Pizza maken

1000049035.jpg

Ha ik wist niet af van deze thread 😄 dit was mijn laatste

Dit is waarschijnlijk vloeken in de kerk.
Heb zelf nog nooit pizza gemaakt, maar wat ik wel regelmatig doe is diepvries pizza kopen en daar naar gelang mijn zin nog groenten en vlees op leggen alvorens hij de oven in gaat.

Ga me volgend voorjaar toch ook een Ooni aanschaffen. Tevreden van de Koda 2 of zou je toch opteren voor groter ?

De Koda 2 next gen is nu 14" dus iets groter dan de eerste generatie Koda, die was slechts 12" en ik vind dat lichtjes aan de krappe kant.
Als je wat meer budget hebt, is Gozney ook een uitstekende keuze. Die zou ook veel efficiënter omgaan met gas maar dat gezegd zijnde vind ik mijn Koda niet echt veel verbruiken.

Die nieuwe elektrische Volt 2 lijkt me wel wat, rustig binnen pizzaatje maken terwijl het buiten 12 beaufort is. :biglaugh:

Ik heb de 16 en een kameraad de 12, ik vind de 16 toch handiger. Ookal is het maar voor enkele keren per jaar. Maarja keuze tussen meerprijs of niet.
Maar in de 12 is eigenlijk maar 1 brandzone en kan je moeilijk draaien in de oven zelf, met de 16 heb je twee kanten vuur en kan je makkelijk draaien zonder de pizza er volledig uit te halen.

Gisteren mijn poolish gemaakt die 24u in frigo staat, deze ochtend dan uitgenomen en was bijna niet gerezen.
Denk dat mijn gist te oud en dood zal zijn.
Toch maar verder gewerkt aan het deeg, benieuwd wat het gaat geven.
Heb geen alternatief dus moet wel doorzetten. 😢

Ondertussen een maand eigenaar van een unold luigi. De budget oven onder de pizza ovens (171€ op conrad). Na wat inleeswerk toch beslist om hem te kopen want met enkele aandachtspunten en aankoop van een biscotto (maar die heb ik nog niet) zou je er deftige pizza's kunnen uithalen.
Nu mijn derde sessie gedaan te hebben begin ik redelijk blij te zijn met het resultaat. Deze waren allemaal met left over pulled pork uit de vriezer en wat variatie met groenten en kaas.
Pizzadeeg met caputo pizzeria 65% 24u fermentatie.
Bij interesse wil ik gerust wel eens een deftige review schrijven.

Laatst bewerkt:
Bij Black Friday een elektrische oven van Macte Ovens (Voyager Twin Advanced) gekocht, helaas maar €40 korting lol maar echt superblij ermee! Heb hiervoor altijd met een G3 Ferrari gewerkt en hoewel die zeker niet slecht was en al pakken beter dan een traditionele oven is dit toch echt wel een wereld van verschil. Nu lukt het eindelijk om een echte Napolitaanse pizza te bakken! Buitenkant van de korst is heel krokant, maar tegelijk is het binnenste is goed luchtig en heel fluffy/zacht Het deeg is ook gewoon echt licht en totaal niet zo chewy als ervoor. Shredded mozzarella op de margherita want eigenlijk toch onze favoriete kaas haha. Misschien volgend jaar eens proberen met fior di latte, maar de "gewone" mozzarella vind ik toch ietsje fletser qua smaak.

pU9f4aa.jpeg

KMPr7Dv.jpeg

Ondertussen een maand eigenaar van een unold luigi. De budget oven onder de pizza ovens (171€ op conrad). Na wat inleeswerk toch beslist om hem te kopen want met enkele aandachtspunten en aankoop van een biscotto (maar die heb ik nog niet) zou je er deftige pizza's kunnen uithalen.
Nu mijn derde sessie gedaan te hebben begin ik redelijk blij te zijn met het resultaat. Deze waren allemaal met left over pulled pork uit de vriezer en wat variatie met groenten en kaas.
Pizzadeeg met caputo pizzeria 65% 24u fermentatie.
Bij interesse wil ik gerust wel eens een deftige review schrijven.

Welke verhoudingen heb je gebruikt voor het deeg? Ziet er super uit!
En wat bedoel je met die 65%? Is dat het eiwitgehalte?

Damn die pizza's zien er hier wel allemaal top uit, is het echt de moeite waard om te investeren een speciale pizzaoven als je redelijk vaak pizza's maakt?
Ik krijg m'n deeg er nooit zo deftig uitizen zoals bovenstaande foto's gebakken.

Welke verhoudingen heb je gebruikt voor het deeg? Ziet er super uit!
En wat bedoel je met die 65%? Is dat het eiwitgehalte?
Zoals hier reeds gezegd duid die 65% op de water/meel verhouding. 65% vind ik ideaal om te bewerken en toch mooie pizza's. Hoger vraagt meer skills en oefening. 1% meer is echt een groot verschil.
Ik heb hier ooit de lof gezongen over werken met een poolish of biga (een voordeeg is dat) maar sinds ik met die caputo deeg werk is de kwaliteit er echt op vooruit gegaan en vind ik zo een voordeeg minder nodig. Ik werk meestal met een 24u deeg en met de 'pizzapp'. Meestal maak ik 1kg bloem voor 6 bollen van 280gr. Heb ik erover kan ik ze de dag erop tegen de middag ook nog gebruiken maar dan zijn ze echt wel al een beetje over rezen maar nog altijd super lekker (mss wel beter nog maar moeilijker handelbaar/fragieler)

Damn die pizza's zien er hier wel allemaal top uit, is het echt de moeite waard om te investeren een speciale pizzaoven als je redelijk vaak pizza's maakt?
Ik krijg m'n deeg er nooit zo deftig uitizen zoals bovenstaande foto's gebakken.
Kort antwoord: ja!
Je moet gewoon die hoge temperaturen hebben die je met een gewone oven niet kan halen.

Terug
Bovenaan