbeleid. Deels omdat er gewoon geen omvattend beleid is. Maar om nog even op je punt in te gaan, ik denk dat we nu toch al een paar jaar op een punt beland zijn dat ook niets doen gewoon ontevredenheid uitlokt? Er gaat geen week voorbij of er is een item geweest rond file, de lijn, de nmbs, een dodelijk ongeval, een fietsdode,... Echt waanzinnig aanwezig en zo dicht bij de eigen leefwereld en je hoort enkel de krekels tsjirpen. Ik kan het alleen maar vaststellen en verbaasd zijn.
De mensen die meer dan gemiddeld rijden hebben de luidste stem. En doen volgens mij ook mensen die netto minder zouden betalen met rekeningrijden denken dat ook zij meer zullen betalen.Ge zou thans () denken dat rekeningrijden, met de juiste framing, toch voor het grootste deel interessant zou moeten klinken?
Als even snel hypothetisch : Het duurder wordt voor degenen die meer dan gemiddeld rijden, maar goedkoper voor degenen die minder dan gemiddeld rijden. En dan wetende dat degenen die meer dan gemiddeld rijden vaak reeds een bedrijfswagen hebben en hier amper/niets van zullen voelen/merken. Dan is de resterende groep die netto slechter af is, toch relatief beperkt tov. het totale kiespubliek.
Hopelijk krijgt mobiliteit ook nog een iets prominentere plaats in de campagne op een gegeven moment. Gisteren althans een pikkel van Vias: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240429_95722492
Zoveel file, zoveel miserie voor verplaatsingen, maar de politiek besteedt er geen aandacht aan precies op vlak van campagne. Rekeningrijden, OV duurder maken, trajectcontroles,... Welke partij komt met het beste plan om on land wat mobieler en veiliger te maken? Oké het is geen federale materie, maar daarom niet minder belangrijk IMO.

Ik wil gerust voorstander zijn van km rijden.Ge zou thans denken dat rekeningrijden, met de juiste framing, toch voor het grootste deel interessant zou moeten klinken?

Geen probleem. Maar kunnen we deze werkwijze dan overal toepassen? Dus voortaan wordt het openbaar vervoer voornamelijk nog gefinancieerd met de belastingscentjes van hun gebruikers. Bij voorkeur zie ik mijn zure belastingscentjes niet meer verdwijnen in die bodemloze put.Ge zou thans denken dat rekeningrijden, met de juiste framing, toch voor het grootste deel interessant zou moeten klinken?
En wat zou, maatschappelijk gezien, hier de logica achter zijn?Geen probleem. Maar kunnen we deze werkwijze dan overal toepassen? Dus voortaan wordt het openbaar vervoer voornamelijk nog gefinancieerd met de belastingscentjes van hun gebruikers. Bij voorkeur zie ik mijn zure belastingscentjes niet meer verdwijnen in die bodemloze put.
Maar waarom zou dat moeten? Het is niet omdat het ene systeem zo geregeld wordt, dat alle andere ineens ook zo geregeld moeten worden?Geen probleem. Maar kunnen we deze werkwijze dan overal toepassen? Dus voortaan wordt het openbaar vervoer voornamelijk nog gefinancieerd met de belastingscentjes van hun gebruikers. Bij voorkeur zie ik mijn zure belastingscentjes niet meer verdwijnen in die bodemloze put.
Dat is niet helemaal juist door de BTW en accijnzen op brandstof. Ongeveer de helft van wat je betaald aan de pomp gaat naar de staat (en dat zijn dus vele miljarden), dat is dus een belasting. De grootte daarvan hangt uiteraard af van hoeveel je je wagen gebruikt.Edit: Openbaar vervoer wordt trouwens toch ook al belast naargelang gebruik? Als je meer de bus/trein neemt, kost dit je meer. Op eender welk vlak. Bij je auto wordt je belast op bezit (BIV & verkeersbelasting), niet op gebruik.
Anderzijds moet je dan ook een fortuin vragen aan diegenen die quasi alleen op de bus/trein zitten natuurlijk - er zijn ook gigantische verschillen tussen het type gebruikers bij het OV - ik weet niet of er cijfers beschikbaar zijn maar hoeveel % van de frequente gebruikers van het OV zijn:En wat zou, maatschappelijk gezien, hier de logica achter zijn?
Elke persoon die het openbaar vervoer neemt, is een kleinere belasting van de openbare infrastructuur. Er is minder plaats nodig op publieke (en private overigens) gronden voor openbaar vervoer, dan voor privé vervoer. Niet alleen in beweging, maar ook des te meer qua "stilstand" (parking).
Als we de werkwijze dus in extremisch meer toepassen, dan zou de wagen wel degelijk zwaarder belast worden en het openbaar vervoer meer gesubsidieerd. Daarover spreek ik hierboven zelfs nog niet, maar ik volg je er wel in dat we dit principe meer moeten toepassen.
Ik pleit echter voor een meer geleidelijke aanpak en dus niet te vervallen in extremen.
Edit: Openbaar vervoer wordt trouwens toch ook al belast naargelang gebruik? Als je meer de bus/trein neemt, kost dit je meer. Op eender welk vlak. Bij je auto wordt je belast op bezit (BIV & verkeersbelasting), niet op gebruik. Dus eigenlijk zou het een meer rechttrekken van de situatie zijn zoals het nu reeds meer bestaat bij het openbaar vervoer?

Voor verkeersveiligheid is er eigenlijk maar één maatregel die moet geïmplementeerd worden: rijbewijs met punten. Resultaten uit Frankrijk bewijzen dat dit een enorm positieve impact heeft op verkeersveiligheid, het haalt alle recidive bestuurders van de baan, of ze passen hun gedrag aan.Hopelijk krijgt mobiliteit ook nog een iets prominentere plaats in de campagne op een gegeven moment. Gisteren althans een pikkel van Vias: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240429_95722492