Toen ik de trailer van La Quimera voor de eerste keer zag, was ik enorm nieuwsgierig. Hoewel de cover een soort Crysis deed vermoeden, kreeg ik bij het kijken van de trailer serieuze Killzone-vibes. Aangezien het vroeger één van mijn favoriete PlayStation-games was, moest ik dus niet lang nadenken bij de vraag of er iemand interesse had in een review-exemplaar. Hoewel het spel reeds sinds 25 april beschikbaar is, heeft de (p)review toch iets langer op zich laten wachten. De reden waarom, ontdek je in onderstaande preview!
La Quimera heeft tot op heden een hobbelig paadje bewandeld. Hoewel de release veel vroeger gepland stond, besliste ontwikkelaar Reburn, nadat de eerste recensies in de media verschenen, om het spel voor onbepaalde tijd in Early Access te plaatsen. Gezien het aantal bugs en crashes die ik zelf ook ondervond, leek mij dat alvast geen slechte keuze. Een aantal maanden later bevindt het spel zich nog steeds in Early Access, maar er werden wel reeds een aantal patches vrijgegeven.
Als speler kruip je in de huid van een agent van zo’n militaire organisatie, PMC Paloma genaamd. Dat Paloma nog niet erg veel macht heeft, wordt al snel duidelijk. Toch word je belast met een belangrijke opdracht: de dochter van voorzitter Mendoza, de leider van Nuevo Caracas, opsporen en bevrijden. Al snel zal je verwikkeld geraken in een conflict tussen rivaliserende bendes en zal je deel uitmaken van een experimenteel programma waarin agenten worden uitgerust met neurale exoskeletten. En geloof mij, die zal je nodig hebben. Erg vernieuwend? Misschien niet … Maar geef toe, iedereen houdt van exoskeletten en coole wapens, toch?!
Ook wat de beschikbare wapens betreft, blijft het voorlopig nog enigszins beperkt. Hierbij kan je kiezen tussen een conventioneel wapen of een elektromagnetisch wapen, waarbij het eerste vooral bedoeld is voor menselijke vijanden en het tweede voor robots. Helaas kan je per missie slechts één primair wapen en één secundair wapen kiezen en kan je tijdens een missie niet meer van wapens wisselen. Daarenboven speel je de huidige content uit in zo’n tweeënhalf tot drie uur. Al kan je momenteel ook met twee andere spelers in co-op spelen, waardoor je er mogelijks toch nog iéts langer mee aan de slag zal gaan.
Ja maar, wat dan met de gameplay? Laat me zeggen dat de mechanics best oké zijn. Het schieten voelt vrij bevredigend aan en de impact van de verschillende wapens is te ‘voelen’. Dat kan helaas niet van alles worden gezegd. Zo valt er op een bepaald moment een kraan op een gebouw en kreeg ik de indruk dat die nog geen deuk zou maken in een pakje boter. Ook op dat vlak dus helaas nog wat werk aan de winkel.
Uiteraard blijven de makers ook niet stil zitten en hebben ze al heel wat initiële euvels weten te verhelpen. Zo kon je in het begin de toetsen om te bewegen (typisch WASD, maar ik ben zo’n noob die met ZQSD speelt) niet aanpassen, maar kan je dat nu wel, werden heel wat stabiliteitsverbeteringen doorgevoerd en werden er ook reeds een aantal updates doorgevoerd op vlak van het geluid. Welkome zaken die toch nog een glimpje hoop bieden. Desondanks zal er nog heel wat moeten gebeuren om La Quimera volledig opgepoetst te krijgen, al blijf ik stiekem hopen dat Reburn in hun opzet slaagt. Ik hou de verdere ontwikkelingen alvast verder in de gaten, al zij het eerder vanuit een ooghoek.
La Quimera heeft tot op heden een hobbelig paadje bewandeld. Hoewel de release veel vroeger gepland stond, besliste ontwikkelaar Reburn, nadat de eerste recensies in de media verschenen, om het spel voor onbepaalde tijd in Early Access te plaatsen. Gezien het aantal bugs en crashes die ik zelf ook ondervond, leek mij dat alvast geen slechte keuze. Een aantal maanden later bevindt het spel zich nog steeds in Early Access, maar er werden wel reeds een aantal patches vrijgegeven.
Neurale exoskeletten en coole wapens? Bring it on!
La Quimera is een verhaalgedreven scifi-FPS die zich afspeelt in een fictieve, dystopische toekomst, waarin de wereld gekenmerkt wordt door microstaten omgeven door met robot geïnfesteerde no-go zones. Eén van deze steden is Nuevo Caracas, waar de vrede niet meer wordt bewaard door politie of overheidsmilitie, maar door particuliere militaire organisaties die contracten aangaan en op die manier de machtigste trachten te worden.Als speler kruip je in de huid van een agent van zo’n militaire organisatie, PMC Paloma genaamd. Dat Paloma nog niet erg veel macht heeft, wordt al snel duidelijk. Toch word je belast met een belangrijke opdracht: de dochter van voorzitter Mendoza, de leider van Nuevo Caracas, opsporen en bevrijden. Al snel zal je verwikkeld geraken in een conflict tussen rivaliserende bendes en zal je deel uitmaken van een experimenteel programma waarin agenten worden uitgerust met neurale exoskeletten. En geloof mij, die zal je nodig hebben. Erg vernieuwend? Misschien niet … Maar geef toe, iedereen houdt van exoskeletten en coole wapens, toch?!
