Mobiliteitsbudget

Mobiliteitsbudget die je kan gebruiken aan hypotheek is net een pak discriminerender. Een auto kan iedereen onderhandelen bij wijze van spreken. Een hypotheek afbetaling enkel als je genoeg van thuis kan werken of dichtbij genoeg woont. En je moet dan ook nog een hypotheek hebben die hoog genoeg is.

En niet iedereen rijdt met een SUV, dat geeft geen enkele meerwaarde in deze discussie.

Ook niet iedereen denkt als jou, waarbij ze zo veel mogelijk kilometers rijden om hun loon te compenseren. Integendeel, nog maar weinig mensen zoals jou tegengekomen.

Je hypotheek hoeft echt niet hoog genoeg te zijn want het geld dat je daarin niet gebruikt kan je dan gebruiken om op een meer ecologische manier naar je werk te gaan.

Of in het weekend dan trein, tram, bus te nemen

Het is gewoon wederom een koterij op een koterij, enige logische hier is het financieel voordeel van de bedrijfswagens in zijn geheel progressief te verminderen over een langere periode van pakweg 10 jaar, parallel met het mobiliteitsbudget. Tijd genoeg voor iedereen om zich aan te passen, vergt wel twee minuten politieke moed. Zoals hier eerder iemand zei, je kan niet tegelijkertijd pleiten voor lagere belastingen op arbeid én het behoud van bedrijfswagens/ecocheques/maaltijdcheques.

Dat ligt dan toch gewoon aan de beleidsmakers? Ergens is het logisch dat er een grens wordt opgemaakt, puur om het controleerbaar te maken. Dan kan je ook klagen over de termijn van 10 jaar bij een woning om van 6% te kunnen genieten, de erfbelastingregels van feitelijk samewonende, wie op minder dan 1km van het werk woont geen recht heeft om een fietsvergoeding en ga zo maar door.

De maatregel is er, dus het zou absurd zijn dat wie er gebruik van kan maken, dat niet zou doen lijkt mij. Het zou dan veel interessanter zijn dat de beleidsmakers (en niet alleen voor dit) op voorhand eens deftig zouden nadenken over potentiële problemen die de kop zouden kunnen opsteken. Laat elk zo'n maatregelen eens bekijken door een deftige fiscalist en die haalt er toch zo de loopholes uit? Op dat moment hervorm je dan de regel om die eruit te halen of je neemt het erbij.
Absoluut, ik heb geen kritiek op mensen die het systeem gebruiken voor hun lening. Die mensen hebben namelijk 100% gelijk, ze doen ook maar juist aan loon optimalisatie. Ik heb kritiek op de politiek die gewoon alweer een koterij gebouwd heeft aan de koterij van nog een andere koterij.

Ik begrijp dat men voor bepaalde zaken ook hard cut-offs gebruikt omdat het anders soms te complex of onduidelijk wordt maar dit is toch iets dat perfect af te bakenen valt met duidelijke regels? Uiteindelijk hebben we bv al de jobbonus waar mensen wel gradueel, naarmate hun inkomen stijgt, uit dat systeem faseren. Het is dus niet dat het niet kan, er is gewoon 5 minuten politieke wil nodig én een politieker die voldoende tussen de mensen staat om te begrijpen hoe het systeem zal gebruikt gaan worden.

Je hypotheek hoeft echt niet hoog genoeg te zijn want het geld dat je daarin niet gebruikt kan je dan gebruiken om op een meer ecologische manier naar je werk te gaan.

Of in het weekend dan trein, tram, bus te nemen
Het probleem is dat je dan snel terug uit komt bij de discussie van de vorige pagina's... leuk als je in Antwerpen of Gent woont. Minder nuttig als je in Westrozebeke woont...

In veel gevallen zal het dus hypotheek > misschien een klein stukje in een fietsleasing > bruto zijn en zal de factor openbaar-/deelvervoer een nihil factor zijn.

Maar als je in Westrozebeke wilt wonen kan je er ook gewoon voor kiezen om je bedrijfswagen te houden

Maar als je in Westrozebeke wilt wonen kan je er ook gewoon voor kiezen om je bedrijfswagen te houden
We hebben het over de situatie waar je de wagen niet nodig hebt en er geen (voldoende zware) hypotheek is om pijler 2 te vullen. Dan is "houdt uw wagen gewoon bij" geen wenselijke oplossing lijkt mij.

