Nieuwe desktop voor gaming (dummies thread)

GETHEZ

Well-known member
Ok, ik wou graag bij deze eens polsen wat ik zoal kan samenstellen voor een game pc, om bepaalde titels te kunnen draaien op steam of andere platforms.

Ik denk dat mijn huidige pc al 10+ jaar moet zijn, en was een door mediemarkt samengestelde PC. Nu vraag ik me af wat er mogelijk is wanneer ik eentje from scratch zou samenstellen. Ik zag gisteren net de nieuwe GPU's verschijnen van geoforce, maar ik moet er gelijk bijzeggen dat ik de grootste hardware noob ben op heel het forum denk ik. Alvast wat noob vraagjes :

1) Is geoforce een bepaald merk, en zijn er andere merken die hetzelfde uitbrengen, of is dit gelijk intel vs amd (voor processors dan), want als ik op geoforce gpu zoek zie ik geoforce asus, geoforce msi, geoforce etc.... staan. Kan iemand mij dus het verschil uitleggen?

2) is zo'n zware voeding van 800 watt en meer in idle ook een energie verslinder, of valt dat bij internetten nog mee? Ik denk dat je sowieso een hoger stroom verbruik hebt met een gaming pc?

3) ik ga op een Full HD monitor spelen, dus geen 4K toestanden (voorlopig). Is het nodig om meteen future proof te zijn en 4k mogelijk te maken, ik vermoed dat dit de prijs serieus opdrijft zulke specs

4) nogmaals over de GPU, is het verstandig om naar de toekomst toe meteen een hoge dure kaart aan te schaffen, en ga ik dus best meteen naar een 5 reeks variant

5) is veel aansluitingen hebben (usb C of A, thunderbolt, of andere zaken nodig, en hoe werkt dat, zit dat op het moederbord vast? Of is dat allemaal apart aan te kopen.

6) inzake de chip (cpu) is het hoogste van het hoogste nodig of zit je goed met een i7 of iets dergelijks. Zonder een hele discussie te ontketenen, ik ken enkel intel, is amd ook aan te raden, ik weet dat x aantal jaren geleden amd het zwakkere broertje was bij laptops, maar hoe zit dat momenteel bij desktops? Is amd ook een mogelijkheid?

7) als ik foute termen gebruik of aan misinformatie doe, gelieve mij erop te wijzen wat het wel moet zijn.

8) is ray tracing een must, of kan je bij huidge games ook voort met een non high end game pc?

Zo dat zijn al enkele noob vraagjes, maar mijn bedoeling is dus om zeker commandos origins te kunnen spelen, en indien mogelijk de nieuwe Indiana Jones. Ik smijt er even een bedrag tegen, kan je voor een 2 tal k een deftige game pc in elkaar boksen? Of zit ik dan nog under par ?

Alle reacties zijn welkom, en duiding zeker en vast.

Is dus de bedoeling om enkele games te draaien, ik verwacht dus ook geen top tier prestaties, maar toch minimaal future proof, en niet outdated bij de aankoop zelf

Hebt ge een game waar je uw pc wilt op afstellen? Commandos Origin gaat normaal relatief goedkoop kunnen gaan. Met de huidige GPU gekte zitten we eigenlijk met overkill up the wazoo.

Er zijn nauwelijks games gebouwd die de huidige gen gpu's echt stressen of we krijgen weer een nieuwe serie die waarschijnlijk zijn beloftes niet kan waarmaken..

Het is een beetje zoals sport auto's voor de vlaamse wegen. Zeer coole bakken. Maar op het einde van de dag zit ge even goed al blijtend in de file 6x meer te verbruiken dan Jan met de pet.

Ray Tracing is relatief overroepen imo.
Een game valt of staat met zijn leveldesign, world building, hoe strak het geheel aanvoelt.

2ehands is dit een build waar je nog veel uit kan halen
Zal je gemiddelde zeer mooie resultaten halen voor dat geld. Ik speel op nagenoeg dezelfde build vrijwel al mijn games rond de 60fps tegen 2K resoluties. Soms beetje tweaken.