Een leuke basis, maar beperkte content
In deze Early Access kreeg je oorspronkelijk een proloog en drie andere missies voorgeschoteld. Deze missies neem je aan onder de vorm van contracten. Slaag je in een missie, dan word je daar uiteraard voor beloond en kan je nieuwe wapens en upgrades voor je exoskelet vrijspelen. Deze upgrades zullen nodig zijn om moeilijkere uitdagingen aan te gaan. Helaas voelt dit alles voorlopig nog iets te mager aan. Zo lijken de level designs op het eerste gezicht wel leuk, maar zal je merken dat het ‘nieuwe’ er toch snel af is, bleef ik wat de verhaallijn betreft iets teveel op mijn honger zitten en vond ik de karakterontwikkeling maar povertjes, waardoor ik niet al teveel om het hoofdpersonage gaf. Zaken die hopelijk bij de finale release toch nog enigszins worden opgepoetst.Er zal helaas nog veel moeten gebeuren om La Quimera volledig opgepoetst te krijgen.
Ook wat de beschikbare wapens betreft, blijft het voorlopig nog enigszins beperkt. Hierbij kan je kiezen tussen een conventioneel wapen of een elektromagnetisch wapen, waarbij het eerste vooral bedoeld is voor menselijke vijanden en het tweede voor robots. Helaas kan je per missie slechts één primair wapen en één secundair wapen kiezen en kan je tijdens een missie niet meer van wapens wisselen. Daarenboven speel je de huidige content uit in zo’n tweeënhalf tot drie uur. Al kan je momenteel ook met twee andere spelers in co-op spelen, waardoor je er mogelijks toch nog iéts langer mee aan de slag zal gaan.
Ook op vlak van performantie is er nog wat werk aan de winkel
Reburn koos ervoor om gebruik te maken van Unreal Engine 4. Verwacht dus niet de meest realistische, high-end graphics, al moet ik zeggen dat het op grafisch vlak allemaal best wel oké was. Dat kon helaas niet worden gezegd van de performantie. Framerate drops, lip sync issues in cutscenes, crashes, audioproblemen, … alles passeerde de revue. Hoewel dit dankzij de beschikbare patches gelukkig al enigszins is gereduceerd, hoop ik dat de makers hier toch nog voldoende aandacht blijven aan geven.Ja maar, wat dan met de gameplay? Laat me zeggen dat de mechanics best oké zijn. Het schieten voelt vrij bevredigend aan en de impact van de verschillende wapens is te ‘voelen’. Dat kan helaas niet van alles worden gezegd. Zo valt er op een bepaald moment een kraan op een gebouw en kreeg ik de indruk dat die nog geen deuk zou maken in een pakje boter. Ook op dat vlak dus helaas nog wat werk aan de winkel.
Uiteraard blijven de makers ook niet stil zitten en hebben ze al heel wat initiële euvels weten te verhelpen. Zo kon je in het begin de toetsen om te bewegen (typisch WASD, maar ik ben zo’n noob die met ZQSD speelt) niet aanpassen, maar kan je dat nu wel, werden heel wat stabiliteitsverbeteringen doorgevoerd en werden er ook reeds een aantal updates doorgevoerd op vlak van het geluid. Welkome zaken die toch nog een glimpje hoop bieden. Desondanks zal er nog heel wat moeten gebeuren om La Quimera volledig opgepoetst te krijgen, al blijf ik stiekem hopen dat Reburn in hun opzet slaagt. Ik hou de verdere ontwikkelingen alvast verder in de gaten, al zij het eerder vanuit een ooghoek.
Conclusie
Een dystopische scifi-setting, exoskeletten en coole wapens. Dit alles met vibes van Crysis en Killzone? Sign me up! Met La Quimera legt ontwikkelaar Reburn de lat alvast hoog! Helaas is de huidige gameplay vrij beperkt en kampte het spel met iets teveel problemen, waardoor de initiële feedback niet mals was en de makers besloten het spel in Early Access uit te geven. Dat dit de juiste keuze was, werd snel duidelijk. Gelukkig wisten ze hier en daar al een aantal technische mankementjes op te lossen, al zal de weg naar een volledig opgepoetste versie helaas nog lang zijn.
Over
Beschikbaar vanaf
7 mei 2025
Gespeeld op
- PC
Beschikbaar op
- PC
Genre
- Action
- Shooter
Ontwikkelaar
- Reburn