Obesitas: verantwoordelijkheid van het individu of van het beleid?

Ik zou het net omgekeerd verwachten ook. Nederlanders zijn de grootste mensen ter wereld die hun BMR zit hoger.

Ja, ik doelde vooral op die echt dwergstaatjes die vaak nog ook geïsoleerd zijn.
Vanaf een paar miljoen inwoners zou ik het in deze wel vergelijkenswaarsdig vinden tov de VS.
Zo geïsoleerd zijn die niet hoor. Het is net door invloed van de VS en de import van de Amerikaanse ultra-processed voedselcultuur dat het er zo slecht aan toe gaat tegenwoordig. Misschien bedoel je het niet zo; maar door het over 'geïsoleerd' te hebben lijk je te insinueren dat hun isolatie van de rest van de wereld iets met de obesitas te maken heeft, terwijl net het omgekeerde waar is. Ze hebben hun traditioneel vissers- en landbouwersdieet grotendeels achter zich gelaten.

Laatst bewerkt:
Grotendeels de mensen hun eigen schuld.
Tja, wat is 'schuld'? Is dat hetzelfde als zeggen dat ze geen discipline hebben?
Pak honderd willekeurige Amerikanen en honderd Europeanen en de Amerikanen wegen samen wsl meer. Herhaal dat een miljoen keer en je ziet hetzelfde opnieuw en opnieuw. Als er statistisch zo duidelijk een verschil is, dan kan dat volgens mij moeilijk aan individuele discipline liggen. Dan is er een extra factor in het spel. Maar tussen 'individuele verantwoordelijkheid' en 'beleid' liggen nog behoorlijk wat zaken: cultuurverschillen, verschillen in hoe de voedingssector zich organiseert, de consolidatie van voedselbedrijven in giga conglomeraties, ander klimaat en grond waardoor andere gewassen geteelt worden... Gewoon al het feit dat mais zo goed groeit in bepaalde staten kan een enorm verschil veroorzaken. Beleid kan daar allemaal wel een invloed op hebben maar ik denk dat de Amerikanen vooral een ongelukkige samenloop van omstandigheden hebben doorlopen waardoor heel hun voedselcultuur er uit ziet zoals vandaag, en ik denk dat het een pak meer discipline vraagt om gezond te eten in de VS dan in Europa.

3800 kcal per dag per persoon is toch waanzinnig veel en moeilijk te vatten. Meer dan dubbel zoveel wat nodig is, gemiddeld.
Dat lijkt me toch heel veel.
Hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel je verbruikt, 2000 Kcal is hoeveel je normaal nodig hebt als je niets van sport doet.

Wellicht zijn er wel (extreem) zwaarlijvige mensen die het gemiddelde sterk omhoog trekken.

Zo geïsoleerd zijn die niet hoor. Het is net door invloed van de VS en de import van de Amerikaanse ultra-processed voedselcultuur dat het er zo slecht aan toe gaat tegenwoordig. Misschien bedoel je het niet zo; maar door het over 'geïsoleerd' te hebben lijk je te insinueren dat hun isolatie van de rest van de wereld iets met de obesitas te maken heeft, terwijl net het omgekeerde waar is. Ze hebben hun traditioneel vissers- en landbouwersdieet grotendeels achter zich gelaten.

Wist ik niet.
Maar inderdaad ik bedoelde met geïsoleerd vooral dat het kleine bevolkingen zijn met (misschien) een micro-economie en waarbij je dan moeilijker conclusies kan trekken omwille van schaal en isolatie.

Maar inderdaad aanvullend vermoed ik dat processed food en de toegang daartoe wel een grote drijfveer zal zijn achter de obesitas explosie in zowat de hele ontwikkelde Westerse wereld.

