Is helemaal goed. Ik zou er gewoon aan beginnen en dan gaandeweg ga je wel ondervinden wat werkt of niet. Of nadat je een paar weken gedaan hebt ga je ook gemakkelijker hier gerichte vragen kunnen stellen en het advies kunnen interpreteren naar waarde.
Dankjewel.
Ik heb gisteren inderdaad gemerkt dat met een schema starten en bijsturen de beste methode gaat zijn.

Maar alsnog allen hartelijke dank voor de geleverde informatie.

Ik begin het steeds beter & beter te begrijpen. Je moet weten dat ik als recreatief sporter van een split-schema kwam.
Dus ik stel nu voor dat ik de bovenstaande schema's wat ga updaten aan de hand van jullie input.

Wat onthoud ik:

- 3 schema's voor full body is OK
- Elk schema telkens starten met de zwaarste (compound) oefeningen

Chin up / pull-ups & hanging leg raises als toevoeging gebruiken of er volledig uithalen? Het klopt inderdaad dat deze me momenteel zeker niet gaan lukken maar ik zou ze ergens nog wel in willen verwerken om er toch (hetzij zeer gestaag) in op te bouwen. Anders lukken deze mij binnen 2 jaar nog steeds niet.
Ook zelf nog eens opnieuw gestart en pull-ups als laatste oefening in mijn schema gezet. 5 sets telkens tot fail. Wat soms al is na 1 keer.

Ook zelf nog eens opnieuw gestart en pull-ups als laatste oefening in mijn schema gezet. 5 sets telkens tot fail. Wat soms al is na 1 keer.
Ik doe pull ups tot het niet meer gaat (pak een 5tal) en dan doe ik er nog 3 waarbij ik spring tot met mijn hoofd boven de bar en me traag laat zakken. Of je kan het ook met een bankje doen. Blijkbaar zou dat helpen om er meer te kunnen doen.

Die powerlifting scene tegenwoordig.
Ze zijn dan een jaar bezig met liften en worden dan plots personal trainer. Die krijgen dan 'klanten', welke dan ook na 6 maanden PT worden 🫣.

Ze zijn dan een jaar bezig met liften en worden dan plots personal trainer. Die krijgen dan 'klanten', welke dan ook na 6 maanden PT worden 🫣.
Ja dat was al bezig toen ik in 2022 stopte met wedstrijden.

Het is ook borderline bedrog natuurlijk. Train eens consistent voor powerlifting en je bent sterker dan de meeste mensen dus het lijkt alsof je "iets" weet van trainen en coachen, terwijl je evengoed gewoon elke dag hebt gedaan wat er in je schema van op het internet stond of wat je coach je vertelde.

Dat je na 10+ jaar die stap zet zou wat logischer zijn, al is het niet omdat je talent hebt om zware dingen te heffen dat je anderen kan coachen. Dat zijn gewoon andere vaardigheden.

Zo ook een jong gastje gehad in het team die dat eerste talent had en dan plots twee meisjes ging coachen. Uhu.

Laatst bewerkt:
Is niet enkel bij powerlifting, maar bij alle soorten coachen.

Iedereen mag zich coach noemen en daar iets mee doen.

Ondertussen 8 maand bezig en vandaag wel een mooie progressie gemaakt waar ik al enkele weken naar uitkeek… een 8e rep 100kg bench press.
Zit al weken vast op 7, vandaag ging die 8e er eindelijk uit.

Daarna eens 110 opgestoken en nog 2 reps eruit gekregen.

Vraag mij af of ik volgende week terug 100 zou beginnen of meteen eens aan 110 beginnen werken.

Blijf wel last hebben aan ellebogen :/ zal de leeftijd zijn..

Ondertussen 8 maand bezig en vandaag wel een mooie progressie gemaakt waar ik al enkele weken naar uitkeek… een 8e rep 100kg bench press.
Zit al weken vast op 7, vandaag ging die 8e er eindelijk uit.

