Mosselen

Heuh?
Dat duurt bij ons 1u per kilo.

Wij gebruiken een aardappelmesje om dat zand manueel van iedere mossel af te schrapen. 1 per 1
Door ze af te spoelen gaat dat zand daar niet af.
Duurt bij mij 5min (maximum) voor 2kg.
Gewoon in de pompebak leggen in water, met je handen er goed doorgaan en schudden en dan het water vervangen. Dan gaat het gros ervan af en kan je ze perfect eten. Ik heb zo al 500x gedaan in mijn leven en nooit last gehad van iets. Op restaurant gaat er niemand een uur schoonmaakwerk per kg mosselen aan spenderen, ze zouden allemaal failliet gaan.

Als ze in het water liggen te weken ga ik er ook is door met een aardappelmesje om de ´slijmen´ en baarden te verwijderen.

Gisteren onder BG-druk door dit topic te zien ook nog bezweken om na het werk nog achter mosselen te rijden. Pluszoontje van 7 heeft op z'n gemak 1 kilo binnengespeeld en de kom uitgedronken, dus 't zal goed zijn geweest. RIP de wc-pot wel.

Hoelang laten jullie die mosselen dan weken? 5 minuten en dan dus gewoon het water vervangen? Amai hier gaat een wereld open voor mij, al heel mijn leven een uur per kilogram (en soms hebben wij 5 gasten dus je kan rekenen)

Als ze in het water liggen te weken ga ik er ook is door met een aardappelmesje om de ´slijmen´ en baarden te verwijderen.
Same here; daar kruipt echt tijd in

Hoelang laten jullie die mosselen dan weken? 5 minuten en dan dus gewoon het water vervangen? Amai hier gaat een wereld open voor mij, al heel mijn leven een uur per kilogram (en soms hebben wij 5 gasten dus je kan rekenen)

Same here; daar kruipt echt tijd in

15 min weken met veel zout, door zoutgehalte zal een mossel het vuil uitspuwen, nadien water weg laten weglopen, terug vullen zonder zout natuurlijk en dan eventueel de baarden verwijderen of de pokken.

Ik ga ze 15’ weken in zout water. Wish me luck.
Ps: Chatgpt zegt helaas het volgende:

📌 Tip:
  • Laat mosselen nooit in water weken zoals bij andere schelpdieren – ze gaan dan dood.

🔍

Wat is het idee achter mosselen weken in zout water?

Sommige mensen (vooral bij verse wilde mosselen) laten ze 15-30 minuten weken in zout water om:

• eventueel zand uit de mosselen te laten spoelen,
  • ze zogezegd “te laten zuiveren”.

Maar…

⚠️

Waarom dat bij supermarkt-mosselen (zoals Jumbo) meestal NIET nodig is — en zelfs af te raden is:

✅ 1.

Ze zijn al voorgezuiverd en gespoeld

• Mosselen van Jumbo of andere supermarkten zijn vaak gekweekt en gezuiverd in speciale bassins.
  • Dat betekent: geen of nauwelijks zand, en al enkele keren gewassen.
  • De verpakking zegt soms zelfs: “ready to cook” of “reeds gezuiverd”.

⚠️ 2.

Weken in water = risico op dode mosselen

• Mosselen zijn levende dieren. Als je ze in stilstaand water legt (zelfs met zout), kunnen ze zuurstoftekort krijgen en doodgaan.
  • Dode mosselen = gevaarlijk (je kunt er ziek van worden).

⚠️ 3.

Zout water helpt zelden echt bij zand verwijderen

• Bij kweekmosselen zit nauwelijks zand, en het “uitspoelen” werkt alleen bij wilde mosselen die het net uit zee zijn.
  • Het is een oude gewoonte die voor moderne gekweekte mosselen niet echt meer nodig is.

✅

Wat moet je dus doen met Jumbo mosselen?

1. NIET weken in water (zeker niet in gewoon kraantjeswater).
  2. Wel goed spoelen onder stromend koud water.
  3. Slecht uitziende of kapotte mosselen wegdoen.
  4. Eventueel baarden verwijderen of vuil afschrapen.

✅ Wanneer wél laten weken?

• Alleen als je verse, wilde mosselen recht van de visboer of van aan zee hebt — en zelfs dan: bij voorkeur in zeewater of water met zee-zout en beluchting (niet zomaar keukenzoutwater).

Kortom:

Voor Jumbo mosselen of andere supermarktversies: niet weken, gewoon spoelen. Die mensen die zeggen dat je ze moet weken, baseren zich op oudere of andere soorten mosselen.

Laatst bewerkt:
Update: heel veel baarden verwijderd en wat vuil op de schelp met aardappelmesje. Momenteel staat 30/40% wel nog open in dat zout water. Ik snap er niets van. Eén op de drie staat half open.

