Kortzichtigheid troef bij onze vertegenwoordigers. Je zit op een wereldtoneel met leiders als Xi en Putin die over horizonten van decennia vooruit denken.
Die mannen leven wel geen decennia meer natuurlijk
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Kortzichtigheid troef bij onze vertegenwoordigers. Je zit op een wereldtoneel met leiders als Xi en Putin die over horizonten van decennia vooruit denken.
Maar dat betekent niet dat hun dood automatisch een gewijzigde houding van hun landen betekent.Die mannen leven wel geen decennia meer natuurlijk
Daar geloof ik niet meer in. Poetin en Trump willen inderdaad hun natie groot, rijk en machtig maken. Maar dat is vooral ook een manier om zichzelf in zekere zin onsterfelijk te maken. Om in de geschiedenisboeken te komen als leiders die de wereld veranderd hebben, en hun natie groot gemakt hebben. Trump is daar nog doorzichtiger in dan Poetin.Putin ziet zijn eigen niet als een/de boeman he, die doet naar zijn gewoon wat hij effectief het beste voor zijn natie vindt. Idem Trump btw
Een autocratie kan echter worden ingehaald door de werkelijkheid. Als de geopolitieke context zodanig verandert dat er ook intern scheuren ontstaan en de cohesie verdwijnt. Zolang dat niet het geval is kan zo'n regime erg taai zijn. Sancties versterken het dan ook, al kunnen ze er wel voor zorgen dat ze minder een bedreiging vormen voor de buitenwereld (moeilijkheid om aan vitale technologie te geraken).Is het voordeel van een autocratie/dictatuur ten opzichte van ons democratisch systeem niet sowieso het langetermijndenken? Je hebt "de partij" of "de grote leider" die met een horizon van tientallen jaren kan werken om te plannen, ten opzichte van verkozen politici die doorgaans elke 4 jaar ofzo moeten (her)verkozen raken. Voor mij is dat een van onze fundamentele problemen: je moet als leider altijd rekening houden met de waan van de dag en hoe een of ander minuscuul brandje of -globaal gezien- onbetekenend symbooldossier door de kiezer wordt ingeschat.
Terwijl zo'n Putin of Xi gebeiteld zitten tot ze neervallen, waarna (waarschijnlijk?) enkele getrouwen gewoon het plan verderzetten. Zo lang mensen niet zo kwaad (of vrij) zijn dat er een revolutie plaatsvindt doen we gewoon verder.
Ik heb enkele jaren terug een gesprek gehad met een professor filosofie, wat mij is bijgebleven omdat dat een zeer flamboyant persoon was en die over China de volgende mening had:Een autocratie kan echter worden ingehaald door de werkelijkheid. Als de geopolitieke context zodanig verandert dat er ook intern scheuren ontstaan en de cohesie verdwijnt.
Zo'n oorlog kan wel helpen om dat proces te versnellen. Hoe het regime Assad zo snel in elkaar is kunnen stuiken blijft me wel verbazen. Op een bepaald moment is de geest uit de fles en is het afgelopen. Zo gaat dat ook aflopen met de Kims, Poetins en Xi's van deze wereld. Of het liberaal-democratische bestel eeuwig leven beschoren is ga ik ook niet beweren.
De ogen gaan de komende jaren vooral gericht zijn op Washington en de ravage die Trump aan het aanrichten is. Waar Trump I vooral een kwestie van imagoschade was is de institutionele schade van Trump II wel zéér werkelijk geworden.
In zo'n staatsvorm is transparantie onbestaande en lieg je de bevolking voor en blijf je dat zo vaak herhalen dat het gewoon de waarheid wordt. Zolang je er inderdaad voor zorgt dat de magen gevuld worden en mensen aan het werk zijn en er van kleinsafaan op hamert dat alles goed gaat, zal er niet worden gemord om de beperking van democratische vrijheden. Erst das Fressen und dann die Moral, in zekere zin?Ik heb enkele jaren terug een gesprek gehad met een professor filosofie, wat mij is bijgebleven omdat dat een zeer flamboyant persoon was en die over China de volgende mening had:
Misschien is dat wel gewoon de meest succesvolle staatsvorm, die het op termijn van de onze zal halen. De meeste mensen hebben het er comfortabel genoeg om niet in opstand te komen. Ze hebben misschien niet onze vrijheid, maar economische voorspoed maakt veel goed en mensen worden van jongsaf toch opgevoed met het idee dat het goed is zo. Echte tegenstemmen worden de mond gesnoerd voor ze problematisch worden. De overheid zelf is relatief efficiënt want moet zich niet bekommeren om allerhande democratische processen.
