Musk looft geld uit voor petitie - inmenging in politiek

Slayerbe

Active member

Slechts indirect gerelateerd maar ik vermoed dat er wel een grote groep Amerikanen en Europeanen zijn die toch 2 keer gaan nadenken voor ze deze mens nog gaan 'sponsoren' door er een wagen van te kopen. Of zou hij zijn huiswerk gemaakt hebben en zoekt hij hiermee massaal republikeinen in EVs te krijgen. Lijkt mij allemaal erg tegenstrijdig met het huidige imago van EVs als groen/progressief (=democratisch) imago.

Ik ben niet echt akkoord met zijn politieke standpunten, maar de auto is wel een goed product. Zeker voor de prijs. Dus ik meteen opnieuw ene kopen als de mijne total loss is.
Ik vermoed dat er nog wel CEO's zijn met standpunten waar ik mij niet kan in vinden, alleen publiceren ze dat niet op Twitter.

Ik had (!) wel bewondering voor Musk.
Sinds zijn beschuldigingen van pedofilie aan de redder van die kinderen in die Thaise grot, is hij echter meer en meer afgegleden naar totale idioot.
Het is niet te geloven wat zijn bedrijven hebben gepresteerd (Tesla en zeker SpaceX), en hij is de enige gemeenschappelijke factor. Maar aan de andere kant hoor je dan ook dat er een team bij SpaceX is dat hem moet bezighouden, zodat hij de zaken niet verstoord...
Hij is niet meer goed te praten. En zijn daden sinds hij Twitter heeft overgenomen, kunnen zeker een grote invloed hebben op de democratie in de US.
Maar aan de andere kant zijn er ook directeurs van vele autofabrikanten die het geen probleem vonden om te sjoemelen met hun diesels, met tientallen duizenden extra doden tot gevolg. Puur uit winstbejag.

Ik ben niet echt akkoord met zijn politieke standpunten, maar de auto is wel een goed product. Zeker voor de prijs. Dus ik meteen opnieuw ene kopen als de mijne total loss is.
Ik vermoed dat er nog wel CEO's zijn met standpunten waar ik mij niet kan in vinden, alleen publiceren ze dat niet op Twitter.
Ik zou nu ook nog weer een Tesla kopen, maar dat is omdat de rest van het EV aanbod mij niet aanstaat. (En ik het niet aandurfde om met een Taycan rond te rijden qua imago )
Maar de moment dat het aanbod wat groter wordt qua EV's en er andere auto's mij aanstaan (binnen budget) ga ik heel blij zijn om geen auto meer te rijden die iets te maken heeft met Elon Musk.

Kunnen we het zeiken op elon musk anders houden voor het US topic? Als Musk morgen doodvalt blijft tesla, spacex etc toch verder bestaan hoor.
En tis nu niet dat er 1 moer van die wagens vastgedraaid is door elon musk.
Voor mij is het toch een reden om géén Tesla meer te overwegen door de acties van Musk. De man steunt Trump met fake news te verspreiden.
Zo iemand zijn bedrijf ga ik financieel niet steunen.

En andere miljardairs en bedrijven geven ook bakken geld uit om de democraten te steunen. Maar daar hoor ik in de media geen verontwaardiging over.

De "politieke inmenging" gebeurt langs beide kanten.

Ja natuurlijk, maar we spreken hier wel over Trump en Musk.
Musk is een genie en pushed de mensheid naar een hoger niveau, als ik zijn redenering lees en hoor snap ik waarom hij pro Trump is, ik deel veel van zijn bezorgdheden. En Trump, tja dat is een figuur dat zo polariserend is, iedereen heeft er zijn mening over en die zal ook niet veranderen, ik kan alleen maar vaststellen dat de wereld een betere plek was toen hij aan de macht was dan de laatste 4 jaar.

Ik vind het heel gevaarlijk dat hij ook eigenaar is van X/Twitter. Je kan zo ook niet garanderen dat social media zoals X politiek neutraal blijft.

Volgens mij is dat uitdelen van geld voor die petitie tijdens de verkiezingen ook illegaal, maar het zal hem worst wezen. Tegen dat er een proces van komt zijn de verkiezingen al lang voorbij.

Musk is een genie en pushed de mensheid naar een hoger niveau, als ik zijn redenering lees en hoor snap ik waarom hij pro Trump is, ik deel veel van zijn bezorgdheden. En Trump, tja dat is een figuur dat zo polariserend is, iedereen heeft er zijn mening over en die zal ook niet veranderen, ik kan alleen maar vaststellen dat de wereld een betere plek was toen hij aan de macht was dan de laatste 4 jaar.
Dat is natuurlijk niet enkel Biden zijn fout. Trump was al een omstreden figuur, maar de laatste tijd lijkt het echt een volslagen gek en komt er echt helemaal niks deftig meer uit.

Ik kan enkel maar vaststellen dat de wereld een betere plek was toen Wilmès aan de macht was.

Ik vind het heel gevaarlijk dat hij ook eigenaar is van X/Twitter. Je kan zo ook niet garanderen dat social media zoals X politiek neutraal blijft.
Die community notes zijn allesinds één van de beste maatregels dat ik al ben tegen gekomen op sociale media, Musk wordt ook zelf vaak "community noted" trouwens.

Het algoritme van X is ook open source; https://www.theverge.com/2023/3/31/23664849/twitter-releases-algorithm-musk-open-source

Al pakken beter dan de meeste sociale media dus.

Maar je kan toch wel hetzelfde zeggen van Bill Gates en Harris bvb (heeft 50 miljoen gegeven).
Of ga je enkel bedrijven steunen waarvan de CEO dezelfde politieke visie heeft als u? (succes)
Gates is niet 'down the rabbithole' gegaan zoals Musk. Musk is een stereotype voorbeeld van een Bond-villain. Hij is serieus van het padje afgedwaald.
https://www.theguardian.com/technology/2024/sep/14/elon-musk-tweets-trump-conspiracy

Blijkbaar zijn zelfs miljoenen van zijn X volgers fake.
https://www.jpost.com/omg/article-755418

Zouden jullie voor Trump kunnen stemmen of steunen zoals Musk doet wetende hoe hij zijn presidentschap heeft uitgevoerd? Wat hij allemaal zegt en gedaan heeft?
Ik alvast niet!

Gates is niet 'down the rabbithole' gegaan zoals Musk. Musk is een stereotype voorbeeld van een Bond-villain. Hij is serieus van het padje afgedwaald.
https://www.theguardian.com/technology/2024/sep/14/elon-musk-tweets-trump-conspiracy

Blijkbaar zijn zelfs miljoenen van zijn X volgers fake.
https://www.jpost.com/omg/article-755418

Zouden jullie voor Trump kunnen stemmen of steunen zoals Musk doet wetende hoe hij zijn presidentschap heeft uitgevoerd? Wat hij allemaal zegt en gedaan heeft?
Ik alvast niet!
Nee, maar jij zegt hier dat je geen Tesla zou kopen omdat de CEO een Trump aanhanger is.
Wel, zowat elke Rus is ook een Trump-aanhanger, ik hoop voor jou dat je dan niet verwarmt op gas?

Nee, maar jij zegt hier dat je geen Tesla zou kopen omdat de CEO een Trump aanhanger is.
Wel, zowat elke Rus is ook een Trump-aanhanger, ik hoop voor jou dat je dan niet verwarmt op gas?
Er zijn alternatieve op Tesla. Veel elektrische auto's waar je uit kan kiezen. Waarschijnlijk zelfs beter dan Tesla's.
Het gasargument is een beetje whataboutisme. Het meeste gas hier, is trouwens niet afkomstig uit Rusland.

Er zijn alternatieve op Tesla. Veel elektrische auto's waar je uit kan kiezen. Waarschijnlijk zelfs beter dan Tesla's.
Het gasargument is een beetje whataboutisme. Het meeste gas hier, is trouwens niet afkomstig uit Rusland.
En al die elektrische auto's zitten vol met Chinese componenten. Steun je het Chinese regime dan?

Om maar samen te vatten, een bedrijf boycotten omdat de CEO zijn mening u niet aan staat, is nogal dom en naief

Slechts indirect gerelateerd maar ik vermoed dat er wel een grote groep Amerikanen en Europeanen zijn die toch 2 keer gaan nadenken voor ze deze mens nog gaan 'sponsoren' door er een wagen van te kopen. Of zou hij zijn huiswerk gemaakt hebben en zoekt hij hiermee massaal republikeinen in EVs te krijgen. Lijkt mij allemaal erg tegenstrijdig met het huidige imago van EVs als groen/progressief (=democratisch) imago.
Het is bonkers wat ie doet en zegt en hij is helaas ook extreem luid maar desondanks denk ik dat er nu geen mensen rondlopen die op hun eentje netto zo'n positieve impact gehad hebben op de wereld dan hem. Dat maakt hem daarom geen goede mens maar dat idee dat zijn bedrijven moeten geboycot worden vinden ik in dat opzicht wel wat absurd.

Dit soort massale oproepen om producten niet te kopen had je niet na dieselgate. Je kan je wel vragen stellen vind ik bij progressieven die minder afkeer voelen voor de bazen van automerken die elektrische auto's tegen hebben proberen houden en actief de regels hebben overtreden om meer te kunnen uitstoten dan tegenover de persoon die grotendeels verantwoordelijk is voor de huidige elektrificatie van het wagenpark. Het wijst, vind ik, op een zeker tribalisme in plaats van een oprecht inzitten met de wereld.

Ik snap het ergens wel, het strijkt enorm tegen de haren, en da's duidelijk het effect dat ie ook beoogd maar als de eerste woede wat gekoeld is zou je toch denken dat veel mensen zouden moeten inzien dat dit nu ook niet echt de grote vijand is.

En andere miljardairs en bedrijven geven ook bakken geld uit om de democraten te steunen. Maar daar hoor ik in de media geen verontwaardiging over.

De "politieke inmenging" gebeurt langs beide kanten.
Je moet de vergelijking wel eerlijk maken, én binnen de juiste Amerikaanse context. De manier waarop Amerikaanse partijen gefund mogen worden, ligt streng vastgelegd. Dat is om goeie redenen. Elon geeft dit geld ook niet aan de campagne, maar aan zijn America PAC. Dat doen inderdaad veel miljardairs en bedrijven, prima. Ik denk niet dat iemand Elon het echt kwalijk neemt dat hij een kandidaat steunt.

Maar ook binnen die Amerikaanse wet, de US Code rond electoral law, staat dit:
"anyone who pays or offers to pay or accepts payment either for registration to vote or for voting faces a potential $10,000 fine or a five-year prison sentence."

Het is dus illegaal en een federale misdaad om mensen te betalen om aan te zetten om te stemmen of je te registreren. Dat gaat niet alleen om geld, maar ook om goederen en specifiek vermeld "lottery chances".

Daarvoor heeft Elon deze petitie bedacht. Dat is de loophole: hij looft geld uit voor de petitie, niet voor het registreren. Alleen, je mag de petitie pas tekenen als je hebt bewezen dat je je geregistreerd hebt als kiezer. De kans is meer dan waarschijnlijk dat dit illegaal is. Het goeie voor Musk is dat tegen de uitspraak er is, het waarschijnlijk toch al te laat is, dus welke aanklager gaat zich hieraan branden. Het minder goeie is dat de US Code redelijk interpreteerbaar is, en dat de context hier de doorslag zal geven: het feit dat hij het in swing states doet specifiek, zal tegen hem pleiten.

Terug
Bovenaan