Het feit blijft dat als je pijler 2 niet kan gebruiken voor uw woning en je woont niet in een centrumstad en liefst zelfs grootstad dat alle andere opties uit pijler 2 een vrij nutteloos gegeven zullen blijken. Zelfs in een vrij centraal gelegen en relatief groot dorp als Beveren (ik gebruik het nu als voorbeeld omdat ik van daar afkomstig ben) is OV iets vrij nutteloos.

We spreken ook niet meer over peanuts genre €250 ecocheques per jaar, we spreken snel over bedragen van ~€10k/jaar, je gaat al moeite moeten doen om te zorgen dat het overgrote deel daarvan geen spillover naar pijler 3 wordt.

Maar des te beter als je geen zware hypotheek hebt dan hou je meer over van uw loon?

Dat is toch iederen zijn droom zeker.

Als je zwaardere hypotheek wilt kan dat makkelijk opgelost worden.

Had mijn hypotheek maar -500 euro geweest had ik gewoon waarschijnlijk wel voor de auto gekozen

Je krijgt in principe een keuze erbovenop minder reden om te klagen in plaats van net een reden extra om te klagen...

Vroeger was het auto of geen auto en maar een beetje netto extra nu zijn er allerhande extra keuzes mogelijk

Nochtans vind ik dit zeker onderdeel van de discussie. Zij worden al gediscrimineerd door gebrek aan bedrijfswagen, en nu is er een optie om zeer veel geld puur cash te krijgen.
Ik vind het een compleet andere discussie, want dan moet je gaan richting ‘moeten we bedrijfswagens afschaffen’. Ik ben er trouwens voorstander voor om alle fiscale voordelen af te schaffen en de belastingstructuur te versimpelen zodat men gewoon puur op uitgekeerde loon kan vergelijken. Maar wederom, dat verdient een apart topic

10km is niet een magische grens waarbij je opeens niet meer met de fiets of OV naar werk kan. Dus zeker niet sowieso.
Ik ken er enkele die meer dan 10km enkele rit hebben en elke dag fietsen.
Ik denk dat je het verkeerd hebt gelezen. In optie 3 kiezen de mensen er dus voor om zoizo met een auto naar het werk te gaan.
Optie 4 gaat dus over de mensen die met OV of met de fiets wel zouden gaan, maar geen voordeel kunnen halen uit mobiliteitsbudget door de afstand.
En de rijke mensen met lening mogen die voordelen wel hebben? Nogal slechte redenering.
Ja, we kijken toch op het werk en de voordelen daarvan? We kijken niet op het vermogen van de mensen. Of wil je dat er bijvoegen?

Bij een auto is het net zowel niet bij iedereen gelijk hoe hard je die nodig hebt. Je haalt een pak meer financieel voordeel uit een bedrijfswagen als je 30.000 km per jaar rijdt dan als je maar 5.000 km rijdt. Er zijn mensen voor wie zo'n bedrijfswagen geen goede keuze is en die beter bruto betaald worden omdat ze er amper mee rijden. Op dat vlak is dat niet zo anders dan een hypotheek of huur.
Helemaal mee eens. Dan krijg je het omgekeerde effect. Ik woon nu dichtbij mijn werk dus heb weinig voordeel uit een auto.

Wáárom 10km? Waarom geen 11? Waarom geen 12 of 15 of 20 of 25?
No offense taken.

Same als ik hierboven schrijf. Van mij mag het worden afgeschaft allemaal, maarja, eer we dat ooit gaan zien.
En het zit verborgen achter de paywall, maar effectief in het artikel van de Tijd wordt er gesproken om dit procentueel te doen. Bvb werk je 3/5 van thuis. Dan mag je 60% van het budget gebruiken voor hypotheek.

Aahja, ik ben trouwens ook €10000 aan renovatiepremies verloren door €1500 te veel te verdienen per jaar. Het ene compenseert dan voor het andere pakt (grapje, voor wie het te serieus leest)

De bedrijfswagen is een constructie die er gekomen is omdat de lasten op loon veel te hoog liggen. Net als alle "extralegale voordelen", eigelijk. Dus deze discussie komt dan neer op de vraag: "wie wordt er voor een deeltje vrijgesteld van de hoge loonlasten?"

