Bij mij start iedereen steevast met een "blanco pagina" en geef ik mensen het respect dat ze verdienen.
De heer Trump heeft helaas al heel vaak openbaar zaken gezegd en gedaan die nog vele malen erger zijn dan wat ik daar neertypte.
Zo denk ik aan het beledigen van oorlogsveteranen, het constante gebruik van denigrerende bijnamen, het kleineren en bijna uitschelden van een man die net vermoord werd (vermoedelijk door zijn zoon), het beroemde "grab 'em by the pussy" moment, het walgelijke moment waarbij hij een invalide reporter nadeed, zijn boertige gedrag waarbij hij focust op het uiterlijk etc. van debating tegenstanders, ...
Ik kan zo nog wel een hele tijd doorgaan. En dan ben ik nog niet eens begonnen aan zijn ongelofelijk lange lijst aan illegale zaken, democratie-ondermijnende acties, eindeloze stroom aan leugens, ...
Mensen die Trump's eigen retoriek dan (hetzij veel milder) gebruiken om over hem te praten aanwrijven van de polarisatie in de hand te werken, vind ik cru gezegd lachwekkend. Dat is alsof men gaat zeggen dat Oekraïne de oorlog in de hand werkt door zich te verdedigen tegen Rusland. Het klopt op zich misschien wel, want als men over zich heen laat rollen dan eindigt het, maar het is toch wel zeer duidelijk wie hier de grootste schuldige is.
Op een bepaald moment stopt het dus, dat respect. Dus de gehele Trump administratie (en bij uitbreiding zijn fanatieke aanhang) mag alle normen en waarden laten vliegen, allerlei omfloerste racistische en discriminerende boodschappen de wereld insturen, en mensen constant persoonlijk aanvallen, maar woorden als "zak" zijn dan polariserend? Excuseer me, maar daar ga ik niet in mee. Ik vind hem namelijk een ongekwalificeerde zak. The "high road" nemen is voor mij geen optie meer omtrent deze man.