Mosselen

Hoe maken jullie de mosselen klaar ?
Heb gisteren voor de eerste keer mosselen gekocht... wel maar de super variant.

Dacht dit te volgen :

Al zal ik zoals ik ondertussen hier al gelezen heb die mosselen dan een kwartier in een zouten waterbad leggen.

Moet wel nog even opzoeken wat dat van die baarden en... kuisen wil zeggen en hoe ik dat het beste doe... (en of dat de moeite waard is)

Klein extra vraagje. Ik had 2kg gekocht (en mijn kookpot is niet groot genoeg voor 2kg). Kan ik die "vacuumzak/doos" opendoen, De helft gebruiken (dus kuisen etc) en dan morgen de rest doen ?
Of moet je zodra die gekuist is die direct opgebruiken en volledig klaarmaken?

Kan je de mosselen die je niet opeet in de pot in de frigo leggen en morgen in de microgolf opwarmen of even terug op het vuur leggen of is hetgeen wat je niet opkrijgt dan direct voor de vuilbak?
Zonder dat je begint om ze op azijn te gaan zetten (wat ik hier ergens gelezen had - ik houd niet van mosselen in azijn)

Maar ik haal ze dan wel uit de schaal en zet ze onder in dat mosselwater van uwe pot waar je ze in hebt klaar gemaakt .
Je kan ze ook “in het zuur “ leggen dan bewarende ze wat langer .
Je kan ze ook gewoon invriezen (er zittenook gewoonlijk wel mosseltjes in die bevroren zakken paella of vispotje en derge …)

Kan je de mosselen die je niet opeet in de pot in de frigo leggen en morgen in de microgolf opwarmen of even terug op het vuur leggen of is hetgeen wat je niet opkrijgt dan direct voor de vuilbak?
Idd allemaal klaarmaken. De resterende mosselen uit de schelp halen, en ondergedompeld in het kookvocht in de frigo.
Een alternatief is de bovenste helft vd schelp (waar de mossel niet aan vastzit) afbreken, en de schelphelft met de mossel los van mekaar (zo plakken ze niet aan mekaar) op een schaaltje in de diepvries steken. De dag nadien mag je dat in een potje of zakje verzamelen om ruimte te sparen. Lekker als aperitief hapje: haal de diepgevroren mosselen uit de diepvries, leg op een ovenschaal met in elke mossel een beetje (damned autocorrect 🤣) loofbomen lookboter en wat kaas bovenop... onder de grill, en heb je een lekker hapje.

TIP: snij je ui zo fijn mogelijk, en verdeel de ui op iedere laag mosselen in de kookpot. Bij het regelmatig opschudden tijdens het koken gaat de fijn gesnipperde ui dan makkelijk de mosselschelp in, en versterkt de smaak.

Laatst bewerkt:
Valt eigenlijk serieus mee qua werk.

Al was 5 minuten op het vuur en dan 5 minuten laten rusten misschien toch nog iets te weinig. Misschien volgende keer toch die 1 - 2 minuten op vuur zetten na schudden voor je die nog wat laat rusten is toch beter.

Had ook wat lookpoeder gebruikt, maar echt veel verschil deed dat nu ook niet.

Leek dat ze nog half rauw waren (oranje van kleur), al waren ze wel goed open. In ieder geval voor herhaling vatbaar en voor een fractie van de prijs op restaurant :p. Wat meer oefening en dat komt in orde.

Hoe doen ze dat in restaurants? Dit manueel werk kan je toch nooit uitvoeren als ze zoveel bestellingen zijn per uur...

Valt eigenlijk serieus mee qua werk.

Al was 5 minuten op het vuur en dan 5 minuten laten rusten misschien toch nog iets te weinig. Misschien volgende keer toch die 1 - 2 minuten op vuur zetten na schudden voor je die nog wat laat rusten is toch beter.

Had ook wat lookpoeder gebruikt, maar echt veel verschil deed dat nu ook niet.

Leek dat ze nog half rauw waren (oranje van kleur), al waren ze wel goed open. In ieder geval voor herhaling vatbaar en voor een fractie van de prijs op restaurant :p. Wat meer oefening en dat komt in orde.
Probleem met mosselen is wel dat als je ze “te ver “ kookt dat ze dan eerder cautchou zijn dan smakelijk .
Ik eet ze graag eerder tegen de rauwe kant aan maar kan begrijpen dat niet iedereen dat zo lust . ;)

Andere zullen ze al van de leverancier proper geleverd krijgen.
Als wij aan de kust 1kg mosselen eten, zijn we klant nummer 100 die dag. 6 minuten kuisen per kg is dus 600 minuten ofwel 10u kuisen per dag. Dat gaat dus niet.

Mijn vraag is hoe die leveranciers ze allemaal kuisen. Die leveren honderden kilogram mosselen per dag. Welk machine kan de baarden eruit trekken? Welk machine kan die stenen daar automatisch afschuren? Ik snap dat echt niet 😊

Of zijn er speciale meren waar die mosselen blinken?

Als wij aan de kust 1kg mosselen eten, zijn we klant nummer 100 die dag. 6 minuten kuisen per kg is dus 600 minuten ofwel 10u kuisen per dag. Dat gaat dus niet.

Mijn vraag is hoe die leveranciers ze allemaal kuisen. Die leveren honderden kilogram mosselen per dag. Welk machine kan de baarden eruit trekken? Welk machine kan die stenen daar automatisch afschuren? Ik snap dat echt niet 😊

Zij polijsten dat er af.

Lijkt mij niet dat ze het er gaan aftrekken zoals wij dat doen.

Volgens AI:

AI prompt (mosselen baard verwijderen industrieel hoe) zei:
Industrieel worden mosselen machinaal ontdaard door middel van mechanische schrapers en polijstmachines die de baard, ook wel byssus genoemd, verwijderen
. Dit proces is sneller en efficiënter dan handmatig ontbaarden en zorgt ervoor dat de mosselen in grote hoeveelheden gereed zijn voor consumptie.
Industriële methode:

Mechanische ontbaarding: Industriële installaties gebruiken machines die mosselen in een grote trommel verwerken.
Schrapers: De trommel is voorzien van schrapers die de mosselen tegen elkaar en de wand van de trommel wrijven.
Polijsten: Dit mechanische proces verwijdert de baard.
Scheiden: Het systeem scheidt de ontbaarde mosselen van de baarden en ander vuil.

Verschil met handmatige methode:

Schaal: Handmatig is het proces traag en tijdrovend.
Efficiëntie: Industriële methoden zijn vele malen sneller en efficiënter.
Resultaat: Het resultaat is vergelijkbaar, maar het industriële proces is geoptimaliseerd voor grote volumes.

Waarom de baard verwijderen?

Textuur: De baard is vezelig en taai en kan niet prettig zijn om te eten.
Uiterlijk: Het verwijderen van de baard zorgt voor een aantrekkelijker uiterlijk.
Hygiëne: Hoewel de baard niet schadelijk is, kan het verwijderen van vuil en onzuiverheden de hygiëne verbeteren.

Probleem met mosselen is wel dat als je ze “te ver “ kookt dat ze dan eerder cautchou zijn dan smakelijk .
Ik eet ze graag eerder tegen de rauwe kant aan maar kan begrijpen dat niet iedereen dat zo lust . ;)
Ja, ik had op Youtube gezien dat men het verder liet stomen door het laten rusten. Juist om dat te voorkomen. Maar zoals gezegd, het was echt niet slecht. Misschien volgende keer de jumbo's eens proberen. Al was het zo ook wel ok.

In dat filmpje zie je toch die centrifuge. Dat lijkt me een machine om de mosselen te wassen en te kuisen.

In dat filmpje zie je toch die centrifuge. Dat lijkt me een machine om de mosselen te wassen en te kuisen.

Kleinste dat ik tegenkom is een bak van 5kg waarmee je dan 75kg per uur kan doen.

Ik zou denken dat als je een machine van 50 - 300€ kan voorzien die 2.5kg kan kuisen waardoor dat 8 minuten duurt dat dit toch nog wel iets interessants zou kunnen zijn. Bij 50€ ben ik zeker dat bepaalde mensen dat zouden kopen :p. Bij 300€ zie ik vooral veelgebruikers zoiets in huis halen. @Tomski zie jij u dat doen ? Of eet zelfs jij daarvoor onvoldoende mosselen ;).

Aan de andere kant... waarom zou je dat doen zo'n machine kopen. Als je ze in de supermarkt koopt zijn ze in principe al door zo'n machine gegaan en is het toch ook niet perfect. En moet je ze toch nog eens aflopen ? Of is dat enkel bij de goedkopere pakjes mosselen?
Misschien als ze er een camera en AI in verwerken zodanig dat je de persoon die die mossels moet nagaan kan elimineren... Maar dan zijn we waarschijnlijk 10j verder. En gaat die techniek eerst gebruikt worden bij de professionele omgevingen...

Kleinste dat ik tegenkom is een bak van 5kg waarmee je dan 75kg per uur kan doen.

Ik zou denken dat als je een machine van 50 - 300€ kan voorzien die 2.5kg kan kuisen waardoor dat 8 minuten duurt dat dit toch nog wel iets interessants zou kunnen zijn. Bij 50€ ben ik zeker dat bepaalde mensen dat zouden kopen :p. Bij 300€ zie ik vooral veelgebruikers zoiets in huis halen. @Tomski zie jij u dat doen ? Of eet zelfs jij daarvoor onvoldoende mosselen ;).

Aan de andere kant... waarom zou je dat doen zo'n machine kopen. Als je ze in de supermarkt koopt zijn ze in principe al door zo'n machine gegaan en is het toch ook niet perfect. En moet je ze toch nog eens aflopen ? Of is dat enkel bij de goedkopere pakjes mosselen?
Misschien als ze er een camera en AI in verwerken zodanig dat je de persoon die die mossels moet nagaan kan elimineren... Maar dan zijn we waarschijnlijk 10j verder. En gaat die techniek eerst gebruikt worden bij de professionele omgevingen...

Hell no. Ik vind mosselen manueel kuisen part of the charm!

Terug
Bovenaan