Laatst bewerkt:
Update: heel veel baarden verwijderd en wat vuil op de schelp met aardappelmesje. Momenteel staat 30/40% wel nog open in dat zout water. Ik snap er niets van. Eén op de drie staat half open.
Het is nochtans niet moeilijk....
Mosselen 15' laten weken in water met veel zout in. Water laten weglopen en vers water erbij.
Dan de mosselen er inderdaad 1 voor 1 uithalen en eventuele pokken en baarden verwijderen.
Mosselen die echt open staan zijn niet meer goed, maar als ze half open staan dan moet je er eens een tik tegen geven, die gaan dan meestal terug dicht en zijn dus perfect om te eten.

Vorige keer 4 kilo mosselen zo gekuist in 5 min.

Het is nochtans niet moeilijk....
Mosselen 15' laten weken in water met veel zout in. Water laten weglopen en vers water erbij.
Dan de mosselen er inderdaad 1 voor 1 uithalen en eventuele pokken en baarden verwijderen.
Mosselen die echt open staan zijn niet meer goed, maar als ze half open staan dan moet je er eens een tik tegen geven, die gaan dan meestal terug dicht en zijn dus perfect om te eten.

Vorige keer 4 kilo mosselen zo gekuist in 5 min.
Ik deed exact wat jij hier schrijft, alleen zeg ik dat 1/3 nog openstond. Misschien een slechte lading want ze stonden in reclame.

Een tik geven werkte bij geen enkele.

Ik deed exact wat jij hier schrijft, alleen zeg ik dat 1/3 nog openstond. Misschien een slechte lading want ze stonden in reclame.
Aha oke!
En gingen ze terug dicht als je er een tik op gaf?

Als ik mosselen koop dan kijk ik altijd naar de inpakdatum ipv naar de houdbaarheidsdatum (tip van men pa, die heeft 10j in de Oesterput gewerkt in Blankenberge en kent wel wat van Mosselen). Hier hanteer ik dat de inpakdatum max 3 dagen in het verleden mag liggen.

Heb je gekeken toen ze nog verpakt waren dat er veel mosselen open stonden (in de winkel)
Indien zo best laten staan . ;),

Als de mosselen echt open staan in zout water betekent dit toch net dat het goede zijn?
Want ze staan open omdat ze nog leven

Degene die niet open staan moet je weggooien

Als de mosselen echt open staan in zout water betekent dit toch net dat het goede zijn?

Net andersom?

Als ze open blijven voor je ze kookt dan zijn
het slechte.

In de zee zijn mosselen toch ook altijd dicht als ze deze plukken.

Zoals hierboven beschreven, open mosselen na spoelen moet je tegen tikken, als ze sluiten goede mosselen, blijven ze openstaan weggooien.

Hoeveel mosselen heb jij al niet weggegooid op deze manier?

@Horse: bij mosselen is er echt wel een groot verschil met wat ze nu verkopen tegenover dertig jaar geleden. Sommige koks zeggen dat je ze tegenwoordig niet langer hoeft te kuizen omdat de technieken zo geëvolueerd zijn, zelf kuis ik ze nog steeds.
Mijn methode: spoelbak met zout water, alle mosselen die drijven verwijderen net als diegene met een gebroken schelp (ik neem echt nul risico), en daarna elke mossel controleren op baarden en zand. Om het zand te controleren neem je de mossel tussen duim en wijsvinger en probeer je beide delen van elkaar te schuiven, lukt dit niet dan is het in orde. Je wilt echt nooit een zandmossel in je kookpot want dit verpest het geheel.
In totaal ben ik misschien vijf minuten bezig om een kilo te kuisen. Dat tikken tegen de schelp om te controleren dat ze leven doe ik al jaren niet meer.

Als er hier hobbykoks lezen. Ben recent een recept tegengekomen waarbij je mosselen kookt in een pikante tomatensaus. Dus dat je echt de rauwe mosselen toevoegt aan een saus en ze daarin gaart. Heeft iemand hier ervaring mee?
Mij lijkt het reuze interessant om eens te testen, alleen ziet het mij eruit als een knoeiboel om te eten en hoe in hemelsnaam bepaal je de dikte van je saus wetende dat er nog enorm veel vocht van de mosselen vrij komt. Iemand dit al gedaan?

Als er hier hobbykoks lezen. Ben recent een recept tegengekomen waarbij je mosselen kookt in een pikante tomatensaus. Dus dat je echt de rauwe mosselen toevoegt aan een saus en ze daarin gaart. Heeft iemand hier ervaring mee?
Mij lijkt het reuze interessant om eens te testen, alleen ziet het mij eruit als een knoeiboel om te eten en hoe in hemelsnaam bepaal je de dikte van je saus wetende dat er nog enorm veel vocht van de mosselen vrij komt. Iemand dit al gedaan?

Hier eens mosselen, samen met een tomaten/paprika/chili-peper saus in een grote RVS schaal op de BBQ gezet - was echt super simpel en lekker, een deel van het vocht kon wel verdampen gezien de grote schaal (geen mosselen op elkaar)

Wie kan er welke mosselen aanbevelen, gebaseerd op recente aankopen (winkelketen/merk)? Ik moet er eerstdaags gaan halen, dus suggesties op basis van eigen ervaringen zijn welkom...

Terug
Bovenaan