Politiek & Actualiteit

Je kan dat niet verkeerd lezen, want ik heb daar niets over geschreven. En dat is verder wel een heel ferm whataboutisme hé.

Dat zijn de zaken die ik omschreef als emotioneel eerlijk gezegd, dus je reageert daar onrechtstreeks wél op, en dus géén whataboutisme wat mij betreft.

Als iemand tegen mij zegt jij bent wereldvreemd vind ik dat geen rationeel tegenargument die ik zeg dat er praktische limieten zijn op in welke mate een overheid buitengewoon onderwijs en gepersonaliseerd vervoer kan voorzien, that's it. Nergens gepretendeerd dat ik de enige baken van ratio ben. Als vervolgens iemand zegt: schaf de belastingsvoordelen voor elektrische wagens of voor topvoetballers af en betaal daarmee die taxi's: prima, perfect rationeel (los van of dat budgettair volledig klopt). Als je afkomt met: mijn tante heeft een neef en jij gaat nooit niet weten wat dat is, het hebben van een gehandicapt kind... ja, héél erg, maar ook een emotioneel argument dat niets verandert aan de kern van het probleem als die tante te ver van zo'n school woont. Zou het ook niemand toewensen.

Kunt mij dan misschien eens uitleggen wat wél nog als een emotioneel argument beschouwd mag worden?
Want in diezelfde thread werd bij andere en minder populaire post(s) rationele onderbouwing vereist.

In theorie eens met het eerste stuk. In een ideale wereld zou dat altijd kunnen.
Er zijn een paar dingen die het tegenwerken: zoals je zegt de tijd en het werk, maar daarbij komt vooral ook het idee van 'wat is een neutrale openingspost'. Het is heel gevaarlijk om inhoudelijke posts te maken als moderatie en die dan te bestempelen als neutraal vertrekpunt. Onze moderatie zou dat kunnen, maar niet iedereen gaat het ermee eens zijn. En dat mag natuurlijk.

Een ander puntje is dat dan alle topics gestart lijken door moderatoren. Dat ziet er ook uit als een dood forum, dat hebben we al eens geprobeerd.
De moderators verzinnen nu zelf ook al een titel voor de topic, soms op een zeer luie manier. Die titel wordt dan zegmaar toegekend aan de "openingspost" waar de poster eigenlijk niks mee te maken heeft en totaal niet naar gevraagd heeft. Dus als je dan toch al zo vrij bent van er een titel boven te zetten, wees dan ook zo vrij van het eerste bericht te zetten met de nodige context en waarover gediscussieerd dient te worden.

Dat alle topics dan gestart lijken door moderators is dan uw eigen probleem en weerspiegelt perfect het niveau van het interfereren van moderatie hier. Dit forum geeft mijns insziens ook veel te weinig aan "als je daarover wil discussieren start er dan een nieuw topic over". Integendeel, als je zelf een topic start dan wordt hij vaak gesloten wegens "dubbel onderwerp" "uitgepraat" "dit kan in de topic van ..." of whatever. Ja dan moet je niet komen reclameren dat uw forum dood lijkt en dat het lijkt alsof moderators alle inhoud bepalen. Dat kun je niet oplossen door maar wat reacties weg te trekken en er uw eigen titels boven te schrijven.

Ik kan er niet bij hoe een discussie over een thread aangaande het buitengewoon onderwijs nu plots wordt gekaapt om nog eens te zeveren over een links moderatorcomplot. Wat een kansloos gedoe toch.
Dat alle topics dan gestart lijken door moderators is dan uw eigen probleem. Dit forum geeft mijns insziens ook veel te weinig aan "als je daarover wil discussieren start er dan een nieuw topic over".
Dat is anders letterlijk al enkele keren gezegd, o.a. in een hele discussie over SEO.

De moderators verzinnen nu zelf ook al een titel voor de topic, soms op een zeer luie manier. Die titel wordt dan zegmaar toegekend aan de "openingspost" waar de poster eigenlijk niks mee te maken heeft en totaal niet naar gevraagd heeft. Dus als je dan toch al zo vrij bent van er een titel boven te zetten, wees dan ook zo vrij van het eerste bericht te zetten met de nodige context en waarover gediscussieerd dient te worden.

Dat alle topics dan gestart lijken door moderators is dan uw eigen probleem en weerspiegelt perfect het niveau van het interfereren van moderatie hier. Dit forum geeft mijns insziens ook veel te weinig aan "als je daarover wil discussieren start er dan een nieuw topic over". Integendeel, als je zelf een topic start dan wordt hij vaak gesloten wegens "dubbel onderwerp" "uitgepraat" "dit kan in de topic van ..." of whatever. Ja dan moet je niet komen reclameren dat uw forum dood lijkt en dat het lijkt alsof moderators alle inhoud bepalen. Dat kun je niet oplossen door maar wat reacties weg te trekken en er uw eigen titels boven te schrijven.
Oké, die voorstelling klopt echt niet en is helemaal fout. Dubbele onderwerpen, heel misschien. En die kan ik op 1 hand tellen zolang ik moderator ben. Alle andere voorbeelden gebeuren gewoon nooit: we sluiten amper tot nooit om zulke redenen onderwerpen die gebruikers gestart hebben.

Ik heb redenen gegeven waarom we het voor eerste posts zo doen, maar we zijn het eens met de feedback dat dat uitgebreider mag. We kunnen ook kijken naar de titels, maar die kiezen we nu meestal al zorgvuldig, met het oog op inhoud en terugvindbaarheid.

Maar de foute voorstelling dat we allemaal topics sluiten, moet ik toch bijstellen. Net omdat we graag zouden willen dat het meer zou gebeuren dan het in een groter verzameltopic plaatsen, maar we snappen wel waarom mensen het doen. Echter, niet ons actief gaan tegenwerken met foute informatie.

In een ideale wereld zouden wij iedere thread inderdaad van een uitgebreide openingspost voorzien, met bronnen en inleidende vragen, maar we moeten hier ook realistisch zijn - iedereen is hier vrijwilliger en werkt voltijds. Dan bestaat er ook nog eens de reële kans dat sommigen gaan vinden dat de openingspost of de vragen te gekleurd zijn.

Wat je tweede commentaar betreft - er worden zeer weinig threads gesloten. Af en toe worden er eens 2 threads samengevoegd, maar helemaal niet in die mate die jij hier beweert. Kom gerust met voorbeelden, maar van wat ik achter de schermen zie is wat je hier verkondigt verre van waar.

Bedankt voor jullie feedback, die perceptie is al enige tijd geleden ontstaan, je moet maar een paar keer deftige topic gehad hebben die dan ineens gesloten wordt of ergens onder het "dagelijkse ergernissen" gestompt wordt, of een deftige reactie met wat discussie zetten die vervolgens "weggetrokken wordt" uit het topic om dan vervolgens in het "nieuwe topic" direct gesloten te worden... Om de perceptie te krijgen dat de mods de plak zwaaien als het om topics aanmaken gaat. Ik geef het een nieuwe kans.

Aangezien er nu toch wat leven in dit topic zit, sta me toe ook mijn feedback te delen. Sorry mods 😬

Ik vind het een goede regel dat claims moeten onderbouwd worden. Dat lijkt me evident. Maar hier wordt niet enkel onderbouwing gevraagd, maar ook bewijs. Het is dus mogelijk dat je een statement maakt en onderbouwt hoe je tot die conclusie komt, maar dat je dan toch strafpunten krijgt wegens het ontbreken van bewijs.

Aangezien er geen concerete cases mogen besproken worden geef ik een hypothetisch voorbeeld. Stel dat ik dit statement maak: "in de VS worden er disproportioneel meer zwarten gearresteerd en het lijkt me meer dan waarschijnlijk dat dit te maken heeft met racisme bij de politie. Ik geeft daarbij deze argumenten ter onderbouwing:

• Er zijn data dat er effectief disproportioneel meer zwarten dan blanken worden gearresteerd (+ link naar de data)
  • Er zijn data dat er effectief meer racisme is bij de politie dan bij de gehele bevolking (+ link naar de data)
Deze claim is prima onderbouwd (volgens mij), maar toch is dit geen waterdicht bewijs. Het zou immers kunnen dat het overgewicht van zwarten die gearresteerd worden volledig te wijten is aan het gegeven dat er in zwarte gemeenschappen meer misdaad is. En ik heb ook niet kunnen bewijzen dat ondanks meer racisme bij politie ze ook effectief meer racistisch geïnspireerde arrestaties doen. Misschien doen ze ondanks hun racistische opvattingen hun werk wel met integriteit of zijn er voldoende checks and balances in de politiestructuur die racistisch geïnspireerde arrestaties onmogelijk maken.

