Pensioenhervorming

De dagen gevonden op mypension en blijkbaar heb ik er al ruim genoeg.

Volgens dat artikel moest je tot nu toe ook al 5jr hebben gewerkt ipv 20, maar wie niet werkt krijgt een soort leefloon en dat zie ik nu ook niet veranderen. Het enige dat nu eigenlijk verandert is dat je veel langer moet werken om meer te krijgen dan iemand die zijn hele leven niets doet.
Wel, wat "gewerkt" is, is nog niet bepaald. De discussie over de gelijkgestelde periodes ligt bij de sociale partners... Die gaan waarschijnlijk heel streng zijn...

Die beloning voor wie niet met vervroegd pensioen gaat van 2 a 3 euro per dag is toch ook weer iets van 2x niks? Ik ga persoonlijk geen 6 jaar langer gaan werken om dan zo'n aalmoes extra te hebben.

Ik snap heel die pensioen bonus discussie niet (en met mij ook Stijn Baert en ongeveer elke pensioen/sociale econoom).

Er is in Belgie een pensioenleeftijd van 67. Je kunt wegens duistere redenen op vervroegd pensioen op je 62, in sommige sectoren op je 55 of 60. Als je na die vervroegde pensioenleeftijd blijft werken, krijg je bonus. En als je na je 67 blijft doorwerken, krijg je nog meer bonus. Dus wat is die 67? Een fictief getal.... Dit zal de effectieve leeftijd niet veel verhogen. Enkel de kosten verhogen...

@Remake - 2-3 euro per dag is wel 50 euro per maand, tot het einde der tijden. Als je ipv tot je 62 tot je 64 werkt, heb je toch 100 euro per maand meer... Probleem is dat niemand nog tot 67 zal blijven werken als hij al "binnen" is aan 65 of 66...

Dit is echt crazy dat je als treinbegeleider op 55 jaar mag gaan....
Militairen die steeds actieve missies gedaan hebben kan ik wel begrijpen dat die vroeger mogen gaan. Ik wil niet in Afghanistan zitten met een 67 jarige met arthrose en cataract.... Maar om de kaartjes te knippen op de trein? OMG...
Rijdend personeel is wel meer als een treinbegeleider... Bestuurders bijvoorbeeld.. De leeftijd van 55 lijkt wat arbitrair gekozen maar ik kan me goed inbeelden dat je bepaalde jobs - omwille van veiligheid - niet je hele leven kan uitoefenen. Treinbestuurders, piloten, loodsen, brandweerlieden,... - enfin, lijstje kan nog veel langer worden - dat werkt toch met proeven om te bepalen of ze een job kunnen blijven uitoefenen. De ene vijftiger is de andere niet hé...

Dat je die dan linea recta met pensioen stuurt is een andere discussie. Misschien kunnen zo'n profielen wel worden geheroriënteerd naar - ik zeg maar wat - training, begeleiding, recrutering,... van jongere profielen.

Wel, wat "gewerkt" is, is nog niet bepaald. De discussie over de gelijkgestelde periodes ligt bij de sociale partners... Die gaan waarschijnlijk heel streng zijn...

Ik snap heel die pensioen bonus discussie niet (en met mij ook Stijn Baert en ongeveer elke pensioen/sociale econoom).

Er is in Belgie een pensioenleeftijd van 67. Je kunt wegens duistere redenen op vervroegd pensioen op je 62, in sommige sectoren op je 55 of 60. Als je na die vervroegde pensioenleeftijd blijft werken, krijg je bonus. En als je na je 67 blijft doorwerken, krijg je nog meer bonus. Dus wat is die 67? Een fictief getal.... Dit zal de effectieve leeftijd niet veel verhogen. Enkel de kosten verhogen...
Telt loopbaanduur daar niet meer in mee? Volgens mypension kan ik op mijn 61 op vervroegd pensioen, maar dan heb ik wel al 44 jaar dienst. Er zijn er heel veel die dat op hun 67 nog niet zullen hebben en meer gaan krijgen.

@Remake - 2-3 euro per dag is wel 50 euro per maand, tot het einde der tijden. Als je ipv tot je 62 tot je 64 werkt, heb je toch 100 euro per maand meer... Probleem is dat niemand nog tot 67 zal blijven werken als hij al "binnen" is aan 65 of 66...
Net daarmee. Tegen dan is ons huis al 10 jaar afbetaald en gaan we nog wel wat kunnen sparen. Om dan voor 50 of 100 euro extra per maand, nog 6 jaar te gaan werken? Nee merci, dan geniet ik liever van nog 6 goeie levensjaren.

Probleem is ook de job die je uitvoert...

Er nog een paar jaartjes extra bijdoen als leerkracht, boekhouder, receptionist, ... is toch iets anders om als zestiger nog wat extra jaren achter de vuilkar te lopen, betonwerken te doen, asbest te gaan verwijderen, ...

Is er een verschil voor de fysiek zware beroepen?

Volgens het akkoord moet je effectief 20 jaar minimum vier vijfde gewerkt hebben om recht te hebben op een minimumpensioen. Het gaat dan om jaren van 250 werkdagen. Die 20 jaar wordt trouwens in dagen uitgerekend, dus dat komt neer op 5.000 werkdagen.
5000 dagen ?
Ik ben nu 34 en ik zit boven de 4300 dagen.

De dagen gevonden op mypension en blijkbaar heb ik er al ruim genoeg.

Volgens dat artikel moest je tot nu toe ook al 5jr hebben gewerkt ipv 20, maar wie niet werkt krijgt een soort leefloon en dat zie ik nu ook niet veranderen. Het enige dat nu eigenlijk verandert is dat je veel langer moet werken om meer te krijgen dan iemand die zijn hele leven niets doet.

Die beloning voor wie niet met vervroegd pensioen gaat van 2 a 3 euro per dag is toch ook weer iets van 2x niks? Ik ga persoonlijk geen 6 jaar langer gaan werken om dan zo'n aalmoes extra te hebben.
Op MyCareer vind ge het nog gemakkelijker dan op mypension

Mijn vader zal volgend jaar op pensioen gaan, een bonus zal er niet inzitten vermoed ik: 45 jaar voltijds gewerkt en dan nog eens 2 jaar 4/5, dus 47 jaar, zonder 1 dag te stempelen en minder dan 100 ziektedagen tijdens loopbaan. Pensioen zal 1520 euro bedragen.

Eentje die vandaag van de boot springt in Antwerpen heeft een beter pensioen :ROFLMAO:

Eh, nee? Dat is het net... voor het minimumpensioen worden nu eisen gesteld. Wat cege schreef, is de situatie hoe ze op dit moment is, vòòr dit voorstel.
Inderdaad! Dat is de kleine overwinning aan dit voorstel. Werken loont toch iets meer nu...
Rijdend personeel is wel meer als een treinbegeleider... Bestuurders bijvoorbeeld.. De leeftijd van 55 lijkt wat arbitrair gekozen maar ik kan me goed inbeelden dat je bepaalde jobs - omwille van veiligheid - niet je hele leven kan uitoefenen. Treinbestuurders, piloten, loodsen, brandweerlieden,... - enfin, lijstje kan nog veel langer worden - dat werkt toch met proeven om te bepalen of ze een job kunnen blijven uitoefenen. De ene vijftiger is de andere niet hé...
Akkoord dat er verschillen zijn tussen de functies. Maar basisregel imo zou moeten zijn: als ze niet meer door de medische keuring geraken dan moet je die job stoppen inderdaad. Maar dat staat natuurlijk los van je pensioenrechten. Dan is het de bedoeling dat je een andere job uitvoert of eventueel volledig arbeidsongschikt erkend wordt indien je geen enkele job meer kan uitvoeren. Een automatische pensionnering op 55 jaar is in ieder geval niet meer aanvaardbaar voor de NMBS. Als er natuurlijk een treinbestuurder is die op 57 jaar een hersentumor krijgt met epilepsie dan kan die natuurlijk niet meer met de trein rijden en moet er een sociaal vangnet zijn, of dit dan invaliditeit is of vervroegd pensioen is meer een semenatisch debat dan. Maar automatisch op een zeer vroege leeftijd is niet meer van deze tijd.

