Nieuwe desktop voor gaming (dummies thread)

Wordt wel stilaan dringend zo, mijne huidige PC begint stilaan kuren te krijgen. Vanaf wanneer zullen die 5 reeks kaarten beschikbaar zijn? Ik had gelezen ergens een deel pas in februari?

En ja, als @Ascari dat ziet zitten overweeg ik dat sterk. Ik heb eigenlijk zin om nu al te bestellen, maar mss toch voor een 5 reeks GPU gaan dan?

Kan ik nu al de rest bestellen, alvast de rest in elkaar steken en dan wachten om op laatste de GPU erin te vijzen?

Ps wat met RAM geheugen, genoeg aan boord in die build van ascari?

Laatst bewerkt:
Wordt wel stilaan dringend zo, mijne huidige PC begint stilaan kuren te krijgen. Vanaf wanneer zullen die 5 reeks kaarten beschikbaar zijn? Ik had gelezen ergens een deel pas in februari?

En ja, als @Ascari dat ziet zitten overweeg ik dat sterk. Ik heb eigenlijk zin om nu al te bestellen, maar mss toch voor een 5 reeks GPU gaan dan?

Kan ik nu al de rest bestellen, alvast de rest in elkaar steken en dan wachten om op laatste de GPU erin te vijzen?
De 5080 en 5090 pas vanaf eind januari en de 5070Ti en alles daaronder vanaf begin februari.

Wil zeker je PC bouwen. Stuur maar pm als je meer info wil.

Als je nog kan wachten zou je dat zeker moeten doen.

GPU kan je zeker nadien nog insteken. Je kan dan eventueel je oude GPU tijdelijk gebruiken totdat de nieuwe gens er zijn.

Even mijn winkelmandje hier zetten. Voorlopig nog zonder GPU. Ga toch gaan voor de 4TB SSD, en een extra HDD voor media en foto's.

In afwachting van de GPU kan er via de CPU alvast al beeld verkregen worden om alles al in orde te zetten software en bios-matig. Ik ga dus de hulp inroepen van Ascari, want vrees dat ik zelf meer zou sukkelen dan iets anders. Dus nu ook vooral benieuwd naar de GPU die nog moet uitkomen, en welke het zal worden uiteindelijk.

Bestelling alvast geplaatst

Laatst bewerkt:
Ascari heeft mijn pc ook ineen gestoken deze maand. Ik heb een radeon 7900 xtx en ook zeer tevreden van. Als mijn goesting overspringt naar de 5000 rtx'en kan ik altijd nog een upgrade doen als de prijzen wat interessanter worden. Zo op nieuwe dingen springen als die pas uit zijn is nooit een goed idee, zitten altijd nog kinderziektes in... en de prijzen zijn ook altijd wat hoger in 't begin.

Ascari heeft mijn pc ook ineen gestoken deze maand. Ik heb een radeon 7900 xtx en ook zeer tevreden van. Als mijn goesting overspringt naar de 5000 rtx'en kan ik altijd nog een upgrade doen als de prijzen wat interessanter worden. Zo op nieuwe dingen springen als die pas uit zijn is nooit een goed idee, zitten altijd nog kinderziektes in... en de prijzen zijn ook altijd wat hoger in 't begin.
Ik zou ook liever niet op release kopen, maar het is wat het is. Hoe manifesteert zich dat die kinderziekten?

bij videokaarten kan dat vanalles zijn he.
Dan denk ik vooral aan driver problemen, geen optimalisatie voor bepaalde games, crashes, blokkerig beeld (artefacts), ... enz.
Of warmteproblemen, dat de koeling niet goed genoeg voorzien is. In 't begin heb je dan vooral kaarten met dual cooling, en pas nadien beginnen de verschillende merken de kaarten uit te brengen met 3 fans of met waterkoeling.

Daarnaast heb je bij nieuwe kaarten ook vaak toeleveringsproblemen. Iedereen wil dan die nieuwe kaarten waardoor er meer vraag is dan aanbod. Prijzen stijgen, voorraad is kleiner bij de verschillende verdelers, kaarten zijn rap uitverkocht en enkel op bestelling te verkrijgen, die leveringsdatum wordt dan steeds uitgesteld, ...

De kans dat je op release kan kopen is ook klein. Zeker die 5070 gaat volgens mij heel populair zijn. De stock zal snel op zijn.

Wat zijn mijn beste kansen (websites of winkels) waar ik eentje zou kunnen scoren? Ik denk voor de 5070 ti te gaan of voor de 5080 (misschien)

De volgende sites in 't oog houden..
- voor de 5070 ti https://geizhals.eu/?fs=5070+ti&hloc=at&hloc=de&hloc=eu&hloc=pl&hloc=uk
- voor de 5080 https://geizhals.eu/?fs=5080&hloc=at&hloc=de&hloc=eu&hloc=pl&hloc=uk&cat=gra16_512

Daar zie je trouwens ook al welke modelvarianten de fabrikanten zullen uitbrengen. Van zodra daar prijzen op komen, zal er ook een link zijn naar de winkel waar je kan kopen. Winkels op deze site zijn voor Duitsland, Oostenrijk, Polen en UK. In Duitsland kan je vaak goedkoper kopen dan in België of Nederland (maar niet altijd).

Hetzelfde principe voor België of Nederland :
5070 ti : https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=5070 ti
5080 : https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=5080

Wat zijn mijn beste kansen (websites of winkels) waar ik eentje zou kunnen scoren? Ik denk voor de 5070 ti te gaan of voor de 5080 (misschien)
De meer bekendere webshops zullen wel een beetje voorraad hebben zoals Alternate, Megekko, Azerty.nl, Bytesatwork.be. Vaak hebben Duitse webshops wel meer stock vanaf de release. Caseking.de ofzo kan je ook proberen. Heb in't verleden een GPU gepre-ordered bij Alternate Duitsland omdat België geen stock kreeg bij de release.

LDLC kan je ook proberen.

Keuze genoeg, maar je zal wel snel moeten zijn bij release.

We zijn nog niet thuis, ik zie dat de 4090 werd aangekondigd aan 1.599 usd, ik zie op sommige websites voor deze de dubbele prijs staan. Mss wel overclocked enal, maar toch.

Ik ga nog wat voortdoen met mijn 5800X3D en alleen mijn GPU upgraden (5080 of 5070 ti)
't voor mij niet echt de moeite om naar AM5 te gaan voor dat beetje meer frames op 4K (hangt er vanaf welk spel dan nog). Een volledig nieuwe PC is eens leuk maar het lijkt mij die extra 1000-1500 euro toch niet waard :)
Ik ga wel een grotere case nodig hebben.

Ik ga nog wat voortdoen met mijn 5800X3D en alleen mijn GPU upgraden (5080 of 5070 ti)
't voor mij niet echt de moeite om naar AM5 te gaan voor dat beetje meer frames op 4K (hangt er vanaf welk spel dan nog). Een volledig nieuwe PC is eens leuk maar het lijkt mij die extra 1000-1500 euro toch niet waard :)
Ik ga wel een grotere case nodig hebben.
Ga waarschijnlijk later dit jaar ook upgraden een 5070 zal wel een deftige upgrade zijn. Huidige GPU kan nog perfect mee, maar wil eens iets nieuws 😅.

Hopelijk gaan ze waterblokken maken voor de 5070's. Zal dan ook wel een 12VHPWR kabel nodig hebben, maar kan ik nog bestellen op Cablemod.

CPU ga ik de komende jaren niet upgraden. Een 11700KF is nog goed genoeg voor 1440p UW. Plus dan moet ik mijn Xtreme Waterforce bord wegdoen en dat wil ik niet direct doen 🤣.

Ik ben al een paar weekjes aan het rondzien om een nieuwe desktop aan te schaffen (losse onderdelen - tss 1000/1300€)

Heeft het nut om te wachten om de nieuwe ontwikkelingen die eraan komen?
Gaan er huidige onderdelen zakken in prijs, komt er in dezelfde pricerange iets interessants uit?

Ik ben al een paar weekjes aan het rondzien om een nieuwe desktop aan te schaffen (losse onderdelen - tss 1000/1300€)

Heeft het nut om te wachten om de nieuwe ontwikkelingen die eraan komen?
Gaan er huidige onderdelen zakken in prijs, komt er in dezelfde pricerange iets interessants uit?
De huidige stock van GPU's zullen waarschijnlijk wel met korting verkocht worden als de nieuwe gens op voorraad zijn.

De RTX 5050 en 5060 zullen wel uitkomen, maar is nog zeer weinig over bekend, merendeel zijn geruchten.

Ik las op reddit dat ze in oktober zijn gestopt met produceren van die kaarten, is dus nog even afwachten wat dat geven voor de prijs

yRXgGNb.jpeg

juUm4D4.jpeg
nieuwe pc in zijn natuurlijke habitat :love2:

Dont mind the cable management just yet...

Merci @Ascari voor de puike installatie en ook voor een woordje uitleg voor deze dummie! Mega content, en loads of storage space met mijn oude SSD en HDD er nog eens bij. Nu wel hyped voor een graka, en deze echt eens uitdagen qua performance, ik moet mij nog wat koest houden nu :D

Kan je de onderdelen nog eens oplijsten? (is het de megekko lijst van hierboven?) Ben zelf ook aant uitkijken naar nieuw systeem.

Terug
Bovenaan