Ook in supernota: geld halen bij Belgen die eigendom verhuren

Ik kan het artikel niet lezen, maar gaat dit enkel over particulieren?
Ja, bij vastgoedvennootschappen heeft dat weinig nut om zo'n onderverdeling te maken.

Een tip trouwens: op de site van je bibliotheek kan je, als je ingelogd bent, alle artikels van alle kranten lezen indien die meer dan enkele dagen oud zijn. Enkel tekst weliswaar, dus geen grafieken (waar een stuk van de cijfers die ik hier quote uit komt).

Zo vreemd is dat niet:
- er zijn maar 5,1 miljoen huishoudens in België
- er zijn 2,3 miljoen -18 jarigen en 4 miljoen -30 jarigen (de leeftijd waarop de meesten eigenaren een eigen huis ongeveer kopen?)
- niet iedereen die niet huurt, is eigenaar: je kan ook bvb wonen in de woning van je partner zonder eigenaar/huurder te zijn. Zeker bij huwelijken met volledige scheiding van vermogen en nieuw samengestelde gezinnen kom je dat wel tegen

Niet dus. Denk écht eens wat verder voor je daar gigantische conclusies over maakt, als je premisse fout is, valt de rest van je betoog nogal hard in het water.

Hoeveel inwonende partners zijn er?
4 miljoen -30jarigen, die het vandaag al extreem moeilijk hebben op de koopmarkt, die moeten maar thuis blijven wonen?
Wat met de alleenstaande ouders? Moeten koppels uit miserie maar bij elkaar blijven? Of met hun kinderen bij hun ouders gaan inwonen? Of gaan co-housen met kleine kinderen?
Wat met alle inwoners zonder Belgisch rijksnummer, zitten die in uw cijfers? (Expats/nieuwkomers onder procedure)

Er zijn momenten in uw leven waar je nood hebt aan de huurmarkt. Iedereen weet dat het vandaag aanschuiven is op de huurmarkt.

Akkoord dat men het wil gaan belasten. Maar ik hoop dat er andere mechanismen gaan ingeroepen worden om de zwakkeren te beschermen.

Akkoord dat men het wil gaan belasten. Maar ik hoop dat er andere mechanismen gaan ingeroepen worden om de zwakkeren te beschermen.

In uw eerdere reply staat dat de gemiddelde huurprijs onder het gemiddelde van de buurlanden ligt.
Er is dus toch nog rek naar boven...

En wat denk je van sociale verhuring? Dat is er vandaag, haal daar de profiteurs er al eens uit (degene die meer zijn gaan verdienen, waar iemand gewoon inwoont zonder domicilie, degene met buitenlandse eigendommen etc) en kijk dan wat er nog nodig is aan extra maatregelen.

Er is ook geen minimale verplichte verhuurwaarde dus er zijn ondernemers die vastgoed met de vennootschap aankopen en voor symbolische bedragen (vb 300€ per maand) verhuren aan hun kinderen/gepensioneerde ouders en het kostendeficit gebruiken om de resterend belastbare basis van de vennootschap te verlagen.
Dat kan natuurlijk niet zomaar, het verschil tussen de normale huurwaarde en de aangerekende huurwaarde wordt in dat geval via abnormaal en goedgunstig voordeel bij de vennootschap belast.

Je zou je beter afvragen wat ze gaan uitsteken met al die freelancevennootschappen die hun bureau huren van hun eigen. Want als ze zeggen "geen taks op eerste x.000 euro huurinkomsten" hebben ze die mannen een korting gegeven. :p
Net als bij de tweedeverblijven toch?
Want zelfs met een minimum is dat minimum door "geen taks op eerste x.000 euro huurinkomsten" volledig vrijgesteld.

Dat kan natuurlijk niet zomaar, het verschil tussen de normale huurwaarde en de aangerekende huurwaarde wordt in dat geval via abnormaal en goedgunstig voordeel bij de vennootschap belast.
Wat is een normale huurwaarde? Die definitie ligt niet vast. Dat is het probleem. Ik heb er in de praktijk nog nooit bij controles weten over vallen. Er is nog nooit gekeken welke pand er exact achter zit en wat dat waard is op een huurmarkt.
Dat probleem staat al jaren onder discussie, zelfde met al die buitenlandse panden, er is al jarenlang discussie en onzekerheid hoe ze die brutohuurwaarden moeten bepalen.