Actieve gevechtsfuncties in het leger vind ik wel een extra verdienste waardoor de sociale zekerheid hen mag belonen. Dat geldt natuurlijk niet voor iemand die een secretariaatsfunctie in het leger had. Idem bv. voor mijnwerkers: dat is een zeer ongezond en gevaarlijk beroep, lijkt me te verdedigen dat die wat vroeger dan gemiddeld mogen gaan. Maar een kaartjesknipper op de trein, dat is echt crazy imo.

Maar het leger is ook wel meer dan enkel militairen die op buitenlandse missies zijn, er zijn meer dan genoeg jobkes die een militair kan doen als hij een bepaalde leeftijd heeft bereikt.
Klopt, zitten zo een paar in de aangetrouwde familie.

Ne auto-mekanieker, magazijnier, klusjesman, chauffeur van hogergeplaatsten.
Die mannen begonnen al te zweten als er gesproken werd om aan hun pensioenleeftijd te komen.

Geen enkele is "afgezwakt" naar die functie, zijn er allemaal in begonnen na school.
Die krijgen na 37 jaar ook een dik pensioen.

1500 netto, ook voor wie lang thuis bleef "voor de kinderen" is echt een aanfluiting voor wie een ganse carrière werkt en amper boven dat bedrag komt..

Net daarmee. Tegen dan is ons huis al 10 jaar afbetaald en gaan we nog wel wat kunnen sparen. Om dan voor 50 of 100 euro extra per maand, nog 6 jaar te gaan werken? Nee merci, dan geniet ik liever van nog 6 goeie levensjaren.
Na 1j extra werken zou het 400-600 netto / maand zijn bovenop je pensioen, toch ?

Neen, de meerwaarde daarvan is vooral voor jou persoonlijk of als gezin. Er zijn bovendien al zoveel (terechte) maatregelen en voordelen voor het hebben van kinderen.
Thuisblijven != werken
Het is ook de mensen uitlachen die werk en gezin wel proberen combineren.
Uiteindelijk moet het geld ook ergens vandaan komen hé. Dus de mensen die gaan werken en meer bedragen aan de maatschappij draaien hier weer voor op.

Want thuisblijven voor de kinderen heeft geen (maatschappelijke) waarde?

Want thuisblijven voor de kinderen heeft geen (maatschappelijke) waarde?

Met thuisblijven om op de kinderen te passen, gaan we geen pensioenen kunnen betalen... Tenzij er maatschappelijke waarde is in samen arm zijn.

Het max pensioen is 2200 per maand netto. De doorsnee mens zal hoeveel hebben, 1800-1900? Heel je leven werken voor 300-400 meer dan niet te werken. Het wordt hoog tijd dat ze ook eens zorgen voor wie niet in hangmat hangt.

Ik heb hoe langer hoe meer zin om gewoon aan een kassa te gaan zitten, 9 to 5, geen gezever en stress. Hoeveel welvaart zou ik effectief verliezen?

Op MyCareer vind ge het nog gemakkelijker dan op mypension

Handig die MyCareer, had er nog nooit van gehoord (wel belachelijk dat de overheid zo veel verschillende sites heeft waar het overgrote deel van de bevolking het bestaan niet van af weet). Zelfs al mijn studentenjobs staan daarop. Ik zit aan 4300 dagen als 34-jarige, nog 700 dagen en kassa kassa voor mij.

Met thuisblijven om op de kinderen te passen, gaan we geen pensioenen kunnen betalen... Tenzij er maatschappelijke waarde is in samen arm zijn.

Het max pensioen is 2200 per maand netto. De doorsnee mens zal hoeveel hebben, 1800-1900? Heel je leven werken voor 300-400 meer dan niet te werken. Het wordt hoog tijd dat ze ook eens zorgen voor wie niet in hangmat hangt.

Ik heb hoe langer hoe meer zin om gewoon aan een kassa te gaan zitten, 9 to 5, geen gezever en stress. Hoeveel welvaart zou ik effectief verliezen?
Ik vind het dan weer walgelijk dat zwangerschapsverlof, borstvoedingsverlof, moederschapsverlof en palliatieve zorgen weggezet wordt als "in de hangmat hangen".

Het is trouwens niet dat zij niet moeten werken, of het niet moeten "proberen te combineren" zoals Herman zegt. Nee, die dagen tellen als gewerkte dagen. Daarnaast wordt er wel gewoon gewerkt, hè? Hier wordt gedaan alsof ik kan thuisblijven voor de kinderen en dan 0 dagen moet werken en het minimumpensioen krijg.

Daarnaast vergeet je in je berekening wat je extra spaart in de jaren dat je wel gaat werken. Je kunt niet een deeltje van de voordelen niet meerekenen en dan zeggen dat er niet genoeg voordelen zijn.

Er is wel degelijk maatschappelijk gezien ook een nut, omdat je niet wilt ontraden om kinderen te krijgen, of het financieel amper haalbaar maken, en ouderschapsverlof telt sowieso al als werkdag voor alle andere dingen. Waarom dan niet ook voor pensioen? Daarnaast is het ook van belang voor het kind dat ouders thuis kunnen zijn erbij, ook omdat het dan beter presteert en meedraait, als het toch alleen over productiviteit moet gaan.

Dus als ik het goed begrijp, zal iemand die bijvoorbeeld 15 jaar effectief heeft gewerkt en nadien beslist om niet meer te werken, geen gedeeltelijk pensioenuitkering krijgen omdat hij/zij niet voldoet aan de minimum van 20 jaar? Dus geen pro rata pensioenuitkering? Is dit geen diefstal van 15 gewerkte jaren waarbij die persoon telkens heeft bijgedragen tot het sociale systeem? Hoe is dit rechtvaardig?
Denk dat die dna niet het "minimaal voltijds pensioen" zal krijgen, maar wel pro rata.
Indien niet, vind ik wel dat ze de bijdrages op die 15jr mogen terugstorten.

Denk dat die dna niet het "minimaal voltijds pensioen" zal krijgen, maar wel pro rata.
Indien niet, vind ik wel dat ze de bijdrages op die 15jr mogen terugstorten.
En diegene die niet werkte krijgt een leefloon en diegene met zijn 15jr zal misschien aanvullend leefloon krijgen, om dan eigenlijk hetzelfde te hebben. Het heeft een andere naam, maar het komt op hetzelfde neer.

Neen, de meerwaarde daarvan is vooral voor jou persoonlijk of als gezin. Er zijn bovendien al zoveel (terechte) maatregelen en voordelen voor het hebben van kinderen.
Thuisblijven != werken
Het is ook de mensen uitlachen die werk en gezin wel proberen combineren.

Werken en de zorg van je kinderen uitbesteden, of thuisblijven en voor de kinderen zorgen? Uiteindelijk is het resultaat voor de maatschappij hetzelfde (in beide scenario's is er uiteindelijk iemand die voor een kind zorgt, en iemand die een andere job uitoefent), alleen denken we dat het eerste beter is omdat je daar met twee loontrekkenden zit en we het BBP optrekken.

Gewoon doen. Zodat je eindelijk eens wat realiteitsbesef krijgt en stopt met je 'ik, arme hoogopgeleide' klaagzang.

Terug
Bovenaan