Politiek & Actualiteit

Cynisch, ik klaagde duidelijk over het liken van de posts van moderators waarbij ik de ingreep slecht getimed vond waardoor die partijdig leek en de likers (waaronder mensen die hier protesteren tegen het weghalen van die likes) dat nog eens kinderachtig liketen alsof zij zo in het "gelijk" waren.

Ik protesteerde helemaal niet tegen het liken van de posts van leden in het algemeen. Ik like soms zelf al eens posts waar ik het niet mee eens ben, maar die ik wel een meerwaarde vind in de discussie.

Nu goed, je kan dit eigenlijk gerust een tijdje als experiment doen voor een beperkte tijd, no harm done als het werkt of niet werkt denk ik dan.

Nog wat nadelen:
  • Voor elke verkeerde emoji een pm sturen met de vraag dit weg te halen, want zelf kunnen we het niet.
  • Later gaan controleren als de emoji weg is.
  • 9 keer op 10 een pm discussie waarom het niet mag.
  • Warn geven bij geen reactie
  • Nakijken hoeveel keer iemand deze overtreding al begaan heeft en indien nodig een zwaardere warn er aan koppelen.
Nu van mij mogen ze blijven, maar dan wel liefst bij misbruik direct een zwaardere straf. Want hier kruipt enorm veel tijd in.
Snap ik volledig, en alle begrip voor. Heel jammer dat jullie die niet zelf kunnen weghalen, dat zou de workload bij dat misbruik (en de frustratie bij de "slachtoffers") al veel verhelpen. Misschien gewoon meteen er een warn aan koppelen? Want dit geldt voor heel het forum, niet alleen P&A. Al kan ik me inbeelden dat het hier wel x10 is in vergelijking met de andere subs.

Cynisch, ik klaagde duidelijk over het liken van de posts van moderators waarbij ik de ingreep slecht getimed vond waardoor die partijdig leek en de likers (waaronder mensen die hier protesteren tegen het weghalen van die likes) dat nog eens kinderachtig liketen alsof zij zo in het "gelijk" waren.

Ik protesteerde helemaal niet tegen het liken van de posts van leden in het algemeen. Ik like soms zelf al eens posts waar ik het niet mee eens ben, maar die ik wel een meerwaarde vind in de discussie.

Nu goed, je kan dit eigenlijk gerust een tijdje als experiment doen voor een beperkte tijd, no harm done als het werkt of niet werkt denk ik dan.
3 members hebben die post van @coldplayke geliked en slechts 1 ervan zit hier in de discissie. Als je problemen hebt met die persoon moet je hem mssh een pm zenden ipv hier wat te kappen.

Valt op dat vooral leden uit het linkse kamp (buiten Loser) tegen het weghalen van likes zijn....
Oei, ben ik nu rechts? :frown:

3 members hebben die post van @coldplayke geliked en slechts 1 ervan zit hier in de discissie. Als je problemen hebt met die persoon moet je hem mssh een pm zenden ipv hier wat te kappen.
Ik ben er ook 1 van en het was in ieder geval niet de bedoeling om, @KnightOfCydonia in dit geval, te "silencen" of iets dergelijks. Ik ben niet altijd akkoord met zijn (eender wie) mening, maar over bepaalde onderwerpen maakt hij (eender wie) wel valide punten en die like ik evengoed.

Liken is toch bedoeld voor inhoud, niet de personen zelf.

Ik heb ook geen enkel probleem met die persoon, integendeel, ik vind dat één van de leukere posters op dit forum (binnen P&A) ondanks dat ik er vaak genoeg niet mee eens ben.

Ik bekvecht zelden via PM, enkel met Loser. :p

Nog wat nadelen:
  • Voor elke verkeerde emoji een pm sturen met de vraag dit weg te halen, want zelf kunnen we het niet.
  • Nakijken hoeveel keer iemand deze overtreding al begaan heeft en indien nodig een zwaardere warn er aan koppelen.
Nu van mij mogen ze blijven, maar dan wel liefst bij misbruik direct een zwaardere straf. Want hier kruipt enorm veel tijd in.
Goeie post.
Alleen zou ik geen zwaardere straf geven, maar laat ons gewoon stoppen met ons iets aan te trekken van "verkeerde" reactions.