Daarna eens 110 opgestoken en nog 2 reps eruit gekregen.

Vraag mij af of ik volgende week terug 100 zou beginnen of meteen eens aan 110 beginnen werken.

Blijf wel last hebben aan ellebogen :/ zal de leeftijd zijn..

Gewoon wat working sets van 95-100kg voor een paar reps en dan een backdown set van een kilo of 85 voor een paar weken en dan nog eens PRen! ;)

Gewoon wat working sets van 95-100kg voor een paar reps en dan een backdown set van een kilo of 85 voor een paar weken en dan nog eens PRen! ;)

Ik doe dat al tijdje zo. Ale… 100kg als eerste werkset, 7 reps.

Daarna nog 3 sets met 90.
10 reps en daarna bij de laatste 2 sets krijg ik er meestal nog maar 8 uit.

Dermee vraag me af alsek eens zou beginne met 110 of dat beter kan zijn. Kan er mogelijks wel 4 reps uithalen of is dat te weinig om goed te zijn…?

Ligt het aan mij of is de verhouding van 7/8 reps op 100kg kunnen doen en "maar" 2 op 110 niet vreemd?
Ik kan 7-8 cleane reps op 100, maar doe er vlotjes 4-5 op 110 en 2 op 120. 1RM momenteel op 127,5.

Kan aan mij liggen, maar zou denken dat je meer moet kunnen op 110, misschien nuttig om bvb al een 1RM op 115 te oefenen?

Ik doe dat al tijdje zo. Ale… 100kg als eerste werkset, 7 reps.

Daarna nog 3 sets met 90.
10 reps en daarna bij de laatste 2 sets krijg ik er meestal nog maar 8 uit.

Dermee vraag me af alsek eens zou beginne met 110 of dat beter kan zijn. Kan er mogelijks wel 4 reps uithalen of is dat te weinig om goed te zijn…?
Er is niets mis met 4 reps hé, dat is gewoon meer gericht op kracht dan spiermassa. Als je doel is om te stijgen in gewicht zou ik dat zeker doen.

Ligt het aan mij of is de verhouding van 7/8 reps op 100kg kunnen doen en "maar" 2 op 110 niet vreemd?
Ik kan 7-8 cleane reps op 100, maar doe er vlotjes 4-5 op 110 en 2 op 120. 1RM momenteel op 127,5.

Kan aan mij liggen, maar zou denken dat je meer moet kunnen op 110, misschien nuttig om bvb al een 1RM op 115 te oefenen?
Aangezien hij altijd traint op veel herhalingen denk ik dat daar de oorzaak wel wat ligt, minder "gewoon" om zwaar te heffen relatief tot de mogelijkheden. Dat train je meer door korte sets te doen met hogere gewichten. Zowel fysiek als mentaal is dat wel een verschil. Met zo'n sets zou ik denken dat hij makkelijk 120 kg kan, maar voelt zonder een "aanloop" aan korte sets waarschijnlijk fout aan.

Ik heb jaren korte sets gedaan en dan werden sets van 5 reps aan 80% 1RM uitdagend, het omgekeerde effect.

Toen ik 9x90 nog “maar” kon, kon ik daarna ook slechts 3 reps 100.

De week nadien begonne met 100 en kon dan wel 4-5 reps.

Ik warmde ook zo op:
20x bar
10x40
6x60
3x80

En dan 9x100 (9e rep met hulp), denk door hier tot falen te gaan dat mijn kracht op was. Paar minuten gerust en 3x110 (3e rep ook weer met hulp).

Ik train praktisch altijd tot 10 idd… mss eens enkele weken tot 6-8 trainen.

Toen ik 9x90 nog “maar” kon, kon ik daarna ook slechts 3 reps 100.

De week nadien begonne met 100 en kon dan wel 4-5 reps.

Ik warmde ook zo op:
20x bar
10x40
6x60
3x80

En dan 9x100 (9e rep met hulp), denk door hier tot falen te gaan dat mijn kracht op was. Paar minuten gerust en 3x110 (3e rep ook weer met hulp).
Ja, zoals je het hier schrijft is dat logisch hé. Je put jezelf uit aan 90 of 100 kg en dan ga je zwaarder. Het meest logische, voor kracht, is kort (maar voldoende) op te warmen en dan je zwaarste set te doen.

Ja, zoals je het hier schrijft is dat logisch hé. Je put jezelf uit aan 90 of 100 kg en dan ga je zwaarder. Het meest logische, voor kracht, is kort (maar voldoende) op te warmen en dan je zwaarste set te doen.
Vind je mijn opwarming goed?

Of hoe zou jij het aanpakken in mijn plaats volgende week? Zelfde opwarming maar dan meteen 110?

Ik wil nu wel voornamelijk kracht bij. Massa komt wel zeker als ik meer kracht heb gaat dat van nature uit ook wel volgen als ik weer hogere reps doe..?

Zelfs niet eens puur voor kracht, maar ook met als doel spiermassa opbouwen. Jezelf uitputten met lichtere gewichten alvorens met de zwaardere gewichten te beginnen, is contraproductief. Ik zou gewoon altijd zo zwaar mogelijk trainen binnen de 4-8 rep range zonder opbouwende sets met afwijkende gewichten (opwarming daargelaten); dan ben je het meest efficiënt bezig voor zowel kracht- als spieropbouw.

Vind je mijn opwarming goed?

Of hoe zou jij het aanpakken in mijn plaats volgende week? Zelfde opwarming maar dan meteen 110?

Ik wil nu wel voornamelijk kracht bij. Massa komt wel zeker als ik meer kracht heb gaat dat van nature uit ook wel volgen als ik weer hogere reps doe..?
Die opwarming vind ik vrij veel volume dat er niet zoveel toe doet. Lege bar en 40 kg, ik zou daar minder herhalingen doen. Na die 80 kg nog 1-2 keer 100 kg en dan sets met 110 kg.

Wat exact is moeilijker te zeggen. Als je vorige keer na al dat volume dat nog 2x kon zou ik denken aan 3x3 maar dat moet je zelf wat zien. Zou best wel eenvoudig kunnen zijn. Daarna dan misschien een AMRAP met 100 kg aangezien je graag volume doet en voor de "massa". Optioneel. Als dat zeer eenvoudig gaat zou ik overwegen van te stijgen in gewicht.

Massa krijg je ook van lage reps, het is gewoon er minder op gericht. Mensen die meer op kracht trainen doen bv. wekelijks een van hun trainingen dan langere sets om ook wat op massa te trainen en niet altijd je gewrichten zo te belasten. Of je doet het meer in cycli, enkele weken echt focus op sets van 1-3 reps, om dan enkele weken 5-10 te gaan. Hangt allemaal wat af van doelen en voorkeur, daar zijn hele boeken rond geschreven. Algemeen wil je om op kracht te trainen veel spiervezels recruteren, wat betekent dichter bij je 1RM trainen maar ook uitputting vermijden om dat mogelijk te maken, en voor massa wil je meer richting uitputting, dus sets tot falen.

Algemeen worden sets van 5 reps vaak al een soort ideale middenweg gezien om beide af te dekken, denk dan 70-80% 1RM. Toen ik wedstrijden deed was training 1 van de week meestal 1-3 reps, training 2 4-5 reps, om dan all-out in training 3 sets te doen van 1 rep. Dat dan als het doel echt was om limietkracht te trainen.

Zelfs niet eens puur voor kracht, maar ook met als doel spiermassa opbouwen. Jezelf uitputten met lichtere gewichten alvorens met de zwaardere gewichten te beginnen, is contraproductief. Ik zou gewoon altijd zo zwaar mogelijk trainen binnen de 4-8 rep range zonder opbouwende sets met afwijkende gewichten (opwarming daargelaten); dan ben je het meest efficiënt bezig voor zowel kracht- als spieropbouw.
Ik ken niet zoveel van trainen voor hypertrofie maar ik dacht dat tot falen gaan daarvoor vaak werd aanzien als ideaal, wat hij wel doet.