Soit, destijds werd daar hier hard op geregeerd want hoe durfde ik af komen met authority-fallacy en het was maar een filosoof, maar ik vond dat idee eigenlijk angstaanjagend.
Tuurlijk zit eigenbelang een stukje in die visie mee verweven maar ook over hun⁷ positie geld: Die personen zijn er van overtuigd dat zij de enige zijn die de job geklaard kunnen krijgen. Ik bedoel maar vooral dat bvb een Putin niet intrinsiek slecht is en ´s morgens opstaat en denkt "haha, wie gaat ik vandaag es koeieneren". Het is heel moeilijk om (onze) rationele motieven op zo iemand toe te passen net omdat zij eigenlijk al vanuit een heel andere basis vertrekken.Daar geloof ik niet meer in. Poetin en Trump willen inderdaad hun natie groot, rijk en machtig maken. Maar dat is vooral ook een manier om zichzelf in zekere zin onsterfelijk te maken. Om in de geschiedenisboeken te komen als leiders die de wereld veranderd hebben, en hun natie groot gemakt hebben. Trump is daar nog doorzichtiger in dan Poetin.
Niets wijst er voor mij op dat ze 'het beste voor hebben'. Ze gebruiken wie en wat ze kunnen om hun doel te bereiken. Alles staat in functie daarvan.
van HLN - “Rusland heeft geen alternatief dan conflict in Oekraïne voort te zetten”, zegt Kremlin
Klopt inderdaad dat de economische voorspoed veel goed maakt.Ik heb enkele jaren terug een gesprek gehad met een professor filosofie, wat mij is bijgebleven omdat dat een zeer flamboyant persoon was en die over China de volgende mening had:
Misschien is dat wel gewoon de meest succesvolle staatsvorm, die het op termijn van de onze zal halen. De meeste mensen hebben het er comfortabel genoeg om niet in opstand te komen. Ze hebben misschien niet onze vrijheid, maar economische voorspoed maakt veel goed en mensen worden van jongsaf toch opgevoed met het idee dat het goed is zo. Echte tegenstemmen worden de mond gesnoerd voor ze problematisch worden. De overheid zelf is relatief efficiënt want moet zich niet bekommeren om allerhande democratische processen.
Soit, destijds werd daar hier hard op geregeerd want hoe durfde ik af komen met authority-fallacy en het was maar een filosoof, maar ik vond dat idee eigenlijk angstaanjagend.
Die andere houding heeft niet alleen te maken met een andersoortig politiek en economisch systeem in China, maar ook met een andersoortig tijdsbesef. De tijd, en daarmee de geschiedenis, beweegt zich in daoïstische ogen in cirkels. Wat boven is, zal altijd weer naar beneden komen en wat onder ligt, zal altijd weer omhoog komen. Niets is voor eeuwig, en het idee dat de geschiedenis één grote opgaande lijn is, is eerder westers dan Chinees. Dingen hoeven dus niet van vandaag op morgen te gebeuren, het mag ook (veel) later, als het er nu nog niet het juiste moment voor is. Een verstandig man schat correct in wanneer het juiste moment is aangebroken, maar forceert niets.
Xi gelooft dat de VS op dit moment bezig zijn met hun onherroepelijke neergang: hun bloei is in zijn ogen allang voorbij. China daarentegen is bezig met een onherroepelijke opkomst op het wereldtoneel. Het is geen nieuwe opkomst, maar een renaissance: China heeft in vroegere tijden immers ook al aan de wereldtop gestaan. China zal in 2049 opnieuw op de toppen van zijn kracht zijn, denkt Xi. Tegen die tijd bepaalt China de internationale normen en regels. Dat Xi nu alles op alles zet om de geschiedenis ook echt zo te laten verlopen, is een vorm van harmonie zoeken met wat hij ziet als een onontkoombaar historisch gegeven, en daarmee een vorm van wu wei. Hij schikt zich als een goede vorst naar de kosmische wil van de wereld.