En... dat is een heel terechte vraag. Zoals hier al gedemonstreerd vanuit vele hoeken en gevallen.

Maar als je een stapje terug neemt... is mijn insteek: dit is allemaal rommelen in de marge. Want eigenlijk zijn we het met zijn allen op 1 of andere manier akkoord dat de staat op elke euro de we verdienen netto er 3 krijgt(komt akelig in de buurt...). En wij zijn nu onder elkaar aan het discussieren wie er 1.3 euro wel of niet kan krijgen.

Dus... vergeef mij dat ik deze discussie een beetje bizar vindt. Ik ga niet zeggen wat er beter is, maar zolang de lasten op loon zo hoog liggen, zijn we eigenlijk met zijn allen aan het onderhandelen met de regering over hoe we onze centen mogen spenderen.

Verder:
Hier bij mijn zoektocht naar werk de keuze gehad tussen 2 gelijkaardige bruto voorstellen, maar bij de ene met auto, bij de ander met mobiliteitsbudget 100% hypotheek. Uiteraard kies ik voor het aanbod waar er 800 netto per maand extra op mijn rekening verschijnt. Er zijn verschillende collega's die voor dezelfde reden voor ons bedrijf hebben gekozen.

Ik ga elke dag met de fiets naar het werk en draag zo niet bij aan files. Autorijden doe ik met een klein bakje van 17 jaar oud i.p.v. spuuglelijke dikke SUV's die om één of andere reden moeten aantonen dat ik succesvol ben in het leven. Bij elke autoverplaatsing denk ik ook meer na of het wel noodzakelijk met de auto moet gebeuren, en welke alternatieven er zijn, want ik moet de kosten natuurlijk zelf betalen. Elk uitgespaard ritje, is uitgespaard geld. En zo rijd ik weinig met de auto tout court en draag ik minder bij aan files. Er zijn verschillende collega's die hier net als ik zo over nadenken en hun verplaatsingen ofwel beperken, ofwel met alternatieven maken. In mijn vorige job met auto en tankkaart reed ik er gewoon op los, liefst zoveel mogelijk, want je moet natuurlijk het voordeel er maximaal uitpersen...

En bij de zoektocht naar ons nieuwe huis was het eerste wat ik deed die 10 km straal afbakenen. Lekker met de fiets naar het werk kunnen blijven gaan én hypotheek aflossen zijn mij veel meer waard dan een auto. En opnieuw draag ik zo niet bij aan files.

Het mobiliteitsbudget kost mijn werkgever evenveel als een auto. Waarom zou men dit nu in hemelsnaam in vraag moeten stellen, net voor dié groep die effectief voor minder files (+ geluidsoverlast, uitstoot, gebruik grondstoffen en afvalverwerking... Het spaart veel meer uit dan enkel files) zorgt? Gaat men dan ook in het bedrijfswagenpark iedereen verplichten een half zo grote wagen te nemen, zodat de andere 50% naar de staatskas kan? Hoe discriminerend is het dat de ene werknemer ettelijke honderden euro's minder op zijn rekening zal zien, terwijl de ander rustig verder rijdt met zijn bedrijfswagen? Als men effectief het mobiliteitsprobleem wil aanpakken, moet men dan net geen extra maatregelen nemen die mensen wég van bedrijfswagens houden? Want als ze dit voordeel afschaffen of inperken, kan ik alleen maar genoodzaakt zijn om met een dikke SUV vele kilometers rond te sjezen, om toch maar die 800 euro per maand te compenseren. En dan heeft de staatskas terug niks? Slaat helemaal nergens op.
Dat... is ook de bedoeling niet van een mobiliteitsbudget eh. Dat is de woonbonus (die ze trouwens afgeschaft hebben). Wat je hier letterlijk zegt is: "ik ga geld dat fiscaal vrijgesteld is voor woon-werk verplaatsen steken in mijn woning, want dat komt mij goed uit". Je hebt gelijk, maar ik hoop dat je ergens ook wel aanvoelt dat dit dan zijn doel compleet mist en mijn eerste punt hard maakt: je bent weer een het morrelen in de marge over welk geld er vrijgesteld is van belastingen.