Ok, ik begrijp u wel, maar voor hetzelfde geld komt er een nieuwe game uit binnen een jaar waar ik net niet genoeg specs voor heb voor het vlot te laten draaien. Mag dus zeker wel wat future proof zijn, maar again, ik verwacht geen Ferrari prestaties, maar wel een goede deftige sportieve middenklasser ofzo :unsure:

En tis ook niet of ik bij elke nieuwe release mijn pc mee ga upgraden met het nieuwste van het nieuwste. Dus dat bedoel ik met future proof, moet toch een jaar of 5 (6,7?) mee kunnen, zij het dan niet op ultra settings, maar de ervaring moet zeker goed zitten. En uiteraard ook goed voor dagelijks internetten, wat ik denk dat een game pc wel aankan :ROFLMAO:

Nvidia is de fabrikant van de Geforce RTX kaarten.

Asus, MSI, Inno3D, etc. zijn andere fabrikanten die hun eigen versie van die RTX kaarten mogen uitbrengen. Over het algemeen zijn alle kaarten van verschillende fabrikanten zo goed als gelijk.

Een RTX4080 Super van MSI is hetzelfde als een 4080 Super van Asus. Enkel hebben sommige een iets hogere kloksnelheid en soms een betere koeler. Binnen éénzelfde merk brengen de fabrikanten ook nog varianten uit van dezelfde kaarten.

Een MSI Ventus kaart heeft een minder goede koeler dan bvb. een Gaming X of Suprim kaart van MSI.
Idem voor alle andere fabrikanten. De duurdere kaarten hebben vaak de betere koelers.

Een 800W of 1000W voeding zal enkel geven wat de PC nodig heeft. Bij algemeen gebruik zoals Youtube en Office e.d. zal die hooguit een paar 100W verbruiken t.o.v. bij gaming waar de GPU in volle belasting gaat, kan het verbruik wel 3x zoveel zijn bij de zwaardere GPU's.

AMD CPU's zijn voor de moment de betere keuze dan Intel. De nieuwste chips zijn niet zo schitterend prijs/prestatie-gericht.

Ray Tracing of RT heb je niet persé nodig. RT vraagt serieus wat van de GPU als je deftige settings en FPS wil hebben.
Vaak gebruiken er veel DLSS.

Qua GPU zou ik voor de moment nog even afwachten tot de 5000-reeks van Nvidia uitgekomen is om dan te zien welke kaart je wil. Een 5070 bvb. zal al wel een goede keuze zijn als je niet te high demanding bent met games.
Die kaart zal zelfs deftige settings en fps kunnen halen op 4K resolutie. De 4070 Super kon dat ook al redelijk goed.

Als je iets meer investeert in een GPU ga je hooguit er een aantal jaar langer mee kunnen doen dan bvb. een lower end kaart. Vaak zijn de higher end kaarten wel een pak duurder dan de midend kaarten.

Om Indiana Jones te kunnen draaien zal je best wel een iets sterkere GPU moeten hebben. Is nogal een zware game

Voor €2000 heb je zeker al een heel goede PC. Wat op zich voor 1080p resoluties wat overkill zou zijn.

Onderstaande PC is zelfs wat overkill voor 1080p, maar dan heb je wel een beetje marge toekomstgericht.

Heb een build samengesteld waar je zelfs op 1440p High-Ultra settings kan draaien.

GPU is momenteel een placeholder voor wanneer de 5000-reeks uitkomt. Dan heb je ongeveer een richtprijs van wat een goede PC kan kosten.

Kan altijd wel onderdelen aanpassen om het budget lager te krijgen. Deze lijst is een voorbeeld voor wat je voor dat budget kan krijgen.

Ok, ik begrijp u wel, maar voor hetzelfde geld komt er een nieuwe game uit binnen een jaar waar ik net niet genoeg specs voor heb voor het vlot te laten draaien. Mag dus zeker wel wat future proof zijn, maar again, ik verwacht geen Ferrari prestaties, maar wel een goede deftige sportieve middenklasser ofzo :unsure:

En tis ook niet of ik bij elke nieuwe release mijn pc mee ga upgraden met het nieuwste van het nieuwste. Dus dat bedoel ik met future proof, moet toch een jaar of 5 (6,7?) mee kunnen, zij het dan niet op ultra settings, maar de ervaring moet zeker goed zitten. En uiteraard ook goed voor dagelijks internetten, wat ik denk dat een game pc wel aankan :ROFLMAO:
Wat versta je onder 'net niet genoeg specs' natuurlijk. Het voordeel van pc gaming is dat je net de opties kan tweaken en ipv Ultra je ook gewoon op high/medium/low kan spelen. Tegenwoordig zien games er al heel goed uit op lage settings.