Je zou je beter afvragen wat ze gaan uitsteken met al die freelancevennootschappen die hun bureau huren van hun eigen. Want als ze zeggen "geen taks op eerste x.000 euro huurinkomsten" hebben ze die mannen een korting gegeven. :p
Dat is een aparte code in de aangifte (beroepsmatige verhuur). Daar zit al een specifieke regelgeving op (incl de herkwalificatie naar bezoldiging bij overschrijden van bepaalde grenzen).

Deze nieuwe regelgeving gaat over particuliere verhuur (andere code in de aangifte).

Dat is een aparte code in de aangifte (beroepsmatige verhuur). Daar zit al een specifieke regelgeving op (incl de herkwalificatie naar bezoldiging bij overschrijden van bepaalde grenzen).

Deze nieuwe regelgeving gaat over particuliere verhuur (andere code in de aangifte).

Ja maar als ze een vrijstelling steken ergens van eerste X.000 euro huur niet belast, dan zal dat -- denk ik -- toegepast worden op het geheel van onroerende inkomsten, niet enkel huur aan particulieren als woning.

Wat ook leuk gaat zijn: verhuur in het buitenland. :p.Heel dat systeem weer op de schop. Eerst moest je eigenlijk je werkelijke huurinkomsten aangeven (wat teruggefloten werd door Europa), dan moest je fictieve kadastraal inkomens vragen zodat buitenlandse onroerende goederen trekken op Belgische onroerende goederen. Om dan in de toekomst toch weer je werkelijke huurinkomsten aan te geven wat Europa deze keer niet kan terugfluiten want zelfde systeem als Belgische onroerende goederen. Misschien nog altijd een fictief KI vragen voor je buitenlandse onroerende goederen.

Ik kan niet zien hoe dit niet gaat leiden tot hogere huurprijzen, terwijl het voor velen op een beperkter inkomen nu al krabben is om rond te komen.

Daarnaast straf je ook nog eens de verhuurders die een eigen woning hadden, gaan samenwonen zijn met hun lief en hun eigendom nu verhuren. Ik ken er zo wel een aantal, dus dat is belange niet zo zeldzaam als velen denken.

Los van het hele "huurinkomsten moeten belast worden, net zoals elk inkomen"-gedoe, want in die logica kan ik me op zich wel vinden. Maar de timing en de gevolgen van zo een maatregel gaan niet goed uitpakken noch populair zijn.

Daarnaast straf je ook nog eens de verhuurders die een eigen woning hadden, gaan samenwonen zijn met hun lief en hun eigendom nu verhuren. Ik ken er zo wel een aantal, dus dat is belange niet zo zeldzaam als velen denken.
Maar het ziet er wel naar uit dat ze onder andere met een vrijstelling gaan werken om de "kleine investeerder" niet al te veel te raken. In het beginartikel, voor wat het waard is, spreekt men van 6000 EUR vrijgesteld en dan 25% belasting. Als je dat bedrag vergelijkt met het huidig forfaitair bedrag zal die straf wel meevallen zeker.

Ik kan niet zien hoe dit niet gaat leiden tot hogere huurprijzen, terwijl het voor velen op een beperkter inkomen nu al krabben is om rond te komen.

Los van het hele "huurinkomsten moeten belast worden, net zoals elk inkomen"-gedoe, want in die logica kan ik me op zich wel vinden. Maar de timing en de gevolgen van zo een maatregel gaan niet goed uitpakken noch populair zijn.

Het probleem in Belgie/Vlaanderen (of politiek in het algemeen) is dat je vertrekt van idee A omdat dat economisch/fiscaal effect B geeft. Maar door politieke redenen ga je van A naar A' naar A'' naar A''' naar A'''' en uiteindelijk kom je bij een gedrocht van A terecht die totaal niet meer effect B geeft....

Ja maar als ze een vrijstelling steken ergens van eerste X.000 euro huur niet belast, dan zal dat -- denk ik -- toegepast worden op het geheel van onroerende inkomsten, niet enkel huur aan particulieren als woning.