Ochot ik kan hier wel gewoon nog liken natuurlijk, gezien deze thread tegenwoordig ergens in een verdomhoekje staat. :crazy:

We hebben nog even verder afgestemd:

We willen er een proefperiode van 4 weken van maken, zonder likes, en dan na afloop herevalueren met een poll.

Dat geeft ons de mogelijkheid om de verschillende opties in de praktijk te vergelijken.

Lijkt mij dat er in ieder geval een consensus is om bepaalde types van emoticons uit te sluiten in P&A. Ik heb even rondgekeken, het forumplatform is hier blijkbaar XenForo, waarvoor ik de plugin 'Post Friction' vind: https://xenforo.com/community/resources/post-friction.6693/, misschien is dat een optie? Naast wat andere functionaliteiten laat deze ook toe per thread bepaalde emoticons uit te sluiten, kost 30 dollar maar er is vast wel een welvarende vrijwilliger uit het bruto-loon topic voor te vinden :unsure:

Dus jij baseert je op posts die door bepaalde mensen geliked worden en de rest negeer je? Dat lijkt me nu niet de ideale manier om tot een genuanceerde discussie te komen. Zou het niet gewoon toffer zijn om in elk topic een meer open discussie te ambiëren ipv met oogkleppen door de thread te skimmen en dan onderaan iets bij te typen? Misschien wordt er zo ook iets minder naast elkaar gepraat?

Ik hecht meer inhoudelijke waarde aan een schrijfsel van @Sir.Killalot of @Avondland dan aan dat van mensen die mij onmiddelijk met de voeten vooruit van allerlei zaken gaan betichten, inderdaad ja.

Het netto resultaat van deze ingreep zal vermoedelijk voor mij betekenen dat ik in deze fase van mijn leven mijn activiteit op P&A nagenoeg zal moeten stopzetten. Ik heb gewoon de tijd niet meer die ik vroeger had. Of dat nu een verlies is voor het forum laat ik in het midden. Misschien dat de nieuwe feature waarover @Loser spreekt een oplossing kan bieden. Maar dat is dan, en dit is nu. P&A is altijd al een selecter groepje geweest qua activiteit. Het lijkt me gewoon niet verstandig om dit forumdeel nog meer te gaan segregeren van BG in het algemeen. Feature parity lijkt me dan wel evident.

Nog wat nadelen:
Ik had het nu natuurlijk wel over de voor- en nadelen voor users, niet voor moderators. Ik respecteer uiteraard al jullie werk, maar wat er achter de schermen gebeurt qua moderating werk is -cru gezegd- niet van toepassing op gewone gebruikers.

Maar los van dat: dit kan dan toch inderdaad vrij simpel opgelost worden door strenger te zijn? Als je zo'n reacties gaat plaatsen om anderen te jennen is dat gewoon een teken dat je A) de regels niet gelezen hebt/kent of B) niet om de regels maalt. Ik vind beide opties even 'erg' in een forumgedeelte met een eigen subgroep en speciale regels. Het is niet alsof die regel nieuw is, en in het zeldzame geval waarin dat echt een foutje is of een ongelukje kan dat toch snel rechtgezet worden?

Het is denk ik geen geheim dat ik voor strengere moderatie op P&A ben, maar bijvoorbeeld die 'pm discussie waarom het niet mag' hoeft toch niet? Als iemand na een intense discussie reageert met een lach emoji op een post van de andere, geef die dan een warn, zeg ze dat ze het moeten verwijderen, en als ze beginnen zaniken dan wijs je gewoon naar de regels?

Liken is toch bedoeld voor inhoud, niet de personen zelf.
Misschien moet men dan eens proberen om naast het anonimiseren van de likes, ook de namen van de mensen de posts plaatsen te anonimiseren voor de gewone gebruiker. Uiteindelijk gaat het toch puur om de inhoud en niet om persoonlijk te scoren of dergelijke. Dan is het ook meteen afgelopen met persoonlijke aanvallen die totaal naast de kwestie zijn, en dan is het ook gedaan met het gezaag over "moderators die zelf posten en een duidelijke mening hebben" want niemand weet wat door een moderator is gezegd. Dat zou pas een cool experiment zijn. De moderators zelf kunnen dan natuurlijk wel nog zien wie wat gepost heeft.

We hebben nog even verder afgestemd:

We willen er een proefperiode van 4 weken van maken, zonder likes, en dan na afloop herevalueren met een poll.

Dat geeft ons de mogelijkheid om de verschillende opties in de praktijk te vergelijken.

Allez, tot over 4 weken dan.

Voor mij is een "Thumbs up"-systeem een essentieel onderdeel van online discussies. Voorbeeldje, in het Oekraine topic worden vaak heel informatieve posts geplaatst door bepaalde personen die daar ook nog eens veel tijd in steken om dat goed te ordenen, bronnen mee te geven, etc. Of een StevenFM die in het VS-topic ontzettend vaak met goeie bronnen, quotes, etc afkomt. Ik ga die echt niet elke keer quoten om een "wow, super" mee te delen, want dat draagt niet bij aan een constructief gesprek en soms heb je er gewoon 5 na mekaar, je kan ze niet alle vijf gaan quoten ook niet.
En het kan goed zijn dat die mensen geen behoefte hebben aan een thumbs up, maar ik denk persoonlijk dat de meeste mensen die ergens tijd en moeite in steken, graag een soort van appreciatie of op zijn minst bevestiging krijgen dat hun geinvesteerde tijd effectief tot nut was.

Zo'n drastische wijziging voor een paar bleiters, teleurstellende actie. Eerst al de likes-scores uitzetten omdat er gebleit is, en nu dit. Je zorgt vanuit moderatie ook gewoon mee dat het een kleutertuin is hier.

Lijkt mij dat er in ieder geval een consensus is om bepaalde types van emoticons uit te sluiten in P&A. Ik heb even rondgekeken, het forumplatform is hier blijkbaar XenForo, waarvoor ik de plugin 'Post Friction' vind: https://xenforo.com/community/resources/post-friction.6693/, misschien is dat een optie? Naast wat andere functionaliteiten laat deze ook toe per thread bepaalde emoticons uit te sluiten, kost 30 dollar maar er is vast wel een welvarende vrijwilliger uit het bruto-loon topic voor te vinden :unsure:
Misschien is de tussenoplossing inderdaad dat op P&A enkel het duimpje een optie is, om op die manier appreciatie te uiten voor een informatieve post.

Misschien is de tussenoplossing inderdaad dat op P&A enkel het duimpje een optie is, om op die manier appreciatie te uiten voor een informatieve post.
Maar een goede mop verdient ook op P&A een lach-reactie. Er mag imo plaats zijn voor af en toe eens een luchtige, grappige post in P&A, maar zet die reacties uit en ofwel vervuil je het topic met posts waar enkel "lol" staat, ofwel lijkt het op een dode steen te vallen.

Droevig of slecht nieuws, daar wil je ook niet altijd met een duimpje omhoog op reageren.

Voor mij komt dit over alsof je aan Italianen zou opdragen om geen handgebaren meer te gebruiken in gesprekken, omdat er Italianen zijn die ongepaste gebaren maken. Omwille van een paar klagers wordt een aanvullend maar naar mijn mening essentieel communicatiemiddel aan de kant geschoven. Ik snap dat echt niet.

Het enige argument dat steek houdt om dit uit te zetten, is dat van @StannekeS over de enorme workload die misbruik van het systeem met zich meebrengt. Maar dan lijkt het mij dat er heel wat verschillende tussenstappen zijn overgeslagen. Begin dan met onmiddellijk warns uit te delen en ga niet wachten of mensen hun reactie weghalen. Ga in een eventuele volgende stap over naar zwaardere warns, enzovoort. Maar straf niet meteen een hele community omdat een paar leden zich niet aan de regels houden. Ook niet voor een "proefproject" van 4 weken.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan