Post - / math - / experimental / indie rock

Raad me eens jullie lievelingsbands aan, eentje per user :)
Mijn last.fm
Als je naar al deze groepen luistert, heb je fantastische smaak.

Als ik er toch 11 zou moeten kiezen, met het geweer tegen het hoofd, zou het op dit moment zijn:
Radiohead
Nick Cave & The Bad Seeds
PJ Harvey
The National
Smog/Bill Callahan
Sonic Youth
Godspeed You! Black Emperor
Grouper
Boards of Canada
Flying Lotus
Unwound

Vraag het me later nog eens en het kan een ander lijstje zijn!

Mijn last.fm

Als ik er toch 11 zou moeten kiezen, met het geweer tegen het hoofd, zou het op dit moment zijn:
Radiohead
PJ Harvey
The National
Smog/Bill Callahan
Sonic Youth
Grouper
Boards of Canada
Flying Lotus
Unwound

Ga de iets minder bekende eens beluisteren. Thanks

Mijn last.fm

Radiohead
PJ Harvey
The National
Smog/Bill Callahan
Sonic Youth
Grouper
Boards of Canada
Flying Lotus
Unwound

Zet daar nog eens Talk Talk bij jong, komaan :-D

Ok, iets minder low effort. Essentiële indie/ post rock in de brede zin van het woord voor mij, met een focus op classics:

Talk Talk dus.
Slint
My Bloody Valentine
Pavement
Swans

Als we de post-hardcore en noise rock erbij betrekken via Unwound, dan voor mij nog:
Fugazi
Big Black
Jésus Lizard
Jawbox

Het is een begin want velen gaan zich hier moeten inhouden, denk ik. :-)
Fugazi

Laatst bewerkt:
Zet daar nog eens Talk Talk bij jong, komaan :-D
en Can, Burial, John Coltrane, Neil Young, Kanye West, Fugazi, Swans, Beach House, Cocteau Twins, Mogwai, The Gun Club, Neurosis, Pixies, Tim Hecker, Flying Horseman, Talking Heads, The Field, Thee Oh Sees, Nicolas Jaar, Slowdive, Elliott Smith, Portishead, The Velvet Underground, Four Tet, The Clash,...

Het grootste luxeprobleem is dat er te veel goede muziek is en dat die nog nooit zo makkelijk bereikbaar was :bow:

Broken Social Scene doet dit najaar shows met een integrale uitvoering van You Forgot It In People. :drool:

Hoog tijd dat ze nog eens naar Europa komen.

Broken Social Scene doet dit najaar shows met een integrale uitvoering van You Forgot It In People. :drool:

Hoog tijd dat ze nog eens naar Europa komen.
Ah man, dat optreden in Trix in 2017... Nog altijd word ik er vrolijk van. Was ook hetzelfde weekend als het eerste reunie-optreden van Millionaire, als ik me niet vergis. En ertussen nog Clamotterock in Herenthout. Ik denk dat ik behoorlijk doof naar mijn werk gegaan ben de week erop. :D
En dat weer... Ik zou echt een pak neersmijten om dat weekend nog eens opnieuw te beleven.

Laatst bewerkt:
Echt wel een topband. Heb ze één keer live gezien (voor Russian Circles dacht ik), gewoon een bom aan energie met een vrij crazy frontman.
Toevallig in de Charlatan in Gent 12(?) jaar geleden. Heb ze daar ook allebei aan het werk gezien. Alleja, eigenlijk enkel bijna These Arms Are Snakes, want op de website van de Charlatan stond het optreden een half uur later dan in werkelijkheid.

Iemand aanraders van bands of nummers in het genre Pink Floyd/ War on Drugs? Met veel verschillende 'lagen' instrumenten.
Lange solo's & nummers zijn uiterst welkom!

Toevallig in de Charlatan in Gent 12(?) jaar geleden. Heb ze daar ook allebei aan het werk gezien. Alleja, eigenlijk enkel bijna These Arms Are Snakes, want op de website van de Charlatan stond het optreden een half uur later dan in werkelijkheid.
Dag erna in het Stuk in Leuven. :D

Iemand aanraders van bands of nummers in het genre Pink Floyd/ War on Drugs? Met veel verschillende 'lagen' instrumenten.
Lange solo's & nummers zijn uiterst welkom!
Probleem met bands aanraden in hetzelfde genre is natuurlijk dat je meteen de ultieme meest gerenommeerde bands ter wereld opnoemt. Naast Pink Floyd waren in de seventies veel gelijkaardige bands aan het werk in het 'progrock' genre. (want als je vraagt om gelaagde muziek met lange nummers en lange solo's kom je bijna automatisch in dat genre uit) Maar veel van de muziek in dat genre heeft niet zo goed de tand des tijds doorstaan. Er zijn wel een paar uitblinkers. Sommigen weten amper nog dat Genesis gelijkaardige muziek maakten voor ze een pophitmachine werden. Zie link
Een persoonlijke favoriet is King Crimson.
En je hebt natuurlijk de oer-hollandse Focus.

Misschien lijdt het je te ver van waar je naar op zoek bent, maar voor moderne muziek in het prog-genre is Porcupine Tree wel de referentie. Andere favorieten bij mij zijn Oceansize en The Mars Volta. Iets ouder, maar ik hoor ook goeie dingen over Spocks Beard.

Ik zou The War On Drugs echter wel in een ander genre zetten, meer 'classic rock' geïnspireerd, maar wel met een dromerige toets.
Kurt Vile zou ik daar meteen aanraden (die heeft trouwens ook nog meegespeeld in TWOD zelf)
Een band die ik er zelf ook nog naast durf zetten is My Morning jacket. Maar ik ken enkel hun album 'Z' echt goed, en denk dat andere albums wel nogal anders kunnen zijn.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan