Nationale feestdag

Vier jij de nationale feestdag?

• Ja

Stemmen: 4 3,4%
  • Nee

Stemmen: 109 92,4%
  • Soms

Stemmen: 5 4,2%

• Totaal aantal stemmers
    118
Jullie missen de clou van het verhaal.

Een cultuur/identiteit/taal zonder nationalisme bestaat niet of kan geen lange bestaan leiden omdat die ingenomen wordt door een andere cultuur.

Jullie missen de clou van het verhaal.

Een cultuur/identiteit/taal zonder nationalisme bestaat niet of kan geen lange bestaan leiden omdat die ingenomen wordt door een andere cultuur.
Je mist wel heel veel hier.
Nationalisme bestaat nog maar een goeie 2-300 jaar.
taal en cultuur net iets langer.

Neen. Ik heb niets met België. Ik heb ook niets met Vlaanderen.
Ik ben de cultuurrelativist waar BDW zo van gruwelt omdat hij zijn verhaal nooit verkocht krijgt aan mensen als ik.

BDW zijn gepleit voor een gezamelijke Nederlanden vindt ik ook maar niks eerlijk gezegd . Tot daar dus die Vlaamse onafhankelijksdroom van die partij .

Dus je kan ze buiten zien, maar verkiest toch om binnen op tv te kijken? Vreemd. Dat is gelijk een voetbalmatch op de tv in de cafetaria van het stadion volgen.
Nee, ze passeren hier en enkele minuten later zijn ze in Brussel. 't Is niet dat ze hier boven blijven hangen.

BDW zijn gepleit voor een gezamelijke Nederlanden vindt ik ook maar niks eerlijk gezegd . Tot daar dus die Vlaamse onafhankelijksdroom van die partij .
Vind ik toch ook een vreemde kronkel. Van waar komt die plots...
Historisch gezien hoorde een groot deel van wat nu Vlaanderen is bij "de Nederlanden". Maar ik denk dat er ondertussen een veel te groot cultureel verschil is ontstaan tussen Vlaanderen en Nederland om die ooit nog terug samen te voegen. Zou ook een beetje kunstmatig aanvoelen zoals België.

Dus ik begrijp vanwaar hij komt met zijn stelling, maar eigenlijk ook weer niet :confused2:

Historisch gezien hoorde een groot deel van wat nu Vlaanderen is bij "de Nederlanden". Maar ik denk dat er ondertussen een veel te groot cultureel verschil is ontstaan tussen Vlaanderen en Nederland om die ooit nog terug samen te voegen. Zou ook een beetje kunstmatig aanvoelen zoals België.

Dus ik begrijp vanwaar hij komt met zijn stelling, maar eigenlijk ook weer niet :confused2:
Historisch was België ook een deel van het Bourgondisch rijk , het Heilig Roomse Rijk , Spaanse ,Oostenrijkse , Romeinse, Franken . Onze geschiedenis is toch wat anders dan die van Nederland.

Ik vier geen nationale feestdag, eigenlijk geen enkele feestdag, en al zeker niet mijn eigen verjaardag.

De enige echte reden voor het bestaan van Belgie is dat men niet zat te wachten op de ’verenigde nederlanden’ die beschikt over 2 grote wereldhavens. Belgie= 50% nederland 50% frankrijk( een stukje frankrijk dat de fransen kwijt wilden.).
+een duitse prins die wel eens koning wou spelen en hop, we zijn een land. (Nog meer kunstmatig kan bijna niet)

Soms, ik drink al eens een pintje op een verlofdag :cool:
Als kind ook naar het defilé gekeken, nu extra dag congé en aan de zee. TIs druk maar valt nog mee.
Belangrijkste van alles: de kleine amuseert zich in het zand en water en laat vader en moeder met rust voor een paar uur.

Ik voel me meer Vlaming dan Belg, maar de tijd dat ik rabiaat anti-Belg was is ook een tijdje gedaan. Een onafhankelijk Vlaanderen gaat niet magisch efficiënt en wonderbaarlijk worden met een razendsnelle ambtenarij en bussen die op tijd rijden. Ik zie graag een staatkundige confederatie ontstaan binnen de Benelux-structuren. De Belgische onafhankelijkheid beschouw ik niet als een feestelijk moment, maar als een jammerlijke echtscheiding. De tweede verscheuring van de Nederlanden. Al betwijfel ik dat je al kon spreken van een hechte verbeelde gemeenschap in de Nederlanden in de 16de eeuw en in de 19de eeuw. Dat idee moet kunnen groeien. 1815-1830 was maar van korte duur en in de 16de eeuw spreken van nationalistische gevoelens is anachronisme. Gemeenschapsgevoel echter wel. Elke identiteit is echter ingebeeld, maar daarom niet minder waarachtig.

21 juli is gewoon een verlofdag als een andere. Gezinsuitstapje doen, in de tuin werken, iets lekker eten, Belgische vod verbranden ...

Terug
Bovenaan