Om de gemaakte claim te bewijzen moet ik dus komen aandraven men onderzoeken waarin met aan agenten heeft gevraagd: "hallo, arresteer jij soms mensen op basis van hun huidskleur?". Ja natuurlijk bestaat zulk onderzoek niet. De gemaakte claim valt dus niet te bewijzen, enkel te onderbouwen.

Het moet daarom toch mogelijk zijn om een claim zoals hierboven te onderbouwen, zonder daar strafpunten voor te krijgen? Zeker als je het niet presenteert als een feit ("lijkt mij", "waarschijnlijk"), maar wel als een persoonlijke conclusie. Ik zie niet in waarom zulke onderbouwde claims geen voer zouden kunnen geven aan een discussie.

Laatst bewerkt:
Je privébericht (gedateerd vandaag om 11:41) was naar mij, en ik had daar niet op geantwoord omdat je bericht geen vraag bevatte en het geen zin heeft om voor de honderdste maal dezelfde dingen tegen te spreken. Jij hebt jouw visie op moderatie hier die wij niet ga kunnen veranderen. Als je wil dat iets wordt herbekeken, kan je de ombuds aanschrijven.
Neen ik heb ook in Augustus een pm gestuurd naar Loser. En lol naar de "ombuds" schrijven, belachelijk gewoon, we weten wat daar mee gebeurt; verticaal klasseren... Jullie willen je echokamer, dat is duidelijk.

@Sir.Killalot Loser is supermoderator dus heeft macht over het gehele forum hier hoor, de moderators zijn een team. En ik onderbouw mijn posts, in mijn laatste post van het pol gedeelte werd ik direct gebanned en kon ik dus zelfs mijn post niet meer staven met bronnen of verder argumenteren.

Achja, zoals ik al aanhaalde, veel mensen hier delen dezelfde mening maar uit vrees zwijgen de meeste en het is duidelijk dat geen serieuze discussie meer mogelijk is, zeker als het niet dezelfde mening is als die van de moderators dan is het enkel een kwestie van tijd voor je genoeg strafpuntjes hebt wegens compleet subjectieve drog redenen zoals "gebrekkige argumentatie", etc.

De goude jaren van games.telenet en 9lives zijn spijtig genoeg voorbij, daar was de moderatie ook soms gebrekkig maar stukken beter dan wat het nu is geworden zeker voor het pol gedeelte.

Neen ik heb ook in Augustus een pm gestuurd naar Loser. En lol naar de "ombuds" schrijven, belachelijk gewoon, we weten wat daar mee gebeurt; verticaal klasseren... Jullie willen je echokamer, dat is duidelijk.

@Sir.Killalot Loser is supermoderator dus heeft macht over het gehele forum hier hoor, de moderators zijn een team. En ik onderbouw mijn posts, in mijn laatste post van het pol gedeelte werd ik direct gebanned en kon ik dus zelfs mijn post niet meer staven met bronnen of verder argumenteren.

Achja, zoals ik al aanhaalde, veel mensen hier delen dezelfde mening maar uit vrees zwijgen de meeste en het is duidelijk dat geen serieuze discussie meer mogelijk is, zeker als het niet dezelfde mening is als die van de moderators dan is het enkel een kwestie van tijd voor je genoeg strafpuntjes hebt wegens compleet subjectieve drog redenen zoals "gebrekkige argumentatie", etc.

De goude jaren van games.telenet en 9lives zijn spijtig genoeg voorbij, daar was de moderatie ook soms gebrekkig maar stukken beter dan wat het nu is geworden zeker voor het pol gedeelte.
Dus al die verschillende topics met redelijk wat berichten blijven alleen in leven omdat mensen het alleen maar eens zijn met elkaar?

En waarom zouden mensen bang moeten hebben? Lijkt me geen forum waar ik onderdeel van zou willen zijn. Dus waarom zouden die mensen, inclusief jezelf, hier blijven rondhangen?

Misschien toch eens stoppen met dat Complotdenken. Kan alleen maar gezond zijn.

Dus al die verschillende topics met redelijk wat berichten blijven alleen in leven omdat mensen het alleen maar eens zijn met elkaar?

En waarom zouden mensen bang moeten hebben? Lijkt me geen forum waar ik onderdeel van zou willen zijn. Dus waarom zouden die mensen, inclusief jezelf, hier blijven rondhangen?

Misschien toch eens stoppen met dat Complotdenken. Kan alleen maar gezond zijn.
Natuurlijk moet jij geen bang hebben omdat je dezelfde mening als de mods aanhangt zoals in de amerikaanse politiek thread waar je net als de mods enkel bashed op Trump.

(en de ironie dat jij over complotdenken begint, maar goed dan ga ik off topic...)

Neen ik heb ook in Augustus een pm gestuurd naar Loser. En lol naar de "ombuds" schrijven, belachelijk gewoon, we weten wat daar naar gebeurt. Jullie willen je echokamer, dat is duidelijk.

Die bange mensen de dezelfde mening delen, is dat het groepje van een vijftal permantent ontevreden leden die ik hier al maanden, zo niet jaren aan stuk in elke niet-gerelateerde discussie op de moderatie zie kakken met uitgevonden argumenten en samenzweringen? Een waar terreurbeleid dan, als die hier blijven rondlopen.

Ik zou toch beginnen denken dat het probleem vooral ligt bij dat klein aantal volwassen mensen die kennelijk grote problemen hebben met hoe een gratis online forum wordt bestuurd door enkele vrijwilligers, dat er kennelijk niet mee kan leven dat het niet 100% hun eigen goesting is, en dan maar gewoon blijft klagen en de sfeer verpesten.

Deze thread dient niet om leden uit te schelden.
Die bange mensen de dezelfde mening delen, is dat het groepje van een vijftal permantent ontevreden leden die ik hier al maanden, zo niet jaren aan stuk in elke niet-gerelateerde discussie op de moderatie zie kakken met uitgevonden argumenten en samenzweringen? Een waar terreurbeleid dan, als die hier blijven rondlopen.

Ik zou toch beginnen denken dat het probleem vooral ligt bij dat klein aantal volwassen mensen die kennelijk grote problemen hebben met hoe een gratis online forum wordt bestuurd door enkele vrijwilligers, dat er kennelijk niet mee kan leven dat het niet 100% hun eigen goesting is, en dan maar gewoon blijft klagen en de sfeer verpesten.
Nog een bootlicker van de mods, hoe verassend dat jij natuurlijk geen problemen ziet.

En wie zegt dat die mensen blijven rondlopen? Ze worden systematisch gebanned over x periode. Wat overblijft is gewoon een echokamer in veel grote threads van het pol gedeelte.

Nog een bootlicker van de mods, hoe verassend dat jij natuurlijk geen problemen ziet.

En wie zegt dat die mensen blijven rondlopen? Ze worden systematisch gebanned over x periode. Wat overblijft is gewoon een echokamer in veel grote threads van het pol gedeelte.
Dude, de enige die hier een echokamer wil ben jij. Iedereen die hier niet met jou akkoord gaat is een "bootlicker" of links of whatever. Dat is jouw probleem hoor, niet het mijne. Ik heb geen enkele nood aan het verdedigen van de moderatie omdat ik goed wil staan bij hen ofzo, wat is dit, de kleuterklas?
Ik zal het omdraaien: hoe verrassend dat jij problemen ziet overal zeg, iemand die van "ik ben rechts en iedereen is tegen me" zijn identiteit heeft gemaakt en zich wat komt opwinden over hoe zijn low-quality posts niet worden gesmaakt. En uiteraard, in plaats van enige zelfkritiek is gewoon heel het forum links onder opperdictator Loser.

Systematisch bannen is gewoon onzin, dan wordt er in het extreme geval snel een dubbelaccount gemaakt en het gejengel gaat gewoon verder.

Voor ik hier ook het verwijt krijg van een gatlikker te zijn van de moderatie: ben ik het altijd eens met modacties? Neen, ik denk dat ik al genoeg luis in de pels ben geweest van de mods om dat een onnozel verwijt te vinden. Vind ik dat ze altijd even consequent zijn? Neen. Is het realistisch om dat te verwachten? Ook niet. Ben ik soms ook al nijdig geweest op de mods? Schuldig. Vind ik dat de mods vaak te snel in een egelstelling schieten? Ja. Is dat verwonderlijk gezien de vaak compleet onterechte bagger die ze over zich heen krijgen zoals die van jou? Neen.