Die opwarming vind ik vrij veel volume dat er niet zoveel toe doet. Lege bar en 40 kg, ik zou daar minder herhalingen doen. Na die 80 kg nog 1-2 keer 100 kg en dan sets met 110 kg.

Wat exact is moeilijker te zeggen. Als je vorige keer na al dat volume dat nog 2x kon zou ik denken aan 3x3 maar dat moet je zelf wat zien. Zou best wel eenvoudig kunnen zijn. Daarna dan misschien een AMRAP met 100 kg aangezien je graag volume doet en voor de "massa". Optioneel. Als dat zeer eenvoudig gaat zou ik overwegen van te stijgen in gewicht.

Massa krijg je ook van lage reps, het is gewoon er minder op gericht. Mensen die meer op kracht trainen doen bv. wekelijks een van hun trainingen dan langere sets om ook wat op massa te trainen en niet altijd je gewrichten zo te belasten. Of je doet het meer in cycli, enkele weken echt focus op sets van 1-3 reps, om dan enkele weken 5-10 te gaan. Hangt allemaal wat af van doelen en voorkeur, daar zijn hele boeken rond geschreven. Algemeen wil je om op kracht te trainen veel spiervezels recruteren, wat betekent dichter bij je 1RM trainen maar ook uitputting vermijden om dat mogelijk te maken, en voor massa wil je meer richting uitputting, dus sets tot falen.

Algemeen worden sets van 5 reps vaak al een soort ideale middenweg gezien om beide af te dekken, denk dan 70-80% 1RM. Toen ik wedstrijden deed was training 1 van de week meestal 1-3 reps, training 2 4-5 reps, om dan all-out in training 3 sets te doen van 1 rep. Dat dan als het doel echt was om limietkracht te trainen.

Ik ken niet zoveel van trainen voor hypertrofie maar ik dacht dat tot falen gaan daarvoor vaak werd aanzien als ideaal, wat hij wel doet.
Uiteindelijk verschillen trainen voor massa en trainen voor kracht niet zo heel veel van elkaar. Om spiermassa bij te komen moet je uiteindelijk ook sterker worden, en de meest efficiënte manier om sterker te worden is ook gewoon door spiermassa bij te komen.

Wat trainen tot falen betreft: het klopt dat je dicht bij falen moet trainen om zo snel mogelijk spiermassa bij te komen, maar volgens de meest recente inzichten zou je die laatste 'failure' rep beter kunnen weglaten. Deze zou meer 'fatigue' opbouwen zonder de extra stimulus waard te zijn. In je meeste werksets dus liefst trainen tot 1 RIR. Bron: Paul Carter en andere meer "nuchtere" influencers zoals Sean Nalewanyj.
Ik doe altijd deze opwarming:
  • 8 reps aan 50% - 1 min rust
  • 4 reps aan 75% - 1 min rust
  • 1 rep aan 90% - 2 min rust
Werkt prima voor mij.
Lijkt me best oké. Ik doe iets gelijkaardigs zonder exacte percentages uit te rekenen, maar wel ballpark ongeveer dit.

Ik doe altijd deze opwarming:
  • 8 reps aan 50% - 1 min rust
  • 4 reps aan 75% - 1 min rust
  • 1 rep aan 90% - 2 min rust
Werkt prima voor mij.
Ja dit min of meer. Ik reken dat niet zo uit maar kijk naar de gewichten voorhanden om niet te veel te moeten laden. Gisteren moest ik bv. squatten met 180 kg, dan zijn de stappen 70 kg (1ste paar schijven van 25 kg), 120 kg (2de paar), 150 kg (paar 15 kg), 180 kg (15 kg wisselen voor 25 en 5). Als je je slecht voelt dan pak je daar nog wat tussen de laatste opwarming en werksets.

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
14
Weergaven
2K
Terug
Bovenaan