Persoonlijk lig ik niet wakker van zaken zoals RT, ik vind dit nog altijd een marketing gimmick voor de puristen en de tech youtubers die er op geilen (die vaak alleen nog denken in high end hardware). Het is een feature waar je tijdens het gamen amper veel van werkt. Er zijn ook al genoeg games waar aangetoond is wanneer je ultra RT gebruikt bv. de reflections zelfs onrealistisch worden.

Thx man, duidelijke uitleg :love:. En dan moet ik dus nog wat bijrekenen voor de montage van het geheel? No way dat ik dit zelf in elkaar krijg gebokst. En ik denk ook aan wat aansluitingen zoals display port recente gen en zou handig zijn moest er Wi-Fi in de pc zitten.

Inzake onderhoud las ik in andere topics wat over onderhoud, bijvoorbeeld koelpasta voor de CPU, hoe weet je als doorsnee gebruiker dat dit nodig is, heb er dus nog niet mee gewerkt. En hoe merk je dat andere onderdelen aan vervanging toe zijn?

Nu staat mijn Windows op een SSD van 100gig, en die schijf begint vol te geraken, dus best op een iets grotere SSD zetten denk ik dan? Ik vermoed dat ik het geheel nog kan uitbreiden (extra slots beschikbaar) voor wanneer ik extra opslag zou nodig hebben?

Ik vind 1TB toch wel de minimum als je een nieuw systeem samenstelt. Er zijn games die over de 100GB zijn.

Als je de pc laat samenstellen zou ik niet wakker liggen van details zoals koelpasta :).

Voor WiFi kan je kiezen voor een moederbord die dit al on board heeft. Alle moderne GPU's hebben DP en HDMI poort(en) aanwezig.

Thx man, duidelijke uitleg :love:. En dan moet ik dus nog wat bijrekenen voor de montage van het geheel? No way dat ik dit zelf in elkaar krijg gebokst. En ik denk ook aan wat aansluitingen zoals display port recente gen en zou handig zijn moest er Wi-Fi in de pc zitten.

Inzake onderhoud las ik in andere topics wat over onderhoud, bijvoorbeeld koelpasta voor de CPU, hoe weet je als doorsnee gebruiker dat dit nodig is, heb er dus nog niet mee gewerkt. En hoe merk je dat andere onderdelen aan vervanging toe zijn?

Nu staat mijn Windows op een SSD van 100gig, en die schijf begint vol te geraken, dus best op een iets grotere SSD zetten denk ik dan? Ik vermoed dat ik het geheel nog kan uitbreiden (extra slots beschikbaar) voor wanneer ik extra opslag zou nodig hebben?
Assemblage zit er inderdaad niet bijgerekend. Megekko assembleert niet. Alternate wel, maar zijn wel wat duurder in aankoop voor die onderdelen. Moest je eventueel willen kan ik die ook wel voor je bouwen.

Wifi zit praktisch op elk moederbord, vooral de moederborden die ik in lijsten zet hebben Wifi en BT onboard zitten.
DisplayPort zit op elke GPU sinds recente tijden.

Koelpasta e.d. moet je enkel vervangen als je vindt dat de temperaturen te hoog oplopen. 9 van de 10 zal dit amper nodig zijn. Heb bij mijn vorige PC op die 8 jaar tijd nog nooit de koelpasta vervangen. Temperaturen waren altijd inorde en vrij laag. Mede door het gebruik van heel goede koelpasta moet je die amper vervangen. Voor de rest zit er geen onderhoud aan, buiten de PC eens een keer uitblazen van stof.

Dat moederbord dat ik gekozen heb heeft 3x M.2 sloten die SSD is een 2TB, dus je kan altijd SSD's bijsteken indien nodig. Of een 500GB erbij kiezen als bootschijf kan zeker ook, dan heb je nog een extra slot vrij voor de toekomst.

Ik heb altijd mijn Windows en programma's apart op 1 SSD staan, documenten e.d. op de 2de SSD en games apart op een 3de SSD.

Alternate vraagt nog eens 150€ voor de assemblage, dat loopt toch op dan als ze sowieso al duurder zijn dan Megekko.
Op een volledige PC kan het dan wel >300€ verschil maken, als je hem door Alternate laat samenstellen tegenover Megekko en zelf assembleren.

