Pizza maken

Vrijdagavond is het hier zelf pizza maak dag. Eerste keer in lange tijd. Ik maakte vroeger wel eens pizza met Maïzena pizzadeeg, maar wil nu eens het "echte stuff" proberen. Ik lees in veel recepten dat 00-bloem het beste is, kan het ook met gewone of toch geen aanrader?

Laatst bewerkt:
Voor de eerste keer in mijn leven pizzadeeg gemaakt (voor morgen), allez van pure bloem dan toch i.p.v. Maïzena stuff. :)

Ik ben eens benieuwd. Nu 12 uur laten rijzen... Ik ben wel vergeten er olijfolie bij te doen, iets te enthousiast beginnen kneden (werkendag, pfff).

Laatst bewerkt:
Zie hier onderaan het resultaat: 3 bolletjes deeg van 250 gram. Vond het toch tricky om dat iets of wat deftig te krijgen.

Het deeg was okee, maar mocht voor mij wel wat dikker. Wel veel gedoe om dit zelf te maken. :) Ik heb ook 1 zwakke pols door een ernstige breuk in mijn jongere jaren en dat maakt het kneden voor mij toch wat pijnlijk (achteraf). We hebben nog een kleine halve kilo 00-bloem over, dus die zal nog wel eens opgebruikt worden in de komende weken. :)

Chapeau aan de pizzabakkers die dit ambacht goed onder de knie hebben, hier zijn al knappe resultaten gepost zie ik.

Laatst bewerkt:
Ik heb opeens een idee, en dat idee deed mij zonet een deegje maken (voor morgen/overmorgen).

Stel, ik wil pizza maken id oven.

Verschroeiende bovenwarmte is wat we willen. Net zoals in een Ooni.

Als ik nu mijn oven opwarm dmv de grote grill bovenaan (de salamander), met mijn dikke pizzasteen op een rooster eronder.

Dan is die steen pokkeheet (maar niet onderaan-in-de-kamado-heet), schuif ik de pizza erop waardoor hij op max 5cm van de grill komt.

En de grill is vele malen warmer dan de max van 250gr van de oven. Ik lees dat die gloeidraden temperaturen van 300-400graden halen. Onderwarmte heb je dan ook niet nodig door die hete steen.

Zou dat lukken? Of is dat niet zo’n origineel idee 😇

Ik heb opeens een idee, en dat idee deed mij zonet een deegje maken (voor morgen/overmorgen).

Stel, ik wil pizza maken id oven.

Verschroeiende bovenwarmte is wat we willen. Net zoals in een Ooni.

Als ik nu mijn oven opwarm dmv de grote grill bovenaan (de salamander), met mijn dikke pizzasteen op een rooster eronder.

Dan is die steen pokkeheet (maar niet onderaan-in-de-kamado-heet), schuif ik de pizza erop waardoor hij op max 5cm van de grill komt.

En de grill is vele malen warmer dan de max van 250gr van de oven. Ik lees dat die gloeidraden temperaturen van 300-400graden halen. Onderwarmte heb je dan ook niet nodig door die hete steen.

Zou dat lukken? Of is dat niet zo’n origineel idee 😇
Ik zou dat zeker een kans geven!

En hier dan verslag uitbrengen voor ons.

Cornicione moet beter, maar dat ligt eerder aan mijn uitroltechniek.

Maar kmoet zeggen, dat ziet er toch niet verkeerd uit.

40-tal u gerijpt id frigo, slechts 4u eruit (te laat aan gedacht)

Bijlagen

• IMG_4075.jpeg
    IMG_4075.jpeg
    2,2 MB · Weergaven: 31
Niet zelf gemaakt, maar wel de beste store bought pizza ooit. Beter dan de meeste pizzerias in de buurt

4 min op een retewarme omgekeerde bakplaat, vlak onder de gril (30s te lang, maar da’s mijn schuld)IMG_4273.jpeg

IMG_4274.jpeg

Burnhard-pizzaoven-Fat-Tony-De-Ultieme-Buitenoven-voor-Perfecte-Pizzas-www.Gaspizzaoven.nl_.jpg
Eigenlijk maak ik zelf altijd een lekkere verse bal deeg en bak die in mijn pizzaoven op gas. Maar als jij zegt dat het de moeite waard is dan wil ik dat zeker een keer proberen. Vaak is het teleurstellend met de kant en klare zakken uit de super. Leuke tip, ik gaan het proberen.

Wij maken regelmatig pizza incl. zelf deeg, De truc is om lang genoeg te kneden, hiervoor gebruik ik een kneedmachine en draai zeker een minuut of 6 tot hij elastisch aanvoelt. qua rijzen etc zie ik gewoon wat uitkomt. We zijn niet zo bezig met de napolitaanse wetten.

Als tip nogmaals meegeven van niet teveel vocht te gebruiken op de pizza's, lichte bodem van tomatenpuree/bolognaise saus met daarop de geraspte mozarella.
Ikzelf beleg m ook meestal enorm dik, gaande van paprika's, gesneden vleestomaten, ajuin, look, hesp, chapignons, mozarella, kip, afwerken met peper/zout/oregano....

Welke keukenmachine gebruik jij? Ik ben nog op zoek naar een betaalbare maar krachtige kneedmachine die alles goed kan mengen tot een goede deegbal.

5RqOl55.jpeg

Weer gesteld voor 1-2 jaar :D. Deze keer eens experimenteren met wat nieuwe recepten, ga eens een direct dough maken met 24u rijstijd en ben ook benieuwd naar een poolish gemaakt met die 5 Stagioni (~300-310 W-waarde), hiervoor altijd Caputo Pizzeria gebruikt voor de poolish en die is toch heel wat zwakker in vergelijking (W-waarde 260/270).

Intussen zo'n 2 jaar geleden mee gestart en ik probeer toch 1x per week pizza te maken, helaas soms ook pauzes tussen geweest van 6 maanden :p. Alles lukt wel vrij goed, "voeling" met het deeg ben ik wel nog niet 100% tevreden van, dan heb ik het vooral op aanvoelen wanneer het deeg voldoende gekneed is. Dit jaar ook proberen om een Revolve pizza oven op de kop te tikken, heb nu een Ariete (gelijkaardig aan de bekende G3 Ferrari) en zeker wel tevreden van vergeleken met een gewone oven, maar dit gaat toch een groot verschil zijn!

5RqOl55.jpeg

Weer gesteld voor 1-2 jaar :D. Deze keer eens experimenteren met wat nieuwe recepten, ga eens een direct dough maken met 24u rijstijd en ben ook benieuwd naar een poolish gemaakt met die 5 Stagioni (~300-310 W-waarde), hiervoor altijd Caputo Pizzeria gebruikt voor de poolish en die is toch heel wat zwakker in vergelijking (W-waarde 260/270).

Intussen zo'n 2 jaar geleden mee gestart en ik probeer toch 1x per week pizza te maken, helaas soms ook pauzes tussen geweest van 6 maanden :p. Alles lukt wel vrij goed, "voeling" met het deeg ben ik wel nog niet 100% tevreden van, dan heb ik het vooral op aanvoelen wanneer het deeg voldoende gekneed is. Dit jaar ook proberen om een Revolve pizza oven op de kop te tikken, heb nu een Ariete (gelijkaardig aan de bekende G3 Ferrari) en zeker wel tevreden van vergeleken met een gewone oven, maar dit gaat toch een groot verschil zijn!
Even een vraagje: hoe hou je je bloem lang goed?
Ik merk dat er na verloop van tijd wel wat beestjes in geraken als ik het gewoon stockeer in kasten in de keuken bij ons.

Nu heb ik veel minder in voorraad en dan in afgesloten container, dan lukt het wel om het vrij lang te bewaren.

Ik merk dat er na verloop van tijd wel wat beestjes in geraken als ik het gewoon stockeer in kasten in de keuken bij ons.

Nu heb ik veel minder in voorraad en dan in afgesloten container, dan lukt het wel om het vrij lang te bewaren.
Ja, ik zou nu ook geen voorraad voor 2 jaar aankopen, niet alleen voor beestjes, maar ook wel voor oxidatie van de bloem.
Je kan bloem bewaren in de diepvries om beestjes tegen te gaan, zeker in geval van bio-bloem een goed idee als je het niet binnen de 2 weken op gebruikt. Maar voor een hoeveelheid zoals 2 posts hierboven, is mijn diepvries te klein, denk ik! :tongue:

Waar aangekocht?
Die revolve ziet er wel tof uit maar 600euro, slik.
Ik koop altijd in bulk bij Italiëplein, gratis verzending vanaf €65 en zeker geen slechte prijzen! Die Revolve is idd wel duur, maar bij een Ooni 12" lijkt het mij wat moeilijker om te draaien dus wel handig als dat automatisch gebeurt. Hopelijk binnenkort eens een dealtje als ze terug op voorraad zijn!

Ja, ik zou nu ook geen voorraad voor 2 jaar aankopen, niet alleen voor beestjes, maar ook wel voor oxidatie van de bloem.
Je kan bloem bewaren in de diepvries om beestjes tegen te gaan, zeker in geval van bio-bloem een goed idee als je het niet binnen de 2 weken op gebruikt. Maar voor een hoeveelheid zoals 2 posts hierboven, is mijn diepvries te klein, denk ik! :tongue:

Eerlijk gezegd, gewoon zo in onze opslagruimte lol, in de originele verpakking. Heb ik bij de vorige batch ook geen problemen mee gehad. Geen idee op wat de oxidatie juist impact heeft, maar op vlak van het deeg/smaak niets gemerkt om eerlijk te zijn. Had vorige keer 15kg besteld en daar heb ik ongeveer 1.5 jaar mee kunnen doen. Nu hopelijk toch minstens 1x om de 2 weken en dan is dat zo op!

gelieve geen referrals in je posts te verwerken
5RqOl55.jpeg

Inderdaad een beste voorraad , je hebt er zijn in :). Er gaat ook niets boven een lekker verse pizza. Tof, dat je naar een Revolve pizza oven kijkt met andere kwaliteiten. Zelf heb ik ook een Pizzaoven op gas met een l-vormige gas spiraal werkt perfect. Hij is zo'n 100,- goedkoper en de temperatuur kun je nog digitaal instellen ook. Kijk vooral wat er bij je past.

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan