en hier valt de racisme kaart...
Syriërs zijn ook vrij blank hoor, ze zijn niet bruiner dan de gemiddelde zuid-Europeaan.
Vergeet misschien ook niet te vermelden dat ze uit een regio komen waar ook ISIS actief was, u weet wel.. diegene die in Parijs en brussel aans lagen hebben gepleegd. Zijn alle vluchtelingen extremisten? neen, maar het speelt wel mee dat mensen iets minder geneigd zijn om hen met open armen te ontvangen.
Laten we ook vooral niet kijken naar het feit dat de Syrische vluchteling veelal een man was die niet echt van plan was om terug te keren, terwijl de Oekraïense vluchtelingen vrouwen en kinderen zijn die zo snel mogelijk weer thuis willen geraken.
Racisme gaat om meer dan alleen "hoe bruin" iemand precies is, hè. Of ze nu vrij blank zijn of redelijk bruin of erg bruin, gaat niet bepalen of het racisme is of niet. Dus ik weet niet wat dat erbij komt doen.
Ja, ze zijn uit een regio afkomstig waar ISIS actief was. Maar misschien even de definitie van racisme erbijhalen: Anders behandelen van een individu op basis van vooroordelen over de bevolkingsgroep waartoe dat individu behoort. (er zijn verschillende criteria om die groep te maken, geloof, huidskleur...)
Je ziet hier toch wel overduidelijk hoe anders de individuën behandeld worden, hè. De katholieke scholen die alle moeite gaan doen om de kinderen hier naar school te laten gaan (mooi! absoluut!), dat hoorde we niet in de vorige crisis. Ik wil absoluut niks afdoen aan de hulp die er nu komt voor mensen. Die vind ik heel mooi en hartverwarmend. Ik heb ook gestort, en bij Syrië niet. Dit is ongezien en ja, voor mij ook dichter bij huis. En dat laatste is niet heel mooi van mij, maar ik zou ook nooit zo stellig zeggen dat dat 'vrij is van racisme'.
Zeker niet als je bepaalde partijen ziet die plots luidkeels roepen hoe graag ze vluchtelingen opvangen, zolang ze van 'onze cultuur' zijn en 'onze waarden' hebben. Zoals
@Spiderman aangaf, wat zijn die waarden precies? De Hongaarse/Poolse waarden waartegen we maatregelen hebben genomen? Zijn die zo veel beter passend bij ons dan de waarden van de individuele Syriërs die ingewisseld mogen worden van die partijen? Dat hier plots zo luid moet geroepen worden hoe welkom déze vluchtelingen zijn, vind ik maar vies. En absoluut niet vrij van racisme.
En je laatste puntje gaat over dat "de Syrische vluchteling veelal een man is die niet wil terugkeren". Dat zou ik niet weten. Is dat zo, of is dat iets wat heel veel gezegd wordt? Ik zie nooit cijfers daarbij. Ik weet bijvoorbeeld zeker dat er heel veel mannen uit Oekraïne worden gesmokkeld op dit moment. Het is ook een rare uitspraak, want daarmee zeg je dat mannen geen oorlogsvluchtelingen kunnen zijn. De Oekraïense vluchtelingen zijn "legitiemer" omdat het vrouwen zijn... maar zo werkt het niet bij oorlogsvluchtelingen? Oorlog is oorlog, of je man bent of vrouw. Over hun wil om terug te keren, kan ook niemand eigenlijk iets zeggen behalve wat gegok.
En dan vergeet je nog dat er in de Syriëcrisis herhaaldelijk werd gezegd, ook hier op het forum dat je 'oorlogsvluchteling bent tot aan de grens met het eerste land dat je tegenkomt'. Daarna word je gelukszoeker. Alleen heb ik dat argument nog niet één keer gehoord in dit geval. En dan kan ik alleen maar
@Sir.Killalot gelijk geven als die zegt dat de argumenten gekozen worden wanneer het uitkomt, en verzwegen wanneer het niet uitkomt.
Maar elke hulp is mooi, elke steun is hartverwarmend, vind ik. En een signaal dat we misschien onderlinge verschillen hebben, maar die wel opzij zetten als het echt dichtbij komt. Alleen zou ik dus niet zomaar zo stellig durven zeggen dat het allemaal vrij van racisme is, en het heel onschuldig en toevallig is dat er nu zo gereageerd wordt. Maar voor mij is dat alles behalve de hoofdzaak, eerder een opzienbarende kanttekening.