Wallfish
Member
Grappig, ik vind eigenlijk net het tegenovergestelde. Het is te zeggen, ik herken alles wat je zegt wel - maar wetende dat je op een internetforum zit, is dit forum voor mij een relatieve oase van rust, beleefdheid en volwassenheid in vergelijking met wat je in de meeste andere hoeken van het internet kan verwachten.*snip*
Het is eigen aan interacties op internet dat mensen zich veiliger voelen achter hun computer en daardoor sneller harder zullen reageren.
Je mist ook de fysieke elementen van een gesprek: de toon, de mimiek, de handbewegingen, ... waardoor berichten snel heel hard kunnen klinken terwijl de poster dat misschien helemaal niet zo bedoelt heeft. (Die commentaar heb ik zelf al gekregen over mijn posts: dat ze soms hard klinken, wat echt nooit de bedoeling is. Dus als ik 1 van die personen ben waarover je het hebt: excuseer, ik zal er op proberen letten
)Mensen zullen ook eerder reageren op een onderwerp wanneer ze sterke meningen hebben.
Combineer dit met gevoelige onderwerpen zoals politiek ...
Dus ja het gaat er soms stevig aan toe, maar dat is voor een stuk menselijk en onvermijdelijk. Al bij al vind ik het zeer goed meevallen. Met dank aan de uitstekende moderatie. Als je face to face met iemand over politiek praat gaat het er dikwijls erger aan toe dan hier waar men toch even tijd kan nemen om te antwoorden. Tenzij je enkel met gelijkgezinden praat natuurlijk, maar ja wat is de waarde van een discussie als je nooit tegengestelde meningen hoort? Dat is naar mijn mening net de meerwaarde van een forum als dit: eender wat je post, je zal andere meningen horen. Waardoor je zelf soms kan bijleren en groeien.
Soms wordt er nogal hard op gereageerd op iemands bericht, maar soms is dat ook nodig. Kijk eens naar de gemiddelde discussie in het echte leven. Hoe vaak wordt er volwassen gediscussieerd, met bronnen en deftige argumentatie? In mijn ervaring echt weinig, zeker als het over politiek gaat. Men gebruik allerhande foute argumentatiepatronen, haalt onbetrouwbare bronnen aan (als men al bronnen aanhaalt), verkondigd allerhande dingen die gewoonweg totaal niet kloppen, ... De standaard op dit forum ligt toch wat hoger en als iemand zich daar niet aan houd en dingen post zonder bronnen en vol met fouten, dan mag daar best redelijk hard (maar beleefd) op gereageerd worden vind ik zodat het meteen duidelijk is dat dat niet aanvaard wordt. Het is hier geen kleuterklas waar men je hand moet vasthouden natuurlijk.
Niet dat ik wil zeggen dat bovenstaande op jouw van toepassing is, maar het verlaagd wel de drempel om in het algemeen harder te reageren.
Verder is het wel een feit dat bepaalde personen soms voor geen rede vatbaar lijken te zijn. En voor sommigen is dat ook effectief zo denk ik, maar het is langs de andere kant ook gemakkelijk om iemand als 'onredelijk' te bestempelen en dan op de ignore lijst te zetten. Mensen denken nu eenmaal anders. Als jij een ander niet kan overtuigen ligt het misschien aan jezelf.
Je kan nog zo veel wetenschappelijke bewijzen en bronnen en onderzoeken aanhalen, maar als je bijvoorbeeld tegen een religieus persoon aan het discussiëren bent die geen waarde hecht aan wetenschap ga je nooit ver geraken. En dat bekent niet dat die andere dom is of voor geen rede vatbaar is. Jawel, maar dan wel een ander soort rede dan dat je gewoon bent.
Dat is denk ik iets dat vele leden wel eens durven vergeten. En dat op zich is nog ok, maar dat die mensen dan tegen andere leden gaan zeggen van 'doe geen moeite, met x valt niet te praten' vind ik ook een brug te ver.
Nu niet om hier heel de discussie hier aan te wakkeren: respect voor wereldleiders ... gho. Kijk eens in het Iran topic waar velen gewoon blij zijn dat de leider daar vermoord is. In het Oekraine topic zullen velen hetzelfde wensen voor Putin. Stoort jou dat ook? Of stoort het jou specifiek dat Fbouck het over Trump had? Als je hierin niet consequent antwoord vervalt jou argument in mijn ogen. Je mag Trump nog zo adoreren maar je moet nu eenmaal ook aanvaarden dat anderen een andere mening hebben en Trump misschien op gelijke hoogte zetten als Khomeini of Putin.Je hebt gelijk Fbouck, wat je zegt over die PM. Dat was verkeerd van me, je hebt die PM gerapporteerd, en ik heb daarvoor aangesproken geweest.
Maar dat is van maanden geleden, ik hoop dat je daar niet nog van wakker ligt. Maar again: ik had je daarvoor niet moeten PM'en. Mea culpa!
over je 2e paragraaf : kritiek op wereldleiders mag er zeker zijn. Maar dat zeg ik toch helemaal niet?
Ik had het vooral moeilijk met de manier hoe je Trump bv , toch wel grofweg scheldnamen gaf.
Nu goed, het is niet aan mij om je daarop aan te spreken, en als de mods het laten begaan, dan kan ik niet anders dan me daarbij neer te leggen hé. Maar daarmee keur ik het nog steeds niet goed. Ik vind dat er nog steeds een bepaald respect mag zijn, ook al liggen sommige wereldleiders je niet.
Dat is nu ook niet enkel op jouw bedoeld, maar gezien we nu toch de discussie voeren, zou ik toch willen vragen dat daar wat meer op gelet wordt.
Maar laten we ook niet flauw doen, wie wie gelijk geeft valt hier, zeker binnen P&A ook duidelijk langs geijkte breuklijnen samen, en er zijn zeer duidelijke trends.