Wat ook leuk gaat zijn: verhuur in het buitenland. :p.Heel dat systeem weer op de schop. Eerst moest je eigenlijk je werkelijke huurinkomsten aangeven (wat teruggefloten werd door Europa), dan moest je fictieve kadastraal inkomens vragen zodat buitenlandse onroerende goederen trekken op Belgische onroerende goederen. Om dan in de toekomst toch weer je werkelijke huurinkomsten aan te geven wat Europa deze keer niet kan terugfluiten want zelfde systeem als Belgische onroerende goederen. Misschien nog altijd een fictief KI vragen voor je buitenlandse onroerende goederen.

Er zijn manieren om dat te voorkomen. Je zou de vrijstelling kunnen laten afhangen van huurcontract registratie. Of de voorwaarden van eenzijdige opzegging kunnen laten afhangen van registratie (zoals het nu al is - niet geregistreerd, huurder kan zomaar weg). In de contract registratie moet je nu ook al een kopie van contract hangen en de huurprijs in een kotje invullen, dus in principe kan dat allemaal automatisch gecheckt worden. Enige 'moeilijke' is indexeringen (je moet je contract maar 1x registreren), maar ik ga ervan uit dat de fiscus/overheid coulant zal zijn en ik vermoed ook dat als je je huur aangeeft, dat je het juiste getalletje zult invullen.

Lijkt me ook een eenvoudige procedure om dat automatisch te policen. Je weet alle adressen en eigenaars, je weet wie waar gedomicilieerd is, een lijstje trekken van eigenaars =! gedomicilieerde lijkt me relatief eenvoudig als startpunt om systematische en grote fraude op te sporen.

Nieuwe belastingen zijn nooit populair en de timing ervan is nooit goed.
Als dit leidt tot hogere huurprijzen dan is dat omdat de verhuurder die belasting doorrekent, wat dan meteen zijn argument contra onderuit haalt want netto zal hij even veel (of meer) overhouden.
Huurders zijn een heel heterogene groep. Zolang er voldoende kandidaten zijn voor prijs X heeft de verhuurder geen incentive om zijn prijs te laten zakken.
Zoals hierboven al geopperd, laat ze eens beginnen met de sociale verhuur te bevolken met de juiste mensen (die er echt nood aan hebben en de profiteurs er uit). Daar ga je al een heel eind mee komen.

Ik lees hier ook het argument dat er al belasting werd betaald bij aankoop via registratierechten/BTW en jaarlijks KI/onroerende voorheffing. Kan allemaal wel zijn maar dat is hier totaal niet relevant wanneer het om belasten van huurinkomsten gaat. Iemand die niet verhuurt (bijv. appt. aan zee of chalet in de Ardennen) en zelf gaat of familie/kinderen laat gaan, die heeft geen huurinkomsten maar heeft ook registratie/BTW/KI betaald.
Het gaat hier om 2 totaal verschillende zaken. Bezit belasten vs. huurINKOMSTEN belasten.

Maar die bedragen en percentages zijn toch niet nieuw?
Ik heb 2 jaar geleden de berekening gemaakt met exact die gegevens, er werd toen ook al daarover gesproken. Dit zit er dus al lang aan te komen.

Ik heb op basis daarvan EN het feit dat het nieuw huis 12% registratie zou hebben ipv 3% toen beslist te stoppen met verhuren en het pand te verkopen.

Voorlopig worden huurders met een lopend contract ook gespaard van huurstijgingen. Het is natuurlijk voor nieuwe contracten wel een probleem, ik zou de meerbelasting ook doorrekenen.

Voorlopig worden huurders met een lopend contract ook gespaard van huurstijgingen. Het is natuurlijk voor nieuwe contracten wel een probleem, ik zou de meerbelasting ook doorrekenen.
In theorie wel, al zullen sommige verhuurders dan plots de index wel een stuk strikter gaan toepassen.

In uw eerdere reply staat dat de gemiddelde huurprijs onder het gemiddelde van de buurlanden ligt.
Er is dus toch nog rek naar boven...

