het gaat ook niet over absoluut meerverbruik, maar een aantal voorzieningen die sterk gesubsidieerd worden door de overheid, zoals bvb aansluiting+onderhoud van nutsvoorzieningen hebben dezelfde kost per aansluiting/onderhoud woning. Dus als daar 1 iemand in woont of 2 mensen, is de kost dezelfde (maar bij een koppel krijgt de overheid wel dubbele belastingsinkomsten). Idem voor aanleg van trottoirs voor de woning/het appartement.Kan je dat verder uitleggen? Want ik kan echt wel niet veel met belastingen betaalde voorzieningen bedenken die een alleenstaande zonder kinderen meer gebruikt dan een koppel of een alleenstaande met kinderen. Ik zie daar persoonlijk de logica niet van in.
Pas op: ik vind niet dat daarom een alleenstaande daarom een hoger belasting dan nu moet betalen, maar het verschil in de belastingstarieven zit hem nu vooral wel in die extraatjes zoals aanvullende gemeentebelasting of de BBSZ die vaak per gezin/aanslag berekend worden. Onlogisch vind ik dat nu ook weeral niet. Zeker omdat er voor koppels (die fiscaal als koppel beschouwd worden, dus wettelijk samenwonenden of gehuwden) ook enkele verplichtingen tegenover elkaar bestaan die maken dat de overheid minder kosten heeft (onderhoudsplicht, wettelijk erfrecht). En ja, dat wordt dan opnieuw weer gecompenseerd door goedkoper erven etc. Het is een balans die ik op zich goed vind zoals die nu is.
Wat niet wil zeggen dat er ook niet aan het systeem van huwelijksquotient gesleuteld kan worden, zeker bij hoge inkomens van 1 van de 2 partners, waar de logica van een huwelijksquotiënt volledig afwezig is (en in sommige gevallen zelfs neigt naar fiscaal misbruik).
. (Ik zou eerder een belasting zien die afhangt van (ligging + grootte + ecologie + aantal inwoners)
. Gesubsidieerd, controle-instellingen plus belastingsvoordeel. Het moet er absoluut zijn, maar laat iemand zelf kiezen wat het beste is voor zijn/haar kinderen. In bepaalde culturen is het nu eenmaal normaal dat men nog actief voor het gezin zorgt (zowel kinderen als voor de ouderen).
. Het systeem faalt vandaag immens inzake kinder en ouderenopvang, het menselijke aspect is daar soms ver zoek, Vincent heeft zijn kansen met zo’n belachelijke uitspraak dan ook helemaal verkeken
.