Novo Nordisk

Serieuze daling. Is er nog hoop op korte termijn dat het zich herstelt?
korte termijn niet direct.
tegenvallende verkoop US, concurrentie & tis ook nog niet opgehelderd of er in de VS tariffs kan komen voor pharma.

Ze hebben hun winstverwachting bijgeschaafd of weg gedaan waardoor de investeerders hun kapitaal terugtrokken.
er is een earnings call nu in augustus dacht ik, zien wat ze daar gaan zeggen.

Hoe verwacht men eigenlijk dat een mens in cash kan blijven zitten als er zich altijd maar koopjes voordoen!

NOVO staat bijna aan dezelfde prijs als begin dit jaar 😪
Ondertussen nog eens meer dan gehalveerd dan in de koopjestijd, maar de solden blijven duren. Iemand die nog (bij)koopt?

Wel interessant om zo eens met hindsight de comments te plaatsen op de koersgrafiek, nu wetende wat er nog ging volgen.

Dit is van een pm van augustus 2025.
NVO was toen inderdaad zeker geen no-brainer in vergelijking met LLY.
LLY +50% en NVO -10% sindsdien.

Om on topic te gaan: betekent dit dat NVO een no-brainer is aan deze prijzen?
Helemaal niet. Als ik rondom mij kijk + geprek met dokter + afschuimen van alle internetfora die betrouwbaar zijn (= waar echte mensen zitten en geen AI of company-accounts die verdoken reclame maken) zie ik dat Mounjaro van LLY:
- veel minder side effects heeft.
- Daarnaast werkt het ook nog eens gemiddeld beter.
- hun patenten gaan langer mee dan die van NVO. Zijn ook professioneler (in de zin dat ze geen patenten vergeten zoals NVO, en hun productie ook sneller opschaalde).

De meeste mensen weten al dat Mounjaro theoretisch iets beter werkt dan Wegovy, dus het zou zomaar kunnen dat LLY een quasi monopolie krijgt als het bij het grote publiek eveneens de reputatie krijgt dat het minder side effects heeft.

Dus als ik moet kiezen voor LLY aan 600 of NVO aan 50, vind ik dat absoluut geen no-brainer om NVO te kiezen 'omdat het veel gezakt is'.

Ook deze deal is net negative voor Novo en net positive voor LLY.

Algemeen lagere prijs voor beiden, maar de prijsgelijkheid tussen de beide varianten speelt nog meer in het voordeel van de optie met de betere klinische resultaten: LLY.

Aanzienlijk gat van 150$/maand goedkoper als je compounded semaglutide wil, dus de prijsbewuste patiënt die persé sema wil, heeft wel nog incentive om de compounding variant te nemen.
Versus bij LLY is er amper een prijsverschil met de compounded versie, dus geen incentive van de prijsbewuste patiënt om de compounded versie te nemen, again een win voor LLY.

Een grote verrassing is dat niet als een uber protectionistische president een plan moet opstellen dat een US based bedrijf laat concurreren met een Deens bedrijf.

Bij Novo spreekt men van een "negatieve laag enkelcijferige impact op de wereldwijde omzetgroei in 2026" Dus de (eventuele) volumetoename zal prijsdaling niet zal compenseren.

Ik zie het nog altijd niet op het GLP1 vlak hoor.

Ze hebben één aap die ze uit de hoed kunnen toveren: als binnen enkele weken Rybelsus (orale sema) kan aantonen dat het effectief progressie bij Alzheimer vermindert. Gigantische TAM en amper therapeutische opties => grootste 1D stijging van Novo.

Ze hebben één aap die ze uit de hoed kunnen toveren: als binnen enkele weken Rybelsus (orale sema) kan aantonen dat het effectief progressie bij Alzheimer vermindert. Gigantische TAM en amper therapeutische opties => grootste 1D stijging van Novo.
Zijn de tests dan bezig voor Alzheimer? Ik dacht dat dit nu pas ontdekt was en men nog moest beginnen met de tests?

Wegovy pil (1.5mg) komt aan 149$/m op de markt.
9 en 25mg dosissen kosten 299$

Met insurance zakt de prijs voor de consument naar 25$.

De spuitjes kosten daar +1000$/m. Wat écht nog veel geld is

Ik denk dat de grote golf/groei van users er nu wel echt zit aan te komen. @JanusDR de secondary gevolgen gaan denk ik nu pas impact krijgen. Wie wil er nu niet een subscription van 25$ om af te vallen? Je recupereert dit aan groceries / fitness abo meteen.

Benieuwd wat dit gaat geven. Zal toch serieus wat cannibalisatie veroorzaken, of zal dit volledig gecompenseerd worden door overstappende mounjaro/generic users?

Afwachten zeker...

Laatst bewerkt:
Yes maar voor hoelang, ze hebben in het verleden ook Rybelsus uitgebracht (Ozempic pilvorm) en voor zover ik weet was die pil niet zo effectief als de spuit.
maar ben toch benieuwd want wegovy is zowiezo een hogere dosis.

Novo is overdreven afgestraft op 24/11 door het missen van hun Alzheimer trail, dat is altijd al een moonshot geweest en irrelevant. De dag erna kondigen ze -14.5% gewichtsverlies aan na week 36 voor amycretin versus -13.1% gewichtsverlies na week 40 voor tirzepatide van LLY. Street consensus was niet dat het gewichtsverlies dermate was. Verder dan dat moet je de stijging van Novo niet zoeken.

Maar dat zijn phase 2 trails en dus met een verschillende patiëntenpopulatie, looptijden, design, meting van side effects,... Money time is phase 3 waar ze beide alternatieven van Novo en LLY tegen elkaar testen onder dezelfde omstandigheden.

Novo: het ziet er niet te best uit voor GLP1. Gevolg: Novo down, LLY down.

LLY: nah, alles dik oké bij ons. Gevolg: Novo blijft down, LLY up.

Conclusie BG: blinde paniek, kopen die dip.

Rinse repeat, elke E opnieuw.

Terug
Bovenaan