Politiek & Actualiteit

Kan de :oi22: smiley niet gebanned worden in Pol & Actua? :unsure:
We gaan niet voor elke smiley een aparte regel toevoegen. Trollposts zijn niet toegelaten onder de huidige regels, inhoudsloze posts ook niet. Gaat een niet-trollpost gepaard met die trollsmiley en is er voldoende context, en is het geen uitlokking, dan mag het wat mij betreft. Maar ik zie in de praktijk niet in hoe een post daaraan gaat voldoen, dus zal dat gebruik vaak neerkomen op een overtreding van één van de regels.

Kan er geen infractions uitgedeeld worden aan leden die telkens een nieuw topic starten, maar dan zelf helemaal niet meer reageren. Topic starten = actief deelnemen want waarom maak je anders een topic aan.

Kan er geen infractions uitgedeeld worden aan leden die telkens een nieuw topic starten, maar dan zelf helemaal niet meer reageren. Topic starten = actief deelnemen want waarom maak je anders een topic aan.
Niet zelden zijn topics tegenwoordig afgesplitst uit andere topics, soms zelfs uit andere subs.

We hebben de poster erop attent gemaakt dat hij zijn threads moet opvolgen. Om het van de andere kant te belichten: er vanuit gaande dat de TS uit oprechte interesse onderwerpen start (voorlopig is er geen duidelijk bewijs dat dit niet het geval zou zijn), is het niet evident om een discussie op gang te houden als de eerste reacties op de openingspost schertsend zijn of hen ervan beschuldigen een bot te zijn. We volgen dit verder op, maar vragen ook om hen wel de kans te geven om op een serieuze manier te reageren.

We hebben de poster erop attent gemaakt dat hij zijn threads moet opvolgen. Om het van de andere kant te belichten: er vanuit gaande dat de TS uit oprechte interesse onderwerpen start (voorlopig is er geen duidelijk bewijs dat dit niet het geval zou zijn), is het niet evident om een discussie op gang te houden als de eerste reacties op de openingspost schertsend zijn of hen ervan beschuldigen een bot te zijn. We volgen dit verder op, maar vragen ook om hen wel de kans te geven om op een serieuze manier te reageren.
toch nog even op terugkomen: bekijk zijn eerste topics en daar werd wel nog uitgebreid gediscussieerd door forumleden, maar met topics als 'vijf bewijzen voor leven na de dood' kan je wel begrijpen dat er naar zwam wordt verwezen. Wat hem niet tegenhoudt om nog zo'n topics aan te maken en in geen enkele thread verder actief te zijn. Ik begrijp dat het waarschijnlijk goed is voor de SEO, maar kom, je mag toch meer betrokkenheid eisen van TS. Daarmee dat ik vraag of dat geen regel kan zijn voor Pol en Actua:: het niveau moet daar hoger zijn, maar dat bereik je niet met een TS die al dan niet rare filmkes post en dan niets meer doet. Die betrokkenheid zou wel afgedwongen mogen worden, imo.

toch nog even op terugkomen: bekijk zijn eerste topics en daar werd wel nog uitgebreid gediscussieerd door forumleden, maar met topics als 'vijf bewijzen voor leven na de dood' kan je wel begrijpen dat er naar zwam wordt verwezen. Wat hem niet tegenhoudt om nog zo'n topics aan te maken en in geen enkele thread verder actief te zijn. Ik begrijp dat het waarschijnlijk goed is voor de SEO, maar kom, je mag toch meer betrokkenheid eisen van TS. Daarmee dat ik vraag of dat geen regel kan zijn voor Pol en Actua:: het niveau moet daar hoger zijn, maar dat bereik je niet met een TS die al dan niet rare filmkes post en dan niets meer doet. Die betrokkenheid zou wel afgedwongen mogen worden, imo.
Er wordt op toegezien dat een poster tegenreacties opvolgt en daar gepast op reageert, zo ook hier. Maar zoals je weet werken we met meerdere kansen. :)

SEO speelt hier een minder grote rol in de afweging dan je denkt. We willen het gewoon fair houden en nieuwe leden het voordeel van de twijfel geven in plaats van vroegtijdige conclusies te trekken.

Ik ben een nieuw account dat vooral post op P&A, maar deze feedback geldt eigenlijk voor interacties die ik op andere delen van het forum ook heb gehad.

Ik merk dat er hier een zeer groot wantrouwen en vijandigheid hangt. Ik merk dat niet per se enkel in mijn eigen interacties, maar ook in die van anderen.

Ik was hier net op het forum en kreeg bijvoorbeeld al persoonlijke berichten van iemand die zei dat het de moeite niet waard was om met een bepaald lid in discussie te gaan omdat die toch steevast persoonlijk en aanvallend wordt en nooit van zijn/haar standpunt zal wijken. Ook heb in die korte tijd dat ik hier lid ben twee persoonlijke berichten gehad van leden die een beetje provocerend kwamen doen op basis van iets wat ik in een openbare thread heb gezegd; waarom dan niet in de thread reageren? Uiteraard heb ik die twee berichten gerapporteerd (geen probleem met dat andere bericht dat mij waarschuwde voor die users, maar dan denk ik "waarom kan die hier dan nog vrijuit posten, als men nieuwe leden al moet gaan waarschuwen?") maar fijn is dat niet.

Ik merk bijvoorbeeld ook dat velen hier op dit forum er al bijna van uit gaan dat de andere partij er op uit is om hen "te pakken" of vast te praten. Veel berichten (niet enkel van mezelf) die in mijn ogen heel onschuldig lijken worden dan beantwoord met het been gestrekt, waarna het spel op de wagen zit. Ook merk ik dat er overduidelijk vetes zijn tussen bepaalde vaste leden, die dan weinig verholen worden uitgevochten in de vorm van bitsige berichten.

Ook ik werd, na nog maar een paar berichten te plaatsen op dit forum, al door anderen in "een ideologische strekking" geplaatst en zodoende werden mijn berichten blijkbaar al snel minder waard, of zo kwam het toch over. Uiteraard was die veronderstelling fout (hoe kan het ook anders, als men iemand die men van haar noch pluim kent al onmiddellijk in een team wil steken) maar het was wederom geen fijne manier om in discussie te gaan.

Ik weet dat dit geen feedback is waar men onmiddellijk mee aan de slag kan (anders dan bijvoorbeeld technische feedback of iets dergelijks) maar als nieuw lid valt het mij toch echt heel erg op. Ik heb me hier vooral lid gemaakt na het forum te zien via een collega die hier ook lid is/was om over maatschappelijke onderwerpen te kunnen praten, ten volle beseffend dat emoties dan geregeld kunnen oplaaien. Dat doen ze bij mij ook soms. Ik neem daar geen aanstoot aan en geef graag mijn excuses als het uit de hand loopt.

En wellicht is het zo dat ik dit medium niet voldoende beheers om mijn gedachten adequaat te kunnen overbrengen; ik ben namelijk geen frequent forumgebruiker en mijn geschreven communicatie beperkt zich tot emails en verslagen op mijn werk. Mijn excuses aan de mensen die ik (wellicht per ongeluk) tegen me in het harnas heb gejaagd.

Maar de manier waarop men hier gif spuit, zich vastgraaft, en toch heel erg vaak heel erg hard is: ik vind het geen fijne voedingsbodem voor interessante discussies. Dus als er toch iets van "actionable feedback" moet zijn, dan zou ik misschien durven pleiten voor wat strenger toezicht op het soort berichten waar ik het over heb.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben een nieuw account dat vooral post op P&A, maar deze feedback geldt eigenlijk voor interacties die ik op andere delen van het forum ook heb gehad.

Ik merk dat er hier een zeer groot wantrouwen en vijandigheid hangt. Ik merk dat niet per se enkel in mijn eigen interacties, maar ook in die van anderen.

Ik was hier net op het forum en kreeg bijvoorbeeld al persoonlijke berichten van iemand die zei dat het de moeite niet waard was om met een bepaald lid in discussie te gaan omdat die toch steevast persoonlijk en aanvallend wordt en nooit van zijn/haar standpunt zal wijken. Ook heb in die korte tijd dat ik hier lid ben twee persoonlijke berichten gehad van leden die een beetje provocerend kwamen doen op basis van iets wat ik in een openbare thread heb gezegd; waarom dan niet in de thread reageren? Uiteraard heb ik die twee berichten gerapporteerd, maar fijn is dat niet.

Ik merk bijvoorbeeld ook dat velen hier op dit forum er al bijna van uit gaan dat de andere partij er op uit is om hen "te pakken" of vast te praten. Veel berichten (niet enkel van mezelf) die in mijn ogen heel onschuldig lijken worden dan beantwoord met het been gestrekt, waarna het spel op de wagen zit. Ook merk ik dat er overduidelijk vetes zijn tussen bepaalde vaste leden, die dan weinig verholen worden uitgevochten in de vorm van bitsige berichten.