Verder... en neem dit niet persoonlijk maar ik wil dit wel meegeven: verhuizen voor je job is een verliezende strategie. Een job kan wegvallen van dag op dag, en daar sta je dan met je 10km berekening. En dan plots mag je elke dag naar Brussel of Antwerpen, ofzo. Succes met je mobiliteitsbudget (waarvan je nu al er op rekent om je lening af te korten). Wat ik misschien wil zeggen: als je uw mobiliteitsbudget integraal rekent bij uw lening afbetalen, hou wel rekening dat dit een groot risico heeft en potentieel heel onvoorspelbaar is op 25 jaar, of hoe lang uw lening ook loopt.

Dat... is ook de bedoeling niet van een mobiliteitsbudget eh. Dat is de woonbonus (die ze trouwens afgeschaft hebben). Wat je hier letterlijk zegt is: "ik ga geld dat fiscaal vrijgesteld is voor woon-werk verplaatsen steken in mijn woning, want dat komt mij goed uit". Je hebt gelijk, maar ik hoop dat je ergens ook wel aanvoelt dat dit dan zijn doel compleet mist en mijn eerste punt hard maakt: je bent weer een het morrelen in de marge over welk geld er vrijgesteld is van belastingen.
Dat is toch wel de bedoeling van het mobiliteitsbudget? Dat is er niet per ongeluk ingestoken, vanuit milieuperspectief is je niet langer zo ver moeten verplaatsen de beste verbetering van mobiliteit die je kan hebben dus geven ze een incentive om dichtbij te wonen. De bedoeling was eigenlijk ook om heel erg ruim te gaan met de uitgaven, het mobiliteitsbudget is de opvolger van cash-for-car, een gelijkaardig systeem waarbij je gewoon cash kreeg voor het opgeven van een bedrijfswagen maar het grondwettelijk hof heeft dat vernietigd omdat cash vergoedingen aan sociale zekerheid moesten onderworpen zijn. Daarop is het mobiliteitsbudget dan geïntroduceerd waar de betalingen geen vergoedingen meer waren maar terugbetalingen van milieuvriendelijke uitgaven, en op alles wat geen terugbetaling is wordt nu wel nog sociale zekerheid betaalt.

Het is gewoon wederom een koterij op een koterij, enige logische hier is het financieel voordeel van de bedrijfswagens in zijn geheel progressief te verminderen over een langere periode van pakweg 10 jaar, parallel met het mobiliteitsbudget. Tijd genoeg voor iedereen om zich aan te passen, vergt wel twee minuten politieke moed. Zoals hier eerder iemand zei, je kan niet tegelijkertijd pleiten voor lagere belastingen op arbeid én het behoud van bedrijfswagens/ecocheques/maaltijdcheques.

*Kijkt naar total tax versus GDP voor Belgium*
*Kijkt naar total spend versus GDP voor Belgium*

Jawel, dat kan je dus wel. Inkomsten hebben jullie in België meer dan genoeg; jullie geven gewoon veel te veel uit.

*Kijkt naar total tax versus GDP voor Belgium*
*Kijkt naar total spend versus GDP voor Belgium*

Jawel, dat kan je dus wel. Inkomsten hebben jullie in België meer dan genoeg; jullie geven gewoon veel te veel uit.

Exact dit. We zijn letterlijk het duurste land van de EU op vlak van loonkosten. En dan nog hoor ik hier mensen luidop zeggen: "ja, maar al die voordelen, da is niemeer te betalen"

Het zijn de uitgaven, waar het probleem zit, niet in de inkomsten. Hoe vaak moeten we het nog herhalen?

Dat is toch wel de bedoeling van het mobiliteitsbudget? Dat is er niet per ongeluk ingestoken, vanuit milieuperspectief is je niet langer zo ver moeten verplaatsen de beste verbetering van mobiliteit die je kan hebben dus geven ze een incentive om dichtbij te wonen. De bedoeling was eigenlijk ook om heel erg ruim te gaan met de uitgaven, het mobiliteitsbudget is de opvolger van cash-for-car, een gelijkaardig systeem waarbij je gewoon cash kreeg voor het opgeven van een bedrijfswagen maar het grondwettelijk hof heeft dat vernietigd omdat cash vergoedingen aan sociale zekerheid moesten onderworpen zijn. Daarop is het mobiliteitsbudget dan geïntroduceerd waar de betalingen geen vergoedingen meer waren maar terugbetalingen van milieuvriendelijke uitgaven, en op alles wat geen terugbetaling is wordt nu wel nog sociale zekerheid betaalt.
Als jij het logisch vind dat een mobiliteitsbudget integraal naar een hyptheek gaat, dan ben je naar mijn idee wel een beetje het noorden kwijt.

Het relaas van mijn post was niet waar voordelen allemaal al niet goed voor zijn (zoals bvb het mobiliteitsbudget, maaltijdscheques etc etc), maar dat ik het absurd vind dat het als normaal beschouwd wordt dat we kapot belast worden op inkomsten en dat dan de discussie gaat over "welke potjes gaan we wel of niet vrijstellen van die loeizware belasting?"

Maar prima dan, het is "de bedoeling" dat je een mobiliteitsbudget integraal in een hypotheek kan steken. Sure, dat is zeker geen koterij...

Als jij het logisch vind dat een mobiliteitsbudget integraal naar een hyptheek gaat, dan ben je naar mijn idee wel een beetje het noorden kwijt.

Het relaas van mijn post was niet waar voordelen allemaal al niet goed voor zijn (zoals bvb het mobiliteitsbudget, maaltijdscheques etc etc), maar dat ik het absurd vind dat het als normaal beschouwd wordt dat we kapot belast worden op inkomsten en dat dan de discussie gaat over "welke potjes gaan we wel of niet vrijstellen van die loeizware belasting?"

Maar prima dan, het is "de bedoeling" dat je een mobiliteitsbudget integraal in een hypotheek kan steken. Sure, dat is zeker geen koterij...
Wat ik wou zegen was enkel dat het de bedoeling was, de wetgever wou wel degelijk dat zo'n mobiliteitsbudget kon opgevuld worden met een hypotheek, da's geen achterpoortje ofzo.

Of het logisch hangt wat af van e context, als je het in een discussie plaats zoals jij hierboven doet waar je heel onze fiscale structuur opentrekt en alles in vraag stelt dan ga ik akkoord dat het niet logisch is. Als je van 0 en fiscaal systeem zou ontwerpen zou dit er waarschijnlijk niet inzitten. Maar da's niet de context waar we inzitten. Het fiscaal voordeel voor bedrijfswagens bestaat ook en gaat niet snel verdwijnen, en als dat bestaat vind ik een mobiliteitsbudget met een hypotheek in wel degelijk normaal, als er een fiscaal voordeel kan gegeven worden omdat je werkgever je auto betaalt, waarom dan niet omdat je werkgever je hypotheek bepaalt als dat betekent dat er een incentive is om woonwerkverkeer te beperken? Op zijn eigen beschouwt lijkt het alsof het mobiliteitsbudget weer een bepaalde specifieke uitgave fiscaal voordelig maakt maar eigenlijk trekt het een bestaand voordeel open met een alternatief dat op zijn minst wat maatschappelijk nut heeft.

...maar eigenlijk trekt het een bestaand voordeel open met een alternatief dat op zijn minst wat maatschappelijk nut heeft.
Over het voorgaande heb je het juridisch gezien wel gelijk. Het is inderdaad geen achterpoortje, want wetgever voorziet het. Maar dat maakt het zeker niet automatisch een logisch of "sociaal" rechtvaardig maatregel hoor.

Het problee, imo, is net dat je vertrekt van een bestaand fiscaal voordeel voor bedrijfswagens en dat voordeel dan “opentrekt” naar hypotheek/huur, maar enkel voor dezelfde groep lucky few die al toegang had tot zo’n voordelig pakket. Dan kunt ge daar wel “maatschappelijk nut” op plakken omdat het eventueel dichter bij het werk wonen of minder autogebruik stimuleert, maar in de praktijk blijft het een extra fiscaal voordeel voor mensen die al in een voordelige loonstructuur zitten. De werknemer zonder bedrijfswagen, die ook dicht bij zijn werk woont of met de fiets komt, krijgt dat voordeel niet.

