Eindelijk, het is zover: Heroes of Might and Magic keert terug. Toen ik hoorde dat Olden Era eraan kwam, voelde ik meteen een vleugje nostalgie. De allereerste Heroes of Might and Magic was een van de eerste pc-games die ik ooit speelde – en waarschijnlijk de reden waarom ik verliefd werd op turn-based strategy.
Dertig jaar later is het genre veranderd, maar de magie? Die is er nog steeds. Ik kreeg de kans om een vroege preview te spelen, nog vóór de release in Early Access. En hoewel de volledige campagne nog niet beschikbaar was – en de officiële lancering inmiddels is uitgesteld – liet deze voorproef al genoeg zien om mijn verwachtingen flink aan te wakkeren.
Er zijn nieuwe elementen toegevoegd die het geheel moderniseren zonder de charme te verliezen. Zo kun je als speler faction laws invoeren in je kastelen, die de economie of legerstatistieken beïnvloeden. Kleine details, maar ze geven het gevoel dat je beslissingen echt impact hebben. De balans tussen oud en nieuw zit goed – het spel weet precies waar zijn wortels liggen.
Wat ik miste, was natuurlijk de hotseat-modus. Geen enkel Heroes of Might and Magic-deel is compleet zonder dat ouderwetse doorgeven-van-de-muis-gevoel. Gelukkig belooft de ontwikkelaar dat dit er bij release zeker in zit, en hopelijk ook met Steam Remote Play Together, zodat we de nostalgie kunnen delen – zelfs op afstand. Ik twijfel er echter aan dat mijn broer het nog ziet zitten om langs te komen en zoals weleer - meestal vreedzaam - de computer te delen, maar hopelijk kunnen we nog eens samen online aan de slag.
Tijdens mijn eerste veldslagen voelde ik die oude spanning weer: elke zet telt en fouten worden genadeloos afgestraft.
De heldenprogressie is eveneens herkenbaar. Elk level kies je uit nieuwe vaardigheden, verdeel je attributen en vorm je jouw held naar je speelstijl. Het systeem is diep genoeg voor veteranen, maar toegankelijk voor nieuwkomers.
Dertig jaar later is het genre veranderd, maar de magie? Die is er nog steeds. Ik kreeg de kans om een vroege preview te spelen, nog vóór de release in Early Access. En hoewel de volledige campagne nog niet beschikbaar was – en de officiële lancering inmiddels is uitgesteld – liet deze voorproef al genoeg zien om mijn verwachtingen flink aan te wakkeren.
Een wereld vol herinneringen
Olden Era voelt aan als een eerbetoon aan het origineel, maar dan met de verfijning van vandaag. De setting op het continent Jadame brengt zes facties in een epische strijd om macht – elk met hun eigen stijl, wetten en mythologische legers. Terwijl ik de eerste uren doorbracht met het verkennen van de wereld, merkte ik hoe vertrouwd het ritme aanvoelde: dagen, weken, maanden ... het klassieke tempo dat de serie altijd onderscheidde.Er zijn nieuwe elementen toegevoegd die het geheel moderniseren zonder de charme te verliezen. Zo kun je als speler faction laws invoeren in je kastelen, die de economie of legerstatistieken beïnvloeden. Kleine details, maar ze geven het gevoel dat je beslissingen echt impact hebben. De balans tussen oud en nieuw zit goed – het spel weet precies waar zijn wortels liggen.
Een beperkte, maar veelbelovende preview
De preview bood toegang tot verschillende modi, waaronder een uitgebreide tutorial en een paar proefscenario’s. De volledige singleplayer-campagne was nog niet speelbaar, maar de arena-modus en klassieke modus gaven een mooi beeld van wat komen gaat. Vooral de arena sprak me aan: in een paar minuten stel je een held en leger samen en duik je rechtstreeks de strijd in – kort, strategisch en verslavend.Olden Era doet me denken aan de avonden van weleer.
Wat ik miste, was natuurlijk de hotseat-modus. Geen enkel Heroes of Might and Magic-deel is compleet zonder dat ouderwetse doorgeven-van-de-muis-gevoel. Gelukkig belooft de ontwikkelaar dat dit er bij release zeker in zit, en hopelijk ook met Steam Remote Play Together, zodat we de nostalgie kunnen delen – zelfs op afstand. Ik twijfel er echter aan dat mijn broer het nog ziet zitten om langs te komen en zoals weleer - meestal vreedzaam - de computer te delen, maar hopelijk kunnen we nog eens samen online aan de slag.
Klassieke gevechten met moderne finesse
Het gevechtssysteem is trouw gebleven aan zijn roots: beurtelings tactisch vechten op een hexagonaal slagveld. De drie aanvalstypen: mêlee, long reach en ranged houden de gevechten strategisch interessant, en de AI weet verrassend slim gebruik te maken van spreuken en positionering.Tijdens mijn eerste veldslagen voelde ik die oude spanning weer: elke zet telt en fouten worden genadeloos afgestraft.
De heldenprogressie is eveneens herkenbaar. Elk level kies je uit nieuwe vaardigheden, verdeel je attributen en vorm je jouw held naar je speelstijl. Het systeem is diep genoeg voor veteranen, maar toegankelijk voor nieuwkomers.
Conclusie
Hoewel dit slechts een beperkte preview was, is één ding duidelijk: Olden Era ademt liefde voor het origineel. De sfeer, de muziek, de balans tussen nostalgie en vernieuwing – alles voelt doordacht aan. Natuurlijk had ik graag de volledige campagne gespeeld, maar eerlijk gezegd maakt dat de anticipatie alleen maar groter. Het uitstel van de release voelt daarom niet als teleurstelling, maar als een kans voor verfijning. De ontwikkelaars van Unfrozen lijken precies te begrijpen wat Heroes of Might and Magic-fans verwachten. Een demo is trouwens reeds beschikbaar voor wie het spel zelf wil uittesten!
Over
Beschikbaar vanaf
TBA
Gespeeld op
- PC
Beschikbaar op
- PC
Genre
- RPG
- Strategy
Ontwikkelaar
- Unfrozen