Ook ik werd, na nog maar een paar berichten te plaatsen op dit forum, al door anderen in "een ideologische strekking" geplaatst en zodoende werden mijn berichten blijkbaar al snel minder waard, of zo kwam het toch over. Uiteraard was die veronderstelling fout (hoe kan het ook anders, als men iemand die men van haar noch pluim kent al onmiddellijk in een team wil steken) maar het was wederom geen fijne manier om in discussie te gaan.

Ik weet dat dit geen feedback is waar men onmiddellijk mee aan de slag kan (anders dan bijvoorbeeld technische feedback of iets dergelijks) maar als nieuw lid valt het mij toch echt heel erg op. Ik heb me hier vooral lid gemaakt na het forum te zien via een collega die hier ook lid is/was om over maatschappelijke onderwerpen te kunnen praten, ten volle beseffend dat emoties dan geregeld kunnen oplaaien. Dat doen ze bij mij ook soms. Ik neem daar geen aanstoot aan en geef graag mijn excuses als het uit de hand loopt.

En wellicht is het zo dat ik dit medium niet voldoende beheers om mijn gedachten adequaat te kunnen overbrengen; ik ben namelijk geen frequent forumgebruiker en mijn geschreven communicatie beperkt zich tot emails en verslagen op mijn werk. Mijn excuses aan de mensen die ik (wellicht per ongeluk) tegen me in het harnas heb gejaagd.

Maar de manier waarop men hier gif spuit, zich vastgraaft, en toch heel erg vaak heel erg hard is: ik vind het geen fijne voedingsbodem voor interessante discussies. Dus als er toch iets van "actionable feedback" moet zijn, dan zou ik misschien durven pleiten voor wat strenger toezicht op het soort berichten waar ik het over heb.
jammer genoeg herkenbaar. (en waarschijnlijk zelf ook wel soms eens schuldig aan)

Ik was hier net op het forum en kreeg bijvoorbeeld al persoonlijke berichten van iemand die zei dat het de moeite niet waard was om met een bepaald lid in discussie te gaan omdat die toch steevast persoonlijk en aanvallend wordt en nooit van zijn/haar standpunt zal wijken. Ook heb in die korte tijd dat ik hier lid ben twee persoonlijke berichten gehad van leden die een beetje provocerend kwamen doen op basis van iets wat ik in een openbare thread heb gezegd; waarom dan niet in de thread reageren? Uiteraard heb ik die twee berichten gerapporteerd (geen probleem met dat andere bericht dat mij waarschuwde voor die users, maar dan denk ik "waarom kan die hier dan nog vrijuit posten, als men nieuwe leden al moet gaan waarschuwen?") maar fijn is dat niet.

Het is waarschijnlijk wel moeilijk dit te vermijden op een forum waar er over onderwerpen wordt gediscussieerd waar in het "echte" leven ook ruzie over wordt gemaakt, en waar een groot deel van de actieve posters ook al even meegaat.

Verder ook vooral het advies dat het niets te maken heeft met jouw manier van posten. Toen ik -ondertussen vele jaren terug- hier zelf wat actief werd had ik exacte dezelfde ervaring namelijk. Na vijf posts ofzo bleek ik een of andere extreem-linkse parasiet terwijl ik me altijd eerder rechts vond.

Zelf wordt ik er ook niet echt vrolijk van als mijn reacties meteen een bepaalde stempel krijgen omdat ik op een ander topic een bepaalde visie had. Ik maak mij hier sowieso ook schuldig aan, al probeer ik dat in te perken. Nu, ik blijf erbij dat sommigen wel heel snel agressief worden vanaf ze (denken) tegengesproken te worden.

goh jah, zelf ook gemerkt dat sommigen voor 0 reden of feiten vatbaar zijn. Dikwijls omdat ze u direct in een politiek vakje steken en op die manier moeten ze niet meer naar uw argumenten luisteren. De heel irritanten smijt ik op de negeerlijst. Zelf doe ik ook meestal die moeite niet meer. Ik geef mijn mening en wil nog 1 of 2 keer daar verder op ingaan, maar dan is het gewoon: ieder zijn mening. 't is IRL al moeilijk om mensen van gedacht te doen veranderen, op een forum gaat dat zeker niet lukken.

't is IRL al moeilijk om mensen van gedacht te doen veranderen, op een forum gaat dat zeker niet lukken.
En waarom zouden mensen van gedacht moeten veranderen?

Als ik nu eenmaal achter iets sta, dan ga ik niet van gedacht veranderen, omdat de consensus hier in een bepaalde thread, niet strookt met mijn normen en waarden hoor.

Verder lees ik ook dat Fbouck zich beklaagt over PM's. Tja, ik vond hem als nieuw lid anders ook vrij aanvallend overkomen hoor, over bepaalde politieke leiders. De connotaties die hij postte over iemand vond ik toch ook verre van beschaafd. Om dan hier in de feedback thread net dit te gaan claimen, vind ik een beetje pot, verwijt en ketel verhaal.

Nogmaals, iedereen mag een mening hebben, en als die netjes geformuleerd is, zie ik eigenlijk het probleem niet.

Nu, pol & actua zal altijd een gevoelig beestje blijven denk ik voor sommigen (zoals ik) die er zich in kunnen enerveren. Maar kijk eens in de spiegel, en als je vind van jezelf dat het niet goed is van je hart, kan je er gewoon uit wegblijven ook. Er zijn genoeg andere deelfora hier waar het ook fijn vertoeven is.

Verder lees ik ook dat Fbouck zich beklaagt over PM's. Tja, ik vond hem als nieuw lid anders ook vrij aanvallend overkomen hoor, over bepaalde politieke leiders. Om dan hier in de feedback thread net dit te gaan claimen, vind ik een beetje pot, verwijt en ketel verhaal.
Vermits je nu zelf open en bloot zegt dat jij het was met die PM: als je iets te zeggen hebt/had over de manier waarop ik over Trump (niet over jou, voor alle duidelijkheid; over de echte Trump) praat, waarom dan niet in de thread antwoorden? Zo een PM sturen voor zoiets, ik vind dat toch maar vies. Alsof iemand tijdens een openbaar debat even iets in je oor gaat fluisteren. Zeg het ofwel voor iedereen, ofwel niet, dat is mijn mening. Dat geldt ook voor die andere persoon die mij een PM had gestuurd, trouwens, moest die meelezen.

Overigens helemaal niet akkoord met jouw pot en ketel argument. Kritiek op wereldleiders en publieke figuren is te verwachten en moet naar mijn mening zelfs aangemoedigd worden; we hoeven heus niet alles wat de mensen hogerop doen te slikken zonder meer. Dat zijn mensen die zich bewust in de publieke spotlight hebben gezet en het verloop van onze wereld bepalen. Kritiek en "aanvallen" zijn daar dus te verwachten. En specifiek in het geval van Donald Trump is "aanvallen" zijn modus operandi, dus ja. Over potten en ketels gesproken?

Er is dus wat mij betreft een enorm verschil tussen een wereldleider die mijn berichten toch nooit gaat lezen "aanvallen" en andere forumgebruikers aanvallen op de manier die ik hierboven heb beschreven. Ik hoop dat je dat zelf ook wel inziet.

Je hebt gelijk Fbouck, wat je zegt over die PM. Dat was verkeerd van me, je hebt die PM gerapporteerd, en ik heb daarvoor aangesproken geweest.
Maar dat is van maanden geleden, ik hoop dat je daar niet nog van wakker ligt. Maar again: ik had je daarvoor niet moeten PM'en. Mea culpa!

over je 2e paragraaf : kritiek op wereldleiders mag er zeker zijn. Maar dat zeg ik toch helemaal niet?
Ik had het vooral moeilijk met de manier hoe je Trump bv , toch wel grofweg scheldnamen gaf.
Nu goed, het is niet aan mij om je daarop aan te spreken, en als de mods het laten begaan, dan kan ik niet anders dan me daarbij neer te leggen hé. Maar daarmee keur ik het nog steeds niet goed. Ik vind dat er nog steeds een bepaald respect mag zijn, ook al liggen sommige wereldleiders je niet.

Want vergeet niet: door wereldleiders scheldnamen te geven, en in kotjes te plaatsen, zorg je natuurlijk wel zelf dat je kleur bekent. En dan is het voor andere leden makkelijk om je politiek te kunnen linken. En zo ontstaan dan kampen....

Dat is nu ook niet enkel op jouw bedoeld, maar gezien we nu toch de discussie voeren, zou ik toch willen vragen dat daar wat meer op gelet wordt.

Ik kan me hier voor een groot stuk wel in vinden, en ik denk nog veel mensen.
Je hebt ook gelijk dat het moeilijk is om daar meteen als moderatie iets aan te doen. Dat is ook maar tot op zekere hoogte gewenst, want het is net de veelheid aan meningen die het tot een interessante plek maken.

Maar ik denk dat je iets belangrijks aanhaalt: veel gesprekken zouden al heel wat fijner verlopen als niet aan elke post de slechtst mogelijke interpretatie meegegeven wordt. Ik moet daar zelf ook actief op letten, maar het kan net soms de nodige ademruimte geven.

Wat niet wegneemt dat we ons blijven inzetten om er een aangename plek van te maken. Zaken als die loopgraven of meteen giftige commentaren, dat is iets waar we wel op ingrijpen. Als dat iets is wat algemeen aangevoeld wordt als iets waar we strenger op moeten zijn, horen we dat zeker ook graag.

(en over pm's kan ik héél duidelijk zijn: daar lezen we niet in mee, maar net daarom zullen we erg streng ingrijpen wanneer ze gereport worden. Wie pm's misbruikt om regels te omzeilen, zal dat niet vaak doen)

@TRUMP Ik lig daar zeker niet wakker van en wat mij betreft even goede vrienden, trouwens. Het was maar gewoon een voorbeeld van hoe ik hier op korte tijd toch al heel veel van dat soort lichtjes omcomfortabele situaties heb meegemaakt. Om te duiden dat het als nieuw lid erg intimiderend en frustrerend om je hier te mengen om de redenen die ik hierboven heb toegelicht.

Die tweede persoon stuurde mij bijvoorbeeld een PM als "antwoord" op iets wat ik in een thread had gezegd. Ik heb niet op die PM geantwoord (en hem ook niet gerapporteerd) en toen kreeg ik enkele dagen later nog een uitdagend berichtje binnen. Toen heb ik het wel gerapporteerd omdat ik het richting pesterijen vond gaan.

Verder:

Ik heb het gevoel dat, wat ik ook zeg, er altijd wel een lid klaar zal staan om geschoffeerd te zijn of in de aanval te gaan en mijn posts zo slecht mogelijk te interpreteren. Dat geeft niet meteen zin om actief te gaan bijdragen als nieuweling. In tegendeel zelfs.

Ik heb al getracht om neutraler en minder aanvallend over te komen dan ik aanvankelijk deed, maar ik merk het ook bij andere accounts en posters, dus ik ben geneigd om te denken dat het niet zuiver aan mij ligt. Het lijkt hier minder op een fijn debat waar men van elkaar wil bijleren en andere standpunten wil ontdekken (zonder daar noodzakelijk mee akkoord te gaan) met alle krachttermen die daar soms mee gepaard gaan, maar meer op een plek waar de kampen al enige tijd gevormd zijn en men elkanders bloed lust, en waar men opgefokt zit te wachten op een excuus om te beginnen vechten. Het is misschien wat overdreven gesteld, maar goed.

Misschien dat jullie het als vaste leden gewend zijn op deze manier, maar voor mij voelt het toch allemaal zeer oncomfortabel en vijandig aan vaak, en die ongewenste PMs zijn daar ook een deel van. Dat er andere, fijnere forumgedeeltes zijn, dat zie ik ook, maar ik had hier specifiek een account gemaakt om over maatschappelijke zaken te kunnen praten, dus aan de lichtere topics heb ik niet zo heel erg veel.

Laatst bewerkt door een moderator:
ook een belediging-die-je-niet-gaat-uitspreken heeft hier geen plaats, dit is een plek voor feedback rond het subforum
Jij kan jou erin vinden... ik aarzel eerder om een woord te gebruiken dat mogelijks beledigend zou kunnen worden opgevat, dus ik ga het houden op dat sommige mensen beter de balken in hun eigen oog zouden zoeken, dan de splinters in dat van anderen.

De meest giftige aanvallen op posts van mij die ik heb meegemaakt in al die jaren dat ik op dit forum postte, vonden het afgelopen half jaar plaats, en dat is in dit geval geen toeval.

Ik gebruikte mijn ignore-list op dit forum tot dit jaar nauwelijks of niet. Ik heb er voor het eerst 3 leden in één week opgezwierd denk ik na behoorlijke staaltjes van op de man spelen.

Terug
Bovenaan