Dus sure, beter dan puur een bedrijfswagen subsidiëren? Maybe. Maar doen alsof dit plots een brede, rechtvaardige mobiliteitsmaatregel is, vind ik nogal selectief bekeken.

Over het voorgaande heb je het juridisch gezien wel gelijk. Het is inderdaad geen achterpoortje, want wetgever voorziet het. Maar dat maakt het zeker niet automatisch een logisch of "sociaal" rechtvaardig maatregel hoor.

Het problee, imo, is net dat je vertrekt van een bestaand fiscaal voordeel voor bedrijfswagens en dat voordeel dan “opentrekt” naar hypotheek/huur, maar enkel voor dezelfde groep lucky few die al toegang had tot zo’n voordelig pakket. Dan kunt ge daar wel “maatschappelijk nut” op plakken omdat het eventueel dichter bij het werk wonen of minder autogebruik stimuleert, maar in de praktijk blijft het een extra fiscaal voordeel voor mensen die al in een voordelige loonstructuur zitten. De werknemer zonder bedrijfswagen, die ook dicht bij zijn werk woont of met de fiets komt, krijgt dat voordeel niet.

Dus sure, beter dan puur een bedrijfswagen subsidiëren? Maybe. Maar doen alsof dit plots een brede, rechtvaardige mobiliteitsmaatregel is, vind ik nogal selectief bekeken.
Da's ook alles wat ik zeg, dat het beter is dan enkel bedrijfswagens fiscaal promoten. In een fiscaal systeem zoals het onze, waar we werkgevers en werknemers incentiveren om te betalen in auto's, is het bestaan van het mobiliteitsbudget een verbetering van het systeem, beter voor de werknemers die ervan genieten, beter voor de maatschappij door minder verkeer en niemand is slechter af.

Da's ook alles wat ik zeg, dat het beter is dan enkel bedrijfswagens fiscaal promoten. In een fiscaal systeem zoals het onze, waar we werkgevers en werknemers incentiveren om te betalen in auto's, is het bestaan van het mobiliteitsbudget een verbetering van het systeem, niemand is slechter af.
Op dat punt ga ik wel akkoord ze. Het is beter is dan enkel bedrijfswagens blijven pamperen. Maar “niemand is slechter af” is wel een rare standaard voor fiscaal beleid. Als de overheid een selecte groep een extra fiscaal voordeel geeft, is de rest niet letterlijk slechter af op zijn loonbrief, maar die mist wel dat voordeel en financiert mee (again) de fiscale koterij.

Tbh, zie ik het het eerder als "schadebeperking" binnen een achterlijk/krom systeem, en niet als iets dat ze plots positief moeten verkopen als mobiliteitsbeleid.

Op dat punt ga ik wel akkoord ze. Het is beter is dan enkel bedrijfswagens blijven pamperen. Maar “niemand is slechter af” is wel een rare standaard voor fiscaal beleid. Als de overheid een selecte groep een extra fiscaal voordeel geeft, is de rest niet letterlijk slechter af op zijn loonbrief, maar die mist wel dat voordeel en financiert mee (again) de fiscale koterij.

Tbh, zie ik het het eerder als "schadebeperking" binnen een achterlijk/krom systeem, en niet als iets dat ze plots positief moeten verkopen als mobiliteitsbeleid.
Maar ze geeft niet echt een extra fiscaal voordeel, één van de voorwaarden om het mobiliteitsbudget te krijgen is dat je er een bedrijfswagen voor moet afgeven, iets waar de overheid ook weinig op belaste, je ruilt het ene laag belaste voordeel in voor een ander laag belast voordeel. Het voordeel voor de werknemer zit in meer keuzevrijheid, in niet verplicht worden om met een dure auto te rijden om fiscaal mee te kunnen genieten, voor de overheid zouden de ontvangsten in dezelfde lijn moeten zitten.

