Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

wat een zieke manier van oorlogje spelen.

Dat dacht ik eerst ook als reflex bijna.
Maar aan de andere kant kan ik mij wel indenken dat als ik zo aangevallen word ik ook zou juichen mocht ik dat zien.

Het is voor ons heel makkelijk om vanachter ons schermpje met een tas koffie en "the masked singer" op de achtergrond een moreel oordeel te vellen over mensen in een oorlogssituatie.

Maar dat is aan de realiteit van die mensen hun situatie voorbij gaan, zonder dat wij zien wat zij zien en voelen wat zij voelen.

Ik denk dat zowat iedereen van ons in hun plaats zou juichen.

Die aanvalleen van Anonymous is dat eigenlijk nuttig?
want het komt neer op hackers vs hackers

K vraag me af hoe dit zal eindigen. Poutine is veel te trots om ukrainië te verlaten, want dit zal aanzien worden als een verlies.
Hij had ook niet verwacht dat er zulke harde economische sancties zouden komen en dat het veroveren van ukrainië nog niet voltooid is.
Ik vrees het ergste.. Rusland is een land met kernwapens en waar gaat dit dan eindigen moesten ze dit gebruiken.. oog om oog, tand om tand met als gevolg miljoenen burgerdoden.

Rusland wou dat ukrainië geen lid wordt van de navo. De navo had dit toch bevestigd, denk ik. Waarom wilt hij dan persé dat land bezetten? Wilt hij terug naar een soort sovjet-unie?

Eerder in deze thread was er een youtube filpmje van RealLifeLore "Why Russia is Invading Ukraine" waarin enerzijds de geografische verdediging van Rusland wordt besproken als Oekraine bij NATO zou zijn, onafhankelijk zou zijn of onderdeel van Rusland zou zijn.
Maar de grootste reden zou zijn dat men 10 jaar geleden ontdekt heeft dat Oekraine op een gigantische voorraad natuurlijk gas zit, en als dat ontgonnen wordt, zou geen enkel Europees land nog bij Rusland moeten kopen en kan Oekraine zich gewoon in de EU/NATO kopen. Twee keer raden waar dat gas zich bevindt. Juist, in de Donetsk regio en in de territoriale wateren van Oekraine rondom het Krim schiereiland...

Als je het filmpje wil bekijken, vrij informatief en objectief kanaal, voor zover ik weet geen propaganda of wat dan ook:

Laatst bewerkt:
Als ze onderschept worden, dan ontploffen deze toch in de lucht en zijn de gevolgen dus ook zeer erg, denk ik
nukes ontploffen niet zomaar, zoals hier al eerder gezegd is. Er moet een heel precieze kettingreactie gebeuren binnenin die bom om effectief een nucleare explosie te veroorzaken. als die neergeschoten wordt in de lucht heb je gewoon een kleine dirty bomb

Maar aan de andere kant kan ik mij wel indenken dat als ik zo aangevallen word ik ook zou juichen mocht ik dat zien.

Het is voor ons heel makkelijk om vanachter ons schermpje met een tas koffie en "the masked singer" op de achtergrond een moreel oordeel te vellen over mensen in een oorlogssituatie.

Maar dat is aan de realiteit van die mensen hun situatie voorbij gaan, zonder dat wij zien wat zij zien en voelen wat zij voelen.

Allemaal voorgelogen.
Dit dus.

Ik denk dat niemand daar wil zijn... laat staan zijn leven verliezen op fake voorwendsels.
Ik zou echt niet juichen.

edit. na jarenlange conflicten en propaganda kan het zijn dat ik daar anders tegenover sta natuurlijk.
Maar als buitenstaander nu vind ik het hartverscheurend.

Die aanvalleen van Anonymous is dat eigenlijk nuttig?
want het komt neer op hackers vs hackers
Het hacken van die website database niet zozeer omdat daar buiten namen en email adressen niet echt iets te vinden valt. Maar als de beelden echt zijn waarop te zien is dat op gehackte tv-kanalen beelden van de oorlog te zien waren denk ik dat dat wel zijn nut heeft. Al is het maar om de Russische bevolking duidelijk te (proberen) maken wat er juist gaande is.

Tanks vol met jonge rekruten, die eigenlijk liever thuis zouden zijn en dit ook een onzinnige oorlog vinden.
Met een vader en moeder thuis, een vrouw, vriendin, evt jonge kindjes.

Oké het zijn Russen, maar ik vind dit voor hen ook heel triest.

Oorlog :headshake:
Menselijk is het inderdaad zeer triest en voor Oekraïners zal het ook geen fijn gevoel zijn maar ook zij hebben er niet om gevraagd terwijl het wel zij zijn die hun familieleden, woningen, steden en vaderland naar de kloten zien geschoten worden door de Russen. Op menselijk vlak kan ik medelijden voor de Russische soldaat begrijpen en delen. Op mondiaal niveau verdienen ze niet beter (ja dat is hard maar daar is de Russische soldaat niet voor verantwoordelijk maar die paljas van het Kremlin. )

Either way, hoe je het ook draait en wat de uitkomst ook is, Rusland heeft strategisch gesproken nu al verloren: financieel geruineerd, op quasi alle gebieden een pariah voor de halve wereld, niemand die hen nog zal vertrouwen, de NAVO & EU die dichter bij elkaar zijn gekomen dan ooit tevoren,...

Als ze onderschept worden, dan ontploffen deze toch in de lucht en zijn de gevolgen dus ook zeer erg, denk ik
Blijkbaar zou men kunnen neutronenbommen gebruiken om ICBM’s uit te schakelen, neutronen hebben een sterk doordringend vermogen en zouden zeer efficiënt kunnen elektronica uitschakelen. Een nuke die wordt onderschept in de lucht kan een soort dirty bomb geven, maar dat is nog altijd beter dan wanneer de bom zijn doelwit raakt.

Die reportage juist op vtm. Mensensmokkelaars die de oorlog misbruiken om Afrikanen en mensen uit het Midden Oosten via Ukraine naar Polen te smokkelen. Hoe laag kan je vallen zeg. Daarbij weer allemaal jonge mannen. Toch een enorm verschil met de jonge Oekraïners die alles geven om hun eigen land te verdedigen.
Welk verschil? Snap uw punt niet goed.

dat de vluchtelingen uit het ene land allemaal mannelijk zijn, en uit het andere land allemaal vrouwen en kinderen
Kunnen we aub stoppen met deze oorlog te gebruiken om nog eens te kappen op de Syrische vluchtelingen? Twee totaal verschillende situaties die je niet met elkaar kan vergelijken, al in het minst omdat het in Syrië om een burgeroorlog met twintig verschillende facties ging.

Heeft gezegd dat "ze" (lees: "the deterence force", dus niet expliciet nuclear genoemd, maar iedereen weet wat "deterence" wil zeggen) naar een "speciaal regime van paraatheid" worden gebracht. De twee generaals in die persconferentie schuifelden ongemakkelijk heen en weer op hun stoel en hadden een blik van "he's insane".

wat een zieke manier van oorlogje spelen.

Dat is echt gelijk een video game achter een console doelwitten zitten bombarderen. En dat nadien toejuichen. Diegenen die daar sterven zijn uiteindelijk ook maar mensen. Oorlog is echt walgelijk en toont het ergste van wat een mens capabel is. 😔

Jullie moeten eens het boek Drone Theory lezen van Grégoire Chamayou.
Ziet er niet goed uit voor Kyiv.

Een convooi van >5 km onderweg.

Klinkt als een goed doelwit voor de drones.
:unsure: spijtig dat Baykar (Tuks bedrijf dat de drones maakt) niet publiek verhandeld wordt. Dit is gewoon de beste reclame ooit voor dat bedrijf.

Kunnen we aub stoppen met deze oorlog te gebruiken om nog eens te kappen op de Syrische vluchtelingen? Twee totaal verschillende situaties die je niet met elkaar kan vergelijken, al in het minst omdat het in Syrië om een burgeroorlog met twintig verschillende facties ging.
laat het duidelijk zijn, ik denk daar zo niet over. ik antwoord op je vraag van wat hij bedoelde.
Ikzelf zou de eerste zijn om uit een uitzichtloze situatie te ontsnappen, zelfs als het puur economisch zou zijn. De wereld is van iedereen voor mijn part. Maar toch vind ik het stiekem wel leuk om te zien hoeveel vaderlandsliefde die mensen hebben, zij hebben dat veel meer als mij.

Ik zit me nu sinds die toespraak van von der Leyen af te vragen op welk ogenblik je kan zeggen dat wij (EU) in een staat van oorlog zijn met Rusland.
(omdat we al officieel wapens sturen naar Oekraïne)

En met Poetin die vandaag zei: "Zoals u kan zien, nemen westerse landen niet alleen vijandige maatregelen tegen ons land in de economische sfeer, leiders van belangrijke NAVO-landen nemen ook het voorrecht om agressieve verklaringen af te leggen tegenover ons land" (vrtnws)

Maar er is (nog) geen officiële oorlogsverklaring geweest :unsure:

Either way, hoe je het ook draait en wat de uitkomst ook is, Rusland heeft strategisch gesproken nu al verloren: financieel geruineerd, op quasi alle gebieden een pariah voor de halve wereld, niemand die hen nog zal vertrouwen, de NAVO & EU die dichter bij elkaar zijn gekomen dan ooit tevoren,...

Dit sowieso. Zelfs in eigen land heeft het Kremlin toch ongetwijfeld verloren. Blijft moeilijk in te schatten of er in Rusland werkelijk nog veel mensen achter Poetin staan of niet, want daar zijn gewoon geen betrouwbare bronnen voor...

Blijft moeilijk in te schatten of er in Rusland werkelijk nog veel mensen achter Poetin staan of niet, want daar zijn gewoon geen betrouwbare bronnen voor...
Poetin zit vrij alleen, iedereen (moet?) op afstand blijven. Zelfs zijn speech van de "deterrent force" van deze middag zitten zijn twee generaals aan de andere kant van de kamer.

FMngSNMWYAEXqPV

Terug
Bovenaan