Nahrtent
Member
Ik heb ook nergens willen beweren dat de verlichting doelbewust vanuit het Vaticaan zou zijn georganiseerd, zoveel historisch besef heb ik nu ook wel. Maar zij kwam wel op gang vanuit die christelijke maatschappijen zelf, met filosofen en wetenschappers die, inderdaad onder invloed van verregaande veranderingen, theologische dogma's hebben uitgedaagd. Opnieuw: ik zie dit nergens anders. Nergens, voor zover ik weet, wordt de islam van binnenuit écht uitgedaagd, en al zeker niet door een intellectuele elite.Ik zou niet stellen dat het christendom het juk van oerconservatieve denkpatronen van zich heeft afgeworpen, eerder dat de samenleving het juk van het christendom van zich heeft afgeworpen onder invloed van allerlei ingrijpende socio-economische en politieke revoluties. Met inspirerend leiderschap vanuit de Kerk had dat weinig te maken. Ik dicht toch meer belang toe aan de geopolitieke en socio-economische factoren dan louter aan het theologische.
En het klopt, dat is eerder een cultureel dan een theologisch probleem (hoe vaak moet ik het nog herhalen?), al ligt dat voor mij wel voor een groot deel aan het feit dat de koran zelf het hoogste gezag is, en niet een menselijke vertegenwoordiger. Menselijke doctrines kan je uitdagen, voor letterlijke woorden van God ligt dat wat moeilijker. Dat verklaart voor mij de rigiditeit van de islamitische maatschappijvisie, of draagt er alleszins sterk toe bij.
De fundamenten van het christendom liggen nota bene in het uitdagen van joodse dogma's door Jezus.
Laatst bewerkt: