Pensioenplan / groepsverzekering bijdrage

Wat is de gemiddelde bijdrage voor de tweede pijler pensioen? Zowel van de werkgever als de werknemer?
Zijn er bepaalde beperkingen omtrent de bijdragen?

Ik kan de info niet meteen terug vinden, dus ben eerder benieuwd naar de situatie van anderen als benchmark.

Beperkingen weet ik niet (@JPV misschien wel?). Maar voor de rest is dat toch compleet afhankelijk van de werkgever, ik denk dat dat bij mijn voirge werkgever 3% was ofzo, bij de huidige is het 4,5% tot en met +- 60 000 euro en 15% voor alles erboven.

Bij ons is dat zo ingewikkeld dat het na de overname (14 mensen) meer dan een jaar geduurd heeft om dat over te zetten :rofl:
Zelfs die dat had gemaakt voor oude WG (en nog steeds voor die +1000 mensen aanbied) wou het niet overnemen

Je hebt bijdrage WG en vanaf 35j ook WN en dan nog eens % die veranderd afhankelijk van leeftijd (<35, 35-45, 45-55, 55-60, >60) en dan nog eens afhankelijk van uw loon (5 ranges)

WG bijdrage gaat van 2.79% tot 21.83%
WN bijdrage vanaf 35j van 0.70% tot 3.30%

Laatst bewerkt:
Bij ons voor werknemer 1% eigen bijdrage tot en met de pensioengrens (+- 60.000 euro) en 3% er boven.

Voor de werkgever is het 4% en 8%
Dus concreet gaat er 1% van uw loon naar die bijdragen, en de werkgever legt zelf nog eens 4% bij?
Dus uw maandelijkse bijdrage bedraagt 5% van uw brutoloon?
Wordt dit integraal toegewezen aan het pensioenplan en komt de staat zijn deeltje dan vragen op pensioenleeftijd (bij het opvragen)?

Wat is de gemiddelde bijdrage voor de tweede pijler pensioen? Zowel van de werkgever als de werknemer?
gemiddelde zal ferm onder de 1% zitten, aangezien veel sectorale geregelde groepsverzekeringen (allez, daar heet dat aanvullende pensioenpijlers) héél lage percentages hebben. Sowieso zal dat,a ls je enkel bedrijfsplannen meerekent, ook niet veel boven de 1% zitten. De grote massa krijgt nog quasi niks.
Schiptrekker zei:
Zijn er bepaalde beperkingen omtrent de bijdragen?
er is geen minimum, wel een héél moeilijk te bereken maximum:

In de praktijk moet je al héél hoge bedragen hebben vooraleer je hiermee in de problemen komt (zelfs bij 20% kom je er nog bijlange niet, denk ik).

Bij ons overigens 9,5% totaal, waarvan tussen de 1% en 3% ten laste van de werknemer.

Dus concreet gaat er 1% van uw loon naar die bijdragen, en de werkgever legt zelf nog eens 4% bij?
Dus uw maandelijkse bijdrage bedraagt 5% van uw brutoloon?
Wordt dit integraal toegewezen aan het pensioenplan en komt de staat zijn deeltje dan vragen op pensioenleeftijd (bij het opvragen)?

Ik leg zelf 1% van mijn jaarloon (tem 60.000) bij + 3% op het deel boven die 60.000
De werkgever legt daarbovenop 3% van mijn jaarloon (tem 60.000) bij + 8% op het deel boven die 60.000

Dit zal bij pensioenleeftijd belast worden aan de op dat moment geldende belastingregels (ik dacht iets van een 10%?)

Dit zal bij pensioenleeftijd belast worden aan de op dat moment geldende belastingregels (ik dacht iets van een 10%?)
Men houdt tussen de 15% en 25% van het brutobedrag af (naast inhouding belastingen zijn er ook nog inhouding sociale zekerheid/solidariteitsbijdrage). Een stuk (winstdeling) is wel niet belastbaar, enkel sociale zerheid en eventueel solidariteitsbijdrage.

Bijdrage WN: 0
Bijdrage WG: 6.5% (vorige WG was 8.6%, ging stijgen naar 9% als ik er nog 1 jaar langer was gebleven.)

Gaat niet volledig naar uw pensioen, maar in vele gevallen ook stukje naar overlijdensverzekering (wat ik er voor mij heb laten uithalen ten voordele van extra pensioen). Indien je jong bent, geen kinderen, partner met eigen inkomen, etc. zag ik daar niet direct het nut van in. Op ons appartement zit al een 100% schuldsaldo verzekering, dus dat zal wel genoeg zijn.

Laatst bewerkt:
Enkele voorbeelden van mijn voor de afgelopen jaren:

Werkgever A (type vaste bijdrage):
- WG: €176,60 per kwartaal (2014)
- WN: /

Werkgever B (type vaste bijdrage):
- WG: 3% van brutoloon, te verdelen over overlijdensverzekering, invaliditeit en pensioen (later verhoogd naar 7%)
- WN: /

Werkgever C:
- WG (type vaste prestatie):
  • Pensioenkapitaal: (N/40 * (2W1 + 6W2)) * 1.2
    • N = duur loopbaan
    • W1 = deel referentiebezoldiging onder pensioenplafond (~€60k)
    • W2 = deel referentiebezoldiging boven pensioenplafond (~€60k)
    • voorbeeld voor 1 dienstjaar met jaarloon van €80k -> 1.2 * (1/40 * (2*60k + 6*20k)) = €7.2k
  • Overlijden: 3x jaarloon
  • Invaliditeit: 10% S1 + 70% S2
    • S1 = deel jaarbezoldiging onder RIZIV plafond
    • S2 = deel jaarbezoldiging boven RIZIV plafond
- WN (type vaste bijdrage):
  • 0,5% W1 + 2% W2

Eigen bijdrage 1% onder 55.000 en 5% erboven
Werkgever: 2% onder 55.000 en 7% erboven
Er is nog een tweede pensioenfonds waar ook iets ingestort wordt maar daar zie ik het percentage niet van

Laatste loonbrief:
Eigen bijdrage 307€
Bijdrage weekgever: 519€

Hier 5% werkgeversbijdrage (x13 brutojaarloon) . Marktonderzoek toont dat 5% in onze sector (PC200) marktconform is.

Vergeet niet dat er sinds 2019 een VAPW aanbod ook in de tweede pijler zit. Elke werkgever die niet aan de 3% op brutoloon aan groepsverzekeringbijdrage komt kan je vragen om voor jou een plan bij een aanbieder van jouw keuze te openen waar je dan zélf die bijdrage het verschil tussen wat de werkgever vandaag aanbied (0,01% tot 3%) in kan zetten. Dat is een enorme hoop werk voor uw werkgever, dus daar maakt men niet veel reclame voor.

Vorige werkgever: 4,4% werkgeversbijdrage (toch vanaf een bepaald niveau in de organisatie)
Huidige werkgever: 4,0% werkgeversbijdrage (ook hier, pas vanaf een bepaald niveau, daaronder spreek je over een vast bedrag van € 252 per jaar, dus een fractie van een % voor de meeste werknemers, in lijn met wat @JPV al aangaf)

Werknemersbijdrage weet ik niet direct, was bij beide vrij beperkt. Vroeger wel nog een werkgever gehad waar de werknemersbijdrage 3% was en werkgeversbijdrage 4%, niet echt interessant imho.

Werknemersbijdrage is naar mijn inziens nooit interessant. Je kan die x% maandelijks beter later renderen dan de 1,75% die je momenteel krijgt op een groepsverzekering.

WN 3%
WG 3%

Tak 21 dus rendement is pover. Zeker voor de jongere mensen die geen reserves hebben lopen aan 3,75% of zelfs 4,75% is er veel gemopper.
Eveneens een deel dat weg gaat naar een stuk verplichte overlijdensdekking (dat zou je niet zomaar kunnen annuleren?).

En ook omdat men ook niet zeker is of en tegen welke condities het zal mogen opgenomen worden op pensioenleeftijd (wispelturige regeringen).

Eveneens een deel dat weg gaat naar een stuk verplichte overlijdensdekking (dat zou je niet zomaar kunnen annuleren?).
Bij mij is het al 2x gelukt: zowel bij huidige als vorige WG. Firma waar contract liep was Baloise & Vivium.
Ik moest dat wel zelf aanvragen via HR. Je kon zelf kiezen welke ratio dit was: standaard bv. 3x jaarloon, kon je evengoed laten aanpassen naar 5x, 1x of 0.

Ik heb ook gevraagd of mijn groepsverzekering omgezet kon worden van tak21 naar tak23, maar dat was niet mogelijk in het huidige contract bij Vivium.

Maar ik zou het nog veel liever gewoon uitgekeerd zien als loon.

Werknemersbijdrage is naar mijn inziens nooit interessant. Je kan die x% maandelijks beter later renderen dan de 1,75% die je momenteel krijgt op een groepsverzekering.
Die bijdrage is wel voor 30% aftrekbaar van uw bedrijfsvoorheffing (sociaal secretariaat doet dit voor u)

Maar als je veranderd van werk kan je idd beter uw potje laten staan ipv over te zetten. Kans op slechtere voorwaarden is heel groot :p

Terug
Bovenaan