PWO's zijn niet enkel om mentaal te stiumuleren he, er zitten wel meerdere dingen in die kunnen helpen om een fractie meer te halen uit je workouts. Beta-alanine bv. zorgt voor minder fatigue tijdens de oefeningen door melkzuurproductie te remmen. Vaak bevatten pwo's redelijk veel beta-alanine wat voor een tintelend gevoel kan zorgen. Ik heb dat wel graag, maar er zijn anderen die dit niet verdragen.
Een andere vaak voorkomende is arginine (of citruline (malaat)). Het doel is hier telkens de hoeveelheid arginine te verhogen in uw lichaam, waardoor er betere doorbloeding is van de spieren. Dit zijn zogenaamde NO-boosters welke zorgen voor de gekende 'pump'. Daarnaast heb je de focussupplementen caffeine, tyrosine,... Taurine is ook eentje die er vaak in zit; die helpt ook fatigue en spierschade tegen te gaan door celhydratie te verbeteren. Dat zijn zo'n beetje de meest gebruikte. Vaak ga je ook plantenextracten etc tegenkomen, maar die zijn meestal te herleiden tot de zelfde functies als bovenstaande.

Bestel uw eten van musclemeat.nl

Ik doe dat al jaren,
je kan alles mooi in bulk bestellen en het is super snel klaargemaakt én lekker en goede macros & voedingswaarde. Als je vooruitgang wil boeken moét je gewoon tijd steken in koken en meal preppen, anders kom je er niet met je voeding

Ik heb dit besteld en echt tevreden van! Super bedankt voor deze tip, was echt zoiets wat ik zocht :bow:

PWO's zijn niet enkel om mentaal te stiumuleren he, er zitten wel meerdere dingen in die kunnen helpen om een fractie meer te halen uit je workouts. Beta-alanine bv. zorgt voor minder fatigue tijdens de oefeningen door melkzuurproductie te remmen. Vaak bevatten pwo's redelijk veel beta-alanine wat voor een tintelend gevoel kan zorgen. Ik heb dat wel graag, maar er zijn anderen die dit niet verdragen.
Een andere vaak voorkomende is arginine (of citruline (malaat)). Het doel is hier telkens de hoeveelheid arginine te verhogen in uw lichaam, waardoor er betere doorbloeding is van de spieren. Dit zijn zogenaamde NO-boosters welke zorgen voor de gekende 'pump'. Daarnaast heb je de focussupplementen caffeine, tyrosine,... Taurine is ook eentje die er vaak in zit; die helpt ook fatigue en spierschade tegen te gaan door celhydratie te verbeteren. Dat zijn zo'n beetje de meest gebruikte. Vaak ga je ook plantenextracten etc tegenkomen, maar die zijn meestal te herleiden tot de zelfde functies als bovenstaande.
Nu pas gelezen en ik moet zeggen dat die stoffen meer doen dan ik verwachtte (t.t.z. niets). Heb eens naar de "Human Effect Matrix" ervan gekeken op Examine.com

Many people report being able to perform one or two additional reps in the gym when training in sets of 8–15 repetitions.
...
The lone meta-analysis suggests a small benefit: a median 2.85% increase in muscular endurance when exercising for 60-240 s (usually measured by time to exhaustion).

Wel consistente resultaten. Dat klasseren ze wel terecht zelf als een "minor" effect natuurlijk. Voor iemand die powerlifting (ik) of gewichtheffen doet (@Tanuki_ dacht ik) (kortere/hevigere inspanningen) zal dat effect dan nog minder uitgesproken zijn.

L-arginine is a popular supplement for athletes as it is touted to increase nitric oxide activity in the body. Unfortunately, this effect appears to be unreliable in otherwise healthy adults. While there have been studies that have measured increased effects of nitric oxide (blood flow) they are paired with studies showing no net effects. As for the mechanism, there is reason to believe that this difference is in part due to poor absorption of L-arginine from the intestines before it can reach appreciable activity in the body.

Resultaten niet consistent voor een hoop minor effects.

Citrullinemalaat lijkt wel beter te scoren op vlak van licht hogere power output.
A small amount of research suggests that taking citrulline will lead to higher and more consistent arginine levels than taking arginine. Citrulline is very readily converted to arginine as needed, and it is also better absorbed than arginine, which not only makes it a better source of arginine for the body but can mean a lower rate of gastrointestinal upset than arginine when taken in high doses
There seems to be a distinction between acute and chronic supplementation; whereas acute citrulline supplementation doesn't seem to reliably improve performance, the studies that gave citrulline for a week prior to testing saw improvements. Additionally, a meta-analysis found a small but statistically significant increase for studies overall.

The improvement in blood flow seen in type 1 diabetics was sufficient to normalize to a non-diabetic control group
en verder wat bewijs dat mensen met hartaandoeningen verder konden stappen.

Dus ja, er zijn effecten. Maar als je dat nu bekijkt zijn die allemaal redelijk klein en in verschillende gevallen niet echt consistent. Meestal ook wel met een paar randfactoren in rekening genomen die niet opgaan voor een standaard gymgoer. Dit alles, en hier geef ik gewoon mijn mening, maakt het voor mij meer geldverspilling en make believe, iets waar de hele supplementenindustrie zich continue aan schuldig maakt. Misschien dat de op andere vlakken perfecte atleet met al die supplementen wat beter gaat scoren (niet eens zeker) maar voor de typische persoon lijkt het me meer een placebo te zijn terwijl de echte winsten bij een consistent, goed opgebouwd trainingsschema en goede voeding te vinden zijn.

Uiteindelijk geeft iedereen natuurlijk geld waar ze aan willen hé, maar persoonlijk heb ik al vaak mensen zien passeren in de gym die ook eens deftig gingen trainen. Na een maand hebben ze dan bakken geld uitgegeven aan alle soorten "fluff" zoals de juiste workoutkledij en 10 supplementen, maar gewoon consistent trainen doen ze niet en dan haken ze af. Het is vooral daartegen dat ik reageer, het algemeen verspreide idee dat al die supplementen noodzakelijk zijn.

Laatst bewerkt:
Het trainen begint weer vlotjes te lopen, vermoedelijk zitten de meeste lifts binnen een paar weken weer op hetzelfde of op een beter niveau dan voor de sluiting in oktober. Met de compounds nog rustig aan het opbouwen, bij de meeste accessory lifts eigenlijk weinig kracht verloren door thuis met DBs te trainen.

Dus ja, er zijn effecten. Maar als je dat nu bekijkt zijn die allemaal redelijk klein en in verschillende gevallen niet echt consistent. Meestal ook wel met een paar randfactoren in rekening genomen die niet opgaan voor een standaard gymgoer. Dit alles, en hier geef ik gewoon mijn mening, maakt het voor mij meer geldverspilling en make believe, iets waar de hele supplementenindustrie zich continue aan schuldig maakt. Misschien dat de op andere vlakken perfecte atleet met al die supplementen wat beter gaat scoren (niet eens zeker) maar voor de typische persoon lijkt het me meer een placebo te zijn terwijl de echte winsten bij een consistent, goed opgebouwd trainingsschema en goede voeding te vinden zijn.

Uiteindelijk geeft iedereen natuurlijk geld waar ze aan willen hé, maar persoonlijk heb ik al vaak mensen zien passeren in de gym die ook eens deftig gingen trainen. Na een maand hebben ze dan bakken geld uitgegeven aan alle soorten "fluff" zoals de juiste workoutkledij en 10 supplementen, maar gewoon consistent trainen doen ze niet en dan haken ze af. Het is vooral daartegen dat ik reageer, het algemeen verspreide idee dat al die supplementen noodzakelijk zijn.
Je hebt zeker een punt, zeker wat een goed training- en voedingsschema (en slaap!) betreft. Maar je bekijkt het wel wat .. letterlijk. Sommige dagen kom ik wat traag op gang en het helpt wel om je toch een beetje energieker te voelen dan. Of ik nu effectief energieker ben, of gewoon door placebo-effect mij zo voel maakt eigenlijk echt niet uit. Het gaat mij om het gevoel en niet het feit of ik 10 reps meer zou kunnen doen of niet. Gewichtheffen is zo'n mentaal intensieve sport, soms kan ff zo'n boostje echt het verschil maken tussen een geslaagde of een kaktraining (/wedstrijd). Ik drink niet graag koffie, van monsters en redbulls word ik twitchy en nerveus of pakt op mijn darmen etc. Daardoor alleen al is voor mij de preworkout z'n prijs waard. (+ het is lekker :p )

...terwijl de echte winsten bij een consistent, goed opgebouwd trainingsschema en goede voeding te vinden zijn.
Kan ik mij alleen maar bij aansluiten.
Zoals gezegd, een fractie winst, en het hangt ook erg van persoon tot persoon af (zoals de studies ook vaak aantonen). Ik heb een tijdje een paar pwo's uitgetest voor x aantal weken, met mijn gympartner, en bij sommige voelde ik dan weer dat ik wat winst had, terwijl hij helemaal niks voelde, en vice versa.
De markt is ook enorm gereguleerd de laatste jaren, en maar goed ook. Veel producten die (vooral mentaal) een boost gaven staan al een tijdje op de zwarte lijst.

Je hebt zeker een punt, zeker wat een goed training- en voedingsschema (en slaap!) betreft. Maar je bekijkt het wel wat .. letterlijk. Sommige dagen kom ik wat traag op gang en het helpt wel om je toch een beetje energieker te voelen dan. Of ik nu effectief energieker ben, of gewoon door placebo-effect mij zo voel maakt eigenlijk echt niet uit. Het gaat mij om het gevoel en niet het feit of ik 10 reps meer zou kunnen doen of niet. Gewichtheffen is zo'n mentaal intensieve sport, soms kan ff zo'n boostje echt het verschil maken tussen een geslaagde of een kaktraining (/wedstrijd). Ik drink niet graag koffie, van monsters en redbulls word ik twitchy en nerveus of pakt op mijn darmen etc. Daardoor alleen al is voor mij de preworkout z'n prijs waard. (+ het is lekker :p )
Maar wat jij nu beschrijft (als het geen placebo-effect is) is wel gewoon de werking van bv. caffeïne, zie originele post :)
En ja, ik bekijk het letterlijk maar dat is een beetje mijn karakter. Ik ben ook diegene die altijd wat meewarrig staat te kijken wanneer er mensen zich aan het "oppompen/motiveren" zijn tijdens een wedstrijd door wat gespeeld agressief te doen of te roepen.

Maar wat jij nu beschrijft (als het geen placebo-effect is) is wel gewoon de werking van bv. caffeïne, zie originele post :)
En ja, ik bekijk het letterlijk maar dat is een beetje mijn karakter. Ik ben ook diegene die altijd wat meewarrig staat te kijken wanneer er mensen zich aan het "oppompen/motiveren" zijn tijdens een wedstrijd door wat gespeeld agressief te doen of te roepen.
Ja, dus voor u is cafeïne wel zijn geld waard maar supplementen die hetzelfde doen niet? Honest question, ben niet goed mee

Ja, dus voor u is cafeïne wel zijn geld waard maar supplementen die hetzelfde doen niet? Honest question, ben niet goed mee
In mijn eerste reactie op jou verwees ik naar cafeïne als stimulerende stof, omdat dat volgens mij als stimulerend middel in veel van die PWO's zit. We hebben van Hazz dan bijgeleerd dat er ook wel andere interessante stoffen zijn, die effectief iets bijdragen.
Maar eigenlijk zocht je dus iets stimulerend (energieker zijn), zoals cafeïne. Toch? Het was trouwens niet slecht bedoeld hoor.

Persoonlijk train ik 's avonds vrij laat en ga ik zo laat geen cafeïne nemen. Maar als ik het zou willen (bv. bij een wedstrijd), verkies ik wel gewoon een zwarte koffie in plaats van iets dat 10x meer kost en wat gekleurd is, ja :) Het gaat me niet eens om het geld, meer het principe (zie einde van mijn veel te lange post).

Laatst bewerkt:
In mijn eerste reactie op jou verwees ik naar cafeïne als stimulerende stof, omdat dat volgens mij als stimulerend middel in veel van die PWO's zit. We hebben van Hazz dan bijgeleerd dat er ook wel andere interessante stoffen zijn, die effectief iets bijdragen.
Maar eigenlijk zocht je dus iets stimulerend (energieker zijn), zoals cafeïne. Toch? Het was trouwens niet slecht bedoeld hoor.

Persoonlijk train ik 's avonds vrij laat en ga ik zo laat geen cafeïne nemen. Maar als ik het zou willen (bv. bij een wedstrijd), verkies ik wel gewoon een zwarte koffie in plaats van iets dat 10x meer kost en wat gekleurd is, ja :)
Zowel in mijn eerste post als in de post die je quote zeg ik dat cafeïne voor mij geen ideale keuze is gaat aangezien ik dat niet goed verdraag (en soms ook laat train), ik was dan ook specifiek op zoek naar iets low-caf of caf-free als preworkout. Ook de preworkout die ik nu heb is laag in caffeïne maar heeft dus van die andere stoffen waardoor het een gelijkaardige boost geeft, dus die is een beter alternatief voor mij. Da's goed dat een koffie voor jou werkt, maar we zijn niet allemaal gelijk natuurlijk. Dus direct afschrijven als geldverspilling vond ik wat kort door te bocht. Maar goed, we kunnen het toch wel eens zijn dat we ons beter focussen op deftig trainen, eten en slapen ipv 20 verschillende supplementen te nemen :)

Persoonlijk train ik 's avonds vrij laat en ga ik zo laat geen cafeïne nemen. Maar als ik het zou willen (bv. bij een wedstrijd), verkies ik wel gewoon een zwarte koffie in plaats van iets dat 10x meer kost en wat gekleurd is, ja :) Het gaat me niet eens om het geld, meer het principe (zie einde van mijn veel te lange post).
Kijk eens voor gewone cafeïne capsules, zijn van prijs normaal ook goed en je moet die vieze koffie niet drinken. :p

Hadden jullie een training gepland de dag na je vaccin, zoja heb je die gedaan/kunnen doen? Ik zou vanmiddag trainen maar mijn arm is toch wat stijf, geen idee of dat kwaad kan. Misschien dat ik het dan gewoon bij de squats en cleans ga houden...

Hadden jullie een training gepland de dag na je vaccin, zoja heb je die gedaan/kunnen doen? Ik zou vanmiddag trainen maar mijn arm is toch wat stijf, geen idee of dat kwaad kan. Misschien dat ik het dan gewoon bij de squats en cleans ga houden...
Goede vraag, vanavond ook mijn beurt en ik zou morgen ook willen trainen. @StevenP ik ga jou eens naar deze topic sleuren, ik heb ook al eens gehoord dat zware inspanningen de eerste 48 uur worden afgeraden, weet jij hier meer over?

Ik heb gisterenavond het 1e vaccin gehad en zou vandaag wel kunnen trainen (als het niet te veel schouder is) maar mijn lichaam is nog brak van gisterenmiddag.
Dat het slim is of net niet, geen idee.

Ik heb gisterenavond het 1e vaccin gehad en zou vandaag wel kunnen trainen (als het niet te veel schouder is) maar mijn lichaam is nog brak van gisterenmiddag.
Dat het slim is of net niet, geen idee.
Puur intuïtief zou ik denken dat spierstijfheid geen probleem is, maar lichte koorts dan zou ik niet trainen. Ook als er bv. iets van effect is op hart/longen zou ik voorzichtig zijn :)

Goede vraag, vanavond ook mijn beurt en ik zou morgen ook willen trainen. @StevenP ik ga jou eens naar deze topic sleuren, ik heb ook al eens gehoord dat zware inspanningen de eerste 48 uur worden afgeraden, weet jij hier meer over?
Nee, da's dan weer wat verder van mijn vakgebied.
Het enige wat ik vermoed is dat het vooral is dat je lichaam het op dat moment niet makkelijk heeft (immuunsysteem erg zwaar belast) dus dat je het best jezelf niet te moeilijk maakt. Over het algemeen wordt aangeraden, als je je goed voelt, doe gerust, als je je niet goed voelt, niet doen :)
Risicosporten (scubaduiken of klimmen ofzo) worden wel sterker afgeraden, vooral omdat het nogal lastig is als je op -40 m of + 40 m de pijn, misselijkheid, ... niet meer kan houden - dat geeft acuut gevaar.
Voornaamste "risico" zou zijn dat je training minder aangenaam/effectief is omdat je je niet goed voelt.
Ander (in mijn ogen kleiner) risico is dat je symptomen hebt van een echte (toevallige) besmetting die je verkeerdelijk aanziet voor bijwerkingen - dan geldt wel de waarschuwing dat sporten afgeraden wordt.

Geen probleem ondervonden hier. Ik zit nog redelijk in het begin van mijn trainingscyclus dus het is allemaal niet superzwaar, maar eigenlijk m'n arm zelf helemaal niet gevoeld na de opwarming (alé, de stijfheid dan hé :) ).

Geen probleem ondervonden hier. Ik zit nog redelijk in het begin van mijn trainingscyclus dus het is allemaal niet superzwaar, maar eigenlijk m'n arm zelf helemaal niet gevoeld na de opwarming (alé, de stijfheid dan hé :) ).
Vanavond eens testen, voel eigenlijk weinig, wat lokale pijn rond de site van de prik maar verder niets.

Dag na vaccin gaan kajakken met een toch wel stijve arm, spieren waren samengetrokken.
Eens de spieren warm, niets meer gevoeld, kan volgens mij niet veel kwaad, maar de hinder was ook miniem.

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
14
Weergaven
2K
Terug
Bovenaan