Maar ze geeft niet echt een extra fiscaal voordeel, één van de voorwaarden om het mobiliteitsbudget te krijgen is dat je er een bedrijfswagen voor moet afgeven, iets waar de overheid ook weinig op belaste, je ruilt het ene laag belaste voordeel in voor een ander laag belast voordeel. Het voordeel voor de werknemer zit in meer keuzevrijheid, in niet verplicht worden om met een dure auto te rijden om fiscaal mee te kunnen genieten, voor de overheid zouden de ontvangsten in dezelfde lijn moeten zitten.
Sure, my bad. Het is misschien geen extra fiscale voordeel, maar mijn punt blijft imo. Meer keuzevrijheid is op zich positief. Agree. Maar mijn bezwaar zit niet op het niveau “is dit beter dan enkel bedrijfswagens?” Mijn bezwaar zit op het vertrekpunt: je moet eerst al in de categorie zitten die recht heeft op zo’n fiscaal gunstig loonpakket.

Dus opnieuw: als damage control binnen het bedrijfswagensysteem is dit "logisch". Maar probeert het aub niet te verkopen als “maatschappelijk nuttig” of als mobiliteitsbeleid, want dan vind ik het iets te rooskleurig. Het blijft vooral een manier om een bestaand fiscaal privilege flexibeler te maken.

Sure, my bad. Het is misschien geen extra fiscale voordeel, maar mijn punt blijft imo. Meer keuzevrijheid is op zich positief. Agree. Maar mijn bezwaar zit niet op het niveau “is dit beter dan enkel bedrijfswagens?” Mijn bezwaar zit op het vertrekpunt: je moet eerst al in de categorie zitten die recht heeft op zo’n fiscaal gunstig loonpakket.

Dus opnieuw: als damage control binnen het bedrijfswagensysteem is dit "logisch". Maar probeert het aub niet te verkopen als “maatschappelijk nuttig” of als mobiliteitsbeleid, want dan vind ik het iets te rooskleurig. Het blijft vooral een manier om een bestaand fiscaal privilege flexibeler te maken.
Maar als het niets extra kost en enkel voordelen oplevert is dat dan een faire kritiek? Er is maar zelden wetgeving die niemand iets kost en enkel winnaars heeft (dat dit hier mogelijk is zegt ook veel over hoe absurd het fiscaal voordeel voor bedrijfswagens is).

Als je uitgaat van een situatie waarin fiscale voordelen voor bedrijfswagens niet afgeschaft kunnen worden, en helaas blijken we daar momenteel in te zitten, lijkt dit me de beste optie die je als overheid kan nemen om op een goedkope manier zoveel mogelijk van de negatieve maatschappelijke effecten ongedaan te maken. Dus ik zou echt wel durven stellen dat dit maatschappelijk nuttige wetgeving is.

Laatst bewerkt:
Maar als het niets extra kost en enkel voordelen oplevert is dat dan een faire kritiek? Er is maar zelden wetgeving die niemand iets kost en enkel winnaars heeft (dat dit hier mogelijk is zegt ook veel over hoe absurd het fiscaal voordeel voor bedrijfswagens is).

Als je uitgaat van een situatie waarin fiscale voordelen voor bedrijfswagens niet afgeschaft kunnen worden, en helaas blijken we daar momenteel in te zitten, lijkt dit me de beste optie die je als overheid kan nemen om op een goedkope manier zoveel mogelijk van de negatieve maatschappelijke effecten ongedaan te maken. Dus ik zou echt wel durven stellen dat dit maatschappelijk nuttige wetgeving is.
Misschien dat we wat naast elkaar praten ze :p

Ja, akkoord: als je vertrekt van “bedrijfswagens blijven toch bestaan”, dan is dit waarschijnlijk één van de minst domme oplossingen. Maar “niemand verliest” is ook maar waar omdat we de kost van het bestaande bedrijfswagensysteem als "natuurwet" behandelen. Het kost niet extra tegenover die scheeftrekking, maar die scheeftrekking is er wel helaas.

Dus ik zou zeggen: nuttige pleister op een krom systeem, ja. Maar geen mirakel van fair mobiliteitsbeleid. De groep zonder bedrijfswagenrecht blijft gewoon buiten beeld, ook al doet die exact hetzelfde maatschappelijk wenselijke gedrag. Waar ik dus het meeste kritiek op heb.

Terug
Bovenaan