Pizza maken

Damn die pizza's zien er hier wel allemaal top uit, is het echt de moeite waard om te investeren een speciale pizzaoven als je redelijk vaak pizza's maakt?
Ik krijg m'n deeg er nooit zo deftig uitizen zoals bovenstaande foto's gebakken.
Zeker de moeite, wij maken zo goed als elke week pizza en wou specifiek daarvoor ook een elektrische oven omdat je die het hele jaar door (gemakkelijk) kan gebruiken. De duurdere zijn ook wel echt hun geld waard, mijn vorige oven (G3 Ferrari) ging maar tot ~400° en dan heb je geen slechte resultaten, maar toch heel anders. Ik had vaak lichtere plekken en roteerde die ~3x om die proberen weg te werken, maar dan heb je vaak andere plekken die weer wat te donker zijn :p. Bij dat soort oven verlies je snel de warmte als je die opent dus je kan ook niet constant roteren. Hier zijn wat foto's om het verschil te tonen, allemaal van de oude oven:

ur4h2qm.jpeg

aTzTBqu.jpeg

8c5Rv1I.jpeg

en dit is dan ééntje van de nieuwe oven met exact hetzelfde deeg, bereidingswijze en manier van stretchen:

KGMQxY1.png

Zoals hier reeds gezegd duid die 65% op de water/meel verhouding. 65% vind ik ideaal om te bewerken en toch mooie pizza's. Hoger vraagt meer skills en oefening. 1% meer is echt een groot verschil.
Ik heb hier ooit de lof gezongen over werken met een poolish of biga (een voordeeg is dat) maar sinds ik met die caputo deeg werk is de kwaliteit er echt op vooruit gegaan en vind ik zo een voordeeg minder nodig. Ik werk meestal met een 24u deeg en met de 'pizzapp'. Meestal maak ik 1kg bloem voor 6 bollen van 280gr. Heb ik erover kan ik ze de dag erop tegen de middag ook nog gebruiken maar dan zijn ze echt wel al een beetje over rezen maar nog altijd super lekker (mss wel beter nog maar moeilijker handelbaar/fragieler)
Volledig mee eens! Ik werkte ook met een poolish maar dat was eigenlijk heel wat extra werk voor de bereiding op de dag zelf: poolish mengen met de overige bloem/water, kneden, 15 min laten rusten, verder kneden en opbollen, 1u laten rusten, opbollen en 1u later weer eens extra opbollen. Dat was altijd rushen tijdens een werkdag om dat snel even te kunnen doen :D.

Wat ik nu doe is zoals jij, 24u fermentatie en 64-65% hydratatie. Gewoon de avond ervoor om 18u mijn volledige deeg bereiden en kneden, 15 min laten rusten om het mooi glad te laten worden en de bal te vormen voor de bulkrijs. Dag nadien om 12u mijn deegbollen vormen en dan gewoon laten rusten tot 17u. Superchill en geen verschil (of zelfs beter) dan toen ik met de poolish werkte.

En niet in de koelkast steken dan? Wat je ook soms kan doen om heel lang te laten rijzen, zeker als het warm is. Ik probeer altijd +- hetzelfde te doen maar toch is het altijd een verrassing hoe mijn deeg er gaat uitzien.. Ik gebruik ook de pizzAp en temperatuur/rijstijd spelen dan wel een rol ivm de hoeveelheid gist.
De smaak is redelijk consistent maar de deegbollen zijn altijd een verrassing hier :/

En niet in de koelkast steken dan? Wat je ook soms kan doen om heel lang te laten rijzen, zeker als het warm is. Ik probeer altijd +- hetzelfde te doen maar toch is het altijd een verrassing hoe mijn deeg er gaat uitzien.. Ik gebruik ook de pizzAp en temperatuur/rijstijd spelen dan wel een rol ivm de hoeveelheid gist.
De smaak is redelijk consistent maar de deegbollen zijn altijd een verrassing hier :/
Nee idd, was ik vergeten vermelden maar gewoon 24u op kamertemperatuur (21.5°). Standaard gebruik ik 1 gram gist (op 500 gram bloem), in de zomer doe ik eerder 0.7-0.8 gram. Dan 12.5 gram zout en 320 à 325 gram water (voor 64-65% hydratatie). Dit recept dus: https://revolvepizzaoven.com/blogs/doughs-and-desserts-recipes/direct-dough-pizza-recipe

Door te werken met een direct dough heb ik ook wel deftig leren kneden en aanvoelen wanneer het deeg echt klaar is. Tot ergens vorig jaar gebruikte ik nog een poolish recept van Vito (bekende pizzaiolo youtuber), maar op die filmpjes zie je eigenlijk niet goed hoe je deftig moet kneden en hoe je deeg eruit hoort te zien/te voelen, ik was toen ook nooit zeker of mijn deeg klaar was.

