Nationale feestdag

Vier jij de nationale feestdag?

• Ja

Stemmen: 4 3,4%
  • Nee

Stemmen: 109 92,4%
  • Soms

Stemmen: 5 4,2%

• Totaal aantal stemmers
    118

DiffieHM

Well-known member
Heb eigenlijk nog nooit de nationale feestdag gevierd. Heb op zich weinig voeling met het "belg zijn" en van thuis is dat nooit echt meegegeven. Ook in mijn omgeving zie ik dat niet echt. Daarom vroeg ik me af of de gemiddelde BG'er wel of niet de nationale feestdag viert en zo ja: wat doe je dan?

Ik zou liever bij Nederland horen wij hebben toch niks gemeen met die Walen.
Dat dacht ik ook tot in Charleroi begon te werken. Vlamingen en Walen bleken echter krek hetzelfde, we spreken alleen een andere taal. Een Fransman en een Waal is vuur en water, en de stille Vlaming en de luidruchtige Nederlander zijn eigenlijk ook op veel vlakken mekaars tegenpool.

Ik ga morgen fietsen met mijn Vlaamse Leeuw sokken. Ik heb voor de zekerheid "Nee" gestemd.

Voor de grote meerderheid zal het zoals ze anders doen op een vrije dag , dus niets .

Neen, zeker niet, heb zero affiniteit met België an sich. Ik zie echt niet in wat er te vieren valt.

Ik zou nee stemmen maar zonder uitroepteken, het is geen overtuiging of zo (ik ben Belgicist) gewoon iets waar we niet zo bij stilstaan. Vroeger thuis was er wel een speciale maaltijd, maar dat was omdat ouders niet moesten werken dus was feestelijker.

Vieren is veel gezegd. Blij met de verlofdag, uiteraard. Over het gebeuren zelf eerder neutraal, maar dat staat in diep contrast met de walging die de Vlaamse feestdag en alles wat daar bij komt kijken de laatste jaren bij me oproept.

De defilé staat hier wel bijna elk jaar op, ook al eens gaan kijken in Brussel omdat mijn schoonouders goeie kaarten hadden. De laatste jaren zaten we regelmatig aan de kust met de feestdag, dan gaan we ook altijd het vuurwerk kijken natuurlijk.

Dit jaar heb ik mijn Belgische vlaggen van het EK wel bewust laten hangen tot nu. Een beetje contrair doen :).

Vieren is veel gezegd. Blij met de verlofdag, uiteraard. Over het gebeuren zelf eerder neutraal, maar dat staat in diep contrast met de walging die de Vlaamse feestdag en alles wat daar bij komt kijken de laatste jaren bij me oproept.

De defilé staat hier wel bijna elk jaar op, ook al eens gaan kijken in Brussel omdat mijn schoonouders goeie kaarten hadden. De laatste jaren zaten we regelmatig aan de kust met de feestdag, dan gaan we ook altijd het vuurwerk kijken natuurlijk.

Dit jaar heb ik mijn Belgische vlaggen van het EK wel bewust laten hangen tot nu. Een beetje contrair doen :).
Niet schrikken als je deze nacht geritsel hoort buiten. Dat zijn Tom en Bart die uw vlag komen pikken :unsure:

De feestdag is mooi meegenomen, de festiviteiten laten me koud. Ik ga niet meteen de Belgische vlag aan men raam uithangen. Mocht ik die al hebben uiteraard.

Ik ben zeer neutraal over deze dag. Nooit iets gehad met Belgische vlaggen of Vlaamse leeuwen of whatever. Ik ben Belg en dat is het.
Tijdens de Gentse Feesten was het vuurwerk, en een topdag kwa opkomst veelal. Zo herinner ik me hem nog het meest.
Meestal had ik al congé in deze periode.

Nu zal het niks zijn voor me , woon niet meer in Gent, al jaren geen GF meer gedaan ook. Gewoon peace and quiet op den boerenbuiten.
Dam de GF waren altijd al deel van m'n vakantie voor bijna 15 jaar: terrasjes, 10 days of techno ... DJ'en op gigs en in m'n favoriete bars oa limonada bar, en daar hoorde vaag deze feestdag bij (als topdag van publiek , zeker bij mooi weer zoals nu).

Laatst bewerkt:
Ik zou ook niet weten hoe je dat moet vieren? :unsure:

Mijn papa keek wel altijd naar het defilé maar hij zat in 't leger en vond dat daardoor wel interessant denk ik?
Stoofvlees friet eten ofzo, maar doen we dat sowieso nie al alle dagen? :eek:

Ja, awel da's wel logisch dat die keek. Ik heb dat defilé precies nog nooit gezien!

Mosselen en bier (eikes!) 🇧🇪🇧🇪

Defilé vroeger als kind bekeken, dat was indrukwekkend. Nu lijkt het eerder verspilling van tijd van al die mensen die ze optrommelen en wat laten rondrijden/stappen.

Ah ja, wij liggen wel vlak onder de aanvliegroute dus da's altijd grappig. Dan hoor/zie je ze en paar minuten later zie je op tv 😁

Terug
Bovenaan