Mosselen

Horse

Well-known member
Binnenkort zijn ze terug verkrijgbaar in de supermarkt. Vraagje aan iedereen: welke kopen jullie en hoeveel tijd steken jullie in het kuisen van de mosselen?

Even spoelen mbt een slang en traag lopend water en dan loopt ik ze nog even na..
Tegenwoordig is dat bijna niet meer nodig. Liefst koop ik kleintjes, die grote gele mosselen vind ik niet lekker.

Heb jij nog een bepaald recept wat je volgt?

Als ik ze kuis, zie ik echt nog zeer veel vuil eerlijk gezegd. Wat daar nog afkomt is geen zicht. Maar jullie trekken zich daar dus niets van aan blijkbaar?

Goudmerk vind ik ook de beste 🙏

Vorige week voor de eerste keer in jaren goudmerk mosselen van de visboer ipv de goedkoopste in de supermarkt. 2 keer spoelen en de pan in. Vanaf nu zijn het dus goudmerk mosselen. 😄

Vorige week voor de eerste keer in jaren goudmerk mosselen van de visboer ipv de goedkoopste in de supermarkt. 2 keer spoelen en de pan in. Vanaf nu zijn het dus goudmerk mosselen. 😄
Zijn die minder vuil? Als ik mij niet vergis kosten de goudmerk mosselen €15/kg en de Jumbo mosselen €7/kg

dus dat is toch het dubbele van de prijs en vroeg me al een tijdje af of dat verschil de prijs waard was

Als ik de Jumbo mosselen kuis, komt daar nog heel veel vuil af hoor :rolleyes:

goudmerk was 12€, jumbo's 10€.

Het kuiswerk was eigenlijk vooral spoelen, enkele mosselen hadden wat draadjes hangen en 2 kapotte schelpen op 3kg.

Bouchot mosselen van de Auchan. Kleintjes maar wel de beste.
Spoelen en go.

Vorige week van Aldi gegeten, geen idee van merk en of het jumbo/goudmerk was.
Waren zeer lekkere en goed van grootte.

Kzal eens moeten gaan horen hier bij Priest (groot en kleinhandel in vis en niet verf van mijn deur . ;) )

Het staat er wel op als het goudmerk is hoor , je kan echt niet missen . ;).

Als ik ze kuis, zie ik echt nog zeer veel vuil eerlijk gezegd. Wat daar nog afkomt is geen zicht. Maar jullie trekken zich daar dus niets van aan blijkbaar?

Goudmerk vind ik ook de beste 🙏
Ik kuis ze ook, maar dat is toch nauwelijks werk? 2 of 3x afspoelen in de pompebak en klaar.
Goudmerk is het beste, maar ook het duurste, gewone supers of imperial zijn ook al goed (ik vind het goudmerk hun meerprijs vaak niet waard).

Als ik ze maak is het meestal met pili pili en curry, soms met witte wijn.
Ik probeer vaak te wisselen van kookwijze (op Portugese wijze, met mosterdsaus, met Thaise curry, met Vietnamese kruiden, ...).

Naast kuisen, ook even in zout water laten rusten. Dat zou er voor zorgen dat ze zand en andere zaken uitscheiden. Sommigen zweren zelfs om dat in melk te doen, zou smaak bevorderend zijn.

En verder is het zeer belangrijk om veel ajuin zo fijn mogelijk te snijden, zodat die makkelijk in de mosselschelp gaat om de smaak te bevorderen. En veeeeel selder. De groenten telkens laag per laag afwisselen met mosselen in de pot.

Ik kuis ze ook, maar dat is toch nauwelijks werk? 2 of 3x afspoelen in de pompebak en klaar.
Heuh?
Dat duurt bij ons 1u per kilo.

Wij gebruiken een aardappelmesje om dat zand manueel van iedere mossel af te schrapen. 1 per 1
Door ze af te spoelen gaat dat zand daar niet af.

Die mosselen die ze verkopen in de Colruyt of de ALDI daar is toch amper kuiswerk aan? Bij ons is dat even het zout water in, eens spoelen en even de reeds gebroken mosselen van tussenuit halen. Echt vuile zoals zand etc heb ik daar nog nooit tussen zien zitten. En die witte pokkels op de schelpen doen we er toch niet af.

in de AH kan je nu ook mosselen in een plastiekske kopen, zonder de schelpen.

zijn die lekker?

Met goudmerk heb ik toch ook al pech gehad, heb 2 a 3x bij Van Zon te Kampenhout mosselen gekocht en dit waren de beste.
Kwa lagoustines zijn ze ook de beste, zijn bijna kreeften daar lol

Terug
Bovenaan