Hier bij mijn zoektocht naar werk de keuze gehad tussen 2 gelijkaardige bruto voorstellen, maar bij de ene met auto, bij de ander met mobiliteitsbudget 100% hypotheek. Uiteraard kies ik voor het aanbod waar er 800 netto per maand extra op mijn rekening verschijnt. Er zijn verschillende collega's die voor dezelfde reden voor ons bedrijf hebben gekozen.
Ik ga elke dag met de fiets naar het werk en draag zo niet bij aan files. Autorijden doe ik met een klein bakje van 17 jaar oud i.p.v. spuuglelijke dikke SUV's die om één of andere reden moeten aantonen dat ik succesvol ben in het leven. Bij elke autoverplaatsing denk ik ook meer na of het wel noodzakelijk met de auto moet gebeuren, en welke alternatieven er zijn, want ik moet de kosten natuurlijk zelf betalen. Elk uitgespaard ritje, is uitgespaard geld. En zo rijd ik weinig met de auto tout court en draag ik minder bij aan files. Er zijn verschillende collega's die hier net als ik zo over nadenken en hun verplaatsingen ofwel beperken, ofwel met alternatieven maken. In mijn vorige job met auto en tankkaart reed ik er gewoon op los, liefst zoveel mogelijk, want je moet natuurlijk het voordeel er maximaal uitpersen...
En bij de zoektocht naar ons nieuwe huis was het eerste wat ik deed die 10 km straal afbakenen. Lekker met de fiets naar het werk kunnen blijven gaan én hypotheek aflossen zijn mij veel meer waard dan een auto. En opnieuw draag ik zo niet bij aan files.
Het mobiliteitsbudget kost mijn werkgever evenveel als een auto. Waarom zou men dit nu in hemelsnaam in vraag moeten stellen, net voor dié groep die effectief voor minder files (+ geluidsoverlast, uitstoot, gebruik grondstoffen en afvalverwerking... Het spaart veel meer uit dan enkel files) zorgt? Gaat men dan ook in het bedrijfswagenpark iedereen verplichten een half zo grote wagen te nemen, zodat de andere 50% naar de staatskas kan? Hoe discriminerend is het dat de ene werknemer ettelijke honderden euro's minder op zijn rekening zal zien, terwijl de ander rustig verder rijdt met zijn bedrijfswagen? Als men effectief het mobiliteitsprobleem wil aanpakken, moet men dan net geen extra maatregelen nemen die mensen wég van bedrijfswagens houden? Want als ze dit voordeel afschaffen of inperken, kan ik alleen maar genoodzaakt zijn om met een dikke SUV vele kilometers rond te sjezen, om toch maar die 800 euro per maand te compenseren. En dan heeft de staatskas terug niks? Slaat helemaal nergens op.