Hier ook nog eens pizza gemaakt, ik maak ze op een Weber BBQ maar gaat niet altijd even gemakkelijk tot hoge temperaturen. Ben sowieso aan het overwegen om tegen komende zomer een specifieke pizza oven te voorzien. Nu ik het resultaat zie met zo een elektrische variant spreekt me dit ook wel aan. De nieuwe Ooni Volt 2 lijkt me ook goed te werken. Het voordeel van elektrisch in mijn geval is dat ik deze het hele jaar door kan gebruiken en niet afhankelijk ben van het weer aangezien ik geen overdekking heb buiten.

Het merk Macte kende ik niet. Wat zijn nog zoal degelijke pizza ovens ?

Nog foto’s van de laatste creatie:

Hier ook nog eens pizza gemaakt, ik maak ze op een Weber BBQ maar gaat niet altijd even gemakkelijk tot hoge temperaturen. Ben sowieso aan het overwegen om tegen komende zomer een specifieke pizza oven te voorzien. Nu ik het resultaat zie met zo een elektrische variant spreekt me dit ook wel aan. De nieuwe Ooni Volt 2 lijkt me ook goed te werken. Het voordeel van elektrisch in mijn geval is dat ik deze het hele jaar door kan gebruiken en niet afhankelijk ben van het weer aangezien ik geen overdekking heb buiten.

Effeuno en Pizza Party zijn ook goeie merken voor elektrische ovens!

Dat vind ik wel meer dan behoorlijk voor een weber, knap!!

Welke hout ovens gebruike jullie hier, van plan om 1 (2de hands) aan te kopen.
Kameraad heeft een Carawella, al paar keer samen gedaan en werkt wel goed,maar hij zou zelf een stenen nemen icm brood afbakken nadien.

Welke hout ovens gebruike jullie hier, van plan om 1 (2de hands) aan te kopen.
Kameraad heeft een Carawella, al paar keer samen gedaan en werkt wel goed,maar hij zou zelf een stenen nemen icm brood afbakken nadien.

Ik heb er eentje op gas, naar gebruiksgemak is dat wel top. Snel op temperatuur en stabiel zonder moeite. Het mist wat charme maar het zorgt er wel voor dat je de oven meer gebruikt.

Collega heeft een houtgestookte alfa forni en is daar wel heel tevreden van.

Ik heb er eentje op gas, naar gebruiksgemak is dat wel top. Snel op temperatuur en stabiel zonder moeite. Het mist wat charme maar het zorgt er wel voor dat je de oven meer gebruikt.
Welke heb jij.
Ook al veel goeds over gelezen, maar is dat niet zoals een elektrische bbq en gaat er dan geen ´smaak´ verloren?

Welke heb jij.
Ook al veel goeds over gelezen, maar is dat niet zoals een elektrische bbq en gaat er dan geen ´smaak´ verloren?

Ik heb de Ooni Koda 12. Degelijk maar ik weet niet of ik hem opnieuw zou kopen. Hij is nogal aan de krappe kant.

Qua smaak gaat er niets verloren, je pizza zit zo kort in de oven dat hij eigenlijk geen rook/hout smaak opneemt.
In het BBQ wereldje roken we bepaalde zaken uren of toch maar een beetje rooksmaak te hebben.

Hier een Ooni Karu 12. Altijd met hout gebruikt maar je kan er ook gas op aansluiten. Kan van pas komen als je er eens 20 moet bakken..
Zoals gezegd redelijk klein maar voor een gezin zeker ok. Onlangs had hier iemand een gelijkaardige gekocht dacht ik met een ronddraaiende steen? Dat lijkt me ook wel handig.

Gisteren naar bbq experience geweest in Herent en de Ooni Karu 2 pro besteld incl wat nodig materiaal. Stond veel schoon gerief, diene Alfa 😍, maar dit zal zeker volstaan als eerste pizzaoven. Eerst hout proberen indien niet handig koop ik het gastussenstuk.

Gisteren naar bbq experience geweest in Herent en de Ooni Karu 2 pro besteld incl wat nodig materiaal. Stond veel schoon gerief, diene Alfa 😍, maar dit zal zeker volstaan als eerste pizzaoven. Eerst hout proberen indien niet handig koop ik het gastussenstuk.
Top zaak idd. Ook hun recepten zijn de moeite waard.

Hoe bevalt de ooni intussen? Bak je zowel op houtskool als op gas en indien ja, merk je verschil?
Zelf aan het kijken naar de Karu 2 maar ik geraak er nog niet goed uit qua grootte en fuel.

Hoe bevalt de ooni intussen? Bak je zowel op houtskool als op gas en indien ja, merk je verschil?
Zelf aan het kijken naar de Karu 2 maar ik geraak er nog niet goed uit qua grootte en fuel.
Heel goed, eerst op hout gebakken, nu recent overgeschakeld naar gas, voor het ´gemak´ op familiefeesten en detroitstyle pizza, lagere temp en langer = makkelijker te controleren op gas.
Maar hout werkt eigenlijk even makkelijk voor de klassieke pizza´s, wel kleine opening voor hout, dus kleine stronken gebruiken.
Er is een miniem smaakverschil.

Het draaien in de oven zelf werkt wel maar is in het begin beetje zoeken.

Ik denk dat als je beide wilt dan is dit ideaal, ben je zeker van enkel gas/hout dan zijn er ´betere´ oplossingen.

Dit weekend de Ooni Karu 2 aangeschaft, ik heb er gelijk een doos eiken houtstronkjes bijgekocht en ineens getest savonds voor een feestje.
Ik had reeds deeg op voorhand gemaakt, met pizzabloem van de Aldi, mooi laten rijzen en voor de bak uitgehaald.

Met de oven is het toch wat zoeken om de juiste temperatuur te vinden, ik geraakte maar tot oranje (300°) ong, tot de hoogste temperatuur is hij zelfs niet geraakt (400-500°).
Misschien toch teveel hout gebruikt, na een halfuur was hij maar net tot oranje, en telkens bij uithalen zakt de temperatuur fors waardoor het elke keer wat tijd in beslag neemt vooraleer hij terug de juiste warmte heeft.

Ook het launchen is nog wat oefenen, of de pizzas waren te vol :)
Al bij al niet slecht voor een eerste keer, maar ik merk dat het makkelijker lijkt dan in werkelijkheid is.
Blijven oefenen zeker...

Dit weekend de Ooni Karu 2 aangeschaft, ik heb er gelijk een doos eiken houtstronkjes bijgekocht en ineens getest savonds voor een feestje.
Ik had reeds deeg op voorhand gemaakt, met pizzabloem van de Aldi, mooi laten rijzen en voor de bak uitgehaald.

Met de oven is het toch wat zoeken om de juiste temperatuur te vinden, ik geraakte maar tot oranje (300°) ong, tot de hoogste temperatuur is hij zelfs niet geraakt (400-500°).
Misschien toch teveel hout gebruikt, na een halfuur was hij maar net tot oranje, en telkens bij uithalen zakt de temperatuur fors waardoor het elke keer wat tijd in beslag neemt vooraleer hij terug de juiste warmte heeft.
Met hout moet je hem inderdaad wel veel warmer krijgen, vuur aanmaken en vol leggen, luchtklep helemaal open en uw schouw ook.
Ik warm hem zo +/- 20min op, dan temp rond de 450, op pizzasteen zelf (met tempgun). Zorg dat de vlam minder is en elke keer de pizza eruit gaat leg ik er een nieuw blokje op.
Zo warmt de oven elke keer terug goed op en zijn de grootste vlammen weer over wanneer de nieuwe pizza er in gaat.
(anders brandt de bovenkant te snel)
Ook het launchen is nog wat oefenen, of de pizzas waren te vol :)
Al bij al niet slecht voor een eerste keer, maar ik merk dat het makkelijker lijkt dan in werkelijkheid is.
Blijven oefenen zeker...
Edit m: beetje semola (of deeg) op uw spatel.

Terug
Bovenaan