Maar on topic dan: tenzij je een zeer zware overtreding begaat, ga je nooit 'direct gebanned' worden. Als je (tijdelijk) een ban aan je broek hebt, wilt het op dit forum zeggen dat je op korte termijn herhaaldelijk je niet gehouden hebt aan de regels. Dan heb je het enkel aan jezelf te danken.

De P&A moderatoren zijn op dit moment, als je hun meningen perse wil in hokjes delen, mooi verdeeld over het politieke spectrum. Die mods zijn bovendien vrijwilligers, die meestal enkel stront krijgen in plaats van waardering voor hun werk. Denk je nu echt dat een StannekeS, iemand die zich ter rechterzijde van het spectrum bevindt, vrijwillig stront over zich heen krijgt terwijl ie slaafs de bevelen van Loser volgt om iedereen die een tegengestelde mening van Loser heeft van extra strafpunten te voorzien? Denk toch eens twee seconden na ...

De meerderheid op P&A heeft (als je kijkt naar de stempolls) een politieke oriëntatie die rechtser en conservatiever is dan die van Loser, en toch is het maar een absolute minderheid die er in slaagt om herhaaldelijk strafpunten te verzamelen. De kans is dan groot dat het gewoon aan jou ligt. Zolang je niet komt aanzetten met haatdragende meningen, ga je op dit forum geen strafpunten krijgen omwille van de plek van jouw mening op de xy-as van het politieke spectrum, wél omwille van de manier waarop je die mening brengt. En opnieuw: dat is echt niet zo moeilijk: een minimum aan respect voor medeposters, je meningen beargumenteren, geen (duidelijke) misinformatie verspreiden, geen haatspraak. Lukt je dat niet? Sorry, maar dan moet je niet kappen op de moderatie maar moet je werken aan jezelf.

Natuurlijk moet jij geen bang hebben omdat je dezelfde mening als de mods aanhangt zoals in de amerikaanse politiek thread waar je net als de mods enkel bashed op Trump.

(en de ironie dat jij over complotdenken begint, maar goed dan ga ik off topic...)
Dus jij denkt dat alle mods overal dezelfde mening op nahouden en dat nog eens inclusief sommige leden (waaronder mezelf)? Oké dan :crazy: .

En neen, ik hoef geen bang te hebben, want ik zie daar ook geen reden voor. Moest het mij niet aanstaan, ga ik gewoon stoppen op dit forum, want het blijft nog altijd een keuze op hier rond te hangen.

Misschien ligt het gewoon eraan dat je een niet zo heel populaire mening hebt, die je vervolgens ook niet goed kunt onderbouwen (met feiten) en dan maar de makkelijkste optie kiest, om jezelf in de één of de andere slachtofferrol te duwen?

Hoewel die telkens maar wederkerende links-rechts discussie echt vermoeiend en ergerlijk is én ik die liever gewoon de riool in zie lopen, toch even my two cents daarover.

Mocht het niet zo vermoeiend en ergerlijk zijn het ware grappig, telkens weer die verwijten van zogezegde linkse bias van de mod's op P&A.

Maar ow, wacht, ik ben nu zelf mod. Op P&A. Stel je voor. Ik stond hier nochtans allesbehalve gekend als links, wel integendeel, hoewel ik me zelf toch eerder als "een beetje overal en nergens" acht, met redelijk uiteenlopende (politieke) meningen die zich zowat over het hele spectrum bevinden.

Soit, ik heb hier toch al pittige, best zware, soms tegen het randje aanschurende maar vooral toch goede en interessante discussies gehad met heel veel posters van verschillende strekkingen. Ook en wellicht zelfs vooral met degenen die zich eerder aan het linkse spectrum bevinden, of daar toch zo voor worden weggezet door velen hier. Ook met (super)moderatoren.

Weet je in hoeveel bans dat heeft geresulteerd, over al die jaren 9Dinges en BG? 0. Nada. Geen enkele. Nooit. Zelfs een warn was bij mij hoogst uitzonderlijk. En daar hoef ik absoluut geen kudos voor, maar die complottheorieën over linkse bias en mod's die rechtse posters eruit willen bonjouren mogen echt linea recta de vuilbak of het riool in. Echt.

Wat wel grappig is, ik ben een goede maand mod en ben ondertussen ook extreemlinks blijkbaar, in elk geval wel heel efficiënt, dat links communistische moderatorenkamp diep in de bergen van Noord-Korea. Ik heb het licht gezien...

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan