Muzieknieuws

Voor elektronische muziek zal je dit niet kunnen tegenhouden. Zelfs een goed schlager nummer maken ze nu al op 5 minuten. Bij elektronische dance festivals staat de muziek al een tijdje niet meer centraal en moeten ze uitpakken met visueel sterke graphics.

Hopelijk overleven de rockartiesten de AI muziek en kunnen we blijven genieten van live optredens.

Ik zie het als een hype, zo iets artificieel is een herkauwen van een herkauwing, gaan mensen snel beu zijn
Als de focus ligt op de visuele show en de beleving gaan mensen er wellicht geen erg in hebben dat de muziek gemaakt is door AI in plaats van een mens. Naarmate die technologie vordert gaan we dat verschil amper merken. Ik acht de kans bestaande dat veel populaire muziek (de typische "hitparademuziek") virtueel zal worden gemaakt - nu al is er niet zoveel variatie meer omdat producers mikken op beproefde muzikale recepten en popsterretjes inwisselbaar zijn.

Maar daarnaast gaat er nog genoeg ruimte zijn voor meer integere muziek: mensen van vlees en bloed die het beste van zichzelf geven op het podium en door hun "vlees en bloed"-performance het hele publiek in vervoering kunnen brengen.

Elektronische muziek zal wel sneller door die AI-influx geïmpacteerd worden. Ik verschoot er wel van dat veel DJ-sets op een Tomorrowland helemaal niet live worden gespeeld. Die doen eigenlijk een soort playbackshow. Is dat omwille van de visuele show die errond wordt gebouwd? Want een Iron Maiden speelt ook live én er is een hele visuele show te zien. Maar dat is niet vergelijkbaar?

Als de focus ligt op de visuele show en de beleving gaan mensen er wellicht geen erg in hebben dat de muziek gemaakt is door AI in plaats van een mens. Naarmate die technologie vordert gaan we dat verschil amper merken. Ik acht de kans bestaande dat veel populaire muziek (de typische "hitparademuziek") virtueel zal worden gemaakt - nu al is er niet zoveel variatie meer omdat producers mikken op beproefde muzikale recepten en popsterretjes inwisselbaar zijn.

Maar daarnaast gaat er nog genoeg ruimte zijn voor meer integere muziek: mensen van vlees en bloed die het beste van zichzelf geven op het podium en door hun "vlees en bloed"-performance het hele publiek in vervoering kunnen brengen.

Elektronische muziek zal wel sneller door die AI-influx geïmpacteerd worden. Ik verschoot er wel van dat veel DJ-sets op een Tomorrowland helemaal niet live worden gespeeld. Die doen eigenlijk een soort playbackshow. Is dat omwille van de visuele show die errond wordt gebouwd? Want een Iron Maiden speelt ook live én er is een hele visuele show te zien. Maar dat is niet vergelijkbaar?
Volgens mij speelt er geen seconde live muziek op TML.

Dus eigenlijk betalen mensen wereldwijd enorm veel geld voor een playbackperformer die zijn USB-stickske meeneemt en een fancy lichtshow geeft? :unsure:
Yep. Persoonlijk vind ik dat compleet krankzinnig, maar het is wel zo dat TML zichzelf niet profileert als een muziekfestival (ondanks het feit dat ze wel degelijk muzikanten laten afkomen en iedereen op die muziek staat te dansen), maar als een "togetherness" festival en helemaal inzet op de "ervaring". Make of that what you will, sommigen vinden dat helemaal geweldig, ik vind het nonsens.

Yep. Persoonlijk vind ik dat compleet krankzinnig, maar het is wel zo dat TML zichzelf niet profileert als een muziekfestival (ondanks het feit dat ze wel degelijk muzikanten laten afkomen en iedereen op die muziek staat te dansen), maar als een "togetherness" festival en helemaal inzet op de "ervaring". Make of that what you will, sommigen vinden dat helemaal geweldig, ik vind het nonsens.
Whatever floats your boat. Ik ben geen liefhebber van EDM maar ik kan wel begrijpen dat TML een festival is dat je moet "ervaren" en dat de focus die de organisatie daarop legt wel effect heeft. Dat het minder draait om de muziek maar om de totaalervaring. De festivalgangers zijn even vrij om dat allemaal geweldig te vinden als wij die dat allemaal een beetje raar vinden.

Whatever floats your boat. Ik ben geen liefhebber van EDM maar ik kan wel begrijpen dat TML een festival is dat je moet "ervaren" en dat de focus die de organisatie daarop legt wel effect heeft. Dat het minder draait om de muziek maar om de totaalervaring. De festivalgangers zijn even vrij om dat allemaal geweldig te vinden als wij die dat allemaal een beetje raar vinden.
Word

Er zijn wel live acts hoor, niet enkel dj's.
TIL

Ik beken. zonder het te beseffen al naar geluisterd.. en op gedanst.

Ik zie het als een hype, zo iets artificieel is een herkauwen van een herkauwing, gaan mensen snel beu zijn
Zal niet echt een hype zijn. Het is er. En gaat nooit meer weg. In mastering studios en zelfs in vele andere processen worden al jaar en dag "shortcuts" gebruikt om zowel live als electronicsche muziek "gemakkelijker" te produceren.

Zoals altijd zullen degene met zowel de theoretische als de technische know how hier wel de meest indrukwekkende werken maken.

Voorlopig is het inderdaad wel veel platte "copy paste stijl" of nummers herwerkt in een andere stijl. Toch al indrukwekkende dingen tegengekomen.
Elektronische muziek zal wel sneller door die AI-influx geïmpacteerd worden.
Zal gewoon sneller omarmd worden in die kringen. Maar elk genre dat immens populair is geweest zal ad nauseam gereproduceerd kunnen worden met de hulp van ai. Niet is veilig of meer euhm, "puur".

'AI Slop' , ja dat is slop natuurlijk.

"AI slop", often simply "slop", is a term for low-quality media, including writing and images, made using generative artificial intelligence technology, characterized by an inherent lack of effort, being generated at an overwhelming volume.

Er zal altijd wel iets uitkomen dat klinkt alsof het een ziel of een natuurlijke origine heeft. AI heeft geen inherente kennis over waarom iets is gemaakt of waarom iets goed klinkt voor iemand. Het is biased naar pop muziek, per definitie. Zelfs binnen niet pop genres, is de populaire muziek binnen dat genre de basis set voor den AI.
Geef ze uw persoonlijke playlist van favourites als input en wat komt er uit?

Echt goede muziek is nu en vroeger nog altijd maar 1 uit 100 of 1 uit 1000. De rest is filler.
Wat is goed dan?

Er wordt dan meteen met EDM vergeleken hier, dat is gemakkelijker te maken met virtuele instrumenten, sowieso.
Focus ligt daar dan ook meer op dance music.
Elektronische muziek omvat evengoed Jazz, Rock, Soul.
Wat is elektronische muziek?

Soit, ik moet zwijgen over AI, ik ben blij dat ik geen computer graphics ben gaan studeren.

Dat.. klinkt minder voor de hand. Een nieuwe template dat genre gebonden geraakt zal misschien iets van ai ingredienten bevatten.. maar iets compleet origineels uit de grond stampen zonder voorbestaande input. Betwijfel het.

Bestaat er een mixtape of spotify lijst van steengoede AI nummers ? Ben er nog maar bitter weinig tegen gekomen, hier en daar een uitzondering.

Dat.. klinkt minder voor de hand. Een nieuwe template dat genre gebonden geraakt zal misschien iets van ai ingredienten bevatten.. maar iets compleet origineels uit de grond stampen zonder voorbestaande input. Betwijfel het.
Exact. Alsnog is AI alleen nog maar in staat om iets te reproduceren of dingen die het al kent bij elkaar te gieten tot iets nieuw, denk Hybrid Theory maar we doen het klinken als iets uit de 50’s of Crazy Train van Ozzy in de stijl van ABBA. Die eerste cringen enorm bij mij. Die tweede heb ik al iets teveel youtubers gezien die zoiets deden zonder AI maar dan wel met iets veel beter.

The Head Hurts But the Heart Knows the Truth van Headache (Vegyn) heeft AI-vocals, maar vind ik wel een dijk van een plaat ...

Iedereen die AI 'kunst' maakt zou moeten verboden worden om nog deel te nemen aan de menselijke cultuur.

Iedereen die AI 'kunst' maakt zou moeten verboden worden om nog deel te nemen aan de menselijke cultuur.
Heel wat schilderijen van de beroemde beeldende kunstenaars uit het verleden zijn maar gedeeltelijk of amper door henzelf geschilderd. Heel vaak werd er beroep gedaan op assistenten of zelfs onderaannemers (bvb bij portretten waarbij de kunstenaar wiens naam op het portret staat alleen het hoofd en de handen deed, en het lichaam en de omgeving aan mindere goden overliet). Wie weet zou een 21ste eeuwse Rubens wel een AI-schilderrobot gekocht hebben, zodat hij al dat duur personeel aan de deur kon zetten?

Enfin, ik kan in zekere mate je boutade volgen hoor, maar 't hangt toch allemaal af hoe en in welke mate je AI gebruikt.

Terug
Bovenaan