Ik ga nu off topic, gaat hier over Rusland & Oekraïne normaal gezien. Verplaats maar indien nodig mods.Bij China valt het mij op, maar ik ben maar één klein persoon met een kleine mening, dat zij hun ganse beleid in dienst stellen van het land en het voortbestaan daarvan. Dat is wat er vroeger bij ons ook vooropstond en op zich een streven is naar vooruitgang en verbetering van de bevolking in alle klassen. Het grote verschil is dan natuurlijk dat China over lijken gaat en hun ethische waarden anders aankijken tegen een mensenleven (of die van een volk dat ze niet als het hunne beschouwen). Dat is iets van de natie wat imo na Xi gewoon ook voortgezet kan worden. Zonder je te houden aan de ethische regels rond het individu die wij belangrijk vinden is het ook een pak gemakkelijker om langdurig beleid uit te stippelen en die mastodont van een natie te sturen
Rusland is wat dat betreft stuurloos. Een leven is bij hun geen drol waard (ook niet dat van de "echte" Russen) en het enige dat telt is de imperialistische droom uit een ver verleden.
De voorspoed is toch al 40j aan de gang. De vooruitzichten zien er momenteel ook nog best OK uit, de vastgoedbubbel van enkele jaren geleden rustig afgehandeld. Er zit inderdaad wel veel staatsschulden verborgen bij lokale regeringen, en de rest van het systeem, maar niets onoverkomelijk blijkbaar.Klopt inderdaad dat de economische voorspoed veel goed maakt.
Maar die economische voorspoed in China blijft niet duren hoor, net zoals hij hier al aan het afnemen is.
En dan krijg je roering en opstanden.
Net zoals met de Amerikaanse revolutie, Franse revolutie, val van de USSR, Arabische lente, ...
Panem et circenses, brood en spelen, de Romeinen wisten het ook al hoor.
Ik heb enkele jaren terug een gesprek gehad met een professor filosofie, wat mij is bijgebleven omdat dat een zeer flamboyant persoon was en die over China de volgende mening had:

“Ik kan niet garanderen dat als morgen bijvoorbeeld een huurling van de Russen of wie dan ook met vier grote drones boven Zaventem vliegt, we die alle vier meteen uit de lucht kunnen halen”, vatte Francken dit artikel zelf samen in de Kamer. “Het gebruik van wapens boven een luchthaven is bovendien riskant. Elke kogel die wordt afgevuurd, komt neer. Wanneer die neerkomt op een grote Boeing van bijvoorbeeld Emirates, ontstaan verzekeringskwesties en bijkomende kosten. Men moet daarom goed nadenken over wat men doet.”
Men vergeet wel eens dat niet alleen de Russische wapenindustrie op volle toeren draait maar dat de Oekraïnse dat ook doet.Trump was daar deze zomer al op aan het azen.![]()
Made in Ukraine and battlefield-tested: Kyiv to open up arms exports
Volodymyr Zelenskyy announced that Ukraine is opening up its arms exports. The much-anticipated decision will transform Ukraine’s defence industry and allow Kyiv’s partners to access the rarest type of weapons – those tested on the battlefield.www.euronews.com
Dat was misschien voor Xi het geval maar waarschijnlijk één van de meest opmerkelijke verwezenlijkingen van Xi is hoe hij de macht totaal naar zich toegetrokken heeft. Hij moet niet echt meer verkozen worden door de partij en heeft ook de limiet van twee termijnen verbroken, hij heeft de partij gezuiverd van politieke tegenstanders en er zijn niet echt meer facties in de partij die als tegengewicht dienen zoals er onder voorgangers wel waren. Xi heeft ook de macht gegrepen voor het aanstellen van belangrijke posten, iets wat vroeger door de partij gebeurde. Xi is eigenlijk zowat de partij geworden, het idee dat er op zijn minst binnen de Chinese communistische partij nog wat ruimte voor debat en tegenkanting was is verleden tijd en is meer een show geworden.Maar dat betekent niet dat hun dood automatisch een gewijzigde houding van hun landen betekent.
Zeker bij China denk ik dat de grip van de partij zo groot is dat de door Xi uitgestippelde lijnen wel verder gezet zullen worden.
Rusland is denk ik wat onberekenbaarder. Mogelijk dat er iemand aan de macht komt die ook Putins visie verder zet. Maar voor hetzelfde geld draait het daar uit op totale chaos na zijn dood.