Opties voor kinderopvang tijdens zomervakantie

Sylverscythe

Well-known member
Crowdfunder FE
Hoe hebben mensen hier eigenlijk de zomervakantie opgevangen dat eerste/die eerste jaar/jaren hun kind naar school ging?

Dochter zal in maart 2025 in de kleuterklas beginnen, dus die eerste zomervakantie wordt een uitdaging. Misschien kan ze naar de speelpleinwerking in de buurt, maar dat is dan op de limiet qua leeftijd, en voor kampjes is ze dan helemaal te jong.

Hoe hebben mensen hier eigenlijk de zomervakantie opgevangen dat eerste/die eerste jaar/jaren hun kind naar school ging?

Dochter zal in maart 2025 in de kleuterklas beginnen, dus die eerste zomervakantie wordt een uitdaging. Misschien kan ze naar de speelpleinwerking in de buurt, maar dat is dan op de limiet qua leeftijd, en voor kampjes is ze dan helemaal te jong.

Hier af en toe naar buitenschoolse opvang. Madam is veel thuis en 3 weken verlof. Bestaan dagkampen ook voor kleintjes, maar vroeg genoeg reserveren. Madam wil geen gebruik maken van de familie..

Wij hebben er ook al wakker van gelegen. Hier zal het een combinatie worden van:
- vakantie een klein beetje splitsen waardoor we 3 weken verlof hebben aaneensluitend ipv 2 weken zoals nu
- ze een week naar mijn zus laten gaan (neefje en nichtje zijn 1 & 2 jaar ouder, dus die spelen vlot samen). Daar dan tegenover komen die ook een week naar ons
- een week aan zee bij de grootouders
- de grootouders die ze thuis even gaan opvangen (gelukkig zijn ze met pensioen)

Vanaf het jaar erna wat meer gebruik maken van speelpleinwerking/kampjes waarschijnlijk, maar die eerste zomer zal idd puzzelen worden

Wij hebben er ook al wakker van gelegen. Hier zal het een combinatie worden van:
- vakantie een klein beetje splitsen waardoor we 3 weken verlof hebben aaneensluitend ipv 2 weken zoals nu
- ze een week naar mijn zus laten gaan (neefje en nichtje zijn 1 & 2 jaar ouder, dus die spelen vlot samen). Daar dan tegenover komen die ook een week naar ons
- een week aan zee bij de grootouders
- de grootouders die ze thuis even gaan opvangen (gelukkig zijn ze met pensioen)

Vanaf het jaar erna wat meer gebruik maken van speelpleinwerking/kampjes waarschijnlijk, maar die eerste zomer zal idd puzzelen worden
Ja, op een tante na hebben we niet echt familie-opties. Tenzij we iemand laten logeren die hier de vakantie doorbrengt of we onze dochter opsturen naar de andere kant van de wereld, maar dat laatste gaat niet gebeuren.

In juni begonnen op school en in juli en augustus kon ik nog terecht in de crèche dus oef.
Het jaar erop vond ik hem persoonlijk nog te jong voor kampjes. Dat was dan een combinatie van grootouders, meter, peter, vrienden...op de momenten dat wij geen verlof hadden.
Dit jaar heeft hij verschillende dagkampjes plus weer wat dagen bij de grootouders en meter en peter.
Toch altijd een heel geregel hoor.

Ja, op een tante na hebben we niet echt familie-opties. Tenzij we iemand laten logeren die hier de vakantie doorbrengt of we onze dochter opsturen naar de andere kant van de wereld, maar dat laatste gaat niet gebeuren.
Is het geen optie om met een bevriend koppel bv af te spreken wat ik doe met mijn zus? Namelijk je dochter een weekje naar daar sturen (met speelkameraadje) en dan omgekeerd? Zij houden mekaar wat bezig en jullie hebben alletwee een week "gewonnen"

Is het geen optie om met een bevriend koppel bv af te spreken wat ik doe met mijn zus? Namelijk je dochter een weekje naar daar sturen (met speelkameraadje) en dan omgekeerd? Zij houden mekaar wat bezig en jullie hebben alletwee een week "gewonnen"
Valt nog te overwegen, kennen wel koppels waar het kind een jaar ouder is, waarschijnlijk nog doenbaar.

Andere optie is natuurlijk dat we het ouderschapsverlof inschakelen.

Wij hebben het dit jaar opgevangen door ze toch nog de vakantie naar de crèche te laten gaan, september begint ze op school, dan is ze bijna 3.
Volgend jaar gaat dat een puzzel leggen worden van grootouders, verlof pakken, thuiswerken en op vakantie met ons 3, vermoed ik.

Dochter is half april met school begonnen. Deze vakantie gaat ze per week 2 dagen naar mijn (schoon)ouders en 3 dagen naar de buitenschoolse kinderopvang (zo'n 150 kinderen). In de opvang zitten de kleinste peuters apart, maar ze hebben verschillende speelruimtes, een sporthal en een speelplaats om zich uit te leven.

Als je nog ouders kent in de buurt met dezelfde nood voor opvang: https://cokido.org/nl

Wij hebben geluk en krijgen de wijkschool ter beschikking.
Da's 3 weken opvang op een locatie die ze kennen, met kindjes die ze kennen, aan schappelijke prijs. De enige "opoffering" is dat je zelf één dag per week dat je kind komt mee gaat oppassen. En da's wel plezant vind ik. En qua werk valt dat reuze mee, die kinderen entertainen in grote mate zichzelf. Een activiteit voorzien: iets knutselen of spelletjes spelen is altijd wel handig maar ook ni echt noodzakelijk.

Valt nog te overwegen, kennen wel koppels waar het kind een jaar ouder is, waarschijnlijk nog doenbaar.

Andere optie is natuurlijk dat we het ouderschapsverlof inschakelen.
Ik pak inderdaad een maand ouderschapsverlof in de grote vakantie. Vooral vorig jaar, toen mijn dochter tussen 2,5 en 3 jaar was, was dat broodnodig. Want ze was te oud voor de crèche en te jong voor de meeste kampjes.

Bij ons is het nu net begonnen, de eerste keer dat onze dochter zomervakantie heeft. Ze is nu wel al 3,5 jaar, dus kampjes gaan wel. Ze doet er een 4-tal over de hele vakantie verspreid. Daarnaast nog 1 week de schoonmoeder (die we importeren uit Mexico 😂), maar ze heeft net nog een pasgeboren kleinkind, dus minder mogelijkheden om haar in te schakelen nu ze hier is. Nog een week bij mijn ouders en dan nemen we zelf ook nog wat verlof.
In jouw situatie zou ik ook aan ouderschapsverlof denken, vermoed ik.

Laatst bewerkt:
Een week na school sturen we onze dochter naar een dagkampje deze week. Van 8u tot 17u is die weg. Je zou denken dat die pompaf is en het liefst wil slapen. Ze zit al een half uur lang luidkeels te zingen vanuit haar bed voor haar knuffels. Dat kan nog een half uur doorgaan. En morgen weer knallen.

Ze heeft wel een klopje als ze net thuis is en ze nog even moet wachten op het eten. Maar dat is snel voorbij.

Hoe lang duurt zo'n fase? :unsure:

Een week na school sturen we onze dochter naar een dagkampje deze week. Van 8u tot 17u is die weg. Je zou denken dat die pompaf is en het liefst wil slapen. Ze zit al een half uur lang luidkeels te zingen vanuit haar bed voor haar knuffels. Dat kan nog een half uur doorgaan. En morgen weer knallen.

Ze heeft wel een klopje als ze net thuis is en ze nog even moet wachten op het eten. Maar dat is snel voorbij.

Verwerken van de indrukken en prikkels?
Merk ik ook soms van mijn 5jarige.
Hij heeft volgende week een dagkamp.
Typische dip na thuiskomen, maar na het eten weer wakker en dan in bed

Geen idee eigenlijk.
Elke ochtend bij het opstaan zweer ik bij alles dat ik 's avonds op tijd ga slapen want dat het zo niet verder kan qua vermoeidheid. Ik zit even te jengelen als mijn man niet op tijd het eten maakt 's avonds. Elke nacht is alles interessanter dan op tijd mijn bed ingaan en ga ik weer veel te laat slapen. Volgende dag opstaan en repeat!
Ik ben er nu 35.

Maand ouderschapsverlof om 5 weken mee op te vangen en de rest speelplein of sportkampjes (dagkampen) die kunnen hier vanaf de kleuterklas.
Familie hier niet direct een optie behalve voor hier of daar een dag.

Bij ons heeft speelplein een onderverdeling in leeftijdsgroepen. Onze dochter (3, ging sinds herfstvakantie naar 1ste kleuterklas), zit in de groep 2,5 - 3 jarigen. En daarboven zit een groep 4 tot 6.
Speelplein zou dus moeten lukken, normaal zijn ze ook voorzien voor die jongste leeftijd.

Maand ouderschapsverlof om 5 weken mee op te vangen en de rest speelplein of sportkampjes (dagkampen) die kunnen hier vanaf de kleuterklas.
Familie hier niet direct een optie behalve voor hier of daar een dag.
Dan heb je toch een enorm inkomensverlies die maand?
Ik geniet nu ook nog van de laatste zomervakantie in de crèche.

Ze gaat wel naar een Franstalige school gaan. Dat is 'maar' 6 weken verlof. Als wij 3 weken op vakantie gaan, hoef ik maar opvang te voorzien voor 3 weken. Maar wat dan, ze zal dan 3.5j zijn...

Dan heb je toch een enorm inkomensverlies die maand?
Ik geniet nu ook nog van de laatste zomervakantie in de crèche.
Als je geen alternatief hebt is dat zo zeker, deel van de planning rond kinderen.
Ze gaat wel naar een Franstalige school gaan. Dat is 'maar' 6 weken verlof. Als wij 3 weken op vakantie gaan, hoef ik maar opvang te voorzien voor 3 weken. Maar wat dan, ze zal dan 3.5j zijn...
Je hebt dan ook meer weken tijdens het schooljaar dat je in dezelfde situatie zit, toch?

Ik denk dat er wel wat kampen zijn vanaf 3 jaar. Jouw vriendin was een Spaanse zeker? Instituto Cervantes organiseert dingen voor Spaanstalige kinderen, wel geen idee van leeftijd.

Laatst bewerkt:
Als je geen alternatief hebt is dat zo zeker, deel van de planning rond kinderen.

Je hebt dan ook meer weken tijdens het schooljaar dat je in dezelfde situatie zit, toch?

Ik denk dat er wel wat kampen zijn vanaf 3 jaar. Jouw vriendin was een Spaanse zeker? Casa Cervantes organiseert dingen voor Spaanstalige kinderen, wel geen idee van leeftijd.
Wij gaan in die vakanties dan wat langer naar de schoonfamilie (& vrienden), met telewerken. Terwijl ik de zomer in Spanje (en dan zeker Barcelona) eigenlijk probeer te vermijden. Veel te veel toeristen en veel te warm. Dan ga ik liever 2 weken eind oktober/begin november.

Terug
Bovenaan