Politieke debatten: Tafel van Gert, Kies24, Eerste Keus, Kopstukkendebat...

Want als een partij "aan de macht" komt (= deel van een regering van 5-10 partijen) worden de voorstellen integraal en volledig ingevoerd, zo werkt ons land nu eenmaal. Er is in de verste verte geen draagvlak voor, al stellen ze de doodstraf door ophanging voor - de beste manier om daar mee om te gaan is het gewoon niet op de agenda zetten van het debat - maar het moest er zeer duidelijk in. Had de indruk dat Bart De Wever dacht: hier gaan we weer ...
Natuurlijk zwakken ze de voorstellen dan af. Maar in aanloop naar de verkiezingen is het wel een van hun stokpaardjes om kiezers te lokken.

Ik heb de indruk dat je om in het publiek te zitten bepaalde partijkaarten moest kunnen voorleggen. :unsure:
(Extreem)-linkse kiezers gaan denk ik zelden naar een geteleviseerd debat als publiek. Te jong, en rechtse rakkers oud genoeg om daar hun tijd te gaan slijten en ja te knikken.

Wacht hoor, zag ik dat nu goed gisteren? De Tafel van Gert, in het N-VA bastion van De Wever. Met aan tafel N-VA woordvoerder Wouter Verschelden. Met aan tafel beste mateke van De Wever: Conner Rousseau, met wie een coalitie al quasi vaststaat.
Allemaal samen, rustig een onderonsje aan het houden, niet door te zeggen hoe kinderachtig die rancuneuze De Wever is, maar door doodernstig in te gaan op de rancunes van De Wever en dit verder te proberen uitsmeren tot centraal thema van deze verkiezingen alsof dit hét grote probleem is in dit land.
"Gohoho, die De Croo is toch wel een smerige lafaard hé zeg? Vinden de andere N-VA adepten aan tafel dat ook? Ja? Ja? Is iedereen het erover eens? Laat ons daar nog eens uitgebreid op ingaan! :devilish::devilish::devilish: "

Krijgt Rousseau daar zogezegd een "spontane vraag" van Gert Verhulst voorgeschoteld. Waarop Rousseau onmiddellijk: "Ja, ik weet het nog goed, dat was de nacht van 20 op 21 maart 2020, bla bla bla". Totaal niet vooraf ingestudeerd hoor allemaal. Alsof jij nog spontaan weet welke datum dat was. :sarcastic:

Wie zat er NIET aan tafel om weerwoord te mogen geven? De Croo, Groen, ... of anderen die "aan de andere kant" stonden in dit verhaal. Een rondje liberalen bashen in prime time op een week voor de verkiezingen.

:wtf: :wtf:

Allemaal mooi georkestreerd vanop het Schoon Verdiep. Beschadigingsoperatie De Croo, hoofdstuk 37: Go!
Elke dag een nieuw hoofdstukje lanceren, zodat het warm blijft sudderen.

Jezus Christus. En iedereen vindt dat allemaal normaal blijkbaar. Ons onderwijs doet het rampzalig, kinderen sterven in onze crèches, onze bejaarden worden in de steek gelaten in onze woonzorgcentra, de helft van de boeren gaat failliet, staatsschulden zijn rampzalig, we zitten op een zinkend schip, ... Maar hey, laat ons als centraal thema van de verkiezingen nog eens uren doorleuteren over hoe een regering 4 jaar geleden afgesprongen is, en hoe ons heilig boontje De Wever daar zo van heeft afgezien dat hij 4 jaar later nog altijd staat te wenen in een hoekje. :sarcastic:

Arm Vlaanderen.

Ja, dit was natuurlijk allemaal in scène gezet vanop het schoon verdiep tijdens een geheime meeting met Bart, Gert en Conner.

Uw objectiviteit is alvast ver te zoeken en de vooringenomenheid druipt er vanaf.