Sociaal zwakkeren zijn veel meer obees dan de gemiddelde persoon. Gebrek aan discipline en gemakzucht. Vroeger hadden sociaal zwakkeren honger, vandaag zijn ze dikwijls vet. Wel degelijk individuele verantwoordelijkheid maar het beleid kan wel beter sturen bijvoorbeeld fastfood duurder maken ed....
Qua onwetendheid kan zo'n post ook wel tellen zeg. Sociaal zwakkeren hebben helemaal niet minder discipline of meer gemakzucht, maar wetenschappelijk onderzoek toont vooral dat die problematiek veel dieper geworteld is dan arm = geen discipline = vet.

De voornaamste drijfveer is dat sociaal zwakkeren laagbetaalde jobs hebben en dus een veel lager inkomen. Gezonde en verse voeding is een pak duurder dan high-processed voeding, toegang tot sport kost geld, slechtere of minder toegang tot gezondheidszorg,... De levensstijl van sociaal zwakkeren is vaak een pak ongezonder, net omdat die toegang tot high-processed voeding zo makkelijk is in de Westerse wereld en bijgevolg de consumptie zo goedkoop geworden is.

Onze culturele mindset zit ook niet helemaal juist. Als we een kind belonen is dat met een donut, zakje chips of snoep in plaats van een appel.

Ik weet nu ook niet of kleine kinderen zullen staan te springen voor een appel of een ander stuk fruit i.p.v. een zak snoep.
Wel nee, maar dat is omdat we van kleinsafaan worden aangeleerd dat vet en suiker een beloning zijn. Net zoals een frisse Duvel openen na een lange werkdag ook een beloning is. Allemaal niet gezond.

Op zich is dat niet problematisch.

Maar er zijn mensen die dit wel heel ver doortrekken en dagelijks liters cola drinken en zich volsteken met processed foods. Je lichaam heeft dat allemaal niet nodig, maar het verzadigt wel. Als ik een goeie koffiekoek eet als ontbijt maakt me dat ook "gelukkiger" dan een appel.

Qua onwetendheid kan zo'n post ook wel tellen zeg. Sociaal zwakkeren hebben helemaal niet minder discipline of meer gemakzucht, maar wetenschappelijk onderzoek toont vooral dat die problematiek veel dieper geworteld is dan arm = geen discipline = vet.

De voornaamste drijfveer is dat sociaal zwakkeren laagbetaalde jobs hebben en dus een veel lager inkomen. Gezonde en verse voeding is een pak duurder dan high-processed voeding, toegang tot sport kost geld, slechtere of minder toegang tot gezondheidszorg,... De levensstijl van sociaal zwakkeren is vaak een pak ongezonder, net omdat die toegang tot high-processed voeding zo makkelijk is in de Westerse wereld en bijgevolg de consumptie zo goedkoop geworden is.
Onzin. Mcdonalds is duurder dan een maaltijd bereiden met aardappelen en groenten/fruit.
Miinder toegang tot gezondheidszorg? In Belgie is dat gratis voor sociaal zwakkeren.
Laagbetaalde jobs? In Belgie heb je een deftig minimumloon en dat verschil netto is niet zo groot met een mediaanloon.
Het is de CULTUUR dat relevant is. De levensstijl: opvoeding.

Onzin. Mcdonalds is duurder dan een maaltijd bereiden met aardappelen en groenten/fruit.
Miinder toegang tot gezondheidszorg? In Belgie is dat gratis voor sociaal zwakkeren.

Inderdaad, ga eens met een gezin van 4 naar McDonalds. Je bent makkelijk 40 euro kwijt.
Ik zet een lekkere maaltijd voor 4 personen met verse producten op tafel voor nog geen 15 euro.

Laagbetaalde jobs? In Belgie heb je een deftig minimumloon en dat verschil netto is niet zo groot met een mediaanloon.

Mja het is niet alleen mcdonald's hé. Het ging over processed food.
Ne lasagna van 1kg kost nog geen 4 euro in de Aldi.
Daar eet ge met twee gemakkelijk van.

Om een equivalent aan groenten, aardappelen en vlees op tafel te toveren gaat ge er toch niet mee geraken se.
Diepvriesgroenten zijn goedkoop maar vlees...
Kilo diepvries kip is altijd minstens 6 euro.

Mja ne lasagna van 1kg kost nog geen 4 euro in de Aldi.
Daar eet ge met twee gemakkelijk van.
Als je daar met 2 van eet, ga je daar dan obees van worden? Allez kom.....
Om een equivalent aan groenten, aardappelen en vlees op tafel te toveren gaat ge er toch niet mee geraken se.
Diepvriesgroenten zijn goedkoop maar vlees...
Kilo diepvries kip is altijd minstens 6 euro.
Voedselbank als het echt niet anders gaat? Onlangs nog een gesprek gehad met iemand vd voedselbank: dingen zoals graan daar geraken ze niet vanaf want dan moet er gebakken/gekookt worden: alles moet bij voorkeur kant en klaar zijn (lees in de micro opwarmen of het blik openen en eten...)

Er is natuurlijk wel een breder aanbod aan bewerkte voeding dan McDonalds. Waarom vergelijk je een afhaalmaaltijd met het zelf bereiden van een gezonde maaltijd, slaagt toch nergens op... Een happy meal kost 7 euro, een menu rond de 10, in welk restaurant kan je voor dat geld een gezonde, evenwichtige maaltijd afhalen met verse ingrediënten?

Een greep uit collect and go: 3 pizza margaritas voor 2,59 EUR, 1 kg lasagne voor 2,69 EUR, bami goreng 750g 2,69 EUR. Dat zijn maaltijden voor 2-3 personen voor de prijs waar je 1 courgette en een 3 paprika's mee koopt he. Dat is geen kwestie van opvoeding, dat is een kwestie van kijken naar wat je financieel aan kan en in functie daarvan een logische keuze maken. Als ik vanavond voor mijn gezin een evenwichtig gerecht wil maken met iets van kip, aardappelen en portie groenten ben je zeker 10-15 euro kwijt. Ik maak die keuze uiteraard wel, maar een gezin dat het financieel niet breed heeft twijfelt geen seconde.

En ja: toegang tot gezondheidszorg. Obesitas-problematiek gaat wel wat breder dan enkel België. De VS en Engeland kampen daar ook enorm mee, daar heb je ook gratis gezondheidszorg maar moet je wel een half jaar wachten voor een afspraak.
Die uitspraak van een minimumloon, sjah. Genoeg gezinnen waar er maar één partner werkt, waar ontslagen vallen, gescheiden koppels met kinderen,... Alsof het hebben van een minimumloon uitsluit dat je kan leven op of rond de armoedegrens en het daardoor niet breed kan hebben.

Euh, ja? Zit tjokvol additieven, daar is werkelijk niks gezond aan. Van 500g ga je inderdaad niet obees worden, neemt niet weg dat het pure chemische bagger is.

Laatst bewerkt:

Voedselbank als het echt niet anders gaat? Onlangs nog een gesprek gehad met iemand vd voedselbank: dingen zoals graan daar geraken ze niet vanaf want dan moet er gebakken/gekookt worden: alles moet bij voorkeur kant en klaar zijn (lees in de micro opwarmen of het blik openen en eten...)
Als je in de voedselbank moet zijn om aan je eten te geraken staat (gezond en evenwichtig) koken wellicht niet zo hoog op je prioriteitenlijstje. Dan is eten misschien eerder iets functioneels en bijkomstig, maar ik ben daar mogelijk ook kort door de bocht in.

Ik denk dat mensen die het niet breed hebben kunnen warme maaltijden krijgen van het OCMW? Dat zijn dan toch maaltijden die ze zelf vers maken (in de tijd van mijn grootmoeder was dat althans zo), lijkt me dan toch gezonder dan pizza of lasagne uit de supermarkt.
Misschien zijn er tegenwoordig besparingen en is het niet meer zoals vroeger.

Lijkt me dat een lasagne van een goede beenhouwer/traiteur ook nog beter van kwaliteit gaat zijn dan een lasagne van de Lidl van 4 euro/kg. Maar dan zal je er ook meer voor betalen.

Ook 'normale' mensen die geen kansarmoede hebben gaan letten op de kosten van hun eten en dat is niet altijd de gezondste optie. Diepvriespizza's van Dr. Oetker boven de verse pizza's in de koeltoog, bijvoorbeeld.

Mocht ik héél hard willen sparen kan ik ook enkele maanden proberen door te gaan op spotgoedkope opwarmmaaltijden van de witte producten. Dan heb ik avondeten voor een paar euro. In plaats van een veelvoud ervan. En Carapils in plaats van Rochefort 10.

Ik denk dat mensen die het niet breed hebben kunnen warme maaltijden krijgen van het OCMW? Dat zijn dan toch maaltijden die ze zelf vers maken (in de tijd van mijn grootmoeder was dat althans zo), lijkt me dan toch gezonder dan pizza of lasagne uit de supermarkt.
Misschien zijn er tegenwoordig besparingen en is het niet meer zoals vroeger.

Lijkt me dat een lasagne van een goede beenhouwer/traiteur ook nog beter van kwaliteit gaat zijn dan een lasagne van de Lidl van 4 euro/kg. Maar dan zal je er ook meer voor betalen.
Voor zover ik weet hier in het dorp voor OCMW maaltijden:
  • Niet meer in staat zelf te koken en/of naar de winkel te gaan. Dus niet voor kansarmen.
  • €7/maaltijd, warm geleverd, maandag t.e.m. zaterdag; op zon en feestdagen niet.
Dan zijn de dingen in de post boven je (de collect&go voorbeelden) nog steeds de goedkoopste oplossing, dus als het financiële doorweegt dan is de keuze vrees ik snel gemaakt.

En ter vergelijking, "verse" lasagna van Renmans (€4,98/400gr = €12,45/kg) vs Everyday van Colruyt (€2,68/kg). Onderste met oranje blokjes is Everyday, alles erboven is Renmans.
Pqzvwub.png

Minder verschil dan verwacht eigenlijk qua voedingswaarden, kwaliteit is natuurlijk relatief. Genoeg mensen die de lasagna van den Aldi heel lekker vinden (en die is €3,79/kg, voedingswaarden vind ik niet direct).

Ben eigenlijk eens benieuwd hoe ze aan die prijs komen van goedkope lasagnes.
€ 2,69 bij de AH voor een bak van 1KG

12% varkensvlees en kaas is toch niet zo goedkoop om nog geen 3euro te vragen.

Inderdaad, ga eens met een gezin van 4 naar McDonalds. Je bent makkelijk 40 euro kwijt.
Ik zet een lekkere maaltijd voor 4 personen met verse producten op tafel voor nog geen 15 euro.

Gasten, in de US kost fastfood echt geen hol. Voor 6 7 usd heb je een menu in de McDonald's. Voor 5 usd een subway broodje waar je een dag mee verder kunt.

En jij zet voor 15 euro eten op tafel. Foodcost. Als je je afwas, elektriciteit, pannen, drinken, ... meetelt, zit je al rap aan 20 euro voor 2 volw + 2 kinderen. Het verschil is dan wel snel klein.

Je moet ook nog kunnen koken. Als je sinds je 18 op uni gewoon eten voor 2 dollar kunt afhalen, leer je niet koken. Als je niet kunt koken, koop je opwarm maaltijden of brol die je gewoon in de oven moet flikkeren. Een lasagne of chicken wings of pizza of whatever.

En never forget, laziness. Zelfs in belgie kookt de helft van de mensen niet elke avond. 10% nooit.

Terug
Bovenaan