En wat denk je van sociale verhuring? Dat is er vandaag, haal daar de profiteurs er al eens uit (degene die meer zijn gaan verdienen, waar iemand gewoon inwoont zonder domicilie, degene met buitenlandse eigendommen etc) en kijk dan wat er nog nodig is aan extra maatregelen.
En hoeveel ‘profiteurs’ zijn er? Er zijn een 180.000 sociale woningen in Vlaanderen. Zelf al haal je de ‘profiteurs’ er uit, dan nog is er een nijpend tekort. Je wil niet weten hoelang je tevergeefs op de wachtlijst moet staan eer je een sociale woning toegewezen krijgt.

Maar het ziet er wel naar uit dat ze onder andere met een vrijstelling gaan werken om de "kleine investeerder" niet al te veel te raken. In het beginartikel, voor wat het waard is, spreekt men van 6000 EUR vrijgesteld en dan 25% belasting. Als je dat bedrag vergelijkt met het huidig forfaitair bedrag zal die straf wel meevallen zeker.
Als je de kleine gemiddelde investeerder zijn rendement status qua wil houden zit je al snel aan 75-100 EUR per maand extra huurlast voor de huurder.

Wat is een normale huurwaarde? Die definitie ligt niet vast. Dat is het probleem. Ik heb er in de praktijk nog nooit bij controles weten over vallen. Er is nog nooit gekeken welke pand er exact achter zit en wat dat waard is op een huurmarkt.
Dat probleem staat al jaren onder discussie, zelfde met al die buitenlandse panden, er is al jarenlang discussie en onzekerheid hoe ze die brutohuurwaarden moeten bepalen.
Mja, als je bijvoorbeeld een patrimoniumvennootschap hebt die een blok van 10 gelijkaardige appartementen verhuurt, en 9 daarvan worden aan onafhankelijke derden verhuurd voor 1.000 € per maand en eentje aan 300 € per maand aan de bomma van de zaakvoerder, dan moet de controleur geen vastgoedexpert zijn om 700 € per maand bij te belasten. En indien er geen voor de hand liggende vergelijkingspunten zijn kan er steeds een raming gevraagd worden van een normale huurprijs indien men vaststelt dat er duidelijk onder de prijs verhuurd (waar vind je bvb nog een appartement van 100 m² in Antwerpen voor 300 €?) wordt aan familie.

Wordt wel degelijk gecontroleerd https://lauwers-law.be/fiscus-belast-verhuur-onder-marktwaarde-als-goedgunstig-voordeel/

En hoeveel ‘profiteurs’ zijn er? Er zijn een 180.000 sociale woningen in Vlaanderen. Zelf al haal je de ‘profiteurs’ er uit, dan nog is er een nijpend tekort. Je wil niet weten hoelang je tevergeefs op de wachtlijst moet staan eer je een sociale woning toegewezen krijgt.

Dat is geen reden om geen opkuis te doen.
Er staat ook duidelijk dat er dan gekeken moet worden naar extra maatregelen, een opkuis zal idd niet voldoende zijn.

Als je de kleine gemiddelde investeerder zijn rendement status qua wil houden zit je al snel aan 75-100 EUR per maand extra huurlast voor de huurder.

Nja, dat is een prijs die je betaald voor flexibiliteit in verhuizen en het niet moeten opbouwen van een buffer voor reparaties.
Als ik aankomende kosten meereken is mijn hypotheek ook duurder dan wat ik vandaag betaal. Ooit zal dat plat dak eens vernieuwd moeten worden, net zoals technische installaties en er gaat niemand zijn om mij te helpen dat te betalen... Dat is de prijs die ik betaal om eigenaar te zijn.

Ik heb heel mijn kindertijd en een heel stuk van mijn jeugd in armoede moeten leven in (vochtige) huurhuizen en niemand is mij komen helpen. Ik ben niet de juiste persoon om medelijden los te weken op dat gebied.

broer van onze boekhoudster werkt voor sociale huisvesting in Gent - is nauw betrokken bij het behandelen van klachten over de woning, gaat ook woningen controleren van potentiële verhuurders om te kijken of de panden voldoen en wat er moet aangepast worden. Dus die gaat niet over profiteurs bvb. - maar die zegt wel dat er best wat mensen zijn die 0,0 zorg dragen voor de woning of constant vernielingen aanbrengen. Die panden kosten handen vol geld op die manier natuurlijk. Procentueel zal dat uiteraard ook geen grote groep zijn - maar diegenen die er zijn zijn er te veel.

Terug
Bovenaan