Wall of text

Jezus Christus. En iedereen vindt dat allemaal normaal blijkbaar. Ons onderwijs doet het rampzalig, kinderen sterven in onze crèches, onze bejaarden worden in de steek gelaten in onze woonzorgcentra, de helft van de boeren gaat failliet, staatsschulden zijn rampzalig, we zitten op een zinkend schip, ... Maar hey, laat ons als centraal thema van de verkiezingen nog eens uren doorleuteren over hoe een regering 4 jaar geleden afgesprongen is, en hoe ons heilig boontje De Wever daar zo van heeft afgezien dat hij 4 jaar later nog altijd staat te wenen in een hoekje. :sarcastic:

Arm Vlaanderen.
Ik vind het echt beneden alle niveau dat je dit überhaupt durft schrijven. Als we jou mogen geloven zijn we hier bijna een derdewereldland.
Echt dieptriest...

Ja, dit was natuurlijk allemaal in scène gezet vanop het schoon verdiep tijdens een geheime meeting met Bart, Gert en Conner.

Uw objectiviteit is alvast ver te zoeken en de vooringenomenheid druipt er vanaf.
Ik vind het echt beneden alle niveau dat je dit überhaupt durft schrijven. Als we jou mogen geloven zijn we hier bijna een derdewereldland.
Echt dieptriest...

Vergeet de woordvoerder van de N-VA niet: Wouter Verschelden. Je kan toch moeilijk ontkennen dat het allemaal N-VA adepten zijn van het eerste uur?

Hoe kan zo'n onnozel fait divers anders zo lang het centraal thema van deze verkiezingen blijven?! In het slechtste geval is het doorgestoken kaart. In het beste geval is er een soort angst van de machtige De Wever om zijn volgende slachtoffer te worden.

Het steekspel van een regeringsvorming is constant blufpoker. Aftasten. Zichzelf incontournable proberen maken. Dit is een fucking schoolvoorbeeld van een politiek fait divers. Bart De Wever liegt al elke verkiezingen tegen al zijn kiezers dat hij premier of minister-president wil worden. Dàt is relevant voor de kiezer.
Wat er achter gesloten (politieke) deuren allemaal beloofd of gelogen werd:
1) Valt voor ons onmogelijk te verifiëren. Conner Rousseau is partijdig.
2) Who fucking cares, voor de neutrale kiezer?

Eerst de georchestreerde lynchpartij van een buitengewoon bloeddorstige Linda De Win, nu nog eens natrappen met een gezellig onderonsje tussen BDW-adepten. Hoe vingerdik moet het er nog opgelegd worden? Hoe komt het dat dit een centraal verkiezingsthema is geworden? Puur toeval?

Het enige wat dieptriest is, is de onvoorwaardelijk fanatieke N-VA aanhang die daar allemaal blind voor is en gewoon meegaat in dat narratief. De N-VA aanhang is intussen zodanig opgezweept tegen De Croo dat er geen zinnig woord meer te zeggen valt, het is een pure karaktermoord. Lees de sociale media, ze zouden hem lynchen. :')

Vergeet de woordvoerder van de N-VA niet: Wouter Verschelden. Je kan toch moeilijk ontkennen dat het allemaal N-VA adepten zijn van het eerste uur?

Hoe kan zo'n onnozel fait divers anders zo lang het centraal thema van deze verkiezingen blijven?! In het slechtste geval is het doorgestoken kaart. In het beste geval is er een soort angst van de machtige De Wever om zijn volgende slachtoffer te worden.

Het steekspel van een regeringsvorming is constant blufpoker. Aftasten. Zichzelf incontournable proberen maken. Dit is een fucking schoolvoorbeeld van een politiek fait divers. Bart De Wever liegt al elke verkiezingen tegen al zijn kiezers dat hij premier of minister-president wil worden. Dàt is relevant voor de kiezer.

Eerst de georchestreerde lynchpartij van een buitengewoon bloeddorstige Linda De Win, nu nog eens natrappen met een gezellig onderonsje tussen BDW-adepten. Hoe vingerdik moet het er nog opgelegd worden? Hoe komt het dat dit een centraal verkiezingsthema is geworden? Puur toeval?
Is het al in u opgekomen dat ze misschien gewoon gelijk kunnen hebben dat Decroo een leugenachtige wezel is?
Neen, dit moet wel een NVA-georchestreerde karaktermoord van ideale schoonzoon Decroo zijn.

Eerst de georchestreerde lynchpartij van een buitengewoon bloeddorstige Linda De Win, nu nog eens natrappen met een gezellig onderonsje tussen BDW-adepten. Hoe vingerdik moet het er nog opgelegd worden?

Conner Rousseau is partijdig, maar Alexander De Croo niet dan? :sarcastic:

eerlijk blijven discussiëren
Is het al in u opgekomen dat ze misschien gewoon gelijk kunnen hebben dat Decroo een leugenachtige wezel is?
Neen, dit moet wel een NVA-georchestreerde karaktermoord van ideale schoonzoon Decroo zijn.

Ah, en de herhaaldelijke, 100% bewezen, leugen van Bart De Wever elke verkiezingen opnieuw tegen àlle Vlaamse kiezers, dat vegen we onder de mat. Shhhht!
Neen, sterker nog, dat was "een geniale politieke zet!". Wauw, wat een strateeg!", "Slim gespeeld!", ...

Maar, wat De Croo (onbewezen) beweerd heeft tegen BDW achter gesloten deuren, dàt is pas smerig! Vergogna! Vergogna!

Ah, en de herhaaldelijke, 100% bewezen, leugen van Bart De Wever elke verkiezingen opnieuw tegen àlle Vlaamse kiezers, dat vegen we onder de mat. Shhhht!
Neen, sterker nog, dat was "een geniale politieke zet!". Wauw, wat een strateeg!", "Slim gespeeld!", ...

Maar, wat De Croo (onbewezen) beweerd heeft tegen BDW achter gesloten deuren, dàt is pas smerig! Vergogna! Vergogna!

Ik moet het wel toegeven, ik had niet gedacht dat er nog zo'n open vld fans waren die door vuur zouden gaan om iemand als een De Croo te verdedigen. Maar ze bestaan dus duidelijk nog. :biglaugh:

Ah, en de herhaaldelijke, 100% bewezen, leugen van Bart De Wever elke verkiezingen opnieuw tegen àlle Vlaamse kiezers, dat vegen we onder de mat. Shhhht! Meer zelfs, dat was "een geniale politieke zet!". Wauw, wat een strateeg! Slim!

Hoe kan je zó zwart/wit denken en niet bij de extremen belanden? :unsure:
Hoe kan je beseffen dat Bart De Wever de kiezer voorliegt of minstens feiten verdraaid (wat minstens deels klopt) maar ondertussen wel geloven dat alles wat uit De Croo zijn mond komt 100% klopt?

Ben jij de enige Belg die het níet vreemd vond dat het VLD was van alle partijen in de regering die uiteindelijk de premier leverde? Je moet al een héél blauwe bril hebben om niet te snappen dat daar op de achtergrond vanalles gespeeld heeft het dachtlicht beter niet te zijn krijgt.

Ik wil als kiezer dat de partij waarop ik stem eerst en vooral probeert van zoveel mogelijk hun stemmen te converteren in de uitvoering van partijstandpunten, niet dat die stemmen 1:1 ingeruild worden voor postjes en als je niet ziet dat dat is wat er met minstens een deel van de blauwe stemmen gebeurd is dan heb je niet opgelet. DAT is waar de 4-5 procentpunt zondag verloren zal gaan, en nergens anders.

Maar ik snap het: zondag gaat een héél pijnlijke worden voor mensen met een blauwe partijkaart. Niet alleen omdat het VB er alweer op vooruit zal gaan maar vooral om zij de rekening gaan betalen. Dat moet héél frustrerend zijn. :hug:

Kan je me even aanduiden waar ik aangeef:
  • Dat De Wever een goeie beurt heeft gemaakt door grapjes
  • De Croo niet uit de verf kwam door de moderatie

Mijn commentaar sloeg op het format, waarbij overbodige publieksreacties en slechte moderatie 0,0 bijdragen aan een constructief en helder debat. Op geen enkel moment heb ik het over over het effect op individueen.
Dat heb ik dan fout geinterpreteerd. Je leek te insinueren dat er 2 partijen garen leken te spinnen bij fait divers want "applaus" en een 3de partij die bij een "verdediging van een partijpunt" daarvoor boegeroep kreeg en dat is gewoon niet wat gebeurde. Dat is alles wat ik wou zeggen.

Als de commentaar zuiver over het brede format ging dan heb je uiteraard gelijk, die format is/was vreselijk.

Op al de rest ga ik niet in aangezien je mening over NVA/VLD wel al bekend is ondertussen, maar ik vind punt 2 wel niet onbelangrijk. Ik weet graag op wie ik stem.
Ben ik het ermee eens dat er geen enkele politieker ooit is doodgevallen van een leugen meer of minder, absoluut.
Zitten er gigantisch veel postjespakkers bij, ook absoluut.
Maar ik wil wel graag een inzicht achter de schermen over wie zich constructief opstelt en wie er meer bezig is met tot een akkoord te komen.

Daarom vind ik het bv zo jammer (zoals velen hier blijkbaar) dat Petra De Sutter voor Groen opkomt. Ik kan me totaal niet vinden in die partij, maar uit alles wat ik zie/lees is dat wel een persoon die inhoudelijk het akkoord gaat zoeken.
Net zoals ik ook meer die indruk krijg bij Rousseau na het rondlezen en het kijken naar enkele programma's. Van Peteghem idem met zijn fiscale hervorming.

Daar staat dan tegenover dat ik (in dit geval) nul vertrouwen heb in De Croo of Bouchez bv dat ze de dingen niet meer voor hunzelf doen dan voor de partij/de kiezer. Ook van Francken moet ik niet hebben (om te vermijden dat NVA hier niet tevoorschijn komtà

Je stemt toch niet enkel voor programma's, maar ook voor mensen?

Ik snap de lof over de koelheid van De Sutter tijdens een debat. Maar als minister heeft ze toch geen goede job gedaan?

Minister verantwoordelijk voor Bpost:
LCiWGH0.png

De schandalen en contract rond krantenbedeling wordt rustig vergeten.

Verder van haar site:
  • Uitgebreid sociaal energietarief voor 1 miljoen gezinnen tijdens de energiecrisis
  • Strijd tegen armoede: hogere uitkeringen en minimumpensioenen
  • Meer mensen dan ooit aan het werk
  • Koopkracht best bewaard (tijdens energiecrisis en covid)
  • Bescherming van Oekraïense vluchtelingen
  • Een sociaal internet aanbod van €19/maand
  • €6 miljoen voor projecten om de digitale kloof te dichten
  • Een representatieve overheid: meer mensen met een handicap of migratieachtergrond in dienst
  • Meer vrouwelijke topmanagers bij de overheid door gendergelijke selectiejury’s
Ik moet toch eens met mijn ogen rollen.

Laatst bewerkt:
De vraag is hoe kunt ge er voor zorgen dat het VB thema's als gender en woke niet buiten proportie opblaast om ze vervolgens politiek te recupereren. Dat zouden toch echt bijzaken moeten zijn in het politieke debat. Focus moet zijn op begroting, economie, milieu, zorg, migratie, sociale huisvesting etc, maar op 1 of andere manier slaagt het VB er altijd in om het debat naar hun hand te zetten met zaken die ons afleiden van de essentie.
Maar ik begrijp niet goed waarom steeds opgeworpen wordt dat VB dit als thema aanvoert in de debatten. Het zijn de moderatoren, vragen uit het publiek die hierover gesteld worden , die tevens de content van de debatten bepalen. VB geeft daar enkel zijn ongebreideld zijn mening over (die ingaat tegen die van alle anderen).
Jammer dat er overduidelijk geen draagvlak is voor rekeningrijden. Naar mijn mening toch dé oplossing voor verkeersproblemen. Dat in combo met beter OV en afschaffing bedrijfswagens. Toevallig 3 dingen die er nooit gaan komen.
Eerder gelukkig te zien dat hier geen draagvlak voor is. Dit betreft allemaal maatregelen die enkel opnieuw alweer de "werkende" bevolkingsgroep treffen, waar reeds de grootste lasten op rusten. Rede te meer om niet links te stemmen voor mij, maar centrum rechts. Maar of het er niet gaat komen dat ben ik niet zeker, ik vrees eerder dat een beperkte extreem linkse minderheid weer zijn standpunten gaat kunnen doorduwen als er een coalitie komt.

Ik snap de lof over de koelheid van De Sutter tijdens een debat. Maar als minister heeft ze toch geen goede job gedaan?

LCiWGH0.png

Verder van haar site:

Over framing gesproken... dit kan tellen. Het wanbeleid bij bpost is niet begonnen in 2019... en als we de aandelenkoers dan toch als maatstaaf gaan gebruiken is het misschien handig van toch ook even te kijken wat er in de periode vóór 2019 gebeurd is, pakweg vanaf, I don't know... begin 2017? Die belachelijke overnamepoging op postNL bijvoorbeeld ook is al van lang voor er van De Sutter op die post ooit sprake was.

Over framing gesproken... dit kan tellen. Het wanbeleid bij bpost is niet begonnen in 2019... en als we de aandelenkoers dan toch als maatstaaf gaan gebruiken is het misschien handig van toch ook even te kijken wat er in de periode vóór 2019 gebeurd is, pakweg vanaf, I don't know... begin 2017? Die belachelijke overnamepoging op postNL bijvoorbeeld ook is al van lang voor er van De Sutter op die post ooit sprake was.
De schuld schuiven op de vorige is altijd makkelijk he. Ik zie vooral een minister die het schip niet heeft doen keren, zelfs niet afremmen.

Ik heb de indruk dat overheidsbedrijven zoals NMBS, Bpost en De Lijn schepen zijn die enorm moeilijk te keren zijn. Het is nooit een cadeau om daar bevoegd voor te zijn als minister of bestuurder. MIVB doet het nochtans goed in Brussel of dat wordt toch gezegd. Dus het kan: een overheidsbedrijf dat het goed doet.

LCiWGH0.png

Verder van haar site:

Bpost denk ik niet dat je dat haar echt kan aanwrijven. Dat zat al duidelijk rot jarenlang.

Ik weet wel niet goed wat haar verwezenlijkingen zijn als minister van overheidsbedrijven en ambtenarenzaken.
- Maaltijdcheques voor federale ambtenaren?
...
Ook niet echt de meest zichtbare bevoegdheden natuurlijk.

Wacht hoor, zag ik dat nu goed gisteren? De Tafel van Gert, in het N-VA bastion van De Wever. Met aan tafel N-VA woordvoerder Wouter Verschelden. Met aan tafel beste mateke van De Wever: Conner Rousseau, met wie een coalitie al quasi vaststaat.
Allemaal samen, rustig een onderonsje aan het houden, niet door te zeggen hoe kinderachtig die rancuneuze De Wever is, maar door doodernstig in te gaan op de rancunes van De Wever en dit verder te proberen uitsmeren tot centraal thema van deze verkiezingen alsof dit hét grote probleem is in dit land.
"Gohoho, die De Croo is toch wel een smerige lafaard hé zeg? Vinden de andere N-VA adepten aan tafel dat ook? Ja? Ja? Is iedereen het erover eens? Laat ons daar nog eens uitgebreid op ingaan! :devilish::devilish::devilish: "
...
Arm Vlaanderen.

Deze rant houdt even weinig steek als het stuk van de onderwijscijfers waar je verder niet meer op gereageerd hebt. You're bias is also showing.

Als iedereen De Croo een leugenaar noemt is het misschien gewoon ook gewoon de waarheid?
De realiteit lijkt overduidelijk te zijn dat er al een jaar eerder eenzelfde coalitie met Rutten als premier had kunnen zijn, maar dat De Croo jr. voor eigen rekening een leugenachtig manoeuvre heeft uitgehaald.

Die man mag al van geluk spreken dat wij een brave pers hebben en hij er in o.a. De Zevende Dag het heeft over zijn vrouw/kinderen, geen kritische opmerkingen over krijgt dat hij op dat vlak ook niet de meest loyale persoon is.

Terug
Bovenaan