Je kunt wel Alternate hun configurator gebruiken en de onderdelen nog ergens anders bestellen (om zeker te zijn dat alles past)

Ik heb altijd mijn Windows en programma's apart op 1 SSD staan, documenten e.d. op de 2de SSD en games apart op een 3de SSD.
Dat moet natuurlijk niet, ik denk niet dat je er tegenwoordig nog veel voordeel uit haalt om uw OS en programmas, games, documenten op aparte SSD's te zetten.

Laatst bewerkt:
Dat moet natuurlijk niet, ik denk niet dat je er tegenwoordig nog veel voordeel uit haalt om uw OS en programmas, games, documenten op aparte SSD's te zetten.

Jij quote mij hier elke keer op en elke keer zeg ik dat dat iets is dat ik prefereer 🤣. Ik weet dat dat niet moet, maar heb liever alles apart staan. Die 2x 1TB stond toen ook in promotie voor €40 per stuk, die 2TB stond niet in promo. Daarom dat 2x 1TB heb gekozen. Zodat ik alles apart kan zetten.

Als er 1 schijf kapot is, ben je ineens alles kwijt. Met aparte schijven kan je het verlies nog wat inperken. Kans is vrij klein dat alle drie de schijven tesamen kapotgaan.

Heb ook nog ne NAS staan van 4x 6TB om mijn documenten als backup te hebben met 1 schijf redundancy.

M.2 slots zitten nu wel vol, maar heb nog een PCIe kaartje bij mijn mobo bijgekregen om nog eens 2x M.2 SSD's bij te installeren.

Probleem is, als je direct 3 SSD's koopt dan zitten alle sloten vol op het moederbord. Daarmee begin ik liever met een grotere SSD (minstens 2TB , liefst zelfs 4TB moest ik een PC samenstellen) en dan wanneer die volstaat kan ik misschien een 8TB kopen voor de prijs van nu een 4TB.
Dat is mijn redenering erachter :)

Wil je er meer dan 3 (mijn moederbord is wat ouder en heeft maar 2 M.2 slots) dan moet je idd een extra PCIe kaartje kopen/steken.

Documenten dat zet ik op een OneDrive zodat het altijd gebackupt is. Games moeten in principe niet gebackupt worden als het Steam / EA / Xbox / ... games zijn.

Als die SSD's nooit volzitten maakt het weinig uit dat je er 3 ineens koopt.
Mijn SSD's zitten na 2 jaar nog niet voor de helft vol. Ik speel altijd maar 1 of 2 games, die dan ook effectief geïnstalleerd staan.

Mijn vorig moederbord had zelfs 4 M.2 sloten en nog een PCIe kaartje voor 2 M.2's.

Je kan altijd upgraden als die effectief vol zouden geraken. Simpel PCIe kaartje kopen om alles over te zetten en klaar.
Of een externe NVMe M.2 adapter/behuizing kopen.

8TB SSD kost al ineens €800-1000. Vind ik die prijs niet waard.

Zou op zen minst toch een 2de kopen voor enkel Windows.

Laatst bewerkt:
Games moeten in principe niet gebackupt worden als het Steam / EA / Xbox / ... games zijn.
Genoeg games met gamesave fouten.
Zie Remnant, Monster Hunter etc. beide wel gepatched.. maar die van Remnant zelf toch nog tegengekomen.

Als de optie er is, altijd backup maken.

Assemblage zit er inderdaad niet bijgerekend. Megekko assembleert niet. Alternate wel, maar zijn wel wat duurder in aankoop voor die onderdelen. Moest je eventueel willen kan ik die ook wel voor je bouwen.

Wifi zit praktisch op elk moederbord, vooral de moederborden die ik in lijsten zet hebben Wifi en BT onboard zitten.
DisplayPort zit op elke GPU sinds recente tijden.

Koelpasta e.d. moet je enkel vervangen als je vindt dat de temperaturen te hoog oplopen. 9 van de 10 zal dit amper nodig zijn. Heb bij mijn vorige PC op die 8 jaar tijd nog nooit de koelpasta vervangen. Temperaturen waren altijd inorde en vrij laag. Mede door het gebruik van heel goede koelpasta moet je die amper vervangen. Voor de rest zit er geen onderhoud aan, buiten de PC eens een keer uitblazen van stof.

Dat moederbord dat ik gekozen heb heeft 3x M.2 sloten die SSD is een 2TB, dus je kan altijd SSD's bijsteken indien nodig. Of een 500GB erbij kiezen als bootschijf kan zeker ook, dan heb je nog een extra slot vrij voor de toekomst.

Ok, ik hou die optie zeker en vast open. Vraag me zelf af of het aangeraden is om een volledig geassembleerde desktop wel te willen versturen via een koerier, lijkt me toch gevoelig te zijn aan schokken?

En denk dat ik wel voor een aparte SSD ga gaan voor het OS. En mss ook al de programma's op dezelfde schijf. Ik zie trouwens dat mijn huidige 100 gig SSD ook allerhande programma's heeft opstaan, maar dit zal eerder aan de instellingen liggen denk ik dan (C schijf)

Mss gewoon voor 2 *2TB gaan bij aankoop, ik weet dat die 100gig destijds eind 200 euro was, al is het geen 300 euro, kan ik trouwens oudere SSDs recupereren? En wat met HDDs? Die zijn al ouder, is het mogelijk om deze aan te sluiten, maar vooral, de moeite? En wat met data die op mijne huidige pc staat, kan je dat makkelijk overzetten op een nieuwe (al dan niet SSD) schijf? Ik weet dat ik overlangs nog geen filmbestand kon overzetten naar mijne laptop, aangezien usb stick fat 32 was, dus niet hoger dan 8 gig... Is dat dus doenbaar?

Ok, ik hou die optie zeker en vast open. Vraag me zelf af of het aangeraden is om een volledig geassembleerde desktop wel te willen versturen via een koerier, lijkt me toch gevoelig te zijn aan schokken?

En denk dat ik wel voor een aparte SSD ga gaan voor het OS. En mss ook al de programma's op dezelfde schijf. Ik zie trouwens dat mijn huidige 100 gig SSD ook allerhande programma's heeft opstaan, maar dit zal eerder aan de instellingen liggen denk ik dan (C schijf)

Mss gewoon voor 2 *2TB gaan bij aankoop, ik weet dat die 100gig destijds eind 200 euro was, al is het geen 300 euro, kan ik trouwens oudere SSDs recupereren? En wat met HDDs? Die zijn al ouder, is het mogelijk om deze aan te sluiten, maar vooral, de moeite? En wat met data die op mijne huidige pc staat, kan je dat makkelijk overzetten op een nieuwe (al dan niet SSD) schijf? Ik weet dat ik overlangs nog geen filmbestand kon overzetten naar mijne laptop, aangezien usb stick fat 32 was, dus niet hoger dan 8 gig... Is dat dus doenbaar?

Alternate verstuurt die PC's via koerier. Als ik die bouw komen ze de PC meestal zelf halen of kan ik die zelf ook zeker brengen, indien niet te ver.

Je kan zeker je oude HDD's aansluiten, die nieuwe mobo's hebben nog altijd een aantal SATA poorten ter beschikking.

Oudere SSD's zou ik niet overzetten naar je nieuwe PC. Heeft geen nut want die nieuwe SSD's zijn 10-20 keer sneller. Je kan altijd je data overzetten, dmv een dockingstation met USB3.0, naar je nieuwe PC. Deze heb ik ook ter beschikking, dus kan ook zeker gebeuren.

Als die HDD's een grotere capaciteit hebben dan die 2TB SSD is dat vrij moeilijk om alles over te zetten. Als dat gewoon voor een aantal belangrijke bestanden af te halen is en over te zetten kan dat zeker.

Je kan je oude PC ook formatteren en leeghalen van bestanden en eventueel verkopen als het nog de moeite is. Kan je daar ook nog wat geld van recupereren.

Dus die docking station is een soort van doorgeefluik? Ik zal eens in mijn omgeving vragen of iemand dat heeft, heb redelijk wat muziek en filmbestanden die ik wil recupereren

Dus die docking station is een soort van doorgeefluik? Ik zal eens in mijn omgeving vragen of iemand dat heeft, heb redelijk wat muziek en filmbestanden die ik wil recupereren
Soort van ja. Die dockingstation laat het toe om elke 2.5" en 3.5" SATA SSD en HDD aan te sluiten via USB op een andere PC/laptop, etc. mits je een USB-poort hebt.

Sharkoon maakte die vroeger. Geen idee of ze dat nog maken.

Heb dezelfde als die in de